Köpråd DH, budget ca 50k

Spirro

Medlem
Köpråd DH, budget ca 50k
Går i funderingarna att köpa en DH-cykel inför nästa sommar, men då jag känner att jag har alldeles fördålig kunskap om dom så behöver jag lite tips och råd.
Cyklar idag på en 2019 Stumpjumper med en 160mm gaffel, så därför känner jag att det är ett bättre val att köpa en "riktig" DH istället för en enduro.

Tanken är att den ska användas främst i Järvsö, Gesunda och Åre, även om jag hoppas kunna besöka andra parker i Sverige. Målet med en DH är att ha roligast påvägen ner för berget, inte alltid snabbast. Kommer nog mest att rulla på stökleder även om jag jobbar på att lära mig hoppa bättre.
Tänker mig att en 27.5 skulle passa mig, Kille just under 40, 173cm lång, 65-70kg fullkittad.

Budget är som titeln säger runt 50k, men öppen för förslag om det går att gå ner en prisklass eller två och ändå få en riktigt bra cykel.

De cyklar jag tittat lite extra på. Alla i Medium.
Commencal Furious Signature 2021.
Bra dämpare, hyffsade hjul? Verkar vara gjord för "lek"

Commencal Furious Race Boxxer 2020
Liknande dämpare som Signature 2021? Samma geo? 10k billigare än 2021.

Propain Rage ALHigh End
Bra dämpare och utrustning överlag? Bör man kanske vänta på 2021 modell?

YT Tues Pro
Hyffsad utrustningsnivå, verkar dock oklart när dom kommer in i lager igen.

YT verkar vara den minsta cykeln och i mina ögon smidigast, men jag tänker kanske väldigt tokigt här. Commencal ganska lång reach men korta kedjestag, medan Propain verkar vara ett mellanting. Hur bör jag tänka här? (och ja jag vet vad begreppet Long low slack är)

Jolinwood

Aktiv medlem
Köpråd DH, budget ca 50k
Mellan Furiousarna hade jag kört på den billigare helt klart det är ändå en kanoncykel. Väldigt svårt att säga om Furious är ”roligare” än Propainen och YTn, är nog inte många på forumet som testat alla i samma storlek etc.

Gå på magkänsla är mitt tips, jättefina cyklar allihop👌

implor

Aktiv medlem
Köpråd DH, budget ca 50k
Full smetad Rage hamnar på precis under budget. Skulle inte väntat om du vill vara säker på att få en hoj till våren.

dom andra är också fina. Tror du kommer bli nöjd oavsett!

Spirro

Medlem
Köpråd DH, budget ca 50k
Min magkänsla säger att det är en Furious jag vill ha, mest för att jag tycker den ser rätt cool ut. Men samtidigt så verkar Rage:en vara väldigt prisvärd.
Det som oroar mest är att Furious verkar rätt stor (läs lång) kanske bara är ovant för en som kommer från en halvkort stigcykel, men längden kanske bara är postivt. Medan dom verkar göra ganska stora försändringar på Rage ramen till 2021, iallfall på CF modellen. Så känns lite dumt att köpa ifall det kommer en ny ram där om nån månad.

implor

Aktiv medlem
Köpråd DH, budget ca 50k
Min magkänsla säger att det är en Furious jag vill ha, mest för att jag tycker den ser rätt cool ut. Men samtidigt så verkar Rage:en vara väldigt prisvärd.
Det som oroar mest är att Furious verkar rätt stor (läs lång) kanske bara är ovant för en som kommer från en halvkort stigcykel, men längden kanske bara är postivt. Medan dom verkar göra ganska stora försändringar på Rage ramen till 2021, iallfall på CF modellen. Så känns lite dumt att köpa ifall det kommer en ny ram där om nån månad.
Propain verkar ha lite problem med leveranser. Svårt att se de kommer kunna leverera en ny Rage Model innan sommaren.

de flesta av deras modeller har redan nu förväntad leverans i maj/juni.

yonsson

Aktiv medlem
Köpråd DH, budget ca 50k
Jag hade siktat på Propain, mest bang 4 buck och verkar ha väldigt sekteristiska kunder. Raw med orange dekaler för att matcha coilen. *dreggel*

Fundadores

Aktiv medlem
Köpråd DH, budget ca 50k
Intressant det där med storlekar. Har en Gammal Propain från 2016, den har reach på 442 i storlek L, jag tycker den är riktigt skön att åka. Testade en NS Fuzz som hyrcykel och den kändes klumpig trots att den var i medium (kan vara annat som spelade in givetvis). Kollar man på Commencal Furious så behöver man gå ner till storlek S för att få samma reach som mitt vrak 😅.

Fundadores

Aktiv medlem
Köpråd DH, budget ca 50k
Just Rage AL ser ut att ligga med leverans ibörjan på Februari. CF modellen verkar dock vara slut.

Ja det har du ju rätt i egentligen. Men samtdigt så ligger jag ju typ i mitten på medium så helt fel borde det inte kunna bli.

Ja Rage:en Raw är ju väldigt fräck också

CF modellen tokreades i höstas så det är väl därför. Säkert för att som du säger, en ny modell är på gång.

Johge

Aktiv medlem
Köpråd DH, budget ca 50k
Innan jag ens läst klart din text tänkte jag på furious... jag har testat NS fuzz, specialized Demo, YT Tues och kompisens Furious och den är utan tvekan roligast om du vill köra både Stök och hopp. Nyare furious har växt väldigt mycket i reach så om du kan fynda en 2019 eller tidig 2020 (beroende på spec) så kan en L funka men nyaste ramen passar nog en M.
https://www.commencal-store.de/Mobile/furious-signature-c2x31380520 nya modellen har 465 i reach på en medium. Min 2020 Capra Large har 455 i reach så Commencal är rätt stora i storlekarna

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
Köpråd DH, budget ca 50k
Innan jag ens läst klart din text tänkte jag på furious... jag har testat NS fuzz, specialized Demo, YT Tues och kompisens Furious och den är utan tvekan roligast om du vill köra både Stök och hopp. Nyare furious har växt väldigt mycket i reach så om du kan fynda en 2019 eller tidig 2020 (beroende på spec) så kan en L funka men nyaste ramen passar nog en M.
https://www.commencal-store.de/Mobile/furious-signature-c2x31380520 nya modellen har 465 i reach på en medium. Min 2020 Capra Large har 455 i reach så Commencal är rätt stora i storlekarna
Hur kommer det sig att DH-hojar generellt har kortare reach än trail/enduro-cyklar? Gäller inte nämnda Furious, men generellt. Är det för att ramarna uppdateras så sällan, för att hjulbasen blir så lång ändå pga flackare gaffel eller vad är anledningen?

Johge

Aktiv medlem
Köpråd DH, budget ca 50k
Hur kommer det sig att DH-hojar generellt har kortare reach än trail/enduro-cyklar? Gäller inte nämnda Furious, men generellt. Är det för att ramarna uppdateras så sällan, för att hjulbasen blir så lång ändå pga flackare gaffel eller vad är anledningen?
En ren gissning är nog det där med kombon hjulbas/gaffelvinkel. Om jag varit TS så hade jag letat efter något med ganska modest hjulbas runt 1200mm och reach runt 450mm..

Spirro

Medlem
Köpråd DH, budget ca 50k
En ren gissning är nog det där med kombon hjulbas/gaffelvinkel. Om jag varit TS så hade jag letat efter något med ganska modest hjulbas runt 1200mm och reach runt 450mm..
Lite så känner jag också, jag har även en Nukeproof Scout som har samma reach som Stumpjumpern (425) och känner att att det inte är för kort iallafall, tror inte jag har provat nån med längre heller så har lite dåligt att jämföra med.
Men då är vi tillbaka på att Rage:en borde passa bättre än Furious?

H.

Aktiv medlem
Köpråd DH, budget ca 50k
De har ganska hög stack. Och cykeln kommer bara användas utför, dessutom primärt brant utför. Så om du tar den rätvinkliga triangeln med reach och stack och vrider den typ 10-15 grader "utför" så kommer du ha en geometri där reachen växt avsevärt, samtidigt som stacken krympt. Vet inte hur mkt detta spelar in, men någon effekt kan det ju ha.

Sen som du sade så blir hjulbasen hysteriskt lång på en DH med lång gaffel och flack HA.

Johge

Aktiv medlem
Köpråd DH, budget ca 50k
Lite så känner jag också, jag har även en Nukeproof Scout som har samma reach som Stumpjumpern (425) och känner att att det inte är för kort iallafall, tror inte jag har provat nån med längre heller så har lite dåligt att jämföra med.
Men då är vi tillbaka på att Rage:en borde passa bättre än Furious?
Utan att iofs ha kört Rage:n så tror jag att den är mer en körafortsomfancykelöveralltochalla medan furious:en bjuder in till lek på vägen ner oavsett vilken line du väljer.
Jag kör min Capra 27.5” 180/180 med en 29” Fox38 som höjer upp fronten lite och ger en HA på ca 64grader. Har även tagit bort dropperposten och monterat ett singlespeedkit vilket i mitt eget tycke skapat den perfekta bikeparkcykeln som dessutom inte väger mer än 14kg. Vill jag bomba svarta stökleder slänger jag på ett 29” hjul fram och då får jag samma HA (63)som dom flesta DHs.

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
Köpråd DH, budget ca 50k
Utan att iofs ha kört Rage:n så tror jag att den är mer en körafortsomfancykelöveralltochalla medan furious:en bjuder in till lek på vägen ner oavsett vilken line du väljer.
Jag kör min Capra 27.5” 180/180 med en 29” Fox38 som höjer upp fronten lite och ger en HA på ca 64grader. Har även tagit bort dropperposten och monterat ett singlespeedkit vilket i mitt eget tycke skapat den perfekta bikeparkcykeln som dessutom inte väger mer än 14kg. Vill jag bomba svarta stökleder slänger jag på ett 29” hjul fram och då får jag samma HA (63)som dom flesta DHs.
Jag tycker tråden förtjänar minst ett foto. 😉

Johge

Aktiv medlem
Köpråd DH, budget ca 50k
27.5/27.5 på ena fotot och 27.5/29 på andra. Ramen är dessutom godkänd för dubbelkrona så snubblar man över en Fox40 nån gång kanske en sån åker på
354CE980-9C53-4004-8702-E787F18C6C00.jpeg
523CB96F-6988-458C-A51C-B3892D932425.jpeg

Senast ändrad:

fma

Medlem
Köpråd DH, budget ca 50k
Det är väl bara att gå ner i storlek.

Ja konstigt att den är specad med luftdämpare. Det är väl bara gå ner i storlek om den verkar lång.
Det är väl bara att gå ner i storlek.

Ja konstigt att den är specad med luftdämpare. Det är väl bara gå ner i storlek om den verkar lång.
Tror det kan bero på att Furios är en mer FreeRide än DH. Många kör luft på ex Audi Nînes och Rampage. Om det är vikt eller för att de vill ha den hårdare eller mer progressiv i bakdämparen vet jag inte.
Skulle helt klart välja en M och inte en S 🤙🏻

Senast ändrad:

Fundadores

Aktiv medlem
Köpråd DH, budget ca 50k
Tror det kan bero på att Rage är en mer FreeRide än DH. Många kör luft på ex Audi Nînes och Rampage. Om det är vikt eller för att de vill ha den hårdare eller mer progressiv i bakdämparen vet jag inte.
Skulle helt klart välja en M och inte en S 🤙🏻

Gissar att du menar att Furious är en park/freeride cykel? Det är ju så den marknadsförs. Både Commencal Supreme och Propain Rage är ju deras respektive DH modeller medan Furious och Spindrift är mer freeride.

Spirro

Medlem
Köpråd DH, budget ca 50k
Släng upp en bild speccen sen när du bestämt dig👌🏼
Lite tråkig kanske att bara välja färdig High end, grön och orange som förhopppningsvis matchar FOX klibborna. Väntar bara på att få svar på när leveransen kommer.
Frame Size:M - Medium
Frame Color M:Olive
Decal Kit:Racing Orange/Diamondblack
Grips:Racing Orange
Saddle Color:Racing Orange
Build Kit:High End
Springrate Fox:400 lb
Chainstay protection:SIXPACK Kamikaze

Fundadores

Aktiv medlem
Köpråd DH, budget ca 50k
Lite tråkig kanske att bara välja färdig High end, grön och orange som förhopppningsvis matchar FOX klibborna. Väntar bara på att få svar på när leveransen kommer.
Frame Size:M - Medium
Frame Color M:Olive
Decal Kit:Racing Orange/Diamondblack
Grips:Racing Orange
Saddle Color:Racing Orange
Build Kit:High End
Springrate Fox:400 lb
Chainstay protection:SIXPACK Kamikaze

kommer bli sweet!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer