Köpråd elcykel av billigare variant

Xaxpop

Ny medlem
Hejsan!
Jag ska börja cykla till bussen ca 6km enkelväg, stundvis ganska branta backar uppför. Vill helst inte betala allt för mycket samtidigt som jag såklart inte vill ha en skräp cykel heller. Kollade lite på Biltemas cyklar i butiken, provcyklade aldrig, såg lite tråkiga ut men kanske funkar relativt bra?
Kikade förbi XXL och då finns denna på rea just nu, https://www.xxl.se/white-e-trekking-1-0-21-eu-elcykel-hybrid-herr/p/1180961_1_style .

Har ni några konkreta tips för vad jag borde köpa? Skulle säga att 15-16k är absoluta toppgränsen även om jag hellre betalar mindre såklart.
Googlat och letat runt mycket, elcyklar från de lite större märkena ligger på 20k+ vilket känns lite väl häftigt för min del. Resterande butiker verkar ha egna/olika märken och har ingen aning om hur jag ska veta vilka cyklar som är vettiga och vad som är bra pris eller inte.

MYCKEt tacksam om ni kan förbarma er över mig och ge några hjälpande ord :)

rois

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag ska börja cykla till bussen ca 6km enkelväg, stundvis ganska branta backar uppför. Vill helst inte betala allt för mycket samtidigt som jag såklart inte vill ha en skräp cykel heller. Kollade lite på Biltemas cyklar i butiken, provcyklade aldrig, såg lite tråkiga ut men kanske funkar relativt bra?
Kikade förbi XXL och då finns denna på rea just nu, https://www.xxl.se/white-e-trekking-1-0-21-eu-elcykel-hybrid-herr/p/1180961_1_style .

Har ni några konkreta tips för vad jag borde köpa? Skulle säga att 15-16k är absoluta toppgränsen även om jag hellre betalar mindre såklart.
Googlat och letat runt mycket, elcyklar från de lite större märkena ligger på 20k+ vilket känns lite väl häftigt för min del. Resterande butiker verkar ha egna/olika märken och har ingen aning om hur jag ska veta vilka cyklar som är vettiga och vad som är bra pris eller inte.

MYCKEt tacksam om ni kan förbarma er över mig och ge några hjälpande ord :)

Jag har ingen erfarenhet av den länkade cykeln. Det verkar vara ett bra pris för den, med tanke på specen för eldelarna. Men det är en okänd tillverkare från Kina, Ananda. En brasklapp för det, det kan bli svårt att få reservdelar (som exempelvis batteri) i framtiden.

Xaxpop

Ny medlem
Jag har ingen erfarenhet av den länkade cykeln. Det verkar vara ett bra pris för den, med tanke på specen för eldelarna. Men det är en okänd tillverkare från Kina, Ananda. En brasklapp för det, det kan bli svårt att få reservdelar (som exempelvis batteri) i framtiden.
Tack för svaret!
Finns även denna på annons, inte säker på vad skillnaden är dock. https://www.xxl.se/white-e-live-7s-steps-5000-400-wh-classic-21-elcykel-dam-svart/p/1182217_1_style

rois

Aktiv medlem
Tack för svaret!
Finns även denna på annons, inte säker på vad skillnaden är dock. https://www.xxl.se/white-e-live-7s-steps-5000-400-wh-classic-21-elcykel-dam-svart/p/1182217_1_style
Den största skillnaden är leverantör av elmotor/elsystem. Denna cykel har motor/elsystem från Shimano, vilket är ett tryggare alternativ. Men även här finns en brasklapp. Shimano har vad jag vet 4 olika motormodeller, 2 för El-Mtb, och två för vardags cyklar. Denna cykel har den svagaste motorn ur trekking familjen. Endast 40 Nm, vilket innebär att man troligen får växla ganska mycket om det är kuperat. Motorn kommer inte att kunna leverera hög effekt på lägre kadens. Den har fått lite dåliga omdömen här. Jag skulle satsat på ett motorsystem från Shimano, Bosch eller Yamaha på 60-70 Nm. Då får man en stark motor, från leverantörer med bra kvalitetsrykte, och som där det troligen kommer att finnas reservdelar lång tid framöver. Och man kommer som du säger upp i prisklass 20k+.

Men båda cyklarna som du länkar till har bra priser, men lite olika nackdelar.
Fråga XXL hur supporten för Ananda systemet är. Provcykla om det går.

davlov

Aktiv medlem
Jag har en biltemamtb som pendarhoj. Som mtb skulle jag säga att den är skit. Som pendlare har den varit utmärkt. Lite backar och lite flackt. Ca 32 km per dag i 1,5 år. Har smörjt kedjan och bytt däck. Inget annat, den bara går och går. Ca 650 mil nu.

Laddar på jobbet annars håller inte batteriet hela vägen.

Tompot

Aktiv medlem
Jag ska börja cykla till bussen ca 6km enkelväg, stundvis ganska branta backar uppför. Vill helst inte betala allt för mycket samtidigt som jag såklart inte vill ha en skräp cykel heller.

Elcyklar som står ute regelbundet på samma platser blir stulna förr eller senare, oftast förr. Om förutsättningarna är att du ska lämna cykeln vid en busshållplats varje dag så skulle jag säga att du ska lägga så lite pengar på den som möjligt och ha så gott försäkringsskydd som möjligt.

Köper du en ny elcykel, köp den absolut billigaste. För bara 6 km kan den för all del vara utrustad med träbänk, det går så snabbt så komforten spelar ingen roll. Personligen hade jag nog kollat efter något begagnat, det finns ett stort utbud av begagnade elcyklar. Provcykla så du vet att batteriet håller så långt som du ska dagligen. En begagnad cykel är också lättare att grisa ner med lite färg och pensel så den blir oattraktiv för stöld.

Xaxpop

Ny medlem
Elcyklar som står ute regelbundet på samma platser blir stulna förr eller senare, oftast förr. Om förutsättningarna är att du ska lämna cykeln vid en busshållplats varje dag så skulle jag säga att du ska lägga så lite pengar på den som möjligt och ha så gott försäkringsskydd som möjligt.

Köper du en ny elcykel, köp den absolut billigaste. För bara 6 km kan den för all del vara utrustad med träbänk, det går så snabbt så komforten spelar ingen roll. Personligen hade jag nog kollat efter något begagnat, det finns ett stort utbud av begagnade elcyklar. Provcykla så du vet att batteriet håller så långt som du ska dagligen. En begagnad cykel är också lättare att grisa ner med lite färg och pensel så den blir oattraktiv för stöld.
Tack för svaret!
Precis den kommer stå utomhus dagtid, fördelen är att den kommer parkeras i riktigt cykelställ (så att jag kan låsa fast den) i ett område med stor rörlighet. Så tänker mig att stöldrisken inte blir allt för stor på dagtid men vem vet. En mycket viktigt poäng som jag själv också funderat kring.

Tycker det svåra med att köpa begagnade cyklar är att alla vill ha så mycket betalt. Har man köpt en cykel för 23k 2018 så säljer man den för 15-16k nu vilket för mig är helt ofattbart. Ingen garanti och 3 år gammal cykel, går batteriet sönder har jag betalt fullpris för cykeln...

irus

Aktiv medlem
Om vill du köpa begagnad, köpa inte Crescent med egoing system. Jätte dåligt konstruktion. Eller mer som en Triss...du kan ha tur, men chansen är liten.

Tompot

Aktiv medlem
Tycker det svåra med att köpa begagnade cyklar är att alla vill ha så mycket betalt. Har man köpt en cykel för 23k 2018 så säljer man den för 15-16k nu vilket för mig är helt ofattbart. Ingen garanti och 3 år gammal cykel, går batteriet sönder har jag betalt fullpris för cykeln...

Finns en hel del elcyklar på Blocket och FB marketplace för en bit under 5.000 kr, det är enklare cyklar som är några år gamla och har motor i framhjulet för det mesta. Om en sådan kan provcyklas och hålla de 15-20 km du behöver dagligen så kommer den att bli det mest ekonomiska köpet och den minsta förlusten om den blir stulen.

Blir batteriet helt kass kan du köpa nytt eller renovera.

Elhojtok

Aktiv medlem
Tack för svaret!
Precis den kommer stå utomhus dagtid, fördelen är att den kommer parkeras i riktigt cykelställ (så att jag kan låsa fast den) i ett område med stor rörlighet. Så tänker mig att stöldrisken inte blir allt för stor på dagtid men vem vet. En mycket viktigt poäng som jag själv också funderat kring.

Bara så du vet, här har det varit tjuvar med batteridriven vinkelslip som snott cyklar vid pendeltågsstationen/centrum, mitt på ljusa dagen.
Kanske en billig elcykel med framhjulsdrift.. Så tar man med sig både batteri och framhjul på bussen.

En elcykel utan både motor och batteri borde inte vara värd så mycket

rois

Aktiv medlem
Såg nu att du bara har 6 km till bussen. Om det inte är väldigt kuperat fungerar enklare cyklar utan elassistans, under förutsättning att de är tillräckligt lågt utväxlade.
Om du kan låsa cykel säkert vid ditt jobb (eller var du skall), så kan du gå all in och cykla hela vägen. Då är en dyrare elcykel motiverad.

Dava

Ny medlem
Biltema har ju kampanj på sin 26' elcykel nu. Motor i bakhjulet men annars är den nära de 5000 kr (5999) som de begagnade ligger på. Trivs du inte kan du förmodligen få tillbaka större delen av pengarna..

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer