Köpråd Dropperpost

AAverdal

Aktiv medlem
Köpråd Dropperpost
Hej.

Min dropperpost gav snabbt upp. Det är en X-fusion Manic. Det var egentligen bra att den gav upp fort då jag nu fritt får välja vilken pinne jag vill ha.
Men vad skall jag ha?

Krav:
- Enkel att serva, gör det mesta förutom dämparservice själv. (Gör ytterbenservice) Så Reverb verkar inte vara rätt för mig om jag skall tro på allt jag läser.
- Tillförlitlig
- Skall finnas i 34,9 mm
- Min 125 mm slag, helst 150. (Har dock inte koll på max instickslängd i min ram, men det tar vi sen)
- Helst inte med sealed cartridge som X-fusion eller som Pro, då jag är cyniker och är rädd för att de blir svårt att få tag på reservfjäder.
- Intern dragning av vajer (eller slang)

Vad skall jag välja?
Kör mest trail, väger knappt 90 kg.
Skall sitta på en Stumpjumper shorttravel 2019

Tar tacksamt emot tips!

pbeijer

Aktiv medlem
Köpråd Dropperpost
Det är inte den bästa stolpen på marknaden men funkar ändå bra. Den är hyfsat enkel att serva och man kan fixa den på plats om den blivit svampig, vilket är en enorm fördel om den börjar strula när man är på en resa. Sen är det även låg bygghöjd så man kan köra mycket drop. Nackdelen med den är väl priset.

AAverdal

Aktiv medlem
Köpråd Dropperpost
Det är inte den bästa stolpen på marknaden men funkar ändå bra. Den är hyfsat enkel att serva och man kan fixa den på plats om den blivit svampig, vilket är en enorm fördel om den börjar strula när man är på en resa. Sen är det även låg bygghöjd så man kan köra mycket drop. Nackdelen med den är väl priset.
Vad är svagheterna med Revive?
Vad föreslår du istället?

pbeijer

Aktiv medlem
Köpråd Dropperpost
Vad föreslår du istället?
För mig är den rätt men för andra så kanske det inte är så. Vissa tycker spaken är dålig. Sen behöver man smörja upp mekanismen under stolpen en del då den kan börja kärva. Även service av ytterbenet behövs göras några gånger om året för en bra funktion (inget svårt men behöver göras). Den glappar lite mer än min Thomson gör men inget jag stör mig på. Det är dom sakerna jag kommer på nu tror det finns mer om det i den stora dropper-tråden.

AAverdal

Aktiv medlem
Köpråd Dropperpost
För mig är den rätt men för andra så kanske det inte är så. Vissa tycker spaken är dålig. Sen behöver man smörja upp mekanismen under stolpen en del då den kan börja kärva. Även service av ytterbenet behövs göras några gånger om året för en bra funktion (inget svårt men behöver göras). Den glappar lite mer än min Thomson gör men inget jag stör mig på. Det är dom sakerna jag kommer på nu tror det finns mer om det i den stora dropper-tråden.
Men du svarade inte på vilken som är den bästa?

Rattnalle

Aktiv medlem
Köpråd Dropperpost
Bikeyokes vinner på att de faktiskt fullt ut går att serva själv enkelt. En av få.

Funktionellt finns det stolpar som är mer smooth, glappfria etc. Men som helhet är jag väldigt nöjd med min Revive.

Men jag är mycket mer nöjd med Shimanos reglage till den än deras egna.

fred_sv

Medlem
Köpråd Dropperpost
Oneup components Dropper v2.
Fördelar.
Lägsta instickslängd.
Shimsbar 10-20mm alltså du kan köpa en 150mm å höra om den till 130mm på 3min utan att plocka av stolpen från cykel.
Prismässigt billig.
Lätt servad.
Go remote.
Remote går å få matchmaker till shimano mm.
Längder 120-210mm

Nackdelar.
Vet ej.
Har 2st på mina hojar.

Lycka till Fredrik Fssupport.se

AAverdal

Aktiv medlem
Köpråd Dropperpost
Så. Nu har jag fått, monterat och testat min Revive.
Behöll mitt gamla reglage och vajer, tom ändhylsan passade så det var bara att trycka i den.
När allt är nytt så funkar det perfekt. Får se hur länge den gillar min behandling..

Tack för alla tips och råd!

/Anders

Makten

Aktiv medlem
Köpråd Dropperpost
Min har läckt olja sen dag ett och saggar därför ganska ofta. Det går då inte att använda revive-funktionen utan man måste fylla på olja. Troligen är det en batch med felaktig tätning på ett ställe, men det betyder att jag måste riva den i molekyler för att kunna fixa det.

En nackdel som gäller även fungerande stolpar är att det är för låg utväxling i reglaget så man måste trycka tummen låååångt in för att sänka stolpen. De flesta verkar inte bry sig om det, men jag är heller inte ensam om att störa mig på det.

AAverdal

Aktiv medlem
Köpråd Dropperpost
Min har läckt olja sen dag ett och saggar därför ganska ofta. Det går då inte att använda revive-funktionen utan man måste fylla på olja. Troligen är det en batch med felaktig tätning på ett ställe, men det betyder att jag måste riva den i molekyler för att kunna fixa det.

En nackdel som gäller även fungerande stolpar är att det är för låg utväxling i reglaget så man måste trycka tummen låååångt in för att sänka stolpen. De flesta verkar inte bry sig om det, men jag är heller inte ensam om att störa mig på det.
Reklamerat?
Jag lyckades paja min "revivespak" (klantade mig) en ny är på väg i posten. Svarade på mail samma dag. Så jag upplever dom som serviceminded.

Makten

Aktiv medlem
Köpråd Dropperpost
Reklamerat?
Jag lyckades paja min "revivespak" (klantade mig) en ny är på väg i posten. Svarade på mail samma dag. Så jag upplever dom som serviceminded.
Nej, jag skrev till BY på facebook och de förklarade vad de trodde att problemet var och erbjöd reklamation (via CK som då konkat), men jag svarade att jag kunde fixa det själv. Så ingen skugga över dem.
Det är tydligen en läpptätning i botten som man under en period bytte till en o-ring, men toleranserna på övriga delar var för stora för att o-ringen alltid skulle hålla tätt. Så nu har de gått tillbaka till läpptätning och jag har köpt ett service-kit där en sån ingår. Så om/när jag behöver riva stolpen helt så byter jag till grejer som förhoppningsvis råder bot på problemet.
Som det är nu så har jag listat ut att man kan fylla olja genom ventilkäglan med en spruta med trubbig kanyl, även om det är lite pilligt. Så jag låter det läcka. Det tar nån månad mellan fyllningsbehoven ändå och oljan är Fox vanliga 5 WT gaffelolja. BY rekommenderar en annan olja som dock har exakt samma viskositet, så jag misstänker att det är samma under annat namn.

Nån spak fick jag aldrig med från början och jag ser inget behov av det heller. Bara plocka fram en insexnyckel. (y)
Apropå det så lider stolpen av samma problem som många andra, nämligen att reglaget blir stumt om man tar in cykeln från kyla till värme utan att först sänka den en aning. Kan vara värt att tänka på. Det är för att oljan expanderar och låser hela ventilen som man sänker stolpen med.

AAverdal

Aktiv medlem
Köpråd Dropperpost
Apropå det så lider stolpen av samma problem som många andra, nämligen att reglaget blir stumt om man tar in cykeln från kyla till värme utan att först sänka den en aning. Kan vara värt att tänka på. Det är för att oljan expanderar och låser hela ventilen som man sänker stolpen med.

Tack för tipset! Jag borde dock slippa då hojen bor i garaget.

Rattnalle

Aktiv medlem
Köpråd Dropperpost
Cyklar man till jobbet i minusgrader och ställer cykeln på kontoret i ett soligt fönster hela dagen så får man se om man hade lyckats dra åt vajerstoppet ordentligt sen.

Det hade inte jag 🙄

Astraboy

Aktiv medlem
Köpråd Dropperpost
Jag har Brand-x ascend på två cyklar och är nöjd med dom. Enkla och billiga. Precis beställt en sån där wolftooth remote-kopia från e-bay som borde landa nästa vecka. Annars tycker jag att Brand-x senaste remote lever är helt okej, om än i plast och utan kullager.

AAverdal

Aktiv medlem
Köpråd Dropperpost
Jag har Brand-x ascend på två cyklar och är nöjd med dom. Enkla och billiga. Precis beställt en sån där wolftooth remote-kopia från e-bay som borde landa nästa vecka. Annars tycker jag att Brand-x senaste remote lever är helt okej, om än i plast och utan kullager.
Den gick bort då den inte uppfyllde mina urvalskriterier i inlägg #1.

AAverdal

Aktiv medlem
Köpråd Dropperpost
Oneup components Dropper v2.
Fördelar.
Lägsta instickslängd.
Shimsbar 10-20mm alltså du kan köpa en 150mm å höra om den till 130mm på 3min utan att plocka av stolpen från cykel.
Prismässigt billig.
Lätt servad.
Go remote.
Remote går å få matchmaker till shimano mm.
Längder 120-210mm

Nackdelar.
Vet ej.
Har 2st på mina hojar.

Lycka till Fredrik Fssupport.se
Jag köpte Revive, kompisen köpte One Up då den var billigare.
Skitstolpe. Cyklar han i minusgrader så fryser den och går inta att sänka.
Han är sjukt missnöjd med sin OneUp.

AAverdal

Aktiv medlem
Köpråd Dropperpost
Märkligt. Aldrig upplevt köldproblem med mina. Inte så att han har fått fukt i vajern så den fastnat?
Det som är sjukt märkligt är att den fastnar när det är kallt. Men den är fast även efter att den har tinat upp inne. Man måste ta ut stolpen och med våld dra spärren så man kan komprimera den. Sen funkar den ett tag igen. Men kan fastna igen. Vajern löper fritt och det är i själva stolpen som problemt är.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Köpråd Dropperpost
Någon som vet om det är några stora förbättringar på 2.0 versionen av Revive? Finns det egentligen någon anledning att välja den framför Divine? Gäller 185mm versionen.

Rattnalle

Aktiv medlem
Köpråd Dropperpost
Någon som vet om det är några stora förbättringar på 2.0 versionen av Revive? Finns det egentligen någon anledning att välja den framför Divine? Gäller 185mm versionen.
Ny infästning på sadeln, lite annorlunda nere i botten. Har jag för mig jag såg när erbjudandet om att få sin stolpe uppgraderad dök upp.

Men inget radikalt. Finns inte så mycket att förbättra mer än priset.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Köpråd Dropperpost
Ny infästning på sadeln, lite annorlunda nere i botten. Har jag för mig jag såg när erbjudandet om att få sin stolpe uppgraderad dök upp.

Men inget radikalt. Finns inte så mycket att förbättra mer än priset.
Väldigt sugen på en sådan. Gillar att alla delar kan bytas ut vid behov också. Väldigt många verkar annars gilla One Up (en sådan har jag nu) men jag tycker den glappar för mkt och känns allmänt sådär. Föredrar Brand-x över One Up (har haft 2 av båda).
Frågan är dock Revive 2.0 vs Divine. Om man ändå lägger pengar på en kvalitetsdropper kanske man lika kan köra på den lite lyxigare Revive? De få tester som finns verkar mena att den är något mer "smooth" än Divine. Oklart om det inte bara är något dom säger slentrianmässigt (eftersom dyrare antas vara bättre). Du har inte jämfört med en Divine?

Rattnalle

Aktiv medlem
Köpråd Dropperpost
Väldigt sugen på en sådan. Gillar att alla delar kan bytas ut vid behov också. Väldigt många verkar annars gilla One Up (en sådan har jag nu) men jag tycker den glappar för mkt och känns allmänt sådär. Föredrar Brand-x över One Up (har haft 2 av båda).
Frågan är dock Revive 2.0 vs Divine. Om man ändå lägger pengar på en kvalitetsdropper kanske man lika kan köra på den lite lyxigare Revive? De få tester som finns verkar mena att den är något mer "smooth" än Divine. Oklart om det inte bara är något dom säger slentrianmässigt (eftersom dyrare antas vara bättre). Du har inte jämfört med en Divine?
Nej har inte provat en Divine, men Revive får alla andra stolpar jag provat att kännas rätt B, den är otroligt smooth och lätt att trycka ner men ändå snabb och lätt upp.

Min köpte jag 2019. Gjorde en totalservice i vintras första gången, oljan verkade behöva bytas för den behövde reviveas ofta.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Köpråd Dropperpost
Nej har inte provat en Divine, men Revive får alla andra stolpar jag provat att kännas rätt B, den är otroligt smooth och lätt att trycka ner men ändå snabb och lätt upp.

Min köpte jag 2019. Gjorde en totalservice i vintras första gången, oljan verkade behöva bytas för den behövde reviveas ofta.
Det är ju så det ska vara :)

Der Kaiser

Aktiv medlem
Köpråd Dropperpost
Jag har både en revive och en divine, ungefär lika gamla, reviven har alltid löpt mjukare när jag tryckt ihop den, men inget som blivit sämre, eller att divinen fungerar dåligt, den har bara inte varit lika smör-mjuk. Jag har smort upp nån av dem eller båda nån gång, men i princip så bara funkar bägge. År efter år.

Eric

Medlem
Köpråd Dropperpost
Jag har en revive och en divine. Köpte revive först. Upplever att kraften som krävs för att sänka stolpen är mycket högre för divine vs revive. För revive krävs löjligt lite kraft och än så länge är jag sjukt nöjd med den. Jag tycker skilnaden i pris är för liten mellan de två.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Köpråd Dropperpost
Eller hur!

Bäst är den dock inte med deras eget reglage utan med shimanos…
Har än så länge bara testat ihop med ett OneUp reglage och det fungerade fint. Kan dock tänka mig att Shimanos fungerar ännu bättre pga av ”utväxlingen”. Visst är det särskilt kort väg från stängd till öppen på shimanos reglage? Det är i alla fall min känsla och då jämför jag med alltifrån Wolf tooth till brand-x.

Rattnalle

Aktiv medlem
Köpråd Dropperpost
Har än så länge bara testat ihop med ett OneUp reglage och det fungerade fint. Kan dock tänka mig att Shimanos fungerar ännu bättre pga av ”utväxlingen”. Visst är det särskilt kort väg från stängd till öppen på shimanos reglage? Det är i alla fall min känsla och då jämför jag med alltifrån Wolf tooth till brand-x.
Det vettefan, har inte exakt mätt, men känslan är otroligt mjuk och fin.

manneblask

Aktiv medlem
Köpråd Dropperpost
Blir sugen på att testa Revive till nästa dropper. Jag bytte nyligen till OneUp för det är så mycket snack om att den är så bra, men ärligt talat är den inte bättre än en Brand-X. Skönt med att kunna pumpa upp den (vilket jag inte hade på min senast Brand-X) men annars lika mycket glapp och ungefär samma friktion. Återstår att se om den kärvar i kylan också.
Jag hade ett skumt problem att hela gummiskrapringen hade ploppat upp av sig själv när jag var i fjällen sist, var meckigt att få ner igen helt klart.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Köpråd Dropperpost
Blir sugen på att testa Revive till nästa dropper. Jag bytte nyligen till OneUp för det är så mycket snack om att den är så bra, men ärligt talat är den inte bättre än en Brand-X. Skönt med att kunna pumpa upp den (vilket jag inte hade på min senast Brand-X) men annars lika mycket glapp och ungefär samma friktion. Återstår att se om den kärvar i kylan också.
Jag hade ett skumt problem att hela gummiskrapringen hade ploppat upp av sig själv när jag var i fjällen sist, var meckigt att få ner igen helt klart.
Exakt så. Revive spelar i en helt annan liga 😁.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Köpråd Dropperpost
Funderar på det här med IFP vs andra tekniker. Reviven ska ju vara så fin och "smoth" just pga av avsaknad av IFP (som i princip alla andra droppers har).
Om vi tittar på dämparvärlden med samma ögon så inser jag nu att min DVO Topaz som jag upplevde ha mycket bättre känslighet än den dpx2 den ersatte kan berott på samma princip: från IFP i dpx2:an till "blåsa" i Topazen. Går vi på nya gafflar så gör RS ett stort nummer av att de nya har IFP i sin Charger 3. Samtidigt läser jag i tester att finkänsligheten över småstök försämrats. Kan man förstå det som att inte ens med "butter cups" (som enligt RS ska lösa känsligheten i småstök) lyckas nya gafflarna med Charger 3 överglänsa tidigare 2.1 med blåsa just pga av friktionen i IFP:n? Eller kanske beror det på något helt annat? Tyvärr har jag själv inte kunnat testa nya Pike/Lyrik/ZEB.
Sorry om det nu blev lite OT.

Rattnalle

Aktiv medlem
Köpråd Dropperpost
Funderar på det här med IFP vs andra tekniker. Reviven ska ju vara så fin och "smoth" just pga av avsaknad av IFP (som i princip alla andra droppers har).
Om vi tittar på dämparvärlden med samma ögon så inser jag nu att min DVO Topaz som jag upplevde ha mycket bättre känslighet än den dpx2 den ersatte kan berott på samma princip: från IFP i dpx2:an till "blåsa" i Topazen. Går vi på nya gafflar så gör RS ett stort nummer av att de nya har IFP i sin Charger 3. Samtidigt läser jag i tester att finkänsligheten över småstök försämrats. Kan man förstå det som att inte ens med "butter cups" (som enligt RS ska lösa känsligheten i småstök) lyckas nya gafflarna med Charger 3 överglänsa tidigare 2.1 med blåsa just pga av friktionen i IFP:n? Eller kanske beror det på något helt annat? Tyvärr har jag själv inte kunnat testa nya Pike/Lyrik/ZEB.
Sorry om det nu blev lite OT.
Jag misstänker att det inte är så enkelt som att det bara är IFP vs blåsa som avgör.

Jag misstänker snarare att det är så fort kravet på att det ska vara absolut tätt hela dämparens eller stolpens serviceintervall släpper som det öppnar upp för att också ha mycket mindre friktion i konstruktionen.

Att Charger 3 upplevs som lite mindre smooth kan lika gärna vara för att de ökat mängden dämpning något i den som att de bytt teknik. Om man vill att dämparen dämparen vara komfortabel eller hålla en kvar på hjulen i alla situationer gör ju rätt stor skillnad för hur den känns i slutänden.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Köpråd Dropperpost
Jag misstänker att det inte är så enkelt som att det bara är IFP vs blåsa som avgör.

Jag misstänker snarare att det är så fort kravet på att det ska vara absolut tätt hela dämparens eller stolpens serviceintervall släpper som det öppnar upp för att också ha mycket mindre friktion i konstruktionen.

Att Charger 3 upplevs som lite mindre smooth kan lika gärna vara för att de ökat mängden dämpning något i den som att de bytt teknik. Om man vill att dämparen dämparen vara komfortabel eller hålla en kvar på hjulen i alla situationer gör ju rätt stor skillnad för hur den känns i slutänden.
Nä det är säkert en massa andra faktorer som är viktigare för känslan i en gaffel, exempelvis bussningarnas toleranser (och som du säger kan det kanske vara svårt att skilja mellan IFP-friktion och nivå på dämpningen).

Topp