Köpråd Cykeldator (Det blev en Stages Dash L50)

Strutsen

Medlem
Har i dagarna införskaffat Favero Assioma Duo och behöver tips på cykeldator.
Kollat runt lite och det är verkligen en djungel, fastnat lite för Stages Dash men velar som tusan så lite tips emottages gärna.

MVH

Maakus

Aktiv medlem
Vad vill du göra med den?
Stages stödjer inte Strava Live segment.

Förvänta dig att läsa "Garmin Edge 530" ett par gånger.

HåkanC

Aktiv medlem
Till träning mest, en å annan långsväng.
Strava är inte intressant alls, men man vet ju inte vartefter.
Vad menar du med långsväng?
Betyder det att du kommer att du även kommer att använda cykeldatorn att navigera efter? För i så fall bör du välja en så modern GPS med så stor skärm som du har råd med.
Vilket borde vara Garmin Edge 830 eller Garmin Edge 1030
Läs mer här: https://www.dcrainmaker.com/2019/04/garmin-edge-830-cycling-gps-in-depth-review.html
(Där förklaras även skillnaden mellan Edge 530 och 830)

/Håkan

Strutsen

Medlem
Betyder det att du kommer att du även kommer att använda cykeldatorn att navigera efter? För i så fall bör du välja en så modern GPS med så stor skärm som du har råd med.
Läs mer här: https://www.dcrainmaker.com/2019/04/garmin-edge-830-cycling-gps-in-depth-review.html

/Håkan
Tack för länken Håkan.
Tänkte prova på någon 20-mil brevet (långsväng för mej) för att se om det är något man fastnar för.

marr

Aktiv medlem

/Håkan
Måste bara fråga varför du har med 830 men inte 530? Skillnaderna i drift, förutom pekskärm/knappar är ju ytterst liten. Funktionen söka efter adress har jag nog aldrig använt på 1030. Men jag har kanske missat någon mer detalj.

d_anders

Medlem
För bara gps-loggning och effektmätning samt att visa lite data under tiden man kör så kan man tänka sig enklare modeller, t ex diverse datorer från Bryton, Garmin 130 osv. Behöver man navigera så får man i så fall stanna och ta fram telefonen. Själv kör jag med Bryton 410 (kostar drygt 900 kr på deporvillage). Jag har inte testat den så mycket, men än så länge har den fungerat bra med helt ok batteritid.

Strutsen

Medlem
För bara gps-loggning och effektmätning samt att visa lite data under tiden man kör så kan man tänka sig enklare modeller, t ex diverse datorer från Bryton, Garmin 130 osv. Behöver man navigera så får man i så fall stanna och ta fram telefonen. Själv kör jag med Bryton 410 (kostar drygt 900 kr på deporvillage). Jag har inte testat den så mycket, men än så länge har den fungerat bra med helt ok batteritid.
Thx ska kolla upp den

Booten

Medlem
Behöver du ingen navigering kan jag rekommendera Lezyne GPS.
Jag har använt min ett par år på racern där jag inte använder navigering utan vill bara logga samt ha koll på fart, kadens etc.
Den har stöd för det mesta.

Liten som en tändsticksask och robust, jag har tappat min i golvet flera gånger och det är snarare golvet som får märken..

Kostar runt 1300 spänn

Strutsen

Medlem
Behöver du ingen navigering kan jag rekommendera Lezyne GPS.
Jag har använt min ett par år på racern där jag inte använder navigering utan vill bara logga samt ha koll på fart, kadens etc.
Den har stöd för det mesta.

Liten som en tändsticksask och robust, jag har tappat min i golvet flera gånger och det är snarare golvet som får märken..

Kostar runt 1300 spänn

Tack för ditt tips.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer