Köpråd cykelvagn eller 3-hjulig lådcykel?

BiGO

Ny medlem
Hej!
Jag känner mig osäker på om det vore bättre att gå direkt på en el-lådcykel eller börja med en cykelvagn först.

Jag har bara ett barn, 5 år men han är liten till växten (100 cm), liksom jag (153 cm). Våra cykelturer börjar bra på varsin cykel och slutar alltid i gråt och bråk då vi ska hem när sonen är trött. Då hade det varit bra med en cykelvagn där jag kunde ha hans cykel och honom i cykelbarnstolen. Även lite annan packning skulle vara trevligt att kunna få med sig. Men då kanske det riskerar att bli lite för tungt för mig i uppförsbackar? (Jag är inte jättestark eller i superform och sonen kommer ju inte bli lättare).

Om jag då ändå behöver köpa en elcykel för att klara uppförsbackar med barn och lite packning, kanske jag borde köpa en 3-hjulig lådcykel med elassist med en gång? Om något år kanske jag ändå behöver en annan lösning? En reservation till som jag har gällande vagn är att det känns lite olustigt att hela ekipaget blir så långt. Jag är rädd att bilar inte alltid ser släpet då jag kör i innerstadstrafik i Stockholm. Är rädslan befogad? Jag har cyklat i stadstrafik en hel del innan jag fick barn men sedan jag fick barn vågar jag bara cykla på cykelvägar med sonen i cykelbarnstolen dels pga att bilister inte alltid är särskilt hänsynstagande i innerstan, dels för att jag inte känner mig så smidig och stabil med sonen i cykelbarnstolen, särskilt som han blir tyngre..

Men när jag tittar på eldrivna lådcyklar (3 hjul) är det dock en helt annan nivå av investering, de flesta ligger uppåt 50 000 vilket är helt uteslutet för min del och jag har inte lyckats hitta mycket till försäljning i andra hand - men jag kanske letar på fel ställen? Allra helst skulle jag vilja ha en liten och lätt lådcykel men den enda jag har hittat Livelo'n kostar alldeles för mycket för mig. Finns det andra relativt små 3-hjuliga lådcyklar?

Jag har hittat en lösning som vore suverän om det funkar: "add bike" där man lägger till två extra hjul och lådkonstruktion på den befintliga cykelns framgaffel: https://add-bike.com/en/family-cargo-bike/ Är det någon som har erfarenhet av den? Den skulle även gå igenom min dörröppning på 80 cm, vilket även skulle lösa problemet med var jag ska parkera den för att inte riskera stöld. Men den ska tydligen vara rätt speciell att cykla eftersom alla 3 hjulen tiltar i kurvor som en vanlig 2-hjulig cykel. Det står dock att det är en inlärningfas att cykla den och att den inte ska användas av någon som har behov att bättre balans.. vilket får mig att undra hur pass stabil den skulle kännas med sonen i cykelbarnstolen eller framtill i boxen för den delen. De två hjulen fram måste väl ändå ge mer stabilitet än ett framhjul? Detta med stabilitet är också viktigt: här https://www.ladcyklar.se/faq-vanliga-fragor/grundtyper/ sägs det att hjulstyrda med tilt kan välta i låg fart eller stillastående, vilket ju inte låter bra alls. Tre hjul borde väl ändå ge mer stabilitet än två??

Däremot ser jag inte att vi kommer att köra fort oavsett vilket alternativ jag väljer. Det rör sig om att cykla främst i innerstan där man behöver kunna stanna och veja snabbt, snarare än att komma fram fort.
Jag är rätt ny i dessa sammanhang men vill gärna ha en lösning som gör det möjligt för oss att inte bli isolerade i vårt kvarter nu när vi inte kan använda kollektivtrafiken (jag tillhör riskgrupp) och få komma ut och röra på oss mer.

Senast ändrad:

NAnders

Aktiv medlem
Jag har inget bra svar, men jag hade en snarlik fundering här om året, också på temat "elcykel+vagn eller ellastcykel": https://happyride.se/forum/threads/...om-aer-minst-olaemplig-foer-pendling.3427211/

Vad beträffar cykelvagnen så tycker jag i och för sig att om du hittar en billig begagnad så kan du slå till utan att fundera på dina behov i övrigt. Utan att prova så får du aldrig veta vad dina ben orkar med.

mzi

Aktiv medlem

Funkar ju även bra innan barnet är trött om man ska cykla genom stan eller i andra sammanhang där det kan kännas lite vanskligt med en femåring.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, det kanske funkar. Nackdelen med påhängscykeln är att pojken tycker den är roligare än egna hojen. (eftersom det går fort som fan om vi båda trampar).

Finns även dragstång men vågar inte lova att den är stabil.

EDIT. Typ så här tycker grabben, även om han är ensam.
1fc91f46eb188d8b43a19e9cc5c93a7c--funny-pics-funny-stuff.jpg

BiGO

Ny medlem
Ja, sonen skulle garanterat tycka att det var kul.. han försöker redan grabba tag i min pakethållare och åka med så. Det vore en kul grej att prova men det löser not inte våra behov av att transportera saker i längden och jag vill kunna ha kvar cykelbarnstolen och pakethållaren. Finns det enkla lösningar där dessa kan vara kvar så det inte blir en stor grej att sätta på och ta bort "dragarmen"?

Ja, det kanske funkar. Nackdelen med påhängscykeln är att pojken tycker den är roligare än egna hojen. (eftersom det går fort som fan om vi båda trampar).

Finns även dragstång men vågar inte lova att den är stabil.

EDIT. Typ så här tycker grabben, även om han är ensam.
Visa bilaga 425138

jonte987

Aktiv medlem
Ja, sonen skulle garanterat tycka att det var kul.. han försöker redan grabba tag i min pakethållare och åka med så. Det vore en kul grej att prova men det löser not inte våra behov av att transportera saker i längden och jag vill kunna ha kvar cykelbarnstolen och pakethållaren. Finns det enkla lösningar där dessa kan vara kvar så det inte blir en stor grej att sätta på och ta bort "dragarmen"?
Jag har inte själv erfarenhet av trail gator men har plockat av pakethållaren på hojen som är kopplad på påhängscykeln. Det gick med men i visa manövrar skrapade det emot + att det gick inte att få ner sadeln tillräckligt för min fru. Inte supersmidigt beroende på vilket behov man har - men kul för grabben och bra om man vill cykla lite längre i med flickan och ha med pojken. Han orkar inte så långt på 16'' och kan absolut inte cykla i trafik.

BiGO

Ny medlem
Hm.. låter rätt krångligt ändå. Nej, jag kommer inte låta sonen cykla i trafiken här i innerstan. Tveksamt om jag skulle våga det ens med påhängscykel/dragarm.
Jag har inte själv erfarenhet av trail gator men har plockat av pakethållaren på hojen som är kopplad på påhängscykeln. Det gick med men i visa manövrar skrapade det emot + att det gick inte att få ner sadeln tillräckligt för min fru. Inte supersmidigt beroende på vilket behov man har - men kul för grabben och bra om man vill cykla lite längre i med flickan och ha med pojken. Han orkar inte så långt på 16'' och kan absolut inte cykla i trafik.

jonte987

Aktiv medlem
Hm.. låter rätt krångligt ändå. Nej, jag kommer inte låta sonen cykla i trafiken här i innerstan. Tveksamt om jag skulle våga det ens med påhängscykel/dragarm.
Nej, den ska väl gå att plocka av och på smidigt - men jag gör inte det, den står som dedikerat ekipage.
Lådcykel blir också dedikerat, så det är väl vagn som ger flexibilitet. Har ingen erfarenhet av det heller.

Kashew

Aktiv medlem
Jag har en Thule chariot cross 2 och att dra två barn i en cykelvagn på en icke-elcykel går såklart men det kan bli jobbigt och stötigt. Uppförsbackar vill jag inte ens gå in på. Hade jag varit i din sits hade jag investerat i en (elektrisk) cargo bike även om det bara gäller 1 barn. Du får plats med mer packning och du har elektrisk assistans. I jämförelse med cykelvagnen kommer barn(en) att växa ur den snabbare än vad de växer ut en cargo bike. Jovisst är de dyra och om det är budgeten som är ditt största hinder är det till att köpa en cykelvagn och satsa på en cargo bike i framtiden IMHO.

mzi

Aktiv medlem
Jag tycker det är lite jobbigt i uppförsbackar, speciellt på grus med en CC2 på räsern. Men den har 34-26 eller något sådant som bäst. Med lite lämpligare utväxling så är det inte jättejobbigt. En cargobike hade varit najs men bor man i lägenhet är det inte priset som är problemet utan att den inte går att fälla ihop.

perzzon

Aktiv medlem
Drar cc2 med singelspeed (44/18 på 622 hjul) i backing miljö, så allt GÅR. Körde nyss cykelsemester med samma ekipage, två av dagsetapperna var på +70km. Men då gick det så klart inte så fort.
Älskar vagnen men hade gärna prövat en sån där påhängstandem.

BiGO

Ny medlem
Ja, just parkeringsmöjligheter utan allt för stor stöldrisk är en av de främsta anledningarna till att jag tvekar inför en el-lådcykel (som jag annars är väldigt sugen på). Ser förvisso 1-2 som parkerar med sin lådcykel på gården. Det finns ett låst cykelrum med relativt stor dörr men det är minst sagt ont om plats inne i cykelgaraget. Har sett att enstaka motorcyklar förvaras där dock.
Jag tycker det är lite jobbigt i uppförsbackar, speciellt på grus med en CC2 på räsern. Men den har 34-26 eller något sådant som bäst. Med lite lämpligare utväxling så är det inte jättejobbigt. En cargobike hade varit najs men bor man i lägenhet är det inte priset som är problemet utan att den inte går att fälla ihop.

Besv

Aktiv medlem
Vi har precis köpt en ellådcykel från motorhandel.se, ca 19000 inkl kapell och frakt. Det ända jag har att anmärka på den är bromsarna, köp hydrauliska och att den blir lite ostabil över 20-25 km/h. Annars så är hela upplägget klockrent då man kan köra 4 ungar el ngn unge och prylar/handla mm.

En variant är elcykel/cykelvagn, troligen lättare att hålla lite högre snittfart och man får lite mer mångsidighet.

Kristoffer R

Aktiv medlem
En cykelvagn kan du ju få relativt billigt begagnad, från 500 för enklare modeller till runt 3-4000 för en Thule/Chariot så du kan ju testa den vägen först. Backar är jobbiga men har man många växlar och tålamod kommer man ju upp där också. Förutsätter dock att du har en bra dragcykel.

Gillar iofs lådcykel, mycket större användningsområde men också större pris.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Har kört Chariot i 5 år (med tre olika barn) och det har sina fördelar. Lämna vagnen på förskolan är t.ex. smidigt, man slipper släpa den tom och ev partner kan hämta/lämna. Men lastcykel är också trevligt, har kört det några år och det är mycket mer socialt med barnen. Våra ungar (2, 4 och 7 typ) älskar lastcykeln även om den äldsta oftast cyklar själv.

Mikva

Aktiv medlem
Jag har en Burley Piccolo påhängscykel som barnen har växt ur som jag ska lägga upp på K&S. https://www.burley.com/product/piccolo/

Här är vad några andra användare tycker om den:

Perfekt i stadstrafik och för små och stora äventyr. IMHO.

BiGO

Ny medlem
Just nu lutar det åt att jag köper en cykelvagn så snart som möjligt. Begagnat finns det nästan inga just nu och även nytt så är det rätt "utplockat" och slut i lager, såvida man inte går upp i pris 1500 från vårens priser.
Så det jag har hittat nu är en Thule Chariot 1 eller 2. Men förvaringen i den ser ut att bestå av en liten låda baktill istället för en bred ficka som expanderar som jag har sett på andra modeller. Skulle en balanscykel få plats i Thule Chariot 1 eller 2 baktill tror ni? Annars skulle sonen få trängas med sin balanscykel fastsurrad inne i vagnen ifall jag väljer den för två barn.. kanske inte så bra.

mzi

Aktiv medlem
Fickan är typ 53x20x34 när jag snabbmäter. Kan få plats en balanscykel (vår är på förskolan, så jag kan inte prova). Men jag skulle sätta den ovanpå istället. När vi drar till stora lekparken så brukar balanscykeln få åka med inne. Men ska man längre så kanske det inte är optimalt.

Jag mätte på en Thule Chariot Cross 2. De äldre modellerna går inte att fälla ihop så bra, det kan vara värt att kolla upp det.

perzzon

Aktiv medlem
Jag kör ofta med springcykel hängande mellan handtagen på vagnen, både chariot cougar 1 och cross 2
Fungerar kalas.
Skulle jag gissa så går det in två sådana också

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Jag skjutsar till föris fram och tillbaka över Västerbron med vagn för två barn och hamax siesta till äldsta som blir åksjuk i vagnen. Med vagn+barn+stol blir det ngnstans runt 45 kg och även om jag många gånger funderat på elcykel så går det faktiskt bra. Bron tar väl iofs att dubbelt så lång tid med cirkus-tåget men annars är det min bästa motion

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det funkar att spänna fast balanscykel eller liten trampcykel på styret på Charioten. Sen är det nog mot deras rekommendationer att göra så eftersom det höjer tyngdpunkten rätt mycket. Ställa bakhjulet i bakfickan och spänna fast med spännrem stående är också ett alternativ.

BiGO

Ny medlem
Två barn alltså? Då borde jag ändå försöka med ett barn + lite packning. Jag behöver verkligen komma i form.. Västerbron känns ju konstigt nog som en uppförsbacke oavsett vilket håll man cyklar (men kommer undvika den ändå pga hög-bro-fobi som tillkommit de senaste åren). För oss går de flesta turerna gå mellan Rosenlund och Långholmen.

Jag skjutsar till föris fram och tillbaka över Västerbron med vagn för två barn och hamax siesta till äldsta som blir åksjuk i vagnen. Med vagn+barn+stol blir det ngnstans runt 45 kg och även om jag många gånger funderat på elcykel så går det faktiskt bra. Bron tar väl iofs att dubbelt så lång tid med cirkus-tåget men annars är det min bästa motion

Topp