Köpråd DUKE Lucky Jack SLS2 6TERS + DT Swiss 350

Bzr

Medlem
Tittar efter nya hjul till nästa säsong.

Jag cyklar mycket XC och lättare sorts aggresiv cykling. Jag har en total systemvikt på under 95 kg.

Har finkammat forumet och andra ställen. Jämfört och avvägt och tror jag landar på ovan nämnd kombination.

Dessa fälgar väger 330g + 307g, har en inre bredd fram på 28mm och bak 25.6mm.

R2.bike bygger ihop de för €1187. https://r2-bike.com/Wheelset-29-DT-...uke-Lucky-Jack-Carbon-Rims-Sapim-CX-Ray-XC-MA

Några som har erfarenhet av fälgarna och kan skriva några rader om de? Tillräckligt hållbara? Trevliga att ratta?

Fulkinesen

Aktiv medlem
Bzr sa:

Jag cyklar mycket XC och lättare sorts aggresiv cykling. Jag har en total systemvikt på under 95 kg.

Har finkammat forumet och andra ställen. Jämfört och avvägt och tror jag landar på ovan nämnd kombination.

R2.bike bygger ihop de för €1187. https://r2-bike.com/Wheelset-29-DT-...uke-Lucky-Jack-Carbon-Rims-Sapim-CX-Ray-XC-MA

Några som har erfarenhet av fälgarna och kan skriva några rader om de? Tillräckligt hållbara? Trevliga att ratta?
Jag har de hjulen fast med DT240-nav. De är mycket trevliga och lätta. Jag har kört diverse etapplopp i Europa på dem i extrem terräng och de har hållit perfekt.

Där finns jämförande tester som haft Duke Lucky Jack som testvinnare och där de speciellt tryckt på att de inte är för stötiga utan ger bra komfort.

Jag skrev om hjulen lit snabbt på min blogg: https://alexanderlapajne.blogspot.com/2018/05/new-race-wheels-for-2018-season-duke.html

Senast ändrad:

Bzr

Medlem
Fulkinesen sa:
Bzr sa:

Jag har de hjulen fast med DT240-nav. De är mycket trevliga och lätta. Jag har kört diverse etapplopp i Europa på dem i extrem terräng och de har hållit perfekt.

Där finns jämförande tester som haft Duke Lucky Jack som testvinnare och där de speciellt tryckt på att de inte är för stötiga utan ger bra komfort.

Jag skrev om hjulen lit snabbt på min blogg: https://alexanderlapajne.blogspot.com/2018/05/new-race-wheels-for-2018-season-duke.html

Tack. Jag ska sikta in mig på dessa då. Ska bara hitta någon som vill köpa en njure :'D

Bzr

Medlem
Hur gick det, blev du av med någon njure?
Haha.. jag blev inte av med någon njure direkt men sparkontot blev desto tommare direkt efter köpet. Nåväl, man lever bara en gång.
Landade på 1.162,59€ efter 150€ rabatt.

Vikt 1375g med ventiler o tejp.
Resized_20191130_203143.jpegResized_20191130_203327.jpeg

Har inte hunnit ut i skogen ännu och jämfört tider och grepp jämfört med förra hjulparet och förra årets tider utan jag har bara kört asfalt än, så har ingen riktig uppfattning om de ännu förutom att de känns styva och välbyggda.

De fälgarna med de naven kändes ändå som en bra kombination. Skulle jag gått på 240 naven (som jag tror var typ 60g lättare) hade det gått på drygt 2000k till.

Har inte tagit nå finbilder så garagebilder får duga.

20200508_181027.jpg20200508_181012.jpg20200508_180947.jpg

NLC

Aktiv medlem
Härligt, köpte du från R2-bikes? Jag kikade på deras bygge med Newmen SP-nav men det verkar vara försvunnet ur produktkatalogen. Återstår väl att sälja fler kroppsdelar än en njure och gå på Tune-nav...

Bzr

Medlem
Härligt, köpte du från R2-bikes? Jag kikade på deras bygge med Newmen SP-nav men det verkar vara försvunnet ur produktkatalogen. Återstår väl att sälja fler kroppsdelar än en njure och gå på Tune-nav...
Jo köpte från r2. En gedigen sida med bra renommé.
Nu letar man efter effektmätare istället 😅, verkar som quarq är det enda vettiga för dubbelsidig mätning inom rimlig kostnad.

NickPick

Aktiv medlem
Jo köpte från r2. En gedigen sida med bra renommé.
Nu letar man efter effektmätare istället 😅, verkar som quarq är det enda vettiga för dubbelsidig mätning inom rimlig kostnad.
... Eller orimlig kostnad. En mätare oavsett sort fungerar egentligen. Jag har både quarq, 4iiii, p2m just nu. Märker ingen reell skillnad när jag cyklar tex intervaller mellan dom. Blir jobbigt vilket som liksom.

Hjulen ser bra ut!

NLC

Aktiv medlem
Jag har redan 3, nej fyra, nej fem (?) effektmätare men alla för LVG. De gånger jag testat på MTB har mest givit mig insikten att jag är för dålig tekniskt för att kunna använda det verktyget.

Så bara en njure för hjulparet om jag hittar dem med rätt nav.

Per73

Aktiv medlem
Jag hade inte heller tagit 240-nav om de är kostar 2000k, alltså 2 miljoner SEK extra. Klokt val ändå😂

jij

Medlem
Senast ändrad:

Bzr

Medlem
... Eller orimlig kostnad. En mätare oavsett sort fungerar egentligen. Jag har både quarq, 4iiii, p2m just nu. Märker ingen reell skillnad när jag cyklar tex intervaller mellan dom. Blir jobbigt vilket som liksom.

Hjulen ser bra ut!
Jag har tittat på enkelsidiga mätare men pga en rejäl korsbandsskada med meniskproblem 2017 (på just vänster knä) tror jag inte left only mätning blir bra för mig pga eventuell obalans i ben 👩‍🦽.

Det enda vettiga alternativ om man köper nytt verkar vara quarq som man kan få för ca 7000 ink kolfibervevar. Det känns ganska prisvärt ändå jämfört med andra alternativ som antingen är tyngre eller dyrare .

Jag kör en hel del i garaget med trainer (även under säsong pga barn) och saknar möjligheten att träna effektivt och med jämförbara siffror där så effektmätaren är inte enbart tänkt att ha i skogen där kraftkurvan säkert ser helt annorlunda ut.

Har du någon input om bra alternativ för mig får du gärna tipsa mig. Sitter just nu på PF92, hollowtech 2 samt xt m785 vevar med 24mm diameter på axeln. Hade tänkt byta ut vevlagret vid byte till quarq.

aland33

Medlem
Har inte pejl vad Quarqen kostar idag men kan rekommendera P2Max NgEco mätare. Där får du mätning för båda sidor för en 50eur mjukvaruuppgradering.
Fördelen med P2Max mot Quarq är ifall du redan sitter med Sram vevar så räcker det endast med effektmätaren då den sätts fast med 3 bultar som direct-mount klingan. Quargen fästes med 8 bultar så där behöver man nya vevarmar eller man köper väl ett komplett kit.

Har annars själv Duke LJ SLS2 och verkligen trevliga hjul! Kör dock med DT240 nav.

NLC

Aktiv medlem
Aaah, så om man köper sig ett par XX1 vevar med/för DUB så kan man byta DM-klingan mot P2M-spindel och 4-bultsklinga?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer