Köpråd cykel för dh OCH trail, nonsens eller finns alternativ?

tobs

Medlem
Hej!
Som lägenhetsinnehavare så har jag inte direkt något överskott av plats så därför har jag börjat fundera på om det finns något vettigt alternativ där ute så man endast klarar sig med EN cykel, eller måste man promt ha två separata för att det ska funkar utan att tulla allt för mycket på glädjen(?)

På helgerna är det mycket Järvsö med allt från de svarta lederna till de betydligt snällare alternativen, blir även några åkdagar i Åre.
Under veckorna blir det nästan uteslutande varierade trails på hemmaplan med varierad terräng,

"Klarar" man sig med 150/150mm slag eller bör man sikta 170/170mm och att det fungerar hjälpligt även på trails?
(Föredrar luftfjädring för att enkelt kunna sätta lite extra vid trail-åka)
Om Fox-fjädring, är det värt att leta factory-varianten med hög-/lågjustering eller är även de mindre avancerade aktuella i prestanda?
Om Rockshox, kan man få ur någon trevlig prestanda ur en ZEB exempelvis eller är det värt att leta någon särskild modell?

Har spanat in bl.a Radon's Slide 150mm med Pike-gaffeln för ca 27.000, Fox performance elite för ca 31.000 och Fox factory för ca 37.000
170mm modellerna och även Cube stereo 170 som verkar finnas i två utrustningsnivåer.
Tar med öppna armar emot tips på FLER cykel-modeller.

Mitt budgetmål är att helst landa under 37.000, gärna ännu lägre.

Låt mig veta hur ni resonerar i ett liknande dilemma!
Önskar absolut helst en cykel, men utesluter såklart inte att köra en DH och en Trail-hoj om man "måste".

Mvh

manneblask

Aktiv medlem
Jag kör en Ibis Ripmo AF som har 147/160 slag, tycker den är helt perfekt för det du beskriver. Nu är det dock frågan om den går att få tag i för under 37.000, jag köpte min (2021 modell) i juni i år för 36.000 men ser att den nya 2022 har ökat i pris för samma (nästan) spec. :confused: Tycker just geometrin och DVO-dämpningen är galet bra!

Både Cube Stereo och Radon Slide verkar vara väldigt prisvärda och bra hojar minst sagt. Moderna trail/Am-hojar är ju så kapabla till det mesta egentligen. Det finns rätt mycket just i 150/150~ segmentet, det svåra är ju att få tag i något nu. Du har ju även Radon Swoop som är lite mer långslagig (osäker hur trampvänlig den är).

Drakir80

Medlem
Hej!
Som lägenhetsinnehavare så har jag inte direkt något överskott av plats så därför har jag börjat fundera på om det finns något vettigt alternativ där ute så man endast klarar sig med EN cykel, eller måste man promt ha två separata för att det ska funkar utan att tulla allt för mycket på glädjen(?)

På helgerna är det mycket Järvsö med allt från de svarta lederna till de betydligt snällare alternativen, blir även några åkdagar i Åre.
Under veckorna blir det nästan uteslutande varierade trails på hemmaplan med varierad terräng,

"Klarar" man sig med 150/150mm slag eller bör man sikta 170/170mm och att det fungerar hjälpligt även på trails?
Om Fox-fjädring, är det värt att leta factory-varianten med hög-/lågjustering eller är även de mindre avancerade aktuella i prestanda?
Om Rockshox, kan man få ur någon trevlig prestanda ur en ZEB exempelvis eller är det värt att leta någon särskild modell?

Har spanat in bl.a Radon's Slide 150mm med Pike-gaffeln för ca 27.000, Fox performance elite för ca 31.000 och Fox factory för ca 37.000
170mm modellerna och även Cube stereo 170 som verkar finnas i två utrustningsnivåer.

Önskar absolut helst en cykel, men utesluter såklart inte att köra en DH och en Trail-hoj om man "måste".

Mvh
Jag har haft samma dilemma som dig, cyklar mest utför men även en del stig. Har tidigare alltid hyrt DH cykel när jag är i Åre, Järvsö etc. Nu har jag beställt en Propain Tyee med tanken att ha den som min enda cykel, och då medveten om att jag inte kommer vara snabbast när det gäller stigcykling. Jag ser det mer som ett trevligt sätt komma ut och röra på mig och upptäcksfärd. Tyee 29 AL har 170/160mm så kommer funka fint när jag cyklar enduro och bikeparks. Min gick loss på 3500 euro med frakt, då är det med en RockShox Lyrik Select+ gaffel och Fox Float X 2 Pos. Factory dämpare. Får den i april (om det vill sig väl) så kan tyvärr inte ge dig någon ride review ännu (Har dock bara hört bra saker om Tyee). Men tänkte jag kan dela med mig hur jag tänkte och vad jag köpte :-)

tobs

Medlem
Jag kör en Ibis Ripmo AF som har 147/160 slag, tycker den är helt perfekt för det du beskriver. Nu är det dock frågan om den går att få tag i för under 37.000, jag köpte min (2021 modell) i juni i år för 36.000 men ser att den nya 2022 har ökat i pris för samma (nästan) spec. :confused: Tycker just geometrin och DVO-dämpningen är galet bra!

Både Cube Stereo och Radon Slide verkar vara väldigt prisvärda och bra hojar minst sagt. Moderna trail/Am-hojar är ju så kapabla till det mesta egentligen. Det finns rätt mycket just i 150/150~ segmentet, det svåra är ju att få tag i något nu. Du har ju även Radon Swoop som är lite mer långslagig (osäker hur trampvänlig den är).
Ja jag ser den drog iväg lite i 2022 modell, annars såg den himla fin ut!

Ja jag har hört lite gott om Radon's hardtails iallfall så verkar vara en del cykel för pengen.
Ser även exempelvis Trek slash 7 som går att få ny för 36.000 men kanske går att få ännu mer för pengen.

manneblask

Aktiv medlem
Ja jag ser den drog iväg lite i 2022 modell, annars såg den himla fin ut!

Ja jag har hört lite gott om Radon's hardtails iallfall så verkar vara en del cykel för pengen.
Ser även exempelvis Trek slash 7 som går att få ny för 36.000 men kanske går att få ännu mer för pengen.

Ja precis, den funkar till allt tycker jag. Hade en trailhoj innan som jag hade tänkt ha kvar men Ripmon är så trampvänlig att den fick åka också.

Trek Slash 7 är ju riktigt pissig komponentspec för den pengen. Ramen i sig är ju bra geometrimässigt men du kommer få en mycket finare hoj om du köper t.ex. Radon, Cube eller Propain som nämns ovan.

tobs

Medlem
Jag har haft samma dilemma som dig, cyklar mest utför men även en del stig. Har tidigare alltid hyrt DH cykel när jag är i Åre, Järvsö etc. Nu har jag beställt en Propain Tyee med tanken att ha den som min enda cykel, och då medveten om att jag inte kommer vara snabbast när det gäller stigcykling. Jag ser det mer som ett trevligt sätt komma ut och röra på mig och upptäcksfärd. Tyee 29 AL har 170/160mm så kommer funka fint när jag cyklar enduro och bikeparks. Min gick loss på 3500 euro med frakt, då är det med en RockShox Lyrik Select+ gaffel och Fox Float X 2 Pos. Factory dämpare. Får den i april (om det vill sig väl) så kan tyvärr inte ge dig någon ride review ännu (Har dock bara hört bra saker om Tyee). Men tänkte jag kan dela med mig hur jag tänkte och vad jag köpte :-)
Ja det låter som vi har exakt samma dilemma haha..
Angående hur du resonerar med stig-delen tänker jag precis, att man kanske inte är snabbast men att kunna komma ut.

Lät stört intressant med den cykeln du beställt, testade konfigurera ihop en cykel jag också för att se och klarar precis budget med lite lull-lull, är dock lite kluven angående frakten.
Skickas cyklarna från USA?
Lär bli en slant i importavgift gissar jag som man får räkna med(?)

tobs

Medlem
Ja precis, den funkar till allt tycker jag. Hade en trailhoj innan som jag hade tänkt ha kvar men Ripmon är så trampvänlig att den fick åka också.

Trek Slash 7 är ju riktigt pissig komponentspec för den pengen. Ramen i sig är ju bra geometrimässigt men du kommer få en mycket finare hoj om du köper t.ex. Radon, Cube eller Propain som nämns ovan.
Tack för input, känns som så tycker jag också.
Frågan kvarstår dock om 170 känns "självklart" eller om en modern 150mm gör sig vettigt i dh-spåren den också?
Hade tidigare i sommar en 130/130 som blev lite väl stötig i de dh-orienterade spåren så 150 kanske inte är någon större skillnad väl i dem spåren(?)

manneblask

Aktiv medlem
Tack för input, känns som så tycker jag också.
Frågan kvarstår dock om 170 känns "självklart" eller om en modern 150mm gör sig vettigt i dh-spåren den också?
Hade tidigare i sommar en 130/130 som blev lite väl stötig i de dh-orienterade spåren så 150 kanske inte är någon större skillnad väl i dem spåren(?)

Mycket beror på länkage och geometri skulle jag säga. Jag hade en Commencal Meta Tr 130/140 innan och den är mer byggd som en utförscykel så att köra ner för Kristin/Itzy Bitzy gick ändå utan problem. Men självklart blir det mer plöj med mer slag. En hoj med bra geometri och 150-160~ slag skulle jag säga är en bra all arounder.

manneblask

Aktiv medlem
Angående hur du resonerar med stig-delen tänker jag precis, att man kanske inte är snabbast men att kunna komma ut.

Lät stört intressant med den cykeln du beställt, testade konfigurera ihop en cykel jag också för att se och klarar precis budget med lite lull-lull, är dock lite kluven angående frakten.

Propain skickar från Tyskland så det är nog bara "vanlig" frakt för en cykel.

Drakir80

Medlem

Propain är tyskt så beställer du den kommer den från deras fabrik där så du kommer inte behöva betala några extra avgifter. Håller med om att man får mkt för pengarna, kul man kan speca ihop den själv också. Sen valde jag AL istället för kolfiber. Jag tänker att jag kan lägga pengarna jag sparar på extra hjul som är mer XC orienterade.

tobs

Medlem
Propain är tyskt så beställer du den kommer den från deras fabrik där så du kommer inte behöva betala några extra avgifter. Håller med om att man får mkt för pengarna, kul man kan speca ihop den själv också. Sen valde jag AL istället för kolfiber. Jag tänker att jag kan lägga pengarna jag sparar på extra hjul som är mer XC orienterade.
Kanon!
Såhär långt är Propain nästan hetast hittills då det går att lägga
Ja det var klockrent att kunna välja själv.
Valde du 27.5" eller 29"?

tobs

Medlem
Tillägg till trådstarten
Hur resonerar ni kring hjulstorleken, finns det något "generellt" tänk kring detta eller enbart egna preferensen?
För-/Nackdelarna gentemot varandra?

BorkaMattis

Aktiv medlem
Kika in om de har Cube Stereo på din xxl-butik. Årets kostar typ 35.000 och har schysst spec.

En enduro-hoj med allt vad det innebär

Mashimaro

Aktiv medlem
En ok trailcykel, som den Slide du nämnde, och en äldre DH-släde med 26" hjul? Du lär inte vara snabbast i DH-spåren kanske, men du bör ändå kunna ha roligt och vara rimligt snabb på en sådan, förutsatt att du väljer rätt DH-cykel.

Dhkrill

Ny medlem
Har ju även YT hojarna: All mountain Jeffsy 150/150 och Enduro Capra 170/170.
Har själv en Capra och den funkar på alla leder i Järvsö men det är ju ingen xc raket :) har även kört fjällturen på den funkar men man får slita lite.
Vet ej hur det är med hojar på lager

SocialGimp

Aktiv medlem
Nya Stumpy Evo ska tydligen vara bra att trampa på (har bara testat vanliga Stumpjumper själv) och har ändå geo som en enduro-hoj. Drar dock iväg ngt i pris. Vann väl MBRs test av bästa trail-bike nyligen.

MTBemil

Aktiv medlem
150/140 slag kan definitivt räcka för dh om man så vill. Mer fråga om åkstil och ambitioner, klart det går snabbare och lättare på en enduro/dh, men om fokus e mer på trail så ska väl det prioriteras.
också värt att ställa motsatt fråga, hur tråkigt är en trögtrampad cykel? (samt hur mycket längre trail turer cyklas det) vissa hämmas mer av det än andra
kan ju även tillägga att rockshox domain och zeb has samma chassi, om man vill komma ned i pris lite.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Jag har kört 10 dagar park i år (Järvsö/Åre) med min Bird AM9 150/150.
Inte ändrat ett dugg mellan park och stig-dagar. Har man inte ambitioner om att spurta snabbt på plattmark går det hur bra som helst att ha "the one bike" numera.

Har dock en hel del service att ta igen. Nästan så att jag hoppas på en slafsig vinter med mycket inomhusväder :p

tobs

Medlem
Var in på Propain på nytt nu och upptäckte att dem verkar ha höjt priserna om jag inte snurrat till det helt.
Byggde förra veckan en AL 27.5" med fox factoryfjädringen fram och bak samt allmänt upphottad lite runtom för ca 3700 eur,
samma cykel får jag inte under 41-4300 eur nu.
Verkar vara just fox-fjädringen dem höjt i första hand för var inte en sådan skillnad i pris mellan dem,
kommer ner lite med Lyric Ultimate och får då ändå hög/lågfartsjusteringen men reagerar som sagt ändå på att det nu blivit dyrare iallafall. Kul.

freddes

Aktiv medlem
Med erfarenhet från Propain Tyee så skulle jag noga säga att den är ganska komplett som enda cykel, kör själv helt custom dock med CC bak samt Marzocchi Z1 fram men min XC blir nog ganska ståendes framöver.
Tänk bara på att de har ganska långa produktionstider (komponentbrist I guess). Men den funka bra uppför/plant och i byn för buscykling samt nerför (bara kört Vallåsen och Kungsbygget dock).

skjivert

Aktiv medlem
Var in på Propain på nytt nu och upptäckte att dem verkar ha höjt priserna om jag inte snurrat till det helt.
Byggde förra veckan en AL 27.5" med fox factoryfjädringen fram och bak samt allmänt upphottad lite runtom för ca 3700 eur,
Verkar vara just fox-fjädringen dem höjt i första hand för var inte en sådan skillnad i pris mellan dem,
kommer ner lite med Lyric Ultimate och får då ändå hög/lågfartsjusteringen men reagerar som sagt ändå på att det nu blivit dyrare iallafall. Kul.
Propains priser har ökat sakta men säkert under pandemins gång. Försökt klicka ihop liknande speccar som kompisar som köpte innan pandemin och de har i vissa fall nästan ökat i pris 70%

Jolinwood

Aktiv medlem
Hej!

Mvh
Fick hem min commencal med 180/180 för drygt fyra år sedan och kan lugnt garantera dig att det går galant att ha en långslagig tvåhjuling som enda MTB. Hade jag haft ett eget garage hade det varit fint med något XC-aktigt men bor också i lägenhet och detta är en kompromiss som är lätt att leva med. Rekommenderar dig att prova fram två inställningar på dämparna som du skriver ner eller memorerar så att du kan byta snabbt. En som öppnar upp hela slaget, och en rappare mer trampvänlig. Jag skulle även rekommendera framförallt gaffel med så många inställningar som möjligt men det kan du ju också byta till senare om du hittar en prisvärd hoj utan, i dagens logistiska situation..

tobs

Medlem
Fick hem min commencal med 180/180 för drygt fyra år sedan och kan lugnt garantera dig att det går galant att ha en långslagig tvåhjuling som enda MTB. Hade jag haft ett eget garage hade det varit fint med något XC-aktigt men bor också i lägenhet och detta är en kompromiss som är lätt att leva med. Rekommenderar dig att prova fram två inställningar på dämparna som du skriver ner eller memorerar så att du kan byta snabbt. En som öppnar upp hela slaget, och en rappare mer trampvänlig. Jag skulle även rekommendera framförallt gaffel med så många inställningar som möjligt men det kan du ju också byta till senare om du hittar en prisvärd hoj utan, i dagens logistiska situation..
Klockrent!
Lutar klart åt en mer långslagig nu med sådana bra svar, för även om jag trampar en del xc så är det utförsåkningen jag uppskattar mest och även sökt till även under lokala xc-turer, gillar lite knöligare terräng också.

Tror jag uppskattar dedär extra centimetrarna i de stökigare utförsåkningarna snarare än att ha extra lättrampat på xc-turen och att höra bland annat ditt svar så hjälper det verkligen känslan.
En schysst gaffel ligger definitivt högt upp på priolistan.

Tack för svaret från dig och alla andra såhär långt!

ambientzz

Aktiv medlem
Ett tips är att skaffa ett extra hjulpar. De däck som gör det tryggt utför kommer kännas tråkiga för lättare terräng. Att då ha ett hjulpar med en uppsättning XC-däck redo gör livet roligare.

N_sandstrom

Aktiv medlem
så är det utförsåkningen jag uppskattar mest och även sökt till även under lokala xc-turer, gillar lite knöligare terräng också.
Ett tips är att skaffa ett extra hjulpar. De däck som gör det tryggt utför kommer kännas tråkiga för lättare terräng. Att då ha ett hjulpar med en uppsättning XC-däck redo gör livet roligare.
Nej, tror extra hjul här bara skulle skapa mer onödigt jobb än nytta.

Nog för att det är bra att ha extra hemma, men behåll dom roliga hjulen på, man vet aldrig när man får feeling och spontant dyker ner för nån brant :)

Aspir3

Aktiv medlem
Själv köpte jag en Trek Fuel EX och uppgraderade den. Nu känns det som jag skulle kunna klara av det mesta med den, förutom kanske hård DH då. Men det återstår att se till nästa år. Hur som haver så är jag sjukt nöjd!

Fundadores

Aktiv medlem
Känns som det finns ett gäng långslagiga hojar som är trampeffektiva som Propains cyklar. Nya Stumpyn som man kan ändra geo på så mycket borde ju vara ett alternativ. Test på Pinkbike:

Utter

Aktiv medlem
Propains priser har ökat sakta men säkert under pandemins gång. Försökt klicka ihop liknande speccar som kompisar som köpte innan pandemin och de har i vissa fall nästan ökat i pris 70%
Testade att bygga en likadan (typ iaf iom att det är Newmen istället för Stans nu) som jag beställde i okt 2020. Skiljer typ 400 euro, så inte så farligt. En Tyee CF med RS ultimate fram/bak, sram x01, by revive, code rsc och ett steg upp i hjulvalet landar på drygt 4850 euro plus frakt. Jag betalade runt 4550 med frakt för min.

Utter

Aktiv medlem
Ja Fox är orimligt dyra imho. Men så har det alltid varit hos Propain. Det jag misstänker är att du tidigare råkat ha GBP istället för Euro, råkat ut för det själv med deras hemsida.
Du får en superfin AL med RS ultimate för under 3700 euro. Jag har själv en CF 29” med RS ultimate (coil bak), x01, revive och code rsc, älskar den.

Aspir3

Aktiv medlem
Uppgraderad med vad blir man ju nyfiken på då.
Gaffel, bakdämpare, dropper, bromsskivor, bromsar, oval klinga, sadel, styre, styrstam etc
PSX_20211209_031928.jpg

N_sandstrom

Aktiv medlem
Jag inser att nu år 2021, så finns det egentligen två frågeställningar inom detta ämne.

1. Kan man ha en cykel som både klarar av att bomba Hällrajd, men också är trampeffektiv?
Ja

2. Kan man ha roligt på plattmark hemma även om man har en cykel som inte är trampeffektiv.
Ja

För några år sedan var det Nej på 1 ett men Ja på 2.
Nu har man alla möjligheter att hitta sweet-spots mellan dom båda.

Bonusfråga.
Kan man ha en cykel som en amatör kan bomba Hällrajd med, men också är trampeffektiv?
Inte än, snart kanske :p

ers

Aktiv medlem
Känns som det finns ett gäng långslagiga hojar som är trampeffektiva som Propains cyklar. Nya Stumpyn som man kan ändra geo på så mycket borde ju vara ett alternativ. Test på Pinkbike:
Enda nackdelen är väl vikten. Den som de testade som var väldigt högt specad vägde ca 15.5kg…

ambientzz

Aktiv medlem
Nej, tror extra hjul här bara skulle skapa mer onödigt jobb än nytta.

Nog för att det är bra att ha extra hemma, men behåll dom roliga hjulen på, man vet aldrig när man får feeling och spontant dyker ner för nån brant :)
Om man tänker åka utför i hyfsad fart i stökig terräng och inte är en flugviktare bör däcken hamna på fel sida av kilot styck. Att då ha ett par extrahjul med 600-700g lätttullade xc-däck att slänga på då man ska köra enklare kommer, tycker jag, förhöja upplevelsen. Sen att byta hjul går, för mig iaf, väldigt fort så merjobbet är marginellt. Men det är ju upp till var och en om det är värt pengarna.

Utter

Aktiv medlem
Jag inser att nu år 2021, så finns det egentligen två frågeställningar inom detta ämne.

1. Kan man ha en cykel som både klarar av att bomba Hällrajd, men också är trampeffektiv?
Ja

2. Kan man ha roligt på plattmark hemma även om man har en cykel som inte är trampeffektiv.
Ja

För några år sedan var det Nej på 1 ett men Ja på 2.
Nu har man alla möjligheter att hitta sweet-spots mellan dom båda.

Bonusfråga.
Kan man ha en cykel som en amatör kan bomba Hällrajd med, men också är trampeffektiv?
Inte än, snart kanske :p
Beror på vad du menar med att bomba 😉
Jag kör gärna Hällrajd och min Tyee är rätt trampeffektiv.

erolwi

Aktiv medlem
Beror på vad du menar med att bomba 😉
Jag kör gärna Hällrajd och min Tyee är rätt trampeffektiv.
Jag tror helt klart på Specializeds idé med Evo hojen. En rolig utförshoj och en rolig stighoj ser ganska olika ut. Den ena stabil och trygg för att våga satsa, den andra poppig och responsiv. Bästa sättet att inte kompromissa för mycket och få något som är halvdålig på båda, är att göra den så justerbar som möjligt. Komplettera med två hjulsätt så kan det kanske bli helt ok.

manneblask

Aktiv medlem
Stumpyn ser helt rätt ut för en riktig all-rounder. Att faktiskt kunna göra geometriförändringar som gör skillnad och inte 0.3 grader hit och dit som vissa har är ju grymt. Jag tycker inte vikten var så farlig, men då är jag inte så brydd om sånt i min cykling.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer