Köpråd - Canyon Spectral, storlek?

Stallknekt

Medlem
Aldrig cyklat mtb innan men suget har blivit stort efter att ha sett folk på youtube 🙈

Efter massa internetsökande har jag kanske beslutat mig för en Canyon Spectral cf 7 att cykla stigar och ev nån gång om året cykla på vallåsen. Har också sett på nätet att Canyons storlekstabell ibland rekommenderar för små storlekar.

Jag är 171 cm kort med extremt korta ben, innerbenslängd 76 cm. Canyon rekommenderar storlek S. Blir S bra eller blir M bättre? Jag gisar att S är vad jag ska ha men hoppas att ni säger M för det är vad som finns i lager 🙈

Senast ändrad:

Senna81

Aktiv medlem
Aldrig cyklat mtb innan men suget har blivit stort efter att ha sett folk på youtube 🙈

Efter massa internetsökande har jag kanske beslutat mig för en Canyon Spectral cf 7 att cykla stigar och ev nån gång om året cykla på vallåsen. Har också sett på nätet att Canyons storlekstabell ibland rekommenderar för små storlekar.

Jag är 171 cm kort med extremt korta ben, innerbenslängd 76 cm. Canyon rekommenderar storlek S. Blir S bra eller blir M bättre? Jag gisar att S är vad jag ska ha men hoppas att ni säger M för det är vad som finns i lager 🙈
Tja, låter som S för dig men det är personligt vad man gillar. Såhär sitter jag på en M spectral cf7 från 2022 om det hjälper dig ngt. Jag är 175lång och 81cm innerben. Tycker själv att det är lite på gränsen till stort men jag har inte kunnat prova en S.

Bilagor

• 52C33C34-CEDB-49FD-A9E3-175285E4481B.jpeg
    52C33C34-CEDB-49FD-A9E3-175285E4481B.jpeg
    1.4 MB · Besök: 58

skjivert

Aktiv medlem

Vad jag kan se väger canyon in innerbenslängden i sin storlekskalkylator så jag skulle lita på vad den rekommenderar.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, det kunde man ju tänka sig att det går bra.
Eller så bygger de korta höga cyklar och rekommenderar en större cykel om man har aslånga ben istället för tvärtom.

Lingon

Aktiv medlem
Ramstorlek är ju en smaksak, vill du ha en kort lekfull hoj som är lättare att kasta runt och poppa över stök på stigen, eller föredrar du en längre ram med stabilare högfartsegenskaper och som är tryggare utför?
Se till att minimal sadelhöjd funkar bara (med droppern i topp och stolpen i botten), vilket canyon föredömligt anger i geotabellen.

Potrovski

Ny medlem
Är själv 180/84 och jätte osäker på storleken. Rekommenderas M men är dem små i storlek blir man lite fundersam. Vill inte ha för stor heller..

Octagon

Aktiv medlem
Kom du fram till något vettig storlek för dig? Står själv i valet mellan M och L med 180cm och 83-84cm innerbenslängd.
Du ska nog ha L. Grabben som är 175 cm passar perfekt på deras L. Men kör Bird i annars och dom är rätt långa. Det beror på vad man är van vid och hur man ska köra, långa cyklar är mer effektiva på att klättra och ta sig genom stök, men lite klumpigare i låg fart.

Senast ändrad:

Potrovski

Ny medlem
Du ska nog ha L. Grabben som är 175 cm passar perfekt på deras L. Men kör Bird i annars och dom är rätt långa. Det beror på vad man är van vid och hur man ska köra, långa cyklar är mer effektiva på att klättra och ta sig genom stök, men lite klumpigare i låg fart.
Vilken årsmodell av Spectral kör han? Har för mig dem ändrats lite genom åren. Hur jag än vrider och vänder på Canyons storlekskalkylator så vill den ha mig på M. Men känns väldigt osäkert då jag tycker jag har rätt långa armar.

SIE

Aktiv medlem
Håller med, jag kan ibland tycka att min Spectral L känns som en pråm i skogen, men så hade min förra hoj 67,5 HTA och 455 reach.. stort steg till 64/480

glitch

Aktiv medlem
Inte helt sällan när man mäter grenmåttet hemma själv (utan assistent) blir det någon cm till när man får hjälp :) Så man ska inte stirra sig blind på grenmått heller / testa i tillverkarens storleksguide vad som händer om man lägger på 2 cm på det mått man fått fram själv.

jonte987

Aktiv medlem
Sen ska man tydligen ha en större canyon om man har långa ben.
Problemet är att många nog vill ha en längre cykel om man har lång överkropp.

Nu är jag inte matematiker men jag anar ett problem

Berk

Aktiv medlem
Sen ska man tydligen ha en större canyon om man har långa ben.
Problemet är att många nog vill ha en längre cykel om man har lång överkropp.

Nu är jag inte matematiker men jag anar ett problem

Innerbenslängd behövdes till 30 år sen för att lvgcyklar hade ingen utstick av sadelstolpen och då passade man inte på en cykel om man hade "för" korta ben. Användning av bara innerbenslängd är dock riktigt konstigt, framförallt nuförtiden, för att man kan ändra sadelhöjden enkelt och mycket, men inte reach.

Längden av överkropp och armarna är viktigare, skulle jag säga.

Obs att avståndet mellan sadeln och styret ändrar sig nästan inte alls om man höjer eller sänker dom båda samtidigt för att kompensera för längd av benen.

SocialGimp

Aktiv medlem

Vet inte vilken storlek som passar dig men har du funderat på Spectral 125 med tanke på att du mest kommer att cykla på vanlig(?) stig? Det blir roligare på platten med mindre slag o den dagen du är i Vallåsen så hjälper geometrin dig i det branta. Nackdelen är att du inte kan köra lika fort i stök, det lever o slår lite mer. Bara en tanke för att förvirra dig lite till...

Fattiglapp

Aktiv medlem
Innerbenslängd behövdes till 30 år sen för att lvgcyklar hade ingen utstick av sadelstolpen och då passade man inte på en cykel om man hade "för" korta ben. Användning av bara innerbenslängd är dock riktigt konstigt, framförallt nuförtiden, för att man kan ändra sadelhöjden enkelt och mycket, men inte reach.

Längden av överkropp och armarna är viktigare, skulle jag säga.

Obs att avståndet mellan sadeln och styret ändrar sig nästan inte alls om man höjer eller sänker dom båda samtidigt för att kompensera för längd av benen.
Fast vet ni hyr Canyons algoritm funkar? Med kroppslängd och innerbenslängd har du ju också ett rätt bra mått på överkroppen... Föreslagen storlek styrs kanske av kroppslängd minus innerbenslängd.

jonte987

Aktiv medlem
Fast vet ni hyr Canyons algoritm funkar? Med kroppslängd och innerbenslängd har du ju också ett rätt bra mått på överkroppen... Föreslagen storlek styrs kanske av kroppslängd minus innerbenslängd.
Jag vet att om man ökar benlängden så ändrad den till sist till större storlek.

Jag har bara testat med 171cm men har svårt att se att det skulle vara en unik längd

johfo

Aktiv medlem
Min enda observation gällande Canyons storleksalgoritm var förra året när vi köpte en Grand Canyon till stora grabben som då var nånstans strax under 170 om jag minns rätt.
Canyons tabell sa Small. Den var på pappret ingefär lika stor som hans utväxt Specialized Pitch i Small.
Canyons tabell sa Medium till mig som är 180. Jag fick plussa på 3-4 cm på mig för att få algoritmen att säga Large.
Vi beställde en M och den var inte alls jättestor till grabben. Jag provade den själv och kan cykla på den, men sadeln hamnar ca 15-20. mm från max tillåten höjd. Hade tveklöst tagit en L om det varit till mig själv.
Funderade på om grabben hade klarat en large för att få den att räcka lägre, men pga semesterresa hade jag inte tid att skicka tillbaka och ville inte tvinga honom att cykla en vecka på den utväxta. Nu är han 177 och klagar på att M är för liten, så det blir väl att byta till en L snart.
Min slutsats grundad på en observation på en annan cykel är att Canyon rekommenderar väldigt små ramar.

jonte987

Aktiv medlem
Snart har jag det problemet. Köpa cyklar att växa i eller inte. Jag har själv ett par kängor från 1987 att växa i.

Berk

Aktiv medlem
Jag har hört att om man blir gravid så blir fötterna större, så ett litet tips på vägen bara.

Ofta är så dock fötterna bara temporär "större", som resten av kroppen. Min fru passade och köpte fina hastighetsskridskor när hon var gravid (ja, dum, dum), som ett år senare var en storlek för stora.

Min fötterna växade en halv storlek när jag var ungefär 40 år (tror dock inte att det hade med graviditet att göra). Jättejobbigt! Behövde nya cykelskor (och jag har flera par) och nya hastighetsskridskor.

jonte987

Aktiv medlem
Jag åker ogärna skridsko,är över 40 och har aldrig varit gravid. Jag är rätt säker på att problemet var att fötterna slutade växa 1987.

Flickan har papper på hur lång hon ska bli +-2 cm men osäker på om läkarvetenskapen lämnar ramgaranti.

SocialGimp

Aktiv medlem
Ofta är så dock fötterna bara temporär "större", som resten av kroppen. Min fru passade och köpte fina hastighetsskridskor när hon var gravid (ja, dum, dum), som ett år senare var en storlek för stora.

Min fötterna växade en halv storlek när jag var ungefär 40 år (tror dock inte att det hade med graviditet att göra). Jättejobbigt! Behövde nya cykelskor (och jag har flera par) och nya hastighetsskridskor.
Det kan säkert vara olika det där. En del får ju t ex plattfot efter graviditet (p g a den extra tyngden). Så jag tror en temporär men kraftig viktuppgång skulle kunna göra att Jontes kängor äntligen kan passa.

Berk

Aktiv medlem
Det kan säkert vara olika det där. En del får ju t ex plattfot efter graviditet (p g a den extra tyngden). Så jag tror en temporär men kraftig viktuppgång skulle kunna göra att Jontes kängor äntligen kan passa.

Då vet han vad han ska göra (också enklare än att blir gravid)!

Köp & Sälj

Topp