Köpråd enduro eller dh

guggdaddy

Ny medlem
Köpråd enduro eller dh
Hej!
Har en marin rift zone nu som funkar bra till stigcykling. Har i sommar börjat köra lite bike park med den och har funkat ok men känner jag skulle vilja ha lite mera slaglängd på stökigare leder. Funderar därför på att antingen köpa en begagnad(eller ny) dh och ha kvar marin som stigcykel eller så köper jag en nyare enduro med 170mm som kan användas till båda och säljer min rift zone. Vad hade du gjort? Enduro tänker jag mig en commencal meta 29 xl med 170/160 och dh tänkte jag kolla efter någon sjysst beg i Large

sen ang storlekar på dh så verkar de inte ha lika mycket reach som nyare enduro. Tror ni det blir för litet med en t.ex. 2018 Large dh hoj med typ 470 reach? Är 197 cm. Fattar det som att de har mindre reach men istället längre kedjestag osv. Sen kanske det är nice med en lite kortare cykel i park? Är svårt finns så många val!

cyklar alltså mycket stig typ änggårdsbergen men börjat gilla bikeparks mycket

tack på förhand!

yonsson

Aktiv medlem
Köpråd enduro eller dh
Nu har du 120/120? Och du kör i ÄGB och Vallåsen?
Jag hade utgått från om du vill använda parkcykeln i ÄGB också och om det finns spår där nu som du inte kör idag men hade kört på en mer utförsorienterad hoj.

Om svaret är ”ja” så hade jag siktat på en hoj med 150-160mm bak. Om svaret är nej hade jag siktat på en All Mountain hoj med 170-180mm coil bak, typ nya Commencal eller Kona Process X.

Jolinwood

Aktiv medlem
Köpråd enduro eller dh
med 170-180mm slag bak luftdämpat kan du ha kul i parken och pumpa i lite mer luft så har du i praktiken 140 slag bak för lokala leder. Eller 120, etc..

Har du plats och cash, köp fler cyklar 😇

glitch

Aktiv medlem
Köpråd enduro eller dh
med 170-180mm slag bak luftdämpat kan du ha kul i parken och pumpa i lite mer luft så har du i praktiken 140 slag bak för lokala leder. Eller 120, etc..

Att inte tillverkarna tänkt på att det bara är att pumpa i mer luft bak. Tänk vad pengar de sparat i utveckling då.
En 170-180 cykel är väldigt annorlunda mot en med 120 i slag. Det är inte riktigt att bara pumpa i mer luft.:)

Astraboy

Aktiv medlem
Köpråd enduro eller dh

Detsamma gäller åt andra hållet. Pumpa i mindre luft i en cykel med 120 i slag så har du helt plötsligt en DH med 200 i slag :LOL:

Nub

Medlem
Köpråd enduro eller dh
Kul, jag sålde i år min enduro och köpte just en Rift Zone + en Dh-rigg.

Tycker endurohoj som koncept är lite av en halvmesyr, alltså just att bara ha en cykel.
Det funkar till allt, men pga just det - så är det inte lika gött till allt.

Till XC/Fjällturer - tyngre än en lätt trailhoj, inte alltid rätt Geo heller.
Till DH och stök - Saknar styvhet, slaglängd och går sönder lättare än en riktig rigg.

Rift zonen kan du köra överallt, i bikepark, endurospår, XC, platt, flowlines, etc.
Så den tar ju platsen från Endurohojen enligt mig.

Sen har man en DH när man vill köra park-dagar.

(Ah och ang storlek så kör jag Large på trailen och XL på DH, är 186cm)

Senast ändrad:

Fundadores

Aktiv medlem
Köpråd enduro eller dh
Var i samma fundering som du. Har en trailhoj men ville skaffa något för park. Resonerade så att det finns fler begagnade DH-cyklar ute på marknaden till bra pris. De är ju dessutom ofta lite cyklade. Sen ville jag ha en cykel som jag inte blir deprimerad över om jag repar sönder ramen. De känns som de är gjorda för att hålla.

kanske kan det här vara något om du är lång:

mikaeljc

Aktiv medlem
Köpråd enduro eller dh
Jag tycker kombon Enduro och stigcykel skulle vara det optimala. Stigcykel för hemma/fjäll cykling och en enduro för park och utlandsresor. Lever inte som jag lär dock utan har en enduro och en DH men det bror på att jag har stuga i Järvsö och vill ha en hoj parkerad där. Den används uteslutande till Järvsö och Åre och enduron till allt annat.

Astraboy

Aktiv medlem
Köpråd enduro eller dh
Givetvis inte!

Geon och vikten blir du kvar med såklart men galet hur kompetenta luftdämpare är, använder samma cykel till DH som fjäll-platt. Provat?
Men du är helt säker på att slaglängden kan utökas från 120mm till 200mm bara man pumpar i mindre luft i dämparen? Fantastiskt!!
"One dämpare to rule them all"

larsaw

Aktiv medlem
Köpråd enduro eller dh
Om du har plats till över så alltid N+1, mer prisvärt och smart att ha en mer stryktålig DH (eller om du kan hitta en beg. krallig enduro) att leka runt med i parkerna. Skulle den rasa under dina DH-äventyr så har du fortfarande stigningen att köra på...

mikaeljc

Aktiv medlem
Köpråd enduro eller dh
Om du har plats till över så alltid N+1, mer prisvärt och smart att ha en mer stryktålig DH (eller om du kan hitta en beg. krallig enduro) att leka runt med i parkerna. Skulle den rasa under dina DH-äventyr så har du fortfarande stigningen att köra på...
Ja, en beg DH är svårare än herpes att bli av med vet jag av egen erfarenhet (av beg DH inte herpes). Så prutmån en är ofta stor...

mikaeljc

Aktiv medlem
Köpråd enduro eller dh
En riktigt modern Enduro med lång reach och sub 64 graders gaffelvinkel blir bara slagen i riktiga DH spår, typ Kristin, Hällride eller Nelson. I allt övrigt upplever jag dem som jämförbara eller fördel enduro. I hoppleder är enduron klart bättre.
Men det är min uppfattning och ingen sanning. En DH håller dock ihop bättre i längden.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Köpråd enduro eller dh
Hur är den upplevda skillnaden att köra DH-rig jämfört med en långslagig Endurohoj i park?
Jag hyrde en Ransom och en Furious när jag var i Åre förra sommaren. Furious, trots mindre hjul kändes mycket mer stabilt medan Ransom var mer på gränsen. Jag kör dock inga hopp och föredrar stökiga spår som hjuligen och bräcke
YMMV

mikaeljc

Aktiv medlem
Köpråd enduro eller dh
Jag hyrde en Ransom och en Furious när jag var i Åre förra sommaren. Furious, trots mindre hjul kändes mycket mer stabilt medan Ransom var mer på gränsen. Jag kör dock inga hopp och föredrar stökiga spår som hjuligen och bräcke
YMMV
Fast hyr-Ransom i Åre har väl 34 gaffel med kortare slag och brantare geometri än övriga modeller?

mikaeljc

Aktiv medlem
Köpråd enduro eller dh
Kan tillägga att min capra 29 i något för liten storlek inte har mycket att hämta i stök kontra min Sender. Men testade nya spec enduro i somras och blev väldigt imponerad...

happymtb.fr

Aktiv medlem
Köpråd enduro eller dh
Fast hyr-Ransom i Åre har väl 34 gaffel med kortare slag och brantare geometri än övriga modeller?
Nope😁
IMG_20190708_121652_268.jpg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer