Köpråd cykelvagn eller 3-hjulig lådcykel?
Hej!
Jag känner mig osäker på om det vore bättre att gå direkt på en el-lådcykel eller börja med en cykelvagn först.
Jag har bara ett barn, 5 år men han är liten till växten (100 cm), liksom jag (153 cm). Våra cykelturer börjar bra på varsin cykel och slutar alltid i gråt och bråk då vi ska hem när sonen är trött. Då hade det varit bra med en cykelvagn där jag kunde ha hans cykel och honom i cykelbarnstolen. Även lite annan packning skulle vara trevligt att kunna få med sig. Men då kanske det riskerar att bli lite för tungt för mig i uppförsbackar? (Jag är inte jättestark eller i superform och sonen kommer ju inte bli lättare).
Om jag då ändå behöver köpa en elcykel för att klara uppförsbackar med barn och lite packning, kanske jag borde köpa en 3-hjulig lådcykel med elassist med en gång? Om något år kanske jag ändå behöver en annan lösning? En reservation till som jag har gällande vagn är att det känns lite olustigt att hela ekipaget blir så långt. Jag är rädd att bilar inte alltid ser släpet då jag kör i innerstadstrafik i Stockholm. Är rädslan befogad? Jag har cyklat i stadstrafik en hel del innan jag fick barn men sedan jag fick barn vågar jag bara cykla på cykelvägar med sonen i cykelbarnstolen dels pga att bilister inte alltid är särskilt hänsynstagande i innerstan, dels för att jag inte känner mig så smidig och stabil med sonen i cykelbarnstolen, särskilt som han blir tyngre..
Men när jag tittar på eldrivna lådcyklar (3 hjul) är det dock en helt annan nivå av investering, de flesta ligger uppåt 50 000 vilket är helt uteslutet för min del och jag har inte lyckats hitta mycket till försäljning i andra hand - men jag kanske letar på fel ställen? Allra helst skulle jag vilja ha en liten och lätt lådcykel men den enda jag har hittat Livelo'n kostar alldeles för mycket för mig. Finns det andra relativt små 3-hjuliga lådcyklar?
Jag har hittat en lösning som vore suverän om det funkar: "add bike" där man lägger till två extra hjul och lådkonstruktion på den befintliga cykelns framgaffel: https://add-bike.com/en/family-cargo-bike/ Är det någon som har erfarenhet av den? Den skulle även gå igenom min dörröppning på 80 cm, vilket även skulle lösa problemet med var jag ska parkera den för att inte riskera stöld. Men den ska tydligen vara rätt speciell att cykla eftersom alla 3 hjulen tiltar i kurvor som en vanlig 2-hjulig cykel. Det står dock att det är en inlärningfas att cykla den och att den inte ska användas av någon som har behov att bättre balans.. vilket får mig att undra hur pass stabil den skulle kännas med sonen i cykelbarnstolen eller framtill i boxen för den delen. De två hjulen fram måste väl ändå ge mer stabilitet än ett framhjul? Detta med stabilitet är också viktigt: här https://www.ladcyklar.se/faq-vanliga-fragor/grundtyper/ sägs det att hjulstyrda med tilt kan välta i låg fart eller stillastående, vilket ju inte låter bra alls. Tre hjul borde väl ändå ge mer stabilitet än två??
Däremot ser jag inte att vi kommer att köra fort oavsett vilket alternativ jag väljer. Det rör sig om att cykla främst i innerstan där man behöver kunna stanna och veja snabbt, snarare än att komma fram fort.
Jag är rätt ny i dessa sammanhang men vill gärna ha en lösning som gör det möjligt för oss att inte bli isolerade i vårt kvarter nu när vi inte kan använda kollektivtrafiken (jag tillhör riskgrupp) och få komma ut och röra på oss mer.
Jag känner mig osäker på om det vore bättre att gå direkt på en el-lådcykel eller börja med en cykelvagn först.
Jag har bara ett barn, 5 år men han är liten till växten (100 cm), liksom jag (153 cm). Våra cykelturer börjar bra på varsin cykel och slutar alltid i gråt och bråk då vi ska hem när sonen är trött. Då hade det varit bra med en cykelvagn där jag kunde ha hans cykel och honom i cykelbarnstolen. Även lite annan packning skulle vara trevligt att kunna få med sig. Men då kanske det riskerar att bli lite för tungt för mig i uppförsbackar? (Jag är inte jättestark eller i superform och sonen kommer ju inte bli lättare).
Om jag då ändå behöver köpa en elcykel för att klara uppförsbackar med barn och lite packning, kanske jag borde köpa en 3-hjulig lådcykel med elassist med en gång? Om något år kanske jag ändå behöver en annan lösning? En reservation till som jag har gällande vagn är att det känns lite olustigt att hela ekipaget blir så långt. Jag är rädd att bilar inte alltid ser släpet då jag kör i innerstadstrafik i Stockholm. Är rädslan befogad? Jag har cyklat i stadstrafik en hel del innan jag fick barn men sedan jag fick barn vågar jag bara cykla på cykelvägar med sonen i cykelbarnstolen dels pga att bilister inte alltid är särskilt hänsynstagande i innerstan, dels för att jag inte känner mig så smidig och stabil med sonen i cykelbarnstolen, särskilt som han blir tyngre..
Men när jag tittar på eldrivna lådcyklar (3 hjul) är det dock en helt annan nivå av investering, de flesta ligger uppåt 50 000 vilket är helt uteslutet för min del och jag har inte lyckats hitta mycket till försäljning i andra hand - men jag kanske letar på fel ställen? Allra helst skulle jag vilja ha en liten och lätt lådcykel men den enda jag har hittat Livelo'n kostar alldeles för mycket för mig. Finns det andra relativt små 3-hjuliga lådcyklar?
Jag har hittat en lösning som vore suverän om det funkar: "add bike" där man lägger till två extra hjul och lådkonstruktion på den befintliga cykelns framgaffel: https://add-bike.com/en/family-cargo-bike/ Är det någon som har erfarenhet av den? Den skulle även gå igenom min dörröppning på 80 cm, vilket även skulle lösa problemet med var jag ska parkera den för att inte riskera stöld. Men den ska tydligen vara rätt speciell att cykla eftersom alla 3 hjulen tiltar i kurvor som en vanlig 2-hjulig cykel. Det står dock att det är en inlärningfas att cykla den och att den inte ska användas av någon som har behov att bättre balans.. vilket får mig att undra hur pass stabil den skulle kännas med sonen i cykelbarnstolen eller framtill i boxen för den delen. De två hjulen fram måste väl ändå ge mer stabilitet än ett framhjul? Detta med stabilitet är också viktigt: här https://www.ladcyklar.se/faq-vanliga-fragor/grundtyper/ sägs det att hjulstyrda med tilt kan välta i låg fart eller stillastående, vilket ju inte låter bra alls. Tre hjul borde väl ändå ge mer stabilitet än två??
Däremot ser jag inte att vi kommer att köra fort oavsett vilket alternativ jag väljer. Det rör sig om att cykla främst i innerstan där man behöver kunna stanna och veja snabbt, snarare än att komma fram fort.
Jag är rätt ny i dessa sammanhang men vill gärna ha en lösning som gör det möjligt för oss att inte bli isolerade i vårt kvarter nu när vi inte kan använda kollektivtrafiken (jag tillhör riskgrupp) och få komma ut och röra på oss mer.
Senast ändrad: