Köpråd: 2-hjulig lastcykel

Grude

Ny medlem
Hej
Jag är lite sugen på att investera i en lastcykel som komplement till min bil. Cykeln ska användas för lokala ärenden, som handla, hämta paket, en och annan utflykt eller ett campingäventyr. Den kommer nog inte att användas så mycket som pendlingshoj.

Efter att jag har kollat runt lite så inser jag att jag behöver lite hjälp. Det finns för det första flera olika motorer. De jag kommit mest i kontakt med på de cyklar jag kollat på är Shimano, Bosch och Brose. Jag har snöat in lite på ett Brose då de är väldigt tysta och kan kombineras med Enviolo baknav och remdrift för ett i princip underhållsfritt system.
De andra tillverkarna har också sina fördelar och det är här jag behöver er hjälp. Vilka erfarenheter har nu i av dessa motorer och integrerade växelsystem som enviolo, alfine och rohloff? Jag har aldrig cyklat med dessa system och här i djupaste Småland (Växjö) är det minst sagt snålt med cykelhandlare som lagerför cyklar med dessa lite dyrare system.

På tal och butiker med 2-hjuliga lastcyklar så får ni gärna komma med tips. Den enda jag hittat med ett bra utbud är www.bultenbikes.se eller www.premiumbikes.se som drivs av samma ekonomiska förening. Är det någon som har erfarenhet av dem här på forumet? Tipsa gärna om andra hemsidor.

Jag har för övrigt kickat runt lite här på forumet och det är tveklöst så att Bullitt är den mest populära/kända 2-hjuliga lastcykeln i Sverige. Jag är dock mer intresserad av en Douze V2 som jag tror skulle passa mig bättre. Vilka lastcyklar har ni?

Tompot

Aktiv medlem
Bulten Bikes är seriös vad jag vet och satsar hårt på bra cyklar.

Angående tvåhjuliga cyklar så är mycket riktigt Bullitt mest känd men det beror nog främst på att den funnits typ längst och framför allt utgår från tramphoj från början så den är inarbetad i cykelkulturen. När det gäller elassisterade tror jag inte Bullitt är så stora, där är Urban Arrow Family och Riese & Müller större i alla fall om man ser på hela europeiska marknaden. UA är bra hojar och det är R&M med.

Satsa på antingen Bosch eller Shimano elsystem. Brose är nog inte dåliga men de är små i Sverige vilket betyder att du har svårt med kompetens och delar framöver. Bosch och Shimano finns det gott om kunskap och skrot till. Bosch-cyklar finns också med remdrift, har inte sett Shimano men borde väl gå att konvertera om inte annat.

Har själv en Riese & Müller Load 75 Rohloff (Bosch, remdrift, elektrisk Rohloff) och är väldigt nöjd med den. Det finns visst saker man kunde förbättra men i överlag är det en rolig hoj. Har inte sett Douze V2 innan men den ser väl bra ut den med.

Det är rätt kostsamma hojar hur som helst så frågan är om du ska ha den som kompement eller ersätta bilen.. jag hade utan tvekan pendlat med min Load 75 om jag hade haft behovet. Med två hjul är man snabb och smidig, nästan som en mindre cykel.

Den billigaste tvåhjuliga jag har sett är Crescent Cargo Max som har Shimano E8000-motorn och den går väl på runt 35.000 kr. Annars finns det allt möjligt upp till runt 120.000 kr.

Tompot

Aktiv medlem
Lite nyfiken på vad det är som tilltalar med Douze V2 för din del?
Genom att fråga detta tänker jag mig att man kan också hitta alternativ som har samma appeal.

Grude

Ny medlem
Tack för ditt svar.

Jag har kommit lite längre i mitt sökande nu och det lutar mer åt R&M Packster 70. Jag har varit i kontakt med Bulten Bikes i veckan och de är hur bra som helst att ha och göra med. De svarar långt och utförligt på mina mejl. Något som nästan är helt unikt idag är att de dessutom svarar på ALLA frågor man ställer i mejlen.

Jag har kikat på loaden också men tror att packstern passar mig bättre. Dels för att man får mer i originalutförande, sen är den något billigare och snyggare (enligt mig).
Det blir i så fall variomodellen med Bosch Cargo Line, remdrift och enviolo. Batteripacket är på 500Wh.
Hur upplever du din batterikapacitet? Hur långt brukar du komma med din körstil?

Tompot

Aktiv medlem
Enviolon är som du säkert vet en udda fågel bland växelsystemen. Vissa gillar den skarpt och andra hatar den .. lika skarpt. Har testat och det var helt okej, annorlunda men man kan säkert vänja sig. Inget stort fel tyckte jag.

Håller med om att den är snygg. Kan vara bra att veta att den fasta lådan är en liten begränsning men kanske okej att leva med. Eftersom den inte går att ta bort så kan du inte smidigt frakta saker som är större än lådan, vilket man kan med cyklar som ex.vis Bullitt där amen är väldigt låg och lådan en löstagbar påbyggnad.

Jag kommer något mindre än 3 mil med min Load 75 per batteri (500 Wh), det är dock en HS-modell så jag håller ofta runt 30-35 km/h i snitt med den. Har dubbla batterier och eftersom de flesta sträckor jag använder den till är något mer än 6 mil så har jag köpt ett extra löst batteri så att jag kommer drygt 8 mil med den.

Senast ändrad:

Grude

Ny medlem
Jo, jag har funderat på både lådan och växelsystemet. Jag har bara provat nexus system var det gäller internhubbar. Men de kan knappas jämföras med enviolo. När jag tittar på hur systemet fungerar så tror jag att det kan passa mig bra. Jag har ingen ambition att använda hojen i annat än touringtempo så jag tror den steglösa karaktären är bra då. Jag ska försöka provcykla en hoj med systemet innan jag bestämmer mig. Tyvärr finns det ingen handlare på typ 20 mil som har systemet.

Var det gäller lådan så är det faktiskt en av punkterna som väger över till packsterns fördel. Jag gillar att den är stor och fastmonterad. Skulle jag vilja lasta något större så kopplar jag släpet till bilen :-). Jag kikade på Loaden ingen och priset är faktiskt inte så farligt ändå. Men jag är osäker på om jag kommer att behöva en hd för de turerna jag kommer ta. Det mest extrema jag har planerat att använda hojen till är att ta den runt en lokal sjö på 15mil. Då ska sambon med så tempot kommer att vara makligt med en övernattning eller två med god mat och vin 🙃

Intressant med din batteriförbrukning. Antar att de sista km/h gör en väldig skillnad på förbrukningen. Jag har hört att man normalt kommer runt 5 mil på ett 500Wh. Som jag uppfattar det så har du alltså tre batterier?

Tompot

Aktiv medlem
Utan att ha provat Packster 70 så tror jag att du kommer bli kanonnöjd med den. Remdrift och navväxel är guds gåva till folk som bara vill cykla, inte hålla på att mecka en massa. Har en annan cykel med remdrift som gått snart 16.000 km på tre år utan något som helst underhåll i drivlinan, förutom schemalagda oljebyten i växelnavet.

Du ska inte känna att Loaden är ett snäpp finare för att den är dyrare. Packster 70 är sjukt fin den med. Den har vissa egenskaper som är bättre, så som den modernare vajerstyrningen som gör att man kan vända på en femöring. Att vända med Load 75 på en smalare väg får en att känna sympati med Ever Givens äventyr i Suezkanalen. Packstern har också fint integrerade batterier och något annat som jag minns att jag blev impad av.

Tog en längre tur med en annan HS-cykel jag har, den kommer jag normalt ca 3 mil per 500 Wh-batteri när jag cyklar i 35+ km/h snitt, men när jag turade tillsammans med sambon med snitthastighet på 16 km/h över dagen så visade den 14 mils räckvidd :)
Så ja det gör all världens skillnad på vilken hastighet man håller, i hur mycket energi som går åt. Har nu 2x500 Wh på Load 75:an och ett extra batteri jag köpte begagnat, på 400 Wh. Totalt ger de dryga 8 mil i snabbtempo.

Kolla med Bulten ifall du kan komplettera senare med ett extra batteri. I alla fall när Bosch-cyklar med dubbla batterier började säljas runt 2017 så var man alltid tvungen att köpa denna option från början, det gick inte komplettera senare. Kanske är det ändrat nu så det finns hållare för två batterier även om man köper bara en från början. Annars är det ju ingen katastrof om det inte går, du har en lastcykel så det är bara ha ett extra batteri i lådan.

fyrbåk

Aktiv medlem
Jag har, liksom Tompot ovan, en Riese & Müller men däremot den mindre Packster 40-varianten och med vanlig shimanodrivlina. Min tanke med att skaffa lastcykeln var just att reducera användningen av bilen till ett minimum och kunna ordna alla dagliga bestyr med cykeln istället som storhandlingar osv.
I huvudsak går det enligt plan. 40-varianten är dock mindre än den större 70-modellen och även om lådan ser stor ut så ryms inte mycket mer än två stora matkassar. För oss som har utflugna barn så är det inga problem men om man är en barnfamilj med de behov av jättehandling som uppstår så bör man vara medveten om begränsningarna. Med fylld låda (max 60 kg) så förändras cykelns egenskaper ganska rejält och man bör ta det varligt i kurvor och över ojämnheter i vägbanan. Det är INTE som att svänga runt på en smidig vanlig hoj utan något helt annat. I synnerhet bör man tänka på detta om man lockas av att ta bort 25kmh-spärren.
Boschmotorn som sitter på cykeln är den starkaste av Boschmotorerna och det är inga problem att köra uppför de brantaste backarna.
Jag får ut minst 7 mil ur ett 500mA-batteri men då kör jag i regel på eco-inställningen med minsta möjliga assistans vilket innebär att jag får jobba ganska hårt själv och inskränker de högre assistanslägena till uppförsbackar där de behövs.
Tänk genom den ekonomiska ekvationen lite först. Lådhojarna är inte gratis och man behöver använda dem en hel del innan det blir plus i plånboken jämfört med att ta bilen för kortare ärenden. Jag fick tag i min lådhoj för mindre än halva nypriset trots nyskick men ska man upp med 50-60-tusen så krävs det en hel del innan det blir ekonomiskt försvarbart. Om man bara räknar den sparade soppan så skulle jag behöva köra lådhojen 6000 mil innan jag har sparat in soppan som bilen skulle ha dragit räknat på en investeringskostnad på 50000 kr. Och då har jag inte ens räknat in alla nya drivlinor som behövs till cykeln eller elen som jag laddar batteriet med. Allmänt bör man vara medveten om att elcykel med mittmotor sliter drivlina ganska brutalt och man bör kalkylera med dubbelt så högt slitage jämfört med vanlig cykel men det beror också väldigt mycket på hur man själv hanterar cykeln. Om man ligger och nöter i låg kadens på minsta kuggen bak med mycket assistans så får man inte ut många mil innan det är dags att byta såväl kedja som kassett. Men just den här detaljen behöver TS kanske inte bekymra sig om med remdrift och interna växlar.

Senast ändrad:

Tompot

Aktiv medlem
Tänk genom den ekonomiska ekvationen lite först. Lådhojarna är inte gratis och man behöver använda dem en hel del innan det blir plus i plånboken jämfört med att ta bilen för kortare ärenden. Jag fick tag i min lådhoj för mindre än halva nypriset trots nyskick men ska man upp med 50-60-tusen så krävs det en hel del innan det blir ekonomiskt försvarbart. Om man bara räknar den sparade soppan så skulle jag behöva köra lådhojen 6000 mil innan jag har sparat in soppan som bilen skulle ha dragit räknat på en investeringskostnad på 50000 kr. Och då har jag inte ens räknat in alla nya drivlinor som behövs till cykeln eller elen som jag laddar batteriet med.

Det är sant att högkvalitativa lastcyklar kostar, vad som för de flesta är, en stor summa pengar.
Men är de dyrare än bilen?

Medianpriset för en begagnad förbränningsmotordriven bil förra året var 101.000 kr. Räknat med skatt, försäkring, bränsle, service, slitdelar, värdeminskning, besiktning, parkering, tvätt och genomsnittlig körsträcka så kommer mediansvensson knappast undan med mindre än 30 kr/milen.

Så för att jämföra med en cykel som kostar 60.000 kr måste du bara cykla i 2.000 mil innan dess inköpspris har ätits upp av bilkonkurrentens kostnader. Ja, det är sant att cykeln har också kostnader löpande. Men försäkringen ingår i hemförsäkringen, ingen skatt, ingen besiktning, bränslet kostar faktiskt så marginellt så det kan man nästan räkna bort (170 kr för 2.000 mil).

Och då har jag inte ens räknat in alla nya drivlinor som behövs till cykeln eller elen som jag laddar batteriet med. Allmänt bör man vara medveten om att elcykel med mittmotor sliter drivlina ganska brutalt och man bör kalkylera med dubbelt så högt slitage jämfört med vanlig cykel

Slitaget på drivlinan är helt klart en ekonomisk påverkansfaktor men här kan jag bara råda att köpa en cykel med remdrift. Remdriften ökar på priset men lönar sig ekonomiskt i längden om man cyklar mycket, remmen håller i minst 2.000 mil men många får ut mer. Dessutom slipper man allt slabb och meck.

Till cykelns ekonomiska fördel kan du också räkna att du håller dig i form utan att, som populärt är, betala för att gå på gym. Något av det mest perversa jag ser är gym dit folk kör bil, kan ge mig fan på att de sitter där på spinningcyklar sen. Att först betala för att må dåligt och sedan betala för att må bra igen... I can't.. even..

fyrbåk

Aktiv medlem
Det är sant att högkvalitativa lastcyklar kostar, vad som för de flesta är, en stor summa pengar.
Men är de dyrare än bilen?

Medianpriset för en begagnad förbränningsmotordriven bil förra året var 101.000 kr. Räknat med skatt, försäkring, bränsle, service, slitdelar, värdeminskning, besiktning, parkering, tvätt och genomsnittlig körsträcka så kommer mediansvensson knappast undan med mindre än 30 kr/milen.

Så för att jämföra med en cykel som kostar 60.000 kr måste du bara cykla i 2.000 mil innan dess inköpspris har ätits upp av bilkonkurrentens kostnader. Ja, det är sant att cykeln har också kostnader löpande. Men försäkringen ingår i hemförsäkringen, ingen skatt, ingen besiktning, bränslet kostar faktiskt så marginellt så det kan man nästan räkna bort (170 kr för 2.000 mil).

Slitaget på drivlinan är helt klart en ekonomisk påverkansfaktor men här kan jag bara råda att köpa en cykel med remdrift. Remdriften ökar på priset men lönar sig ekonomiskt i längden om man cyklar mycket, remmen håller i minst 2.000 mil men många får ut mer. Dessutom slipper man allt slabb och meck.

Till cykelns ekonomiska fördel kan du också räkna att du håller dig i form utan att, som populärt är, betala för att gå på gym. Något av det mest perversa jag ser är gym dit folk kör bil, kan ge mig fan på att de sitter där på spinningcyklar sen. Att först betala för att må dåligt och sedan betala för att må bra igen... I can't.. even..
Alltså, saken är ju att bilskrällets kostnad är i princip konstant. Den finns där hela tiden bara det att den inte används i riktigt lika hög utsträckning. Förhållandet är ju olika beroende på olika personers förutsättningar, men för egen del så kostar varje mil med bilen inte ett ruttet lingon mer än soppan och hur det går till går nog att räkna ut. En väldigt stor andel nya plåtdinosaurier kommer ut på marknaden på det sättet. Men poängen är ju att även om man är tvungen att lägga in kapitalkostnad, service, däck, spolarvätska, olja plus fan å hans moster i marginalkostnaden så är ju inte TS tanke att ersätta bilen, utan att kanske köra lite mindre varför de stora kostnaderna är i princip oförändrade och då blir det inte mycket mer än soppan på marginalen som man sparar. Den som däremot funderar på att ersätta bilen med lasthoj kan däremot se fram mot att hamna på plus väldigt snabbt och sen spara stora pengar.

Med tanke på att jag sedan många år tillryggalägger över 1000 mil i sadeln varje år - utan en enda watt assistans av elmotor och en favoritsyssla är att kränka elcyklister i uppförsbacke, gärna trimmade - så är det bekant att cykling hjälper till att hålla sig i form…….

Grude

Ny medlem
Helt klar måste man ha ett öga på kostnaderna, det är mycket pengar. Men för min del handlar det mest om ett livsval mer än pengar. Jag inbillar mig inte att detta är ett ekonomiskt fördelaktigt val, men för mig spelar det ingen roll. Jag vill uppleva saker nära naturen och känna friheten och enkelheten med en cykel, både i centrum och på äventyr.

fyrbåk

Aktiv medlem
Det är enligt min uppfattning för billigt att äga och köra bil och valet för de allra flesta blir att hoppa in i bilen för minsta ärende. Man funderar inte ens över sitt eget beteende och vilka alternativ som kan finnas. Det håller väl sakta på att förändras där den tidigare förmånliga beskattningen av förmånsbilar vänds uppochner. Men det är långt kvar. Lite som förhållandet tåg kontra flyg där flyget inte bär ens en bråkdel av den miljökostnad det orsakar medan tågens infrastruktur kommer till en astronomisk kostnad som ska betalas av passagerare och gods.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag tror framför allt att folk i gemen inte har en aning om vad det kostar att äga / köra bil. Har följt upp rätt noga vad våra senaste bilar kostat och det landar på runt 40 kr / mil allt inräknat. Och det är inte säkert att det blir billigare med en äldre bil om den inte börjar närma sig pundarbilsstadiet eftersom den då ska helförsäkras när vagnsskadegarantin går ut, ofta har dyrare skatt (även om helt nya bilar är svindyra nu) och reparationer drar iväg.

Vår 10 år gamla (när den såldes) Audi A6 kostade oss 40 kr / mil att köra, det var en del underhåll och nya däck som gjorde att det drog iväg. Leasingbilen vi hade istället kostade nästan på kronan lika mycket trots att den var ny.

Nu klarar vi oss utan bil en tid och det har egentligen bara varit 2 tillfällen senaste månaden när vi behövt och lånat. Det sköna med att vara utan bil är att man inte ens behöver överväga valet, det är bara att cykla :-)

fyrbåk

Aktiv medlem
Jag tror framför allt att folk i gemen inte har en aning om vad det kostar att äga / köra bil. Har följt upp rätt noga vad våra senaste bilar kostat och det landar på runt 40 kr / mil allt inräknat. Och det är inte säkert att det blir billigare med en äldre bil om den inte börjar närma sig pundarbilsstadiet eftersom den då ska helförsäkras när vagnsskadegarantin går ut, ofta har dyrare skatt (även om helt nya bilar är svindyra nu) och reparationer drar iväg.

Vår 10 år gamla (när den såldes) Audi A6 kostade oss 40 kr / mil att köra, det var en del underhåll och nya däck som gjorde att det drog iväg. Leasingbilen vi hade istället kostade nästan på kronan lika mycket trots att den var ny.

Nu klarar vi oss utan bil en tid och det har egentligen bara varit 2 tillfällen senaste månaden när vi behövt och lånat. Det sköna med att vara utan bil är att man inte ens behöver överväga valet, det är bara att cykla :-)
När en bil har nått pundarbilstadiet så har vagnskadegarantin löpt ut för många år sedan om man inte kör extremt långt. Jag brukar räkna med att en modern bil ska klara 25000-30000 mil innan den börjar pajja så mycket att den kostar mer än den smakar i underhåll. Framför allt så blir den opålitlig. (Nämnda miltal gäller naturligtvis inte Franska och i viss mån Italienska bilar som uppnår pundarbilstadiet i opålitlighet redan när den kommer utanför nybilhallen.) Vår senaste Audi A6 var nog dyrare än 40kr/milen och i slutet av innehavet så grymt opålitlig att jag vid ett tillfälle övervägde att byta den jämnt mot en gammal Jeep Wrangler eftersom jag var så innerligt trött på den och allt som pajjade hela tiden. Men den hade å andra sidan gått en bra bit över 30000 mil och var en laståsna av rang med stor motor som spann behagligt. Men en så stor bil kommer jag nog aldrig ta i ens med en radiostyrd polygrip igen. Kvalificerad kapitalförstöring, om jag nu själv ska stå för fiolerna.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att fimpa bil helt som du har gjort och det är något vi har diskuterat men problemet är att vårt lantställe (arvegods) ligger långt bort och vi åker dit ganska ofta och att förlita sig på att hyra bil så ofta skulle både bli dyrt och oförutsägbart (takräcke till cyklar och dragkrok att kunna lasta stort på släp?) att den ekonomiska vinsten blir försumbar i synnerhet då jag som sagt var åtnjuter subvention av bilinnehavet från övriga skattebetalarkollektivet. Så bilen står normalt sett alltid utanför huset och myser och används bara att åka till och från landet.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vi kommer behöva ha bil igen post-covid när vi börjar resa lite inrikes igen men det är otroligt befriande att inte ha någon. Dessutom har ett av våra barn rätt mycket återkommande läkarbesök och liknande där kollektivresa tar närmare 2 timmar enkel väg medans bilen tar 45 minuter.. Hade det bara funnits en bilpool av något slag hemma så hade vi nog hoppat bilägande ytterligare några år.

Kapitalförstöring ja. Vår A6 kostade 436000 ny. Vi köpte den 7-8 år gammal med 6000 mil på mätaren för 99. Körde den lika mycket till och sålde för 47. Hade inga stora problem med den faktiskt, bytte batteri, bromsskivor och belägg fram (hur de nu kan vara helt slut efter 6000 mil, de vi bytte till var jättefina efter ytterligare 6000...) och sen var det nått ok bak som kärvade och byttes. Men första ägaren hade brutalt dyra mil :-)

fyrbåk

Aktiv medlem
Kärvande ok bak är klassisk Audi-sjuka som iofs andra märken ibland lider av också om inte bromsarna motioneras tillräckligt (läs om man inte tvärnitar då och då). En annan sjuka är på Audi är att backventilen i bränslesystemet inte håller tätt bakåt som leder till att motorn blir sjukt svårstartad när den är fisljummen. Det märkliga är att Audi själva inte klarar att diagnosticera felet utan det ska till en kontorsråtta för den saken, dvs moi. Har haft det på både en Audi 100 och A6:an. Sjukt enkelt att fixa, bara att klippa soppaslangen och sätta på en extern backventil istället för den i tanken men tydligen alldeles för komplicerat att diagnosticera för verkstadsgubbarna som mest kopplar in diagnosdatorn och läser felkoder utan att fundera så mycket över orsaken till felkoderna utan rapar bara upp gissade åtgärder som var och en kostar femsiffriga belopp.

Nåväl, det känns ändå som att du gjorde en ganska hyfsad affär på bilen till skillnad från första ägaren som kunde räkna hem en värdeminskning på 56kr/mil på sitt ägande som iofs varade i 7-8 år. En A6 under tiden 6000-12000 mil ska inte kosta många kronor i reparationer utöver oljebyte, om du inte hör till den lyckliga skara VAG-bilägare som tvingats byta kamrem vid 10000mil och hela fronten måste demonteras för att komma åt den. Många är de som har fått en kalldusch över hålet i plånboken genom åren av detta :-)

Tompot

Aktiv medlem
Jag vill uppleva saker nära naturen och känna friheten och enkelheten med en cykel, både i centrum och på äventyr.

Lovvärd målsättning och du kommer säkert få bra mycket av det.

Ett varningsfinger här dock, känslan av frihet begränsas påtagligt av cyklens värde, det kan man inte säga något annat om. Med vetskapen om att vilket lås som helst går att såga upp med en batteridriven vinkelslip på 30 sekunder och att den allmänna mentaliteten i Sverige är att man lägger sig inte i sådant som kanske kan skapa det minsta obehagliga konflikt, så är det tyvärr så att man drar sig för att lämna cykeln utanför kiosken som agerar DHL Express-ombud när man hämtar sitt paket, eller vad det nu må vara.

För egen del har jag motat bort denna känsla med en GPS-spårare i hojen, det fungerar finfint och larmar i luren om cykeln flyttas. Så det är mitt tips att skaffa en sådan från början så behöver du inte komma på det i samma sekund du parkerar hojen för första gången.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer