Köpråd 29 fs?

tobeydooh

Ny medlem
Köpråd 29 fs?
Ännu en tråd i djungeln... har googlat o googlat o försöker hitta något i mellanmjölkslandet mellan xc och trail cyklar. Kör idag en canyon nerve 27.5 och den börjar få några år på nacken. Den ska ha minst 1 år till på nacken, men tankarna börjar komma på något nytt... det jag är ute efter är en mer xc aktig hoj men fortfarande kul på stigen. Alla skriver ju om specialized epic med blandade åsikter om brain. Jag gillar ju själv en ganska aktiv dämpning så vad man läser sig till så låter det inte som nåt för mig då många upplever det som ett mellanting mellan ht o fs. Dom cyklar jag har fastnat för utseendemässigt och recensionsmässigt är i nuläget Pivot mach 429 sl, trek top fuel 9.8, scott spark och cannondale scalpel. Men jag verkligen inte vill ha är en hoj som är nervös nerför!!! men en riktigt bra klättrare vore kanon samdigt som den är go nerför, men den kombinationen kanske är svår att hitta?. Hade gärna hört lite vad ni tycker eller har andra alternativ ni tycker låter vettigt till min beskrivning.

tobeydooh

Ny medlem
Köpråd 29 fs?
Njae min nyvarande väger runt 12kg och kollar man dom jag rabblat i tråden ligger dom runt 10-11kg så 14kg var lite väl mycket tycker jag ? men tack för tipset ändå ?

gunners

Ny medlem
Köpråd 29 fs?
Haft en spark 910, den var riktigt skön med tre lägen på dämparen. Har nu en scalpel team har ej kört på den än, men har även en scalpel med 26 hjul som är riktigt skön. Vilken du än väljer av de du pratar om, får du en kanoncykel. Man brukar alltid känna lite mer för en cykel, gå på den.

gunners

Ny medlem
Köpråd 29 fs?
Kolla Superior på Cykelcraft, de har tre fina f/s cyklar. Superior är inget känt märke i Sverige, men hade med två bra cyklister i OS och har en legend inom mtb som teamchef, så det är säkert en bra cykel. De har en f/s med xtr di2 vikt 10.1 för 40000. Det priset är nog svårslaget. För samma pris får man Cannondales enklaste carbon Scalpel.

odbro

Aktiv medlem
Köpråd 29 fs?
Nya sparken ser riktigt bra ut till skillnad mot den gamla och har väldigt bra geometri. Släng också ett öga på Kona Hei Hei Race, geometri för att klara av att köra utför med massa självförtroende och klättrar riktigt bra med en väldigt styv baktriangel.

pennan

Aktiv medlem
Köpråd 29 fs?
gunners sa:
Kolla Superior på Cykelcraft, de har tre fina f/s cyklar. Superior är inget känt märke i Sverige, men hade med två bra cyklister i OS och har en legend inom mtb som teamchef, så det är säkert en bra cykel. De har en f/s med xtr di2 vikt 10.1 för 40000. Det priset är nog svårslaget. För samma pris får man Cannondales enklaste carbon Scalpel.
+1
skulle jag köpa ny hoj idag skulle jag seriöst överväga Superior.
slår fultyskar alla dagar i veckan.(flamebait)

kais01

Aktiv medlem
Köpråd 29 fs?
köp gärna en där det får plats 29+ för det kommer du att vilja åtminstone pröva vad det lider.

har själv en cube ams hpc slt från 2013, och där går det bra. trevligt att kunna byta format, funkar lika bra till hellas som till cykelvasan, beroende på vilka hjul som sitter på. vikt 10-11,5 kg.

larsaw

Aktiv medlem
Köpråd 29 fs?
tobeydooh sa:
Såg trevlig ut! Varför tycker du den är en bra kandidat? Har du en själv?

Nä tyvärr :/ men geometri-mässigt så liknar den Whyte T-129 samt att Orbea och Whyte brukar upplevas ganska lika om en kikar i reviews'n... Dvs, trampeffektiva och byggda för att komma till sin rätt när det går undan, baksidan av detta brukar dock vara att dom kan upplevas något stötiga över småstök samt kanske inte dom livligaste när det går långsamt, med detta menas att en flack styrvinkel och lång hjulbas kan kännas slött o bökigt när det går lånsamt i knixiga partier men som sagt inger förtroende när det går undan.
Har själv en FS29'a med 67.5graders gaffelvinkel o kan bara hålla med...

tobeydooh

Ny medlem
Köpråd 29 fs?
gunners sa:

Någon som har erfarenhet av superior?

skier

Aktiv medlem
Köpråd 29 fs?
tobeydooh sa:
gunners sa:

Någon som har erfarenhet av superior?

Om du ska ha en cykel som är trygg utför ska du nog välja nåt med en flackare gaffelvinkel än 71 grader som superior har.

castrello

Aktiv medlem
Köpråd 29 fs?
tobeydooh sa:
castrello sa:
Extremt nöjd med min TF 9.8. Tror att nya Spark och Scalpel är snarlika.

Hur är den nerför och klättrare? Sväljer den rötter bra och är förtoendeingivande när det går nerför?

Jag kör den med low setting dvs lägre bb och 69 grader styrvinkel.

Uppför är den lika bra som de flesta xc-hojar. Nerför är den MYCKET bättre än mina tidigare Anthem 29. Dämpningen sväljer rötter bra och överlag är den helt enkelt kanonbra. Mycket kvick, korta kedjestag med allt vad det innebär och en dämpning som är mjuk men ändå "ligger ganska högt" när man accelererar. Totalt sett är den en kanonhoj men den är inte bara en racehoj utan en racehoj med väldigt bra uppförande på stigar.

Så jag är kanonnöjd! Men säkert är Spark och Scalpel väldigt snarlika.

Har en 9.8 Sl Project One med dts swiss xmc 1200 factory kashima osv osv...ca 10.3 med pedaler och alltför dyr.

tobeydooh

Ny medlem
Köpråd 29 fs?
Är det måttet E som är gaffelvinkeln? Isåfall har min 69.3 i gaffelvinkel. Och 71 låter ju inte jättegrovt från det måttet! Så ju högre vinkel desto race'igare antar jag?

Bilagor

• Screenshot_20161107-195559.png
    Screenshot_20161107-195559.png
    43.4 KB · Besök: 6

Jeppe_E

Aktiv medlem
Köpråd 29 fs?
tobeydooh sa:
Är det måttet E som är gaffelvinkeln? Isåfall har min 69.3 i gaffelvinkel. Och 71 låter ju inte jättegrovt från det måttet! Så ju högre vinkel desto race'igare antar jag?

2 grader är stor skillnad på hur cykeln uppför sig om det börjar luta lite. YT Jeffsy som jag har, har 67 grader.

Senast ändrad:

Eveningstar

Aktiv medlem
Köpråd 29 fs?
Tycker du ska skippa de vanliga långloppscupen-cyklarna och istället kolla på de som har runt 120 mm slag och typ 68-69° head angle.
Specialized Camber
Scott spark (2017)
Trek Fuel Ex
Santa Cruz Tallboy
Ibis Ripley
Yeti SB4.5 eller SB5

Välj utrustning på respektive efter budget. =)

tobeydooh

Ny medlem
Köpråd 29 fs?
Eveningstar sa:
Tycker du ska skippa de vanliga långloppscupen-cyklarna och istället kolla på de som har runt 120 mm slag och typ 68-69° head angle.
Specialized Camber
Scott spark (2017)
Trek Fuel Ex
Santa Cruz Tallboy
Ibis Ripley
Yeti SB4.5 eller SB5

Välj utrustning på respektive efter budget. =)

Vad är då den stora skillnaden egentligen från min nuvarande canyon nerve? Är inte nerve o camber typ kopior... ursäkta nybörjarfrågorna. Men man vill ju gärna inte köpa nåt som är i princip likadant som det man redan har och alla cyklar går ju inte att provcykla tyvärr

Crossmax

Aktiv medlem
Köpråd 29 fs?
tobeydooh sa:
Crossmax sa:
Ibis Ripley skulle nog passa dig som handsken.

Den har också 120 i slag fram o bak va? Det har min nuvarande också och är rädd den skulle va för lik! Har du en själv? Berätta gärna lite erfarenheter om den isåfall!
Stämmer att den har 120 bak, fram kan du köra mellan 120-140 beroende på vilka egenskaper du eftersträvar.

Har inte en Ripley själv, men har en Ibis och kan inte mer än lovorda DW-länkaget som Ibis bygger alla sina hojar kring. Ripleyn ska vara en jävel på att klättra men samtidigt vara väldigt kapabel utför. Den finns även i en lite flackare version (Ripley LS) om man vill ha en ännu stabilare utförshoj, men skulle tro att den vanliga versionen skulle passa dig bra om du letar efter en krallig XC-hoj.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer