Köphjälp Vitus Sentier

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

strangelove

Ny medlem
Köphjälp Vitus Sentier
Hej,
är precis på väg att klicka hem en Vitus Sentier 29 (Ej VR) i storlek L.
Är ca 176 och mätte grenmåttet till ca 82-83cm är jag rätt ute med en L eller kommer en M kännas bättre?

sedan undrar jag vad mer jag bör köpa, ett par pedaler+skor, tänkte köra så man sitter fast i pedalerna.
Är det något man kanske kommer över här på forumet till ett vettigt pris? är inte så kräsen med utseende.

Behöver jag en pump till dämparen?

köper ev. en dropper vid senare tillfälle.

Tänkte köpa från CRC, något man ska tänka på där? har man NOK som valuta så är det rabatt på cykeln, men inte när jag byter land till sverige, kan man ta sig runt detta?

jonte987

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
du behäver ha pump ja. Jag har en M och är 176, den är kort för mig så kör med 700mm stam så funkar det. Hade hellre haft en L.
Det är väl olika för olika kanske.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
Jag är 181cm och 81cm innerben typ, tycker L i Sentier 29 VR är rätt stor, men jag har svårt att avgöra om det är pga hjulen eller något annat. Kan vara en vanesak också. :D Nu tycker jag den är go dock! Vet inte hur pass mycket 5cm kortare längd kan göra för känslan.

Dämparpump behöver du ja, köp typ den billigaste du hittar.:P

jonte987

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
NickPick sa:
jonte987 sa:
du behäver ha pump ja. Jag har en M och är 176, den är kort för mig så kör med 700mm stam så funkar det. Hade hellre haft en L.
Det är väl olika för olika kanske.
VEM hjälpte dig med storlek? Var det Sixten?
Han sa L men jag menade att tillverkaren inte kan ha fel. Sitter iofs rätt bra med 70mm men det är kanske mer än man vill ha.

Kneecap

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
Tjena!

Som vanligt så är det inte bara kroppslängd som avgör storlek, det är även benlängd, längd på torso, armar, skostorlek, rörlighet, styrka m.m.
Ett ypperligt exempel är att min fru är nästan decimetern kortare än mig, men det skiljer bara en cm i sadelhöjd på våra cyklar. Ytterligare en faktor är att jag har fyra storlekar större fötter och därmed behöver sadeln längre bak, jag har dessutom korta armar så trots lång torso så skiljer det inte speciellt mycket på reachen på våra cyklar och vi sitter på samma höjd.

jonte987

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
Hojen kommer med 50mm stam så det finns marginal. Sen få man själv bedöma om det är värre att riskera att den fortfarande är för lång med 35mm eller att sitta med omodernt lång stam.

Kommer den ned spacer så kan man få tillbaka några mm genom att plocka bort den.

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
Om du villa ha L eller M är en smaksak. Jag hade valt en M om jag var du.

Om du väljer en L och tänker dig att ha en höj och sänkbar sadelstolpe bör du försäkra dig om att den funkar till din benlängd. Jag har en brand-x 150 mm dropper. Det funkar precis med min benlängd på 84 cm.

strangelove

Ny medlem
Köphjälp Vitus Sentier
Tack för alla svar.

Kanske siktar jag på en M istället, har alltid fått för mig att jag har ganska korta armar, så det passar nog bättre.
Beställer ikväll när ungarna lagt sig.

Hur ofta dyker det upp skor och pedaler på köp och sälj här?

Sixten Fors

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
strangelove sa:
är precis på väg att klicka hem en Vitus Sentier 29 (Ej VR) i storlek L.
Är ca 176 och mätte grenmåttet till ca 82-83cm är jag rätt ute med en L eller kommer en M kännas bättre?

sedan undrar jag vad mer jag bör köpa, ett par pedaler+skor, tänkte köra så man sitter fast i pedalerna.
Är det något man kanske kommer över här på forumet till ett vettigt pris? är inte så kräsen med utseende.

Behöver jag en pump till dämparen?

köper ev. en dropper vid senare tillfälle.
Large blir utmärkt med 40-50 mm stam.
Tror att cykeln levereras med 50 mm stam, här en 40 mm stam för 165 kr https://www.wiggle.se/brand-x-enduro-styrstam-for-mountainbike/
Du får plats med en bra 150 mm dropper på Large. Köp snarare förr än senare, dropper äger!

SPD pedaler https://www.bike24.com/p261889.html
Skor:
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=295830
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=295821
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=295860
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=295876
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=311207
Gaffelpump https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=45239
Pump i skogen https://www.bike24.com/p2110475.html
Pump hemma https://www.bike24.com/p2160912.html
Tryckmätare https://www.bike24.com/p213754.html
TL-sås https://www.bike24.com/p217569.html
Multiverktyg https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=60587
Flaskhållare https://www.bike24.com/p259517.html
Flaska https://www.bike24.com/p2302850.html

Kneecap

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
strangelove sa:
Tack för alla svar.

Kanske siktar jag på en M istället, har alltid fått för mig att jag har ganska korta armar, så det passar nog bättre.
Beställer ikväll när ungarna lagt sig.

Tjena!

Med korta armar så skulle jag sikta på M.

Sixten Fors

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
strangelove sa:
Nytt är så billigt (länkar ovan) +50 kr frakt från Tyskland, att det inte är lönt att ens fundera på slitna pedaler/klossar och stinkande skor för att spara någon hundring.

strangelove

Ny medlem
Köphjälp Vitus Sentier
Stort tack till Sixten för utförligt svar, (som vanligt har jag förstått)

Har ca 180 cm från fingerspets till fingerspets om jag sträcker ut åt sidorna, är det normalt för 176cm längd?

Sixten Fors

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
strangelove sa:
Har ca 180 cm från fingerspets till fingerspets om jag sträcker ut åt sidorna, är det normalt för 176cm längd?
Du behöver vare sig mäta eller fundera ihjäl dig, det spelar liksom ingen roll. Cykeln kommer bara i tre storlekar: M, L och XL där Large blir bäst för din längd. En lagom lång cykel med för cykeltypen lagom lång styrstam är bättre än en för kort cykel med för lång stam.

Medium funkar också, men inte riktigt lika bra, cykeln blir onödigt kort och stammen onödigt lång. XL blir för stor, både i längd och höjd (sadelrör). Klart!

Läs om Jonte ovan som valde M trots att jag sa L, och nu inser att cykeln är för kort och stammen för lång.

jonte987

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
Jo men många på happy funderar på om jag har en väldigt konstig kropp? eftersom Sixten hade rätt. Kan nog vara så.

Nu kör jag en large mega 290 och ska sälja sentiern. 470 i reach i original setup.

Kneecap

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
strangelove sa:

Tjena!

Svårt att mäta armarna på det sättet, bredden på torso påverkar också.

Sixten har inte alltid rätt när det kommer till storlekar, han går efter en egen påhittad formel. Finns flera exempel som frångår hans tabell. T.ex. två i denna tråden.
https://happyride.se/forum/read.php/1/3571206/3571307#msg-3571307
Jag vet ytterligare två som fått sälja sina Sentier då dom tyckt att dom vart för stora.
Sen finns det dom som är tvärtom som Jonte987. Vi är alla olika, har olika kroppar och olika preferenser. Men i Sixtens värld handlar det enbart om hur lång man är vilket inte är en bra variabel att enbart gå efter.

jonte987

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
Jag håller med om att både proportioner och preferenser spelar roll. Problemet är att det blir omöjligt att köpa cykel om man inte förenklar.
Enda sättet är väl att köpa en HT och testa olika stammar som jag gjorde.
Vill man sen ligga moderiktigt aggro mellan 35 och 50mm stam så är det lätt att det blir fel. XC har kanske lite mer att spela med.

Är man fortfarande stadd vid kassa efter att ha meckat med HTn i ett drygt halvår går det att manipulera reach med spacers vs. rise och slaglängd. Och tvärtom vill man höja slaget gäller det att ha lite reach extra att ta av.
Höjer jag slaget på på Megan till 170 och sätter en 10mm spacer under styret så minska reach med 8-10mm typ.

freddag

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
men snälla människor, sluta med personangreppen! ni tar ju vid precis där ni slutade. folk är inte troll. och att skriva om "sixtens värld" är också ad hominem. skriv vad ni tycker och era argument.

Sixten Fors

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
freddag sa:
men snälla människor, sluta med personangreppen! ni tar ju vid precis där ni slutade. folk är inte troll. och att skriva om "sixtens värld" är också ad hominem. skriv vad ni tycker och era argument.
Folk är inte troll. Men troll är troll. Som konstant förföljer mig och droppa mitt namn, tillskriver mig påståenden som inte är sanna, misskrediterar, snackar skit. Med vilket syfte? Så otroligt tröttsamt. Varför Happys moderatorer låter det fortgå år efter år utan åtgärd är för mig en gåta. Riktigt djävla dåligt.

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
freddag sa:
och att skriva om "sixtens värld" är också ad hominem. skriv vad ni tycker och era argument.
Tjena!

Jag skriver vad jag tycker och lägger fram argument. Sixten hänvisar enbart till en egenpåhittad tabell som enbart går efter kroppslängd. Jag går efter flera års erfarenhet och flera utbildningar inom Bikefit. Därav "Sixtens värld".

Jag tänker aldrig ge mig i denna frågan, det har minst två gånger blivit fel för personer som gått på Sixtens råd som sedemera har fått sälja sina cyklar. Jag anser att alla som frågar om storlek bör få höra flera åsikter än Sixtens.

Senast ändrad:

Sixten Fors

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
Kneecap sa:
freddag sa:
och att skriva om "sixtens värld" är också ad hominem. skriv vad ni tycker och era argument.
Tjena!
Jag skriver vad jag tycker och lägger fram argument. Sixten hänvisar enbart till en egenpåhittad tabell som enbart går efter kroppslängd. Jag går efter flera års erfarenhet och flera utbildningar inom Bikefit. Därav "Sixtens värld".
Du påstår att jag bara tar hänsyn till kroppslängd vilket inte är sant. Du ljuger och snackar skit, vilket du har flera års erfarenhet av.

freddag

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
men skärp er. även det där med "egenpåhittad" är gränsfall till personangrepp. vilken storlekstabell är inte påhittad av nån? och sixten, vi har hört det där med namnoutningen till leda så att öronen trillat av och växt fast i marken.

Sixten Fors

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
Kneecap sa:
Jag anser att alla som frågar om storlek bör få höra flera åsikter än Sixtens.
Enig. Du får skriva exakt vad du vill i vilka sakfrågor du själv väljer. Men skriv inte:
- Sixten
- om Sixten
- dina egna tolkningar, missuppfattningar, förvrängningar och påståenden om vad Sixten skriver/tycker/tänker/gör

Lev ditt eget liv. Var självständig.

Kneecap

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
freddag sa:
men skärp er. även det där med "egenpåhittad" är gränsfall till personangrepp. vilken storlekstabell är inte påhittad av nån?
Tjena!

Klart allt är "påhittat" av någon, men Sixten kan ju inte redovisa på vilket sätt eller hur, han bara redovisar siffror. Varför säger den hur det ska vara?
Att det är hans åsikt tar jag hänsyn till, alla har rätt till den, men han anser att det är den enda sanna sanningen medans jag hävdar motsatsen. Den kan stämma men kan också vara fel. Som jag skrev ovan, alla är vi olika!
Jag kommer då inte med påhopp om att någon ljuger, är troll m.m.

Sixten, du hänvisar ju hela tiden till din tabell som enbart går på längd och därav vilken reach man ska ha, aldrig något annat. Då är det ju bara längd som spelar roll enligt dig. Du anser ju inte att övriga kroppsmått spelar någon roll alls.

Kneecap

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
Sixten Fors sa:
Enig. Du får skriva exakt vad du vill i vilka sakfrågor du själv väljer. Men skriv inte:
- Sixten
- om Sixten
- dina egna tolkningar, missuppfattningar, förvrängningar och påståenden om vad Sixten skriver/tycker/tänker/gör

Tjena!

Mig veterligen är det ett fritt forum, du kan välja att inte skriva här. Men väljer du att skriva här så får du acceptera att vem som helst får nämna ditt nick.

freddag

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
Kneecap sa:
freddag sa:
/.../ Jag tänker aldrig ge mig i denna frågan, det har minst två gånger blivit fel för personer som gått på Sixtens råd som sedemera har fått sälja sina cyklar. Jag anser att alla som frågar om storlek bör få höra flera åsikter än Sixtens.
det är jättebra, men skriv då din storleksrekommendation utan att lägga till nåt om
att sixten lever i en egen hittepåvärld. herregud, skriv inte ett skit om sixten. skriv om storleken på cykeln.

Kneecap

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
freddag sa:
det är jättebra, men skriv då din storleksrekommendation utan att lägga till nåt om
att sixten lever i en egen hittepåvärld. herregud, skriv inte ett skit om sixten. skriv om storleken på cykeln.
Tjena!

Jag har skrivit min rekommendation. Att jag skrev om Sixten i ett annat svar var just för att TS nämnde Sixtens svar.

Sixten Fors

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
Kneecap sa:
Sixten Fors sa:
- Sixten
- om Sixten

Tjena!

Mig veterligen är det ett fritt forum, du kan välja att inte skriva här. Men väljer du att skriva här så får du acceptera att vem som helst får nämna ditt nick.
Du är inte vem som helst, du klarar uppenbarligen inte av att hantera det på ett professionellt sätt.

Att nämna ett nick är inte samma sak som att konstant förfölja ett nick, tillskriva detta nick egenskaper/påståenden som du har hittat på, snacka skit, ljuga etc.

Kneecap

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
Sixten Fors sa:
Du är inte vem som helst, du klarar uppenbarligen inte av att hantera det på ett professionellt sätt.

Att nämna ett nick är inte samma sak som att konstant förfölja ett nick, tillskriva detta nick egenskaper/påståenden som du har hittat på, snacka skit, ljuga etc.
Tjena!

Jag förföljer inte dig konstant, jag påpekar brister i dina rekommendationer, jag ljuger inte och jag snackar inte skit.

SGS

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
freddag sa:
det är jättebra, men skriv då din storleksrekommendation utan att lägga till nåt om att sixten lever i en egen hittepåvärld. herregud, skriv inte ett skit om sixten. skriv om storleken på cykeln.
Medhåll.

Den typen av tonläge är i dessa sammanhang onödigt och leder oundvikligen till tjafs. Påminner mest om politisk debatt där det gäller att klämma åt meningsmotståndare så fort tillfälle ges. Det blir lätt tröttsamt att läsa.

Syftet må vara gott, och man kanske t.o.m har rätt. Det är en sak. Att ha olika åsikter är sunt. Sättet de framförs på är A och O.

ooms

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
Det måste ju dock gå att föra en diskussion, dvs att vrida och vränga på någons argument, bemöta påståenden, påpeka att man tycker nån har fel eller sprider irrläror, osv. Då måste man nämna nicket på den vars argument eller påståenden man vill bemöta eller anser vara fel, för att det ska bli nån slags sammanhang. Annars blir ju forumet bara en anslagstavla där folk kan tejpa upp sina åsikter som nån slags oemotsagda "sanningar".

emigus

Medlem
Köphjälp Vitus Sentier
Det är ju ganska lätt att inse att "en" alltid rekommenderar den större storleken och "den andra" alltid rekommenderar den mindre om man följt med i några köprådstrådar?

SGS

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
ooms sa:
Det måste ju dock gå att föra en diskussion, dvs att vrida och vränga på någons argument, bemöta påståenden, påpeka att man tycker nån har fel eller sprider irrläror, osv. Då måste man nämna nicket på den vars argument eller påståenden man vill bemöta eller anser vara fel, för att det ska bli nån slags sammanhang. Annars blir ju forumet bara en anslagstavla där folk kan tejpa upp sina åsikter som nån slags oemotsagda "sanningar".
Absolut.

Att nämna nick behöver inte vara det minsta problematiskt. Det beror på sammanhanget och på vilket sätt det görs. I det här fallet visar det sig uppenbarligen inte vara helt friktionsfritt. Då kan det vara läge att tänka till lite extra. Annars blir det som synes lätt samma gamla visa för hundrade gången...

Kneecap

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
emigus sa:
Det är ju ganska lätt att inse att "en" alltid rekommenderar den större storleken och "den andra" alltid rekommenderar den mindre om man följt med i några köprådstrådar?
Tjena!

Då har du fel, jag har flertalet gånger rekommenderat den större storleken.
Är någon på gränsen och har korta ben så är det den större storleken som gäller, med långa ben så är det den mindre som gäller.
Men som jag skrivit så många gånger innan så är det massvis med saker som spelar in.
Kroppslängd och benlängd brukar räcka bra för en nybörjare dock.

Sixten Fors

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
I Sixtens värld, för övrigt samma värld som de flesta andra lever i, blir alla MTB-cyklar
- längre (hjulbas, reach)
- lägre (sadelrör)
- flackare (styrhuvud)
- får brantare sadelrör
- alla cyklar får dropper (utom cyklar som alltid har sadeln lågt som DH, dirt, trials, bmx etc.)

Även de cykeltillverkare som rör sig relativt långsamt (Canyon, Cube, Crescent, Superior, Radon m.fl) följer samma trend, om än lite senare och lite långsammare. Varför? För att det har visat sig att det gör cyklarna bättre. Roligare, klättrar bättre, snabbare på platten, tryggare utför, mer kapabla. Jag skulle säga att råder en stor konsensus i branschen (tillverkare, media, kunder) att utvecklingen går framåt. En förkrossande majoritet av de som väl testat en modernare cykel och det nyare sättet att tänka mått/vinklar ser noll fördelar med gamla skolans kort/hög/brant-cyklar.

Vid varje generationsskifte blir den nya modellen flera centimeter längre än den som ersätts. Några exempel nedan. Jag skulle kunna lista 200 cykelmodeller till, men jag orkar inte.
Ramar_18_vs_19.png

Sentier 29 i nuvarande form är några år för gammal. Den är långt ifrån modernast. Det är inte en lång cykel, Large med 446 mm reach och XL med 468 mm reach är inte långt. Till och med Grand Canyon i billigaste vaniljutförande är längre än Sentier 29. Sadelrören på Sentier är inte korta, 483 mm i Large och 520 mm i XL. Sentier 29 behöver en uppdatering.

Ett sätt att föregå kommande uppdatering är att inte välja en för kort cykel med för lång stam och en dropper som har omodernt hög bygghöjd. Man väljer en cykel som är tillräckligt lång, väljer en kort stam, man väljer en modern dropper från t.ex. OneUp som trollar bort 3 cm från det för långa sadelröret. Vad bokstaven på ramen heter spelar ingen roll.

I Sixtens värld.

Det finns även ett parallellt universum där cyklar förblir korta, stammar förblir långa etc. men den världen har färre och färre invånare. De flesta som bor i den världen är rädda, osäkra och okunniga.

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
Tjena!

Sixten, nu var det inte typ av cykel vi pratade om. Det var storleksrekomendationer utifrån för lite fakta.

Du besitter en oförmåga att godta att andra inte tycker samma sak som dig, så fort du hamnar i ett trångt hörn så lämnar du ämnet och kallar folk idioter och lögnare istället.

Hade förhoppningen att du skulle lära dig någonting av din avstängning men det har du bevisligen inte gjort. Jag har kommenterat att jag tycker du har riktigt bra kunskaper om olika erbjudande, vikter på komponenter m.m. All heder åt att du lägger så mycket energi på det och fortsätt med det.
Men snälla, släpp gardet och acceptera att andra inte alltid tycker som dig.

Sixten Fors

Aktiv medlem
Köphjälp Vitus Sentier
Kneecap sa:
Tjena!

Sixten, nu var det inte typ av cykel vi pratade om. Det var storleksrekomendationer utifrån för lite fakta.

Du besitter en oförmåga att godta att andra inte tycker samma sak som dig, så fort du hamnar i ett trångt hörn så lämnar du ämnet och kallar folk idioter och lögnare istället.

Hade förhoppningen att du skulle lära dig någonting av din avstängning men det har du bevisligen inte gjort. Jag har kommenterat att jag tycker du har riktigt bra kunskaper om olika erbjudande, vikter på komponenter m.m. All heder åt att du lägger så mycket energi på det och fortsätt med det.
Men snälla, släpp gardet och acceptera att andra inte alltid tycker som dig.
Tvärt om skulle jag vilja påstå att jag är den på Happy som regelmässigt samlar in överlägset mest fakta innan/när jag kommer med rekommendationer. Att jag är den som är mest noggrann.

När du ljuger och påstår att jag bara tar hänsyn till kroppslängd har du fel. Så fel. Så jättefel. Det vet alla utom du.

Du behöver inte förklara (aka. oförstå/missförstå/förvränga/reducera/selektera/omformulera) det jag skriver, det jag skriver står utmärkt för sig självt. Du får tycka vad du vill, men sätt inte Mitt namn på det Du tycker och skriver. Det blir aldrig rätt. Även om Du tror att det blev rätt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer