Köpråd DH, budget ca 50k
Går i funderingarna att köpa en DH-cykel inför nästa sommar, men då jag känner att jag har alldeles fördålig kunskap om dom så behöver jag lite tips och råd.
Cyklar idag på en 2019 Stumpjumper med en 160mm gaffel, så därför känner jag att det är ett bättre val att köpa en "riktig" DH istället för en enduro.
Tanken är att den ska användas främst i Järvsö, Gesunda och Åre, även om jag hoppas kunna besöka andra parker i Sverige. Målet med en DH är att ha roligast påvägen ner för berget, inte alltid snabbast. Kommer nog mest att rulla på stökleder även om jag jobbar på att lära mig hoppa bättre.
Tänker mig att en 27.5 skulle passa mig, Kille just under 40, 173cm lång, 65-70kg fullkittad.
Budget är som titeln säger runt 50k, men öppen för förslag om det går att gå ner en prisklass eller två och ändå få en riktigt bra cykel.
De cyklar jag tittat lite extra på. Alla i Medium.
Commencal Furious Signature 2021.
Bra dämpare, hyffsade hjul? Verkar vara gjord för "lek"
Commencal Furious Race Boxxer 2020
Liknande dämpare som Signature 2021? Samma geo? 10k billigare än 2021.
Propain Rage ALHigh End
Bra dämpare och utrustning överlag? Bör man kanske vänta på 2021 modell?
YT Tues Pro
www.yt-industries.com
Hyffsad utrustningsnivå, verkar dock oklart när dom kommer in i lager igen.
YT verkar vara den minsta cykeln och i mina ögon smidigast, men jag tänker kanske väldigt tokigt här. Commencal ganska lång reach men korta kedjestag, medan Propain verkar vara ett mellanting. Hur bör jag tänka här? (och ja jag vet vad begreppet Long low slack är)
Cyklar idag på en 2019 Stumpjumper med en 160mm gaffel, så därför känner jag att det är ett bättre val att köpa en "riktig" DH istället för en enduro.
Tanken är att den ska användas främst i Järvsö, Gesunda och Åre, även om jag hoppas kunna besöka andra parker i Sverige. Målet med en DH är att ha roligast påvägen ner för berget, inte alltid snabbast. Kommer nog mest att rulla på stökleder även om jag jobbar på att lära mig hoppa bättre.
Tänker mig att en 27.5 skulle passa mig, Kille just under 40, 173cm lång, 65-70kg fullkittad.
Budget är som titeln säger runt 50k, men öppen för förslag om det går att gå ner en prisklass eller två och ändå få en riktigt bra cykel.
De cyklar jag tittat lite extra på. Alla i Medium.
Commencal Furious Signature 2021.
Shop
www.commencal-store.co.uk
Commencal Furious Race Boxxer 2020
Shop
www.commencal-store.co.uk
Propain Rage ALHigh End

YT Tues Pro
TUES Pro
You only ride your bike in one direction - down? Then go straight for the TUES Pro! With World Cup-proven capabilities, the TUES Pro is fast on the race track but also perfect for shredding the bike park. With the lightweight carbon...
YT verkar vara den minsta cykeln och i mina ögon smidigast, men jag tänker kanske väldigt tokigt här. Commencal ganska lång reach men korta kedjestag, medan Propain verkar vara ett mellanting. Hur bör jag tänka här? (och ja jag vet vad begreppet Long low slack är)