Köpråd cykel och tankesätt samt andra tips behövs

ClaesKent

Ny medlem
Hej

Har idag en Nishiki Altron från 2017, en racehybrid. som jag pendlar på till jobbat 2,5 mil totalt om dagen. Den funkar jäkligt bra och är rolig att köra på. Jag kör vanligtvis på denna när det inte är snö och isfritt. för spec: https://www.nishiki.se/media/6829/nishiki_se_kollekion_2017.pdf (sök på altron). Min pendelväg består av asfalt hela vägen, dock går det att göra delar på grus om man vill.

Jag funderar nu på om jag ska köpa mig en gravel för vinterpendlingen. Och här i ligger mitt dilemma. Jag kan inte mycket om cyklar, men gillar verkligen att pendla. Mina tankar går.

1. Ska jag låta min altron bli vintercykel/vardags cykel där jag kör runt barnet i cykelvagn/stol och använder den för vinterpendling. Kan denna ha bra däck för vinterpendling eller behöver jag då köpa nya hjul eller är cykeln för smal för sådana däck? Har idag 28 däck på. fälgen är 18.

Detta scenario skulle innebära att jag vill köpa en gravel/cyclocross för att pendla och vill ju då ha en rolig cykel med bra fart i för pendling där jag kan välja lite grusvägar med. Vad bör jag då välja för cyclocross?

Här tänker jag budget runt 15-20 k.

Kan köpa begagnat om rätt cykel dyker upp.

2. Jag har altron som huvudcykel för sommaren och köper en cyclocross för vinterpendlingen. Vad bör jag då köpa för cyclocross?

Budget under 15. Kan köpa begagnat om rätt cykel dyker upp.

3. Har ni inbitna någon annat förslag på lösning på mitt "problem".

4. Orelaterad fråga: Men jag bytte Ok på altron på frambromsen och när jag bromsar på denna so vibrerar hela cykeln kraftigt. vet man vad detta kan beror på? Är det bromsskivan som inte är helt rund? Eller vet ni experter vad det kan vara? Den funkar givetvis men var inte så innan. Det gamla oket hade ena sidan fastnat så den bromsade bara på en sida så att säga, därav min teori om skivan blivit lite skev, (dock inget jag kan se)

Tar tacksamt emot tips och ideer.

Kul att vara med i gemenskapen :)

Mvh
Eric

DanielS

Aktiv medlem
Välkommen!

Om du köper en gravel så tror jag du vill köra den hela året..

Altron ser ju ut att vara en ganska rejsig hoj så jag tänker att det inte blir så stor skillnad även på vintern. Om man nu hellre skulle vilja ha rakt styre för vinterpendlingen pga halka mm?

Det går väl att hitta dubbdäck som passar på din Altron men det ev. bli svårt att få plats med tillräckligt breda?

Det viktiga att tänka på är väl att ha tillräckligt låg utväxling så att du orkar dra cykelvagn i uppförsbacke. För 15-20k borde du kunna hitta något du blir nöjd med. Jag skulle kolla efter hyrauliska skivbromsar och 1 drev fram, sedan köpa det dyraste jag vågar parkera vid jobbet. Men å andra sidan, ska man dra vagn så kanske man vill ha två drev fram för lättare lägsta växel.

Det är lite svårt att ge några vidare rekommendationer utan att veta lite mer vad du är ute efter, preferenser på märke t ex?

ClaesKent

Ny medlem
Hej Daniel,

Tack för svar.

Jag har egentligen inga preferenser, har ”hört” att specialized ska vara bra. Jag hehöver inte ha kolfiber utan aluminium duger. Vill gärna att den ska gå snabbt på asfalt och har inga problem att egentligen byta däck efter säsongen.

Min altron funkar fint med last tycker jag och den är skön med bara ett drev fram.

Har bra cykelförråd på jobbet med flera inpasserngar. Har inte hört något om att någon fått något stulet. Står bra mycket dyrare cyklar där ibland än min;)

Ja precis. Rakt styre för vinter känns spontant bättre. Men är nervig för is så det är det där med däck. Men vad för bredd tycker du/ni verkar vettigt? Har man alltid dubb eller kan man ha andra däck som fungerar typ på samma sätt?

Mvh
Eric

DanielS

Aktiv medlem
De flesta i Stockholm som cyklar på vintern kör med dubbdäck trots att det sällan egentligen behövs. Det finns ett fåtal varianter på däck som ska vara ungefär som dubbfria dubbdäck för bilar men det är rätt ovanligt.

Bredare däck är bra om det är lite mer ojämn snö och is som underlag. Jag har tidigare kört 37mm som jag tycker känns lite för smalt i vinterföre. Jag bytte i år till 42mm som känns bättre de få gånger det varit lite vinterföre. De flesta verkar tycka att 37mm eller tom 32mm dubbdäck räcker.

Värre på vintern är kanske det extra slitage som salt och blöta orsakar på cykelns drivlina, dvs kedja och drev. Därför kan det vara vettigt att inte ha alltför dyra slitgrejer på vintercykeln.

Specialized är ju i allmänhet bra men kanske lite dyrare än motsvarande modeller från vissa andra billigare märken. Specialized Diverge E5 Elite för 19k ser ju fin ut men lite dyrt med 19k för en Tiagra-utrustad cykel. Oklart också hur mycket plats det finns för skärmar och dubbdäck. Skärmar vill man gärna ha på en cykel man pendlar med...

ClaesKent

Ny medlem
ah okej. så egentligen bredare däck är att föredra framför dubbar, då med bra mönster antar jag. Hur vet jag vad jag kan kränga på för däck på min altron för vintern? fälgen är som sagt 18 mm. Alternativet är ju att köpa en uppsättning fälgar och däck extra att ha på vintern, dock kanske dyr lösning, men kanske ända som egentligen funkar.

mm slitage är det verkligen. Men kedjor är inte så dyra, men det andra kostar ju på lite, men man spar ju busskortet så där har man ju service ;)

Är verkligen inte låst vid ett märke, tar emot andra tips på märken som du är nöjd med eller vet andra är nöjd med. Såg något om dämpade framgafflar, ej MTB gafflar, som på lite dyrare specialized är det något som andra tillverkare har med?

Mvh
Eric

Kristoffer R

Aktiv medlem
När det gäller bromsoket så sitter det med två skruvar och hålen i oket är ovala för att tillåta dig att finjustera placeringen. Kontrollera att du satt oket rätt och rakt så skivan är ”mitt i”. Rör sig bromsskivan i sidled när du bromsar får du lossa dessa och flytta oket en smula. När du är nöjd, dra skruvarna lite i taget växelvis, för annars tenderar oket att vrida sig.

Om skivan är skev ser du det lätt med ögat. Men det kräver en hel del skevhet innan det blir problematiskt.

Är det perfekt redan, ta loss hjulet eller hela skivan och tvätta med tex rödsprit. Bromsbelägg kan ibland dra till sig fett eller olja. Lägg dem i ugnen eller på spisen så försvinner det (ångar bort).

Lycka till

DanielS

Aktiv medlem
ah okej. så egentligen bredare däck är att föredra framför dubbar, då med bra mönster antar jag. Hur vet jag vad jag kan kränga på för däck på min altron för vintern? fälgen är som sagt 18 mm. Alternativet är ju att köpa en uppsättning fälgar och däck extra att ha på vintern, dock kanske dyr lösning, men kanske ända som egentligen funkar.

mm slitage är det verkligen. Men kedjor är inte så dyra, men det andra kostar ju på lite, men man spar ju busskortet så där har man ju service ;)

Är verkligen inte låst vid ett märke, tar emot andra tips på märken som du är nöjd med eller vet andra är nöjd med. Såg något om dämpade framgafflar, ej MTB gafflar, som på lite dyrare specialized är det något som andra tillverkare har med?

Mvh
Eric

1. Inte säkert att bredare är bättre, det beror helt på vart och hur du cyklar. Man får prova vad som passar sin egen cykling. Om du inte tycker är något fel på 28mm så varför inte fortsätta med det.

2. Jag har kört 40mm däck på 18mm fälg, det är kanske inte optimalt men fungerar (se https://images.app.goo.gl/hCc7C4XktGquQRe37). Vissa kör med en extra uppsättning fälgar och däck men om man pendlar varje dag så behöver man kanske byta även kassett och kedja när man byter hjul och då blir det jobbigt. Själv byter jag till vinterdäck på hösten och tillbaka till sommardäck på våren.

3. Har inga direkta tips på cyklar. Men undvik dämpad framgaffel på en pendlarcykel, det blir extra vikt och tar onödig kraft. Skulle jag köpa en cykel i den här kategorin och inte behövde tänka på hur den skulle parkeras skulle jag vilja ha:

• Plats för skärmar och breda (>40mm) däck
  • Singelklinga fram
  • Hydrauliska bromsar
  • Shimano GRX600 växlar

Detta kostar sannolikt mer än 20k. Men för min pendling in till stan och parkering utomhus eller i osäkert cykelrum så skulle jag välja något i stil med Kona Rove (http://www.fixmybike.se/kona-rove-2020/).

Senast ändrad:

ClaesKent

Ny medlem
Tack Daniel.

Bra tips. Håller helt med dig i allt. Blir till att leta och pröva lite olika cyklar så man får lite känsla. Singelklinga håller jag med om, det har jag idag och det räcker. Grx600 är det nya växlar? Har sneglat på shimano 105 växlar. Men dessa är kanske motsvarande?

Anser mitt cykelruk säkert så kan köra på lite dyrare :)

DanielS

Aktiv medlem
Bra tips. Håller helt med dig i allt. Blir till att leta och pröva lite olika cyklar så man får lite känsla. Singelklinga håller jag med om, det har jag idag och det räcker. Grx600 är det nya växlar? Har sneglat på shimano 105 växlar. Men dessa är kanske motsvarande?

GRX600 är Shimanos nya gravel-serie. GRX600 tror jag ska motsvara Ultegra, fördelen med GRX600 istället för 105 är att det är anpassat för singel-klinga. Du kan alltså använda lite större största drev på kassetten bak för lättare lägsta växel när du bara har en klinga fram.

På min racer kör jag 2-delat fram, det ger lite tätare steg och högre toppfart. Rätt verktyg för en ren landsvägscykel.

Topp