Köpråd Canyon Aeroad CF SLX 8.0

Asle

Medlem
Winfrozz sa:
Hej.
Någon som har erfarenhet av cykeln? Vad tycker ni om den?
Gör man en miss om man väljer bort skivbromsar? (slut på lager)
Prisvärd cykel? Finns det bättre alternativ för samma peng?

https://www.canyon.com/sv/road/aeroad/2018/aeroad-cf-slx-8-0.html?c=1105

Mvh vilsen cyklist.

Har inte erfarenhet av "8.0"-varianten, men väl av Aeroad CF SLX. Bättre för samma peng lär du nog ha extremt svårt att hitta. Från vissa andra märken får du bara ett ramset (av samma kvalitet) för samma penger. För åkning i Sverige under normala förhållanden tycker jag inte att du missar så mycket när du väljer bort skivbromsar (om du inte skall ha cykeln som pendlarfordon i tät trafik). Direct mount-bromsarna har mycket bra grepp och bra känsla. Det du möjligen missar jämfört med de dyrare modellerna av Aeroad är den fina integrerade "cockpiten" som finns på dessa. Utöver det så är det ju samma kanoncykel.

köpte mig en förra året (dock med skivbromsar).
Mycket nöjd! kom från en Ultimate AL innan.. Enda jag ångrar är att jag inte valde med di2 på en gång, men som småbarnförälder, mammaledig fru och husköp samma sommar fick jag välja bort det.

Sixten Fors

Aktiv medlem
Winfrozz sa:
Gör man en miss om man väljer bort skivbromsar? (slut på lager)
Japp, en jättemiss. Cyklar med fälgbroms har extremt mycket lägre andrahandsvärde.
CF SLX 8 med fälgbroms, alla finns kvar på lager. CF SLX 8 med skivbroms, alla storlekar och färger är slut. Samband?

Winfrozz sa:
Fälgbroms, ja till halva priset. Det är därför alla finns kvar på lager.
Skivbroms, ja den är prisvärd till ordinarie pris. Det är därför den är slutsåld i alla färger och storlekar.

Winfrozz sa:
Finns det bättre alternativ för samma peng?
Inte direkt.

Winfrozz

Ny medlem
Andrahandsvärdet är inte intressant, gör ingen köp/sälj affär ändå. Men vad mer förlorar man på affären?

Men då är frågeställningen om man ska avvakta till nästa säsong och skaffa cykeln med skivbroms. Eller se efter något annat?

Har en med di2 och vanliga bromsar. Tävlar så skivor var inget alternativ.

Räknar du med att sälja den så gå på skivor. När hela proffscirkusen gått över till skivor tror jag att fälgbroms kommer vara det nya mtb 26"...

Di2 enl mig är överskattat på linjehojen, men på TT hojen är det fantastiskt!

Sixten Fors

Aktiv medlem
Winfrozz sa:
Andrahandsvärdet är inte intressant, gör ingen köp/sälj affär ändå. Men vad mer förlorar man på affären?
Men då är frågeställningen om man ska avvakta till nästa säsong och skaffa cykeln med skivbroms. Eller se efter något annat?
Du använder själv ordet prisvärd, vad innebär det? Jag trodde att prisvärd hade ett samband med om en produkt är värd det pris som begärs. Det som säljs slut fort är uppenbart prisvärt. Hyllvärmare är uppenbart inte prisvärda, går inte ens att sälja slut på rea.

Fråga Canyon när 8 Disc finns till försäljning igen.

Annars, pruta 10% på en Scott Foil 20 Disc https://www.cykelkraft.se/scott-foil-20-disc
Och köp till roligare hjul, smalhjulen (17 mm) som följer med Aeroad är ändå inget att ha.
T.ex. ERC 1400 Spline 47 db https://www.bike24.com/p2237545.html
Scott Foil Disc är en modernare cykel än Aeroad Disc, Foil är mer aero med skivor än fälgbroms, den levereras med moderna 28 mm däck eftersom 25 mm är ute.

Senast ändrad:

DRQ96

Medlem
Jag har denna:

https://www.canyon.com/sv/factory-outlet/category.html#category=road-bikes&id=23769

Förutom att den levereras med en damsadel (Team CSR är ju ett damlag) så är den kanon.

Skivorna är kanon, underbara. Har bara kompletterat med ett Quarq vevparti, ny sadel samt ett par träningshjul.

Bytte däck omedelbart till GP4000 SII, jag gillar inte GrandPrix TT så om nån är sugen så är de billiga ;-)

earnstrom

Aktiv medlem
Om man tycker Aeroaden är ngt man vill ha, så kommer man nog tycka Foilen ser förskräcklig ut (så känner iaf jag).

Sixten kanske är ngt på spåren med hyllvärmare och så, men det KAN ju också bero på att disc på lvg är nytt och Canyon inte producerade så många ramar som behövdes (jag tror INTE de gjorde lika många ramar av båda sorterna). Att inte allt är slutsålt i maj kan jag tycka är ett sundhetstecken, det är inte många år sen folk var väldigt upprörda på att Canyon sålt slut alla årsmodell X innan X ens börjat.

Jag kan inte uttala mig om hur dött fälgbromsar är, men min Aeroad (di2 med fina styret) är en helt underbar cykel att dra runt i Sverige på, och man får komplimanger varje gång man tar med den till jobbet (istället för: "Får du verkligen ha cykeln på kontoret). Jag tror inte folk hade varit lika förstående till Foilen.

Winfrozz

Ny medlem
Tack för alla svar!

Att en produkt är slutsåld har ju inte mycket att göra med om den är prisvärd eller ej. Definitionen av ordet kan vi väl diskutera någon annanstans.
Skivbromsmodellen kommer tillbaka nästa säsong.

Syftet med mitt köp skulle vara att använda cykeln så andrahandsvärdet är irrelevant. Vad som är modernt eller ej är detsamma.

Kan ställa om frågan. Är det en bra cykel för pengarna man ger?

calleking

Aktiv medlem
Jag ha haft min i snart 3 år och är supernöjd. Skulle inte påstå att det enbart är en Aerohoj. Den är väldigt allround med bra komfort. 28mm får plats dessutom. Proffslaget har kört den i både bergsetapper och på klassikerna. Nu kör dom ju Ultimaten uppför men Aeroaden används flitigt.

Skivbromsar är kanon men i platta Sverige så är det overkill skulle jag säga. Kolla Girot som går nu t.ex. En stor del av klungan kör fälgbromsar utför och cyklarna exploderar inte. I Aerodens fall så har dom fått göra baktriangeln och gaffeln styvare för att klara av krafterna från skivbromsar och resultatet är sämre komfort speciellt fram med Aerocockpiten. Därmed inte sagt att det är dålig komfort bara inte lika bra som fälgbromsvarianten.

Håller med Glenn här ovan. Ska du sälja den = skivbromsar. DI2 är inte nödvändig med nya Ultegra/Dura-Ace. Ryktas om att dom har en ny Aeroad på gång till 2019...

Senast ändrad:

Whenthingsgowrong

Aktiv medlem
Jag har också funderat på samma cykel, med fälgbromsar. Jag tävlar lite så därför är de inget alternativ och i mitt nuvarande "hemland" så har jag inte sett en enda räser med fälgbromsar så servicen för fälgbromsar kanske inte är tip top. Dessutom ser de rent förjävliga ut.
Det som håller mig tillbaka är att den fina cockpiten inte ingår i denna versionen, samt att frakten är skyhög (för mig) och att det inte finns någon licensrabatt som på ramsetet vilket jag funderat på istället.
Nu har jag velat ett par månader så jag tror att jag väntar till tour de france och ser om canyon lanserar en ny aeroad där, isåfall kanske jag väntar med att köpa 2019 modellen eller årets modell billigt i höst.

calleking sa:
Jag ha haft min i snart 3 år och är supernöjd. Skulle inte påstå att det enbart är en Aerohoj. Den är väldigt allround med bra komfort. 28mm får plats dessutom. Proffslaget har kört den i både bergsetapper och på klassikerna. Nu kör dom ju Ultimaten uppför men Aeroaden används flitigt.

Skivbromsar är kanon men i platta Sverige så är det overkill skulle jag säga. Kolla Girot som går nu t.ex. En stor del av klungan kör fälgbromsar utför och cyklarna exploderar inte. I Aerodens fall så har dom fått göra baktriangeln och gaffeln styvare för att klara av krafterna från skivbromsar och resultatet är sämre komfort speciellt fram med Aerocockpiten. Därmed inte sagt att det är dålig komfort bara inte lika bra som fälgbromsvarianten.

Håller med Glenn här ovan. Ska du sälja den = skivbromsar. DI2 är inte nödvändig med nya Ultegra/Dura-Ace. Ryktas om att dom har en ny Aeroad på gång till 2019...

Aeroraden är en fantastisk allround hoj. Körde ötztaler radmarathon på den förra året och 220km och 5500 höjdmeter gick alldeles utmärkt! Även lite pavé på plattan och uppför i Flandern har den fått smaka på...
Dock så med fälgbroms så kör jag alltid på mina Ulegra träningshjul i alu/Carbon 99% av tiden och även på mina cykelresor.

"Problemet" med Canyon är att standardhjulen är för fina och mina Reynolds Assault som ingick är clincher och ett helvete att kränga av/på däcken om man får punka och carbon clincher och alpkörning nedför ska inte vara någon höjdare pga värmeutväxlingen vid hårda inbromsningar.

Så satsa på en Aerorad men skaffa ett par fulhjul om du ska alpcykla och nöjescykla om du väljer fälgbroms.

Asle

Medlem
Winfrozz sa:
Tack för alla svar!

Att en produkt är slutsåld har ju inte mycket att göra med om den är prisvärd eller ej. Definitionen av ordet kan vi väl diskutera någon annanstans.
Skivbromsmodellen kommer tillbaka nästa säsong.

Syftet med mitt köp skulle vara att använda cykeln så andrahandsvärdet är irrelevant. Vad som är modernt eller ej är detsamma.

Kan ställa om frågan. Är det en bra cykel för pengarna man ger?

Om nu ambitionen är att cykla på cykeln (och inte sälja inom nära framtid) och att den dessutom kommer användas som träningsfordon på svenska vägar (inte pendlingstrafik i stadsmiljö) så har jag svårt att förstå vad som ens skulle vara i närheten av lika prisvärt (dvs pris/prestanda). Så omoderna är ju inte hjulen med 25mm yttermått (går väl utmärkt ihop med 25mm-däck och säkert även 28mm om man så önskar). Kanske kostar några enstaka Watt extra luftmotstånd i >40km/t, men marginell påverkan i normalbruk. Skulle det stå Trek, Specialized eller Cervelo på en cykel med i närheten av samma kvalitet på ram så skulle du inte få mycket mer än ramen för samma pris.

Skall cykeln användas för häftiga utförskörningar i Alperna eller dagligen till pendling i Stockholms innerstad skulle jag köra skivbromsversionen. Har ingen erfarenhet av Ultegra 8000 (har dock Ultegra 6800 samt DuraAce 9100 och 9150) - svårt att tro att Ultegra 8000 inte skall duga alldeles utmärkt. Det leder väl bara till några gram extra vikt och har vad man kan förstå nära nog samma prestanda som DuraAce.

konscious

Aktiv medlem
Satsa på Di2
Annars kan ROSE vara ett mycket bra alternativ i deras nya X-lite serie

CWX Disc Ultegra Di2 41500:-

Skrmavbild2018-05-23kl.19.58.25.png

Senast ändrad:

Winfrozz

Ny medlem
Tack för era råd och svar. Mycket trevligt.
Efter lite spons... så beställdes det en cykel till slut. Hoppas den är snabb.
www.canyon.com/sv/road/aeroad/2018/aeroad-cf-slx-disc-8-0-di2.html

mklmtb

Medlem
Köpte en Aeroad CF SLX 8.0 förra året och är grymt nöjd. Var lite orolig för att den skulle vara för aggressiv i sittställningen, men det har inte varit något problem alls, vande mig efter första rundorna. Har aldrig kört med Di2, så saknar inte det jag aldrig provat ;)

Uppgraderade från en Bianchi ViaNirone, som var min första LVG hoj. Skillnaden är enorm.

konscious

Aktiv medlem
HåkanC sa:
konscious sa:
Varför fortsätter du att länka till låsta betalsidor utan att informera om det?
TS har beställt en cykel >50kSEK och så gnäller du över 1,49 €!
Hur snål är du?

/Håkan

Hur dum är du?
Varför skulle det vara givet att man vill betala för information på Tyska om en köpt cykel om informationen är gratis på annat håll.

GoranS

Aktiv medlem
Förstår inte riktigt vad debatten vinner på att man försöker klistra på etiketter som snål eller dum på de man debatterar med. Är det inte bättre att bara sakligt argumentera/förklara sig?

HåkanC

Aktiv medlem
konscious sa:
Varför skulle det vara givet att man vill betala för information på Tyska om en köpt cykel om informationen är gratis på annat håll.
Men varför då inte istället länka till gratisversionen av tourtestet?
Går det emot din natur att vara konstruktiv istf gnällig?

/Håkan

dardos

Medlem
GoranS sa:
Förstår inte riktigt vad debatten vinner på att man försöker klistra på etiketter som snål eller dum på de man debatterar med. Är det inte bättre att bara sakligt argumentera/förklara sig?

Är du dum eller? Det här är internet, det är prestige och viktiga saker. ;-)

McAdam

Aktiv medlem
calleking sa:
Ryktas om att dom har en ny Aeroad på gång till 2019...

Var har du hört det ryktet? Jag funderar på att byta till en Aeroad, men kommer det en ny version till nästa säsong så kanske man ska vänta. Antingen för att köpa den nya, eller för att utsikterna att hitta en gammal version till bra pris ökar.

dardos

Medlem
Jag har liksom aldrig fastnat för canyons hojar men jag måste erkänna att aeroaden ser jävla fräck ut. Håller den för fullvuxna?

bigmollo

Aktiv medlem
Får man stöka lite, har du kollat på Ultimate? Jag har kört både Aeroad och Ultimate varsin säsong. Båda är superbra. Styva och bekväma på samma gång men med lite olika egenskaper.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer