Köpråd, beg. Specialized Stumpjumper. Någon som har pejling?

kebarb

Aktiv medlem
Hej Bullen.

Jag var och kikade på en sånhär stigraket idag, inte för att jag egentligen är intresserad av den här typen av hojar men för att priset var riktigt bra och det alltid är kul att pröva något nytt. Jag är ju även en person som samlar på mig allt som annars skulle ha gått på nödslakt.

På plats ser jag följande:

- Framfälgen (kolfiber) är knäckt på två ställen. Hur fan gör lyckas man med det?
- Bakdämparen läcker olja, och var helt fel monterad. Genomslagsgummit satt UNDER mothållet för fjädern..
- Framgaffeln har repor på gaffelbenet, men högt upp
- Dropper posten låser inte i nedre läget, och wire ser skadad ut
- Axeln i framgaffeln är runddragen, på båda sidorna (?)
- Frambromsen har kink på slang, och av någon anledning som jag inte kan förstå så är handtaget helt stumt som att det inte är någon frigång på beläggen. Bromsoket sitter löst på gaffeln.
- Växlarna var tom på ström, så den fick jag ej testat.

Hittade en lapp under gummiskyddet på diagonalröret, där det var en QR kod och lite andra siffror. Kan man få fram ramnummer från detta?

Gissar jag rätt om texen S3 på diagonalröret betyder att den är large/long i ramen?

Generellt ser det ut som en cykel som inte har fått en enda dags service sedan ny..
Jag gillar att köpa vrak och lägga en vinter på att fixa upp dessa (som vissa kanske förstått.) Men det brukar mest vara retrohojar för ett par tusingar som jag sedan spenderar femsiffrigt på att renovera. För att det är kul med gamla cyklar.

Men vad är värdet på en sånhär hoj i detta skick? Och hur kollar man om den är stulen eller inte? Ramnummer sitter väl normalt på klistermärken, som sitter under vevpartiet. Dessa har givetvis ramlat av, bara klistret sitter kvar på ramen. Jag estimerar reparationskostnaderna till nånstans mellan 5000-10000:- bara i delar, men någon annan här vet säkert bättre eftersom jag aldrig ens tänkt tanken på att äga något med den här hjulstorleken.

Dela gärna din visdom och dina tankar, så kan jag fatta ett klokt beslut runt detta. Vad hade ni betalat?

//K

IMG_8232.JPG

IMG_8244.JPG

IMG_8243.JPG

IMG_8241.JPG

IMG_8240.JPG

IMG_8236.JPG

IMG_8232.JPG
IMG_EE4FEE441B88-1.jpeg

Bilagor

• IMG_8242.JPG
    IMG_8242.JPG
    448.9 KB · Besök: 66
  • IMG_8235.JPG
    IMG_8235.JPG
    327.8 KB · Besök: 105

Velocipeden

Aktiv medlem
Alltså det var det sjukaste jag sett på ett rätt långt tag!
Verkar välanvänd och med...barends!
Din gissning på reparation är nog inte för låg, en fox cashima csu är nog runt 5000:- redan där.
Kolla ramen så det inte finns sprickor för då är ju värdet ≈ trasiga beg. delar.
Jag skulle också kolla lite kvitto och ägarförhållanden om jag inte visste ursprunget.

kebarb

Aktiv medlem
Alltså det var det sjukaste jag sett på ett rätt långt tag!
Verkar välanvänd och med...barends!
Din gissning på reparation är nog inte för låg, en fox cashima csu är nog runt 5000:- redan där.
Kolla ramen så det inte finns sprickor för då är ju värdet ≈ trasiga beg. delar.
Jag skulle också kolla lite kvitto och ägarförhållanden om jag inte visste ursprunget.

Ägaren är i 25års åldern och fick den ny av sin mamma, enligt honom. Han kan väldigt lite om cyklar, vilket i mångt och mycket förklarar tillståndet. Han har använt den som transportmedel men cyklar inte i skogen.

Han verkar trevlig och såg relativt städad ut, snäll. Men han gav inte ett 100% pålitligt intryck.

Min tanke var att fotografera ramnummret och gå till polisen för att fråga. Men så hittar jag inte ramnummer, bara den QR koden där under.

//K

Velocipeden

Aktiv medlem
..men Mamma kan så mycket om cyklar så hon köper en Stumpy med Fox coil till sin son att cykla till ICA på? Rätta mig gärna men gummibumpern i botten på dämparn ser ju ut som det levt med en hel del bottningar (kan ju vara för mycket SAG...) har dem och smutsen kommit på väg till ICA?
Nja, tycker jag det luktar.
Är inte ramnumret det långa? Det är det som kommer upp med QR koden.

kebarb

Aktiv medlem
..men Mamma kan så mycket om cyklar så hon köper en Stumpy med Fox coil till sin son att cykla till ICA på? Rätta mig gärna men gummibumpern i botten på dämparn ser ju ut som det levt med en hel del bottningar (kan ju vara för mycket SAG...) har dem och smutsen kommit på väg till ICA?
Nja, tycker jag det luktar.
Är inte ramnumret det långa? Det är det som kommer upp med QR koden.

Gummibumpern satt monterad fel, under mothållet till fjädern, därför är den sliten. Jag bytte plats på den när jag såg det. Någon form av mekanisk OCD som yttrade sig. Då såg jag också oljeläckaget från bakdämparen.

Killen hade en jacka med kommunens namn i logotypen, han kan vara en av oss som vistas i en skyddad verkstad, även om man inte får det intrycket rent verbalt.

Därav kan han ha en mamma som tar extra hand om sin son.

Men ja, det är märkligt när man kommer upp i den åldern. Om hojen är några år gammal så kan det vara så att han fick den något efter gymnasietiden. Kanske är en 2018 modell? Det ser som sagt ut som om den gått en låååång tid utan underhåll. Så att han haft den flera år är inte alls omöjligt, för allt detdär får man inte till på en sommar.

Cykeln gav inte intryck av att ha rullat i skog och mark, den var för ren för det, fel sorts skit. Så att den använts i urban miljö tvivlar jag inte på. Men igen. Varför den här typen av cykel?

Å andra sidan så vill han köpa en DH cykel av mig istället, och var mäkta peppad på min commencal supreme DH. Som han vill använda för att cyklar runt i staden. Vissa är sådär... Jag har sett folk som uppenbarligen inte är cyklister cykla runt på downhill cyklar i stadsmiljö. Det är inte ofta, men händer. Jag har sett det mest i storstäder. Normalt är den killen (gubben) mig, men jag har helt slutat använda dem som transportmedel nu.

Oavsett, vem behandlar en sån cykel sådär? Och vad kan den vara värd?

//K

Senast ändrad:

ponx

Aktiv medlem
Håll hånderna högt och backa sakta ur situationen. Gör inga höga ljud eller plötsliga rörelser. När du är utom synhåll så spring för livet.

kebarb

Aktiv medlem
Håll hånderna högt och backa sakta ur situationen. Gör inga höga ljud eller plötsliga rörelser. När du är utom synhåll så spring för livet.

Haha, ja det är väl så man måste tänka rent rationellt. Jag är en vraksamlare av rang, och har haft säkert 20 DH slädar genom åren som jag många gånger handlat när de kanske borde pensioneras, och sedan spenderat stora belopp på att byta ut alla delar och polera dem med blöja.

Har 7 hojar nu som jag knappt vet vad jag skall göra av.. Inte som att den här hojen skulle göra någon skillnad som nummer 8.

//K

Velocipeden

Aktiv medlem
Förstår och kan se DH på stan grejen, men tänker lite att om någons Mamma köpt en cykel för nypris runt 60-70k så borde det gå att skramla fram ett kvitto eller dyl.

Vet i sjutton om jag skulle lite på så mycket carbon (andra fälgen, styret, ramen...) när den ser ut som den gör.

JohanRR4

Aktiv medlem
Det ser ut som att det är en S-works från 2019 som hade nypris på 99 999kr som sedan har uppgraderats med en coil (inga stumpjumpers med coil från fabrik som inte är öhlins vad jag kunde leta mig fram) och sedan gx axs.

För mig så ser det helt klart ut som en stulen cykel. Vem hade satt coil och gx axs på en stigcykel för 100 000kr om man bara använder den i stan?

kebarb

Aktiv medlem
Fint med lite feedback här, jag kan ingenting om de där modellerna. Jag försökte googla den också och kunde inte hitta någon med orange fjäder och orange gaffel.

Hur ser du att det är en S-works? Det är alltså inte en EVO?

Den här killen först ville köpa mina gamla DH delar, och sedan ville han byta sin cykel mot en av mina när jag erbjöd honom att köpa en komplett hoj. Så han vill inte ha kontanter, han vill ha en annan (FET) cykel att rulla runt på.

Så han är inte den klassiska cykeltjuven på tjack liksom. Han köpte flera olika DH styren och en sadel av mig, det var så vi kom i kontakt. När jag frågade om han inte ville köpa en komplett DH av mig så sa han att han hade en annan hoj som han tröttnat på som han kunde tänka sig att byta bort.

För mig är bara problemet att värdera den där kolfiber-raketen och dess tillstånd träffsäkert nog att veta om jag vill panta en av mina DH cyklar för att ha den som vinterprojekt. Sedan kan jag ju knalla till polisen och fråga om den är anmäld stulen.

Det är inte helt ovanligt med dyra cyklar i omlopp här i Norge, folk har mycket pengar här. Deras blocket svämmas i perioder över av toppmodeller till småpengar, och de ligger ofta ut till försäljning länge för det är inte lika många som köper beg. här som i Sverige. Jag har köpt flera DH hojar själv för kaffepengar jämfört med vad samma hoj säljs för i Sverige. Mina svenska polare köper även deras cyklar i Norge, cyklar ett par år på dem och säljer för samma peng i Sverige. Marknaden är annorlunda här på i princip all utrustning som är sportrelaterad. (snowboards, skidor, cyklar, kajak, you name it) XXL har för exempel lika många butiker i Sverige som i Norge om jag inte minns fel. (halva populationen här)

Sista året har det legat tre st. IBIS MOJO ute till försäljning för runt 6000:-. En i full XTR som knappt såg använd ut. Den låg i över en vecka innan den blev såld. Tror den skulle försvinna Snabbt i sverige.

Med det inte sagt att det inte är stulet. Men cyklar som blir sålda på 10 minuter på blocket kan ligga 10 dagar eller en månad till salu i Norge innan de blir sålda. Och priserna är som regel 20-50% lägre än Svenska priserna.

(hoppas jag inte röjde min guldgruva nu ;)

//K

Senast ändrad:

ponx

Aktiv medlem
Köp den (men se till att kolls den hos polisen först) och sen gör du en youtube-film "all that was wrong on my norwegian junkie s-works". Garanterat en miljon views. Jag kan hjälpa till med manus. Sen kan du ha en hel serie "we ride hafjell on my junkie s-works" osv

kebarb

Aktiv medlem
Köp den (men se till att kolls den hos polisen först) och sen gör du en youtube-film "all that was wrong on my norwegian junkie s-works". Garanterat en miljon views. Jag kan hjälpa till med manus. Sen kan du ha en hel serie "we ride hafjell on my junkie s-works" osv

Haha, då skulle jag kunna göra många filmer. Det har blivit några hojar genom åren.

Förra vintern byggde jag upp en Specialized Enduro som jag köpt för kaffepengar av någon storfräsare i Oslo. (fick den typ på köpet när jag köpte hans DH hoj, han hade ändå köpt en ny specialized elcykel för nästan hundra loppor så den gamla bara stod)

Så blev den efter att jag bytt ut nästan alla komponenter utom ramen, vevpartiet, bromshandtagen och bakväxeln:

Specialized Enduro.JPG

Motivationen att göra samma resa med en 29" stumpjumper är dock ganska liten. Den är för ny, det är inte alls samma charm i grejerna. Och mattsvart är inte så sexigt som snorgrönt.

//K

kebarb

Aktiv medlem
Det ser ut som att det är en S-works från 2019 som hade nypris på 99 999kr som sedan har uppgraderats med en coil (inga stumpjumpers med coil från fabrik som inte är öhlins vad jag kunde leta mig fram) och sedan gx axs.

För mig så ser det helt klart ut som en stulen cykel. Vem hade satt coil och gx axs på en stigcykel för 100 000kr om man bara använder den i stan?

Kan man inte avkoda den där lappen som är på fotot, så att man ser konfigurationen den är såld i?

Jag hittar inget när jag googlar. QR koden får jag inte läst heller.

Ibland varierar det från land till land hur cyklar är konfigurerade, iallafall på bromsar och växlar.

Jag håller helt med dig, S works från 2019 var väldigt lik när jag kollar bliderna.

Men när jag googlar stumpjumper DHX2 så kommer det många bilder, så det verkar populärt att göra modifieringen. Den nuvarande ägare är inte kapabel att göra den modifieringen själv, så han har nog köpt den så. Jag tror inte han kan montera växlarna själv heller, så det har nog suttit där hela tiden. Han verkade knappt kunna byta ett hjul, och in-6 i framaxeln var runddraget.

Men då är frågan, fanns dessa växlarna på S-works modellen?

Skall bli spännande att se vad de säger på polisstationen, det är en småstad så det rullar kanske bara ett par av de där cyklarna i hela kommunen. Om den är stulen kanske man blir hjälte för dagen =)

//K

JohanRR4

Aktiv medlem
GX axs kom ju bara för ungefär ett år sedan och jag tror inte det är en 2021 modell.

Är det som du skriver i norge så hade jag nog chansat så länge du kollar med polisen först.

Det var nog ingen S-works nu när jag tittar i efterhand och det kan hända att det är en Evo från 2020/2019 eftersom att det borde stå s-works på downtuben och inte specialized men samtidigt så hittar jag ingen annan cykel med lika hög spec som på denna. Det verkar dock vara så att Evon kom med coil från fabrik så det känns ju mer rimligt men jag hittar inte heller någon som har den vita specialized loggan på downtuben så jag vet inte,

Mini_me

Aktiv medlem
S-works har alltid det skrivet på sidan. Den där har vanliga loggan under = vanlig Spez

Utter

Aktiv medlem
Fyi så är S3 snarare medium än large. Jag skulle personligen t ex välja S4 på en Specialized idag och är 180cm.

S-sizing kom förövrigt på Stumpy Evo 2018.

kebarb

Aktiv medlem
Tack för alla svar och tankar, hann inte åka in på polisstationen idag. Får se om jag hinner imorgon.

Definitivt inget jag köper innan jag kollat om den ligger anmäld som stulen. Priset / värdet reflekterar nog det egentliga värdet, så det är inte direkt ett kap med tanke på alla defekterna. Det enda som lockar mig är att jag gillar att fixa upp skadeskjutna djur liksom.. Ge hojarna nytt liv.

- Framfälg trasig
- Framaxel trasig
- Frambroms trasig
- Gaffelben repigt
- Dropperpostservice
- Dämparservice
- Gaffelservice

Om den var 100% hel och fin så hade den varit värd runt 15-20kkr eller?

Och nu borde den ju då vara värd < 10.000:-?

S3 låter ganska bra då, för jag är dvärghög. En kortare styrstam så blir den perfekt ;)

//K

JohanRR4

Aktiv medlem
Tack för alla svar och tankar, hann inte åka in på polisstationen idag. Får se om jag hinner imorgon.

Definitivt inget jag köper innan jag kollat om den ligger anmäld som stulen. Priset / värdet reflekterar nog det egentliga värdet, så det är inte direkt ett kap med tanke på alla defekterna. Det enda som lockar mig är att jag gillar att fixa upp skadeskjutna djur liksom.. Ge hojarna nytt liv.

- Framfälg trasig
- Framaxel trasig
- Frambroms trasig
- Gaffelben repigt
- Dropperpostservice
- Dämparservice
- Gaffelservice

Om den var 100% hel och fin så hade den varit värd runt 15-20kkr eller?

Och nu borde den ju då vara värd < 10.000:-?

S3 låter ganska bra då, för jag är dvärghög. En kortare styrstam så blir den perfekt ;)

//K
I bra skick så hade den nog varit värd närmre 35-40kkr i Sverige iaf.

Dock med tanke på alla trasiga delar så är runt 10kkr nog ett rimligt pris enligt mig.

Rätta mig gärna om jag har fel. Är inte så insatt i begagnat marknaden just nu.

JSG

Medlem
Ramen är 2019, möjligen S-works då den finns utan S-works på sidan om den kom fabriksmonterad. Om man köpte lös S-works ram eller fick på garanti så fick man oftast en med S-works på sidan. Comp carbon modellen med långslag 150F/140R 29" från 2019 var röd/orange text på bottomtube, liten text på röret under sadeln och samt i triangeln var det rödfärgat.

Resten av komponenterna tror jag är mixat lite på eget känn av den riktiga ägaren. S-worksen kom med Command post dropper på s-works och X-fusion på comp carbon. Har inte sett den komma med någon annan dropper än dom två, kom senare med AXS givetvis.
Under är den helsvarta modellen utan s-works texten.

*Nu blev bilden svartvit av någon anledning men det är kashima gaffel och bakdämpare. Resten är svart.*

1660242310632.png

*

Underbart intressant tråd! Jag hade ingen aning om det sjuk beggat-läget i norge, törs du bifoga en länk till den norska webbsidan där man hittar sånt?

kebarb

Aktiv medlem
Det blev inget köp av den där hojen, jag hade många hojar från förut och måste kvitta mig med hojar snarare än att skaffa fler.. Dessutom kunde säljaren inte på ett förtroendeingivande sätt ge mig en förklaring på ägarbilden av cykeln, så jag struntade i det.

Om du vill kika efter hojar kan du göra det på finn.no
finn

//K

Luzen

Aktiv medlem
Underbart intressant tråd! Jag hade ingen aning om det sjuk beggat-läget i norge, törs du bifoga en länk till den norska webbsidan där man hittar sånt?
Även nya cyklar är ofta billigare i Norge. Min och sambons tre senaste cyklar har vi köpt i Norge, nya.
Marknaden är mer mättad där och det finns många små agenturer/importörer. Norge betalar ingen tull vid import från Asien på sportutrustning och tex hemelektronik.

Till och med en vanlig elcykel från Biltema är 2-3000 billigare.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Även nya cyklar är ofta billigare i Norge. Min och sambons tre senaste cyklar har vi köpt i Norge, nya.
Marknaden är mer mättad där och det finns många små agenturer/importörer. Norge betalar ingen tull vid import från Asien på sportutrustning och tex hemelektronik.

Till och med en vanlig elcykel från Biltema är 2-3000 billigare.
Intressant, nästa gång man skall köpa cykel kan man alltså få en Oslo-resa finansierad av det?
Hur är det med tull, skatt mm? Gissar att man skall betala sådant men att det blir en samvetsfråga?

Luzen

Aktiv medlem
Intressant, nästa gång man skall köpa cykel kan man alltså få en Oslo-resa finansierad av det?
Hur är det med tull, skatt mm? Gissar att man skall betala sådant men att det blir en samvetsfråga?
Det är lite tull och svensk moms som tillkommer ja. Om man inte bor så nära att man bara cyklar hem den.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Det är lite tull och svensk moms som tillkommer ja. Om man inte bor så nära att man bara cyklar hem den.
Nja tror egentligen inte det gör någon skillnad om man cyklar, har cykeln på bil eller postar den. Rent legalt i alla fall. Att man kan komma undan med att cykla hem är en annan fråga.

arcamone

Aktiv medlem

Kör den en regnig dag i Norge och häng den på kroken?

Lämpligen utan butikslappen kvar…

Jag bor i Norrbotten och har passerat våra gränsövergångar mot Norge många gånger och det finns ingen personal där som intresserar sig för en privatbilist. Ofta finns det ingen personal alls, särskilt nattetid. Tyvärr för oss här uppe blir det lite drygt att köra till Oslo via Narvik, men jag såg en del intressanta objekt på Finn från Tromsö ex, ”bara” 70 mil från där jag bor…😂😂

Fattiglapp

Aktiv medlem
Kör den en regnig dag i Norge och häng den på kroken?

Lämpligen utan butikslappen kvar…
Ja, fast det är väl fortfarande skillnad på vad man kan göra och vad man får göra. Kan tycka att det är viktigt om man pratar om norska priser att vara tydlig. Att man sedan KAN smuggla, och att det är tom ganska enkelt och rimligen riskfritt är en annan fråga.
Jag har passerat Svinesund många gånger, och har nog aldrig sett någon kontroll på det hållet. Trodde nog inte det fanns något man skulle vilja smuggla från Norge, men tydligen är cyklar aktuellt 😂.

Berk

Aktiv medlem
Ja, fast det är väl fortfarande skillnad på vad man kan göra och vad man får göra. Kan tycka att det är viktigt om man pratar om norska priser att vara tydlig. Att man sedan KAN smuggla, och att det är tom ganska enkelt och rimligen riskfritt är en annan fråga.
Jag har passerat Svinesund många gånger, och har nog aldrig sett någon kontroll på det hållet. Trodde nog inte det fanns något man skulle vilja smuggla från Norge, men tydligen är cyklar aktuellt 😂.

Var går gränsen?

Jag var en gång på semester i Norge och upptäckte att jag hade glömt min underställströja, så jag köpte en där.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Var går gränsen?

Jag var en gång på semester i Norge och upptäckte att jag hade glömt min underställströja, så jag köpte en där.
Jag kan tycka att gränsen går vid att tipsa om att det är billigt utan att berätta att det inte är helt enligt boken. Det är väl ändå en rimlig nivå på ett forum som skall vara seriöst?
Så att den som köper en cykel själv kan ta ställning. Därefter är det väl upp till var och en.

Berk

Aktiv medlem
Jag kan tycka att gränsen går vid att tipsa om att det är billigt utan att berätta att det inte är helt enligt boken. Det är väl ändå en rimlig nivå på ett forum som skall vara seriöst?
Så att den som köper en cykel själv kan ta ställning. Därefter är det väl upp till var och en.

Det håller jag med om.

Min frågan var dock vad undergränsen är för att behöva betala tull och moms när man köper något och Norge och tar det med hem till Sverige.

kebarb

Aktiv medlem
Tull vet jag inte. Men moms kanske man skall betala. Jag kan ärligt talat inte reglerna.

När man åker in i Norge, och har varit utomlands mer än 24h, så får man ta med sig varor för upp till 3500:-/person skattefritt. 1 liter sprit, 3 liter vin, en limpa cigg. typ så.

Jag har ett flertal vänner som köpt cyklar från Norge, det finns precis 0% kontroll på vem som tar ut begagnade varor från landet. De har däremot ganska god koll på vad som kommer in i landet. Jag har fått frågor om verktyg osv. som jag haft i bilen.

Om man däremot skickar något med posten så åker det direkt på kontroll. Jag skickade en husnyckel en gång, där tulldeklarationen var ifylld fel. Det tog lång tid att få ut den j**a nyckeln från svenska postkontoret.. Så man kan tyvärr inte skicka saker över gränsen.

Jag har som regel korsat gränserna flera gånger varje år med cyklar, motorcyklar, datorer, möbler osv. Det är ingen som bryr sig.

Sedan vad man SKALL göra är en annan femma, och det är upp till var mans samvete att avgöra.

Jag tror mest att man upplevs som ett besvär om man skall försöka tulla in en cykel för några tusingar. Det är inte vad de jobbar med. Det som tullar in är sprit, fordon, varor till försäljning osv.

Anledningen att det är billigare här - och dess relation till tullavgifter - har jag inte känt till tidigare. Men hemelektronik kan ibland vara billigare här (även svensk sådan, ex. Primare) och cyklarna då.. En viktig faktor är tillgången på kapital, och att Norskarna tjänar mycket mer pengar än Svenskar, samtidigt som saker har ungefär samma pris. Köpkraften är då massivt mycket större. När man säljer hus och lägenheter här är det dessutom ingen reavinstskatt.. så den relativt stora utgiften slipper man också. När köpkraften är stor så byter folk kök och TV som underkläder typ.

En annan sak ni kan tänka på är att konsumentmakten är större här, så det finns regler om 5års garanti. Ex: om man köper en TV på hifiklubben i Norge så är det 6år garanti (5+1) men om man köper samma TV modell på hifiklubben i Sverige så får man 2år. Priset är ungefär detsamma i kronor, men varierar med växelkursen.

Det finns säkert massor av saker som är långt mycket billigare i Norge, men man behöver ju inte ta upp allt. Vill ju inte ha en massa zigenarsvenskar som är här och plundrar landet på rikedomarna ;)

//K

Senast ändrad:

Fattiglapp

Aktiv medlem
Det håller jag med om.

Min frågan var dock vad undergränsen är för att behöva betala tull och moms när man köper något och Norge och tar det med hem till Sverige.
Aha. Jag trodde du var ironisk över att jag ville ha klarhet i reglerna trots att det var tydlig att man kan kringgå dem ganska enkelt. Svårt med skrift ibland...

Fattiglapp

Aktiv medlem
Tull vet jag inte. Men moms kanske man skall betala. Jag kan ärligt talat inte reglerna.

När man åker in i Norge, och har varit utomlands mer än 24h, så får man ta med sig varor för upp till 3500:-/person skattefritt. 1 liter sprit, 3 liter vin, en limpa cigg. typ så.

Jag har ett flertal vänner som köpt cyklar från Norge, det finns precis 0% kontroll på vem som tar ut begagnade varor från landet. De har däremot ganska god koll på vad som kommer in i landet. Jag har fått frågor om verktyg osv. som jag haft i bilen.

Om man däremot skickar något med posten så åker det direkt på kontroll. Jag skickade en husnyckel en gång, där tulldeklarationen var ifylld fel. Det tog lång tid att få ut den j**a nyckeln från svenska postkontoret.. Så man kan tyvärr inte skicka saker över gränsen.

Jag har som regel korsat gränserna flera gånger varje år med cyklar, motorcyklar, datorer, möbler osv. Det är ingen som bryr sig.

Sedan vad man SKALL göra är en annan femma, och det är upp till var mans samvete att avgöra.

Jag tror mest att man upplevs som ett besvär om man skall försöka tulla in en cykel för några tusingar. Det är inte vad de jobbar med. Det som tullar in är sprit, fordon, varor till försäljning osv.

Anledningen att det är billigare här - och dess relation till tullavgifter - har jag inte känt till tidigare. Men hemelektronik kan ibland vara billigare här (även svensk sådan, ex. Primare) och cyklarna då.. En viktig faktor är tillgången på kapital, och att Norskarna tjänar mycket mer pengar än Svenskar, samtidigt som saker har ungefär samma pris. Köpkraften är då massivt mycket större. När man säljer hus och lägenheter här är det dessutom ingen reavinstskatt.. så den relativt stora utgiften slipper man också. När köpkraften är stor så byter folk kök och TV som underkläder typ.

En annan sak ni kan tänka på är att konsumentmakten är större här, så det finns regler om 5års garanti. Ex: om man köper en TV på hifiklubben i Norge så är det 6år garanti (5+1) men om man köper samma TV modell på hifiklubben i Sverige så får man 2år. Priset är ungefär detsamma i kronor, men varierar med växelkursen.

Det finns säkert massor av saker som är långt mycket billigare i Norge, men man behöver ju inte ta upp allt. Vill ju inte ha en massa zigenarsvenskar som är här och plundrar landet på rikedomarna ;)

//K
Varning för fortsatt OT/trådkapning:

Nu kände jag mig tvungen att kolla, och lärde mig något nytt. Om du importerar en cykel för 50 kSEK från Norge (räcker väl nästan till en Happykorrekt cykel?) Åker du på tull 7000 kr + moms på de 57 (självklart moms på tull...). Om den har kullager. Dock har jag inte sett en cykel utan kullager om inte min gamla med fastrostade lager gäller. Cykel utan kullager framgår inte i listan :-).
MEN om cykeln är från vissa länder, tex Pakistan, finns antidumpningstull... då blir det 51 562 kr (utöver de 50000 du betalade, alltså över 100 kkr).
Vet inte om man kan få tillbaka den norska momsen kanske, och vad den är?

Undertröjan som köptes för användning i Norge kommer du nog undan med dock :-)

Slutsats: Vad ni än gör, köp inte en dyr pakistansktillverkad cykel i norge och skicka hem med posten.

Berk

Aktiv medlem

Vet inte om man kan får norska momsen tillbaka efteråt. Momsen är 25%. När jag beställde skidor från Norge drog butiken av norska momsen. Jag fick betala några hundralappar tull.

Jag köpte skidorna i Norge för att dom säldes bara i Norge (och ingen annan land i världen) även om tillverkare var från Österrike (Fischer).

Rompa

Aktiv medlem

En S-Sworks 2019 är det iaf inte. En S-Sworks står det S-Sworks på.

6357FF05-3CD4-45D2-87F5-358B9C674BC0.jpeg

kebarb

Aktiv medlem
Varning för fortsatt OT/trådkapning:

Nu kände jag mig tvungen att kolla, och lärde mig något nytt. Om du importerar en cykel för 50 kSEK från Norge (räcker väl nästan till en Happykorrekt cykel?) Åker du på tull 7000 kr + moms på de 57 (självklart moms på tull...). Om den har kullager. Dock har jag inte sett en cykel utan kullager om inte min gamla med fastrostade lager gäller. Cykel utan kullager framgår inte i listan :-).
MEN om cykeln är från vissa länder, tex Pakistan, finns antidumpningstull... då blir det 51 562 kr (utöver de 50000 du betalade, alltså över 100 kkr).

Undertröjan som köptes för användning i Norge kommer du nog undan med dock :-)

Slutsats: Vad ni än gör, köp inte en dyr pakistansktillverkad cykel i norge och skicka hem med posten.
Snyggt gräv!

Jag har köpt en ny MC i Sverige en gång, då betalade jag momsen på en transaktion och hojen på en annan.

När jag sedan visade upp de Norska momskvittot (som jag betalade på gränsen) så överförde de den svenska momsen tillbaka till mig.

Så var det förr, men det kan ha blivit tätat nu. Det är ganska mycket bedrägerier med moms i Sverige.

Tur att jag bara kör på gamla 26” cyklar för kaffepengar :)

Fattiglapp

Aktiv medlem
Snyggt gräv!

Jag har köpt en ny MC i Sverige en gång, då betalade jag momsen på en transaktion och hojen på en annan.

När jag sedan visade upp de Norska momskvittot (som jag betalade på gränsen) så överförde de den svenska momsen tillbaka till mig.

Så var det förr, men det kan ha blivit tätat nu. Det är ganska mycket bedrägerier med moms i Sverige.

Tur att jag bara kör på gamla 26” cyklar för kaffepengar :)
Samtidigt blev jag grymt sugen på att specialbeställa en cykel i Norge - utan kullager. Bara för att se hur tullen hanterar att det bara finns ”cykel med kullager” i listan

Topp