Köping 1000 18/7

Köping 1000 18/7
Tack för allt hejande under resans gång, det uppskattades! Hatten av för J som körde varenda mil solo!

Jag har lagd upp en liten rapport på Strava: https://strava.app.link/kPb8wsqQvY . Jag orkar inte att ladda upp alla bilder även här ;-)

Nu ska jag sova ikapp ett par timmar som gick förlorade någonstans...

dlridings

Ny medlem
Köping 1000 18/7
Kudos till alla. Glesbygd är inget jag längtar efter. Ni var imponerande starka att kunna forcera det.

Jag har nu uppdaterat Randonneurs Sverige (spotwalla sidan) med banan för PBP.

Det finns andra, och man kan ansluta sig till flera, men det kan vara lättare att hitta oss på en sida för svenska åkare än på en sida med tusentals andra.

Om det uppstår ett lopp under tiden, eller en träningsrunda, så säg till. Bara jag får tag i en GPS-fil och och bearbeta den lite, så kan man lägga upp flera på samma sida. Inte för många samtidigt, då gnäller Google, men vi är långt ifrån den tröskeln.

https://spotwalla.com/locationViewer.php?id=454

lösenord: rsbrevet

Senast ändrad:

dlridings

Ny medlem
Köping 1000 18/7
Petert sa:
Sammanlagd uppförscykling var enligt ett Stravakonto 8300 m.
Det låter som det kan vara en aning lågt. Om Strava har gått efter den barometriska mätning från cykeldatorn kan det slå fel med så mycket lågtryck. Man kan välja att korrigera talen inne i Strava.

8.300 på 100-mil är något mindre kuperat än PBP?

GoranS

Aktiv medlem
Köping 1000 18/7
dlridings sa:
Petert sa:
Det låter som det kan vara en aning lågt. Om Strava har gått efter den barometriska mätning från cykeldatorn kan det slå fel med så mycket lågtryck. Man kan välja att korrigera talen inne i Strava.
Hur hanteras skillnader i lufttryck när man är stilla? Översätts det till att man fått ett antal höjdmeter uppför/utför eller ignoreras det?

Petert

Aktiv medlem
Köping 1000 18/7
dlridings sa:
Petert sa:

8.300 på 100-mil är något mindre kuperat än PBP?
En av oss hade ett betydligt lägre värde men det var tydligen vanligt med låga värden från den enheten...

Jag ska höra med siebengang som levererade siffrorna om han kan korrigera. Jag tror inte att det är gjort.

PBP är mer jämtjockt med backar. De två brantaste på denna 1000, den brantaste delen av stigningen några mil norr om Älvdalen respektive den nedre delen av den gamla landsvägen i Sälen, är brantare än någon på PBP. Älvdalsbacken i sin helhet är något längre än den längsta backen av karaktär i Frankrike. Om jag minns rätt.

Fast motsvarande lista nästa gång Köping 1000 körs är längre utifrån lutning i ena fallet och längd och lutning i det andra. Då ska även även Siggebobacken norr om Nora samt backen upp mot Evertsberg från Oxberg vara med. Siggebo vid cirka 90 mil.

jswg

Medlem
Köping 1000 18/7
GoranS sa:
Hur hanteras skillnader i lufttryck när man är stilla? Översätts det till att man fått ett antal höjdmeter uppför/utför eller ignoreras det?
Det beror på hur presentationen är implementerad.

Så här verkar det fungera med min Garmin 520, antar att de flesta datorer fungerar på samma sätt:
Om man inte har autopaus på så fortsätter enheten spela in data från alla sensorer (gps, höjdmätare, puls osv) som vanligt, med valt tidsintervall. Höjddata räknas ut genom en kombination av höjdinformation från GPS samt lyfttryck. Den autokalibreras efter hand, men vid plötsliga tryckförändringar kan man få väldigt felaktiga höjdangivelser. När jag var uppe på högsta punkten 854 möh tyckte Garmin att jag var nästan 200 m högre. När jag åt pizza i Särna pendlade höjddatan mellan 431 och 433 m trots att cykeln stod stilla. Lufttryck förändras ju inte bara av höjd utan även av SMHI.

Totalt antal klättrade höjdmeter kan räknas ut genom att gå igenom alla trackpoints* i den inspelade datan och jämföra höjd med den föregeående trackpointen: Om en trackpoints höjddata är högre än den föregeånde trackpointens höjddata ska alltså differensen av dessa två summeras till den totala höjddatan. Här bör man även göra en kontroll om cykeln rört på sig (lat+long förändras avsevärt), annars får man med den barometriska skillnaden vid stillastående.

Men frågan är om det är ett problem om vi får ett par meter extra vid stillastående? Det stora problemet är att GPS+barometer inte ger särskilt exakt höjd. När vi ändå rör oss på marken kan vi i efterhand hämta höjddata från bättre håll.

Jag gjorde en Correct Elevation på Strava och fick 7256m på sträckan. Garmin sa 7131m. Jag vet inte var Strava får sin höjddata ifrån, kanske OpenStreetMap eller någon genomsnittlig användardata.

* Trackpoint är en tidpunkt samt data från sensorerna den tidpunkten. Dvs long+lat, höjd, puls, kadens.

GoranS

Aktiv medlem
Köping 1000 18/7
Kan alltså mätfelet i höjdled om man bara baserar resultatet på GPS-data vara 200 meter? Eller är det ngt med för få satelliter som ställer till det? Annars känns det som att om man vet att mätfelet är max 100 meter så ska manicken aldrig behöva vara 200 höjdmeter fel.

jswg

Medlem
Köping 1000 18/7
Det är flera faktorer som påverkar.

GPS kräver kontakt med fyra satelliter för att få höjddata, men jag är osäker på hur exakt den är. Min gamla Garmin Edge 705 hade inte barometer utan bara GPS-höjddata och den visade ofta fel.

Barometrisk mätning påverkas inte bara av höjd utan även ändrade väderförhållanden och annat som påverkar lufttryck.

Den största faktorn här är längd/tid. Eftersom mätfelet inte är konstant utan varierar blir små lokala fel stora i slutändan. Mitt GPS-spår innehåller över 36000 punkter och även om bara en bråkdel av dessa visar en meter fel påverkar det totalhöjden.

Senast ändrad:
Köping 1000 18/7
Det var Strava-appen på min iPhone som loggade 8300 hm. Ta det med en nypa salt, jag tror att det kan vara lite lågt. Strava gör lite saker i den svarta lådan när aktiviteten sparas, som inte går att påverka. Min erfarenhet är att många mindre backar potentiellt bidrar till fler hm än få stora. Jag hade RWGPS-appen på samtidigt (på samma telefon) och den visar till och med under 7000 hm, vilket är märkligt lågt.

Vi får inte glömma att denna bana slutar med rätt platta (minst) 10 mil, och även början är inte så kuperad heller. Men i det hela är den absolut tillräckligt krävande. Jämförelsen med en super randonnee är inte helt fel: Båda tar ungefär samma tid, men tiden går åt för olika delar, distansen och klättringen.

GoranS

Aktiv medlem
Köping 1000 18/7
Med tanke på https://happyride.se/forum/read.php/1/3555592/3584827#msg-3584827 så skulle jag bli förvånad om 8300 hm är någon betydande underskattning. I mer kuperad terrräng är jag rätt säker på att RWGPS i stort sett aldrig underskattar höjdskillnaden. I svensk terräng vet jag inte men jag skulle bli förvånad om så var fallet.

Min hypotes är att programmen bygger på någon form av interpolation av höjddata och att denna slår lite hur som helst i förhållande till hur vägarna är dragna medan vägarna i realiteten ofta är dragna för att undvika alltför mkt småskaligt upp-och-ner-åkande. Detta skulle kunna förklara en tendens att överskatta antalet höjdmeter. Ett typexempel skulle vara en väg som går nere i en ganska djup dalgång som lutar ganska jämnt uppför men slingrar sig fram i sidled. I realiteten är det rätt troligt att vägen läggs nere i botten på dalen och får en ganska jämn lutning. Interpolation av höjddata kan här och var ge skapliga interpolationsfel vilket leder till att kartritningsprogrammet ackumulerar upp interpolationsfel.

dlridings

Ny medlem
Köping 1000 18/7
Höjmeter rätt eller inte, i vilket fall som helst ska ni ha stort beröm för den här prestationen.

Peter är andra är nog på rätt spår. De branta backarna lämnar ett stort intryck jämfört med PBP, men det fanns en del platt också (oftast lika jobbigt eftersom vinden kompenserar för höjdmeter).

Det var roligt att följa er. Tack för alla fina bilder och intryck.

Daniel

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer