Köpråd allroundcykel

ansbar

Medlem
Köpråd allroundcykel
Halloj, min son har precis lärt sig cykla så jag är i behov av en cykel till mig själv.

Har kikat runt på t ex Bikester men vet inte riktigt vad jag ska välja. Tänker att nått som funkar oavsett underlag hade varit bra, nån sorts MTB gissar jag.

Vill ha nått med ok kvalitet som funkar även om 10 år. Har inga måsten i övrigt. Maxbudget runt 5000, gärna begagnat. Kanske inte spelar någon roll gällande val av märke i den prisklassen?

Tacksam för tips.
//Per

LWB

Aktiv medlem
Köpråd allroundcykel
Det är en ganska snål budget om du vill ha något bra, så bästa chansen är att leta begagnat.

Jag hade valt en cykel med Shimano- eller SRAM-komponenter (nav, växlar, bromsar mm). Det finns massor av annat som också är bra, men för enkelhetens skull när du söker i de lite billigare segmenten så är det min gissning att det med sådana komponenter är lättare att hitta något bra eller i alla fall något som går att laga/köpa reservdelar till om det skulle rasa framöver.

Jag hade också, så länge budgeten är begränsad, valt något tekniskt enkelt med god kvalitet hellre än något som ser fräckt ut men har sämre kvalitet (ex. en dämpargaffel som ser fräck ut men mest är tung utan att ge någon bra dämpning).

Men, med det sagt. Har du ingen cykel alls i dagsläget? Med lite tur och letande kan du hitta något riktigt bra begagnat för 5k, men om du har något med två hjul, sadel och styre så pumpa upp däcken och börja med det!

Hoppas att du får fler och peppigare svar från andra... :)
Lycka till, klart du ska ut och cykla med grabben!

PS. Mitt standardtips är att inte rygga tillbaka för en helstel 26" från det glada 1900-talet. De är långt ifrån dagens cyklar, men om du inte ska pressa grejerna till tusen utan snarare vill ha något enkelt men välbyggt som funkar så finns det mycket att göra med en sådan cykel. I bästa fall får du cykeln för 500 kr, köper nya vajrar och höljen för 300 och ett nytt hjulpar för... tja, vad kan det kosta på bike24 mfl ställen? Sen har du en bra allroundcykel fram till att du har kört fast totalt i cykelträsket och börjar se dig om efter nån värsting i 20-, 30- eller 80-tusenkronorsklassen. Don't say I never warned you!

ansbar

Medlem
Köpråd allroundcykel
Det är en ganska snål budget om du vill ha något bra, så bästa chansen är att leta begagnat.

Jag hade valt en cykel med Shimano- eller SRAM-komponenter (nav, växlar, bromsar mm). Det finns massor av annat som också är bra, men för enkelhetens skull när du söker i de lite billigare segmenten så är det min gissning att det med sådana komponenter är lättare att hitta något bra eller i alla fall något som går att laga/köpa reservdelar till om det skulle rasa framöver.

Jag hade också, så länge budgeten är begränsad, valt något tekniskt enkelt med god kvalitet hellre än något som ser fräckt ut men har sämre kvalitet (ex. en dämpargaffel som ser fräck ut men mest är tung utan att ge någon bra dämpning).

Men, med det sagt. Har du ingen cykel alls i dagsläget? Med lite tur och letande kan du hitta något riktigt bra begagnat för 5k, men om du har något med två hjul, sadel och styre så pumpa upp däcken och börja med det!

Hoppas att du får fler och peppigare svar från andra... :)
Lycka till, klart du ska ut och cykla med grabben!

PS. Mitt standardtips är att inte rygga tillbaka för en helstel 26" från det glada 1900-talet. De är långt ifrån dagens cyklar, men om du inte ska pressa grejerna till tusen utan snarare vill ha något enkelt men välbyggt som funkar så finns det mycket att göra med en sådan cykel. I bästa fall får du cykeln för 500 kr, köper nya vajrar och höljen för 300 och ett nytt hjulpar för... tja, vad kan det kosta på bike24 mfl ställen? Sen har du en bra allroundcykel fram till att du har kört fast totalt i cykelträsket och börjar se dig om efter nån värsting i 20-, 30- eller 80-tusenkronorsklassen. Don't say I never warned you!
Tack för utförligt svar. Har ingen cykel idag, annars hade jag nog gjort som du tänkt. Men eftersom jag måste införskaffa nått kanske det är lika bra att köpa nått "ordentligt".
Det finns ju nya MTB för ett par tusenlappar, gissar att de håller en säsong innan sakerna faller isär? Är det samma sak med de som kostar 5000, typ Giants eller Polygons basmodeller?

Jag står och velar mellan att lägga så lite som möjligt på nått skräp från blocket till att göra en liten investering.

Helstel, är det odämpat eller vad innebär det?

LWB

Aktiv medlem
Köpråd allroundcykel
Tack för utförligt svar. Har ingen cykel idag, annars hade jag nog gjort som du tänkt. Men eftersom jag måste införskaffa nått kanske det är lika bra att köpa nått "ordentligt".
Det finns ju nya MTB för ett par tusenlappar, gissar att de håller en säsong innan sakerna faller isär? Är det samma sak med de som kostar 5000, typ Giants eller Polygons basmodeller?

Jag står och velar mellan att lägga så lite som möjligt på nått skräp från blocket till att göra en liten investering.

Helstel, är det odämpat eller vad innebär det?
Ta mina råd med en nypa salt, väg ihop dem med andras råd och gör i slutänden som du själv tycker känns bäst.

Min högst personliga åsikt är dock att jag hellre hade lagt 5 000 kr på något bra men begagnat och tekniskt enkelt än att lägga 5 000 eller ens 7 000 på något nytt och tekniskt mer avancerat men som sannolikt inte kommer att åldras särskilt värdigt. Jag gissar att man behöver komma uppåt lite högre för att nya cyklar ska bli bra. Det finns ett talesätt som handlar om verktyg men som fritt översatt till cyklar skulle bli något i stil med att bara en rik man kan kosta på sig billiga cyklar. Varianter på samma tema är "Buy once, cry once" och "Jag gråter hellre i cykelaffären än ute i skogen".

I ljuset av det så skulle jag inte ställa blocket i motsats till "en liten investering". Hellre lägga från några hundra till ett par tusen på blocket och sedan ett par tusen på efterföljande renovering/uppgradering och försökt få ihop något riktigt bra än att lägga 5 000 kr på något nytt av sämre kvalitet.

Det är verkligen inte allas påse att göra så. Dels ska man tilltalas av stuket, dels ska man gilla att skruva och dels krävs en del verktyg och kunnande. Det senare är dock inte så jävla märkvärdigt som man kan tro... Ta en titt på tråden Visa din Miyata så ser du några olika exempel på hur det kan sluta. Om inte annat får du en liten känsla för om det stuket är något som gör dig taggad på att komma ut och cykla eller inte. Om inte så kör istället ett annat rejs!

Men som sagt, detta är bara mina personliga åsikter och jag är lika subjektiv som någon annan. Det är inte heller roligt att ha kronofogden eller Svea Inkasso i hälarna när man är ute i skogen. :)

Helstel = helt utan dämpning sånär som på däcken.
Hardtail = dämpad framgaffel, odämpad ram.
Fullgung = den internationellt vedertagna termen på heldämpat.

ansbar

Medlem
Köpråd allroundcykel
Men om jag nu ska köpa nått bra begagnat, hur vet jag att det är bra? Ofta har ju hojen enligt säljaren kostat det dubbla för några år sen men det är ju svårt att kolla upp.

Finns det märken som är säkra kort, typ Scott eller vad det nu kan vara? Eller har alla märken allt från skräp till lyx?

Bonzo

Aktiv medlem
Köpråd allroundcykel
Men om jag nu ska köpa nått bra begagnat, hur vet jag att det är bra? Ofta har ju hojen enligt säljaren kostat det dubbla för några år sen men det är ju svårt att kolla upp.

Finns det märken som är säkra kort, typ Scott eller vad det nu kan vara? Eller har alla märken allt från skräp till lyx?
Alla märken har både skräp och lyx, så det är tyvärr inte så enkelt. Om du berättar var du bor och hur lång du är, om du är normalbyggd eller har långa ben, långa armar etc. så kan vi säkert lägga in ett par tips här i tråden.

Jag blev själv lite sugen på den här, men jag är tyvärr alldeles för lång och ståtlig:

Eventuellt kanske det behöver prutas lite på priset, men är den fullt fungerande har jag svårt att se att du skulle förlora så mycket pengar om du vill sälja den om ett år eller två.

ansbar

Medlem
Köpråd allroundcykel
Alla märken har både skräp och lyx, så det är tyvärr inte så enkelt. Om du berättar var du bor och hur lång du är, om du är normalbyggd eller har långa ben, långa armar etc. så kan vi säkert lägga in ett par tips här i tråden.

Jag blev själv lite sugen på den här, men jag är tyvärr alldeles för lång och ståtlig:
Okay, tackar, bor i Stockholm.
170 cm kort med normallånga extremiteter.

Salabaladala

Aktiv medlem
Köpråd allroundcykel

Ja det är precis det du säger som är problemet med att köpa begagnat. Man måste veta en del om cyklar och gärna kunna skruva på sakerna själv. Då kan man göra riktiga fynd. Annars är det ju lite grisen i säcken tyvärr.

ansbar

Medlem
Köpråd allroundcykel
Ja det är precis det du säger som är problemet med att köpa begagnat. Man måste veta en del om cyklar och gärna kunna skruva på sakerna själv. Då kan man göra riktiga fynd. Annars är det ju lite grisen i säcken tyvärr.
Mm förstår. Har inga problem med att skruva men det tar tid att grotta in sig i grejor.. 😏

Salabaladala

Aktiv medlem
Köpråd allroundcykel
Tycker den här ser väldigt prisvärd ut:

1x9 drivlina, hydrauliska skivbromsar och plats för breda däck så du kan ta dig fram på grusväg och enklare stig. Tycker det verkar helt perfekt för dig och så kan du ju åka till ett varuhus och klämma och känna först, och kolla storlekarna.

Och med din budget har du pengar över till hjälm, pump, smörj och tvätt, eller vad du nu behöver.

Bonzo

Aktiv medlem
Köpråd allroundcykel

1x9 drivlina, hydrauliska skivbromsar och plats för breda däck så du kan ta dig fram på grusväg och enklare stig. Tycker det verkar helt perfekt för dig och så kan du ju åka till ett varuhus och klämma och känna först, och kolla storlekarna.

Och med din budget har du pengar över till hjälm, pump, smörj och tvätt, eller vad du nu behöver.
Den där är nog svårslagen vad gäller cykel för pengarna.

tolgraven

Aktiv medlem
Köpråd allroundcykel

Läs på lite om gruppset och komponentnivåer (t.ex. för Shimano och mtb: alivio/acera, deore, XT osv. Landsväg: tiagra, 105, ultegra...) så blir det betydligt lättare att haja vilken nivå en cykel håller.
Sen är det bara att kolla på skicket, och komma ihåg att det är (relativt) billigt och enkelt att åtgärda en ev sliten drivlina.

Håller verkligen med om att köpa begagnat. Gärna lite äldre fast sparsamt använd. Går absolut hitta klipp (med toppkomponenter! alltså cyklar som kostat 15000-30000 en gång i tiden) kring 5000 om man tar sig tid.

Eller betydligt billigare. Min MTB är visserligen 26", fälgbromsad och sliten i lacken... men full XT och bra dämpare, håller för vad som helst och kostade mig 2000 kr.

ansbar

Medlem
Köpråd allroundcykel

Finns faktiskt i lager i Länna nära mig, tar en titt imorrn.
Gillar att den är enklare med färre växlar.
Tack för tipset

ansbar

Medlem
Köpråd allroundcykel
Läs på lite om gruppset och komponentnivåer (t.ex. för Shimano och mtb: alivio/acera, deore, XT osv. Landsväg: tiagra, 105, ultegra...) så blir det betydligt lättare att haja vilken nivå en cykel håller.
Sen är det bara att kolla på skicket, och komma ihåg att det är (relativt) billigt och enkelt att åtgärda en ev sliten drivlina.

Håller verkligen med om att köpa begagnat. Gärna lite äldre fast sparsamt använd. Går absolut hitta klipp (med toppkomponenter! alltså cyklar som kostat 15000-30000 en gång i tiden) kring 5000 om man tar sig tid.

Eller betydligt billigare. Min MTB är visserligen 26", fälgbromsad och sliten i lacken... men full XT och bra dämpare, håller för vad som helst och kostade mig 2000 kr.
Håller med, så jag brukar resonera generellt. Men nog lättare när jag har bättre koll.

ansbar

Medlem
Köpråd allroundcykel
@Salabaladala @Bonzo

Jag slog till, tack för hjälpen!

PXL_20210723_090135965.jpg

Bengt-re

Aktiv medlem
Köpråd allroundcykel

Finns inte mycket som kan krångla där.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer