Köpråd: Clip in pedaler med grepp?

Ustzeust

Aktiv medlem
Använder idag ett par vanliga xt spd pedaler, den lilla modellen. Och ett par vanliga xc-skor.
Gillar inte att skon kan glida fritt mot pedalen, har även hänt att jag klickats ur när det varit stökigt eftersom cykeln studsade i sidled och foten vred sig.

Finns det några pedaler som ger lite grepp mot skon så att "flyt-känslan" försvinner eller minimeras?

jonte987

Aktiv medlem
giro-chamber-ii-gravity-shoe-dark-shadow-black-bottom.jpg
l
prod156617_Black_NE_01_35824a4c-ed1d-4f50-aa67-3a26e9116beb_1080x.jpg

Berk

Aktiv medlem
Jag tror inte att clipless pedaler med pins är en bra lösning, förutom om du kör med skor med mjuka sulor.

Jag förstår inte helt vad du menar med glida fritt, men antar att du menar float. På min helstela MTB, som jag slänger runt mycket i stök, har jag bytt till Shimano MX70. Dom har 2 grader float isf för 8 grader, som ger ett mer kontrollerat känsla. Men jag kör dom framförallt för att utlösningakraften är högre. Med XT SPD pedaler hände det då och då att en sko lösnade när jag ville slänga cyklen åt sidan i stök, inte roligt! Billig här:

Såklart kan man först pröva att höja utlösningskraften på befintliga pedalarna.

Senast ändrad:

Ustzeust

Aktiv medlem
Att beskriva hur saker känns har aldrig varit min starka sida. Men jag kört platta pedaler med långa pinnar och five tens i några år, ville ha den känslan att man är ett med cykeln. Vilket jag inte tycker att jag har fått med klick-in.

Jag gillar dom styva xc-skorna men har förstått(efter att ha jämfört olika pedalers pins med sulorna på xc-skor)att jag aldrig kommer att uppnå det jag verkligen vill ha.

Beställer ett par bmx-pedaler som @Berk tipsade om.

Mest för att jag redan hade en kundvagn hos bike24 och då "tjänar jag igen frakten" :D

Och ni som tipsade om nukeproof-pedalen så får det vara min reserv, mest på grund utav snålhet. Hade behövt köpa nya skor och en kolfibersula dä jag verkligen tycker om styvheten i en xc-sko.

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Jag blev nyfiken på en pedal som heter HT T2 och sprang på den här videon på Youtube. Jag tyckte den var informativ just när det kom till att beskriva känslan och karaktäristik av hos olika tillverkares lösningar på clipless.

Topp