Köpråd endurohoj

AndersB_79

Ny medlem
Köpråd endurohoj
Hej alla !

Går i köptankar på enduro/am cykel.
vad tycker ni därute som har sådana cyklar man ska titta på vid köp ?
Vilket/vilken märke/modell rekommenderar ni ?
Har kollat på Trek remedy/slash, Canyon spectral /strive !
Budget mellan 30-40k

AndersB_79

Ny medlem
Köpråd endurohoj
Har kollat på Cube. 150 eller 170 modellen ?
Vilken slaglängd är ”optimal” för att även kunna köra lite lättare liftburen cykling ?

Hälsingland

Aktiv medlem
Köpråd endurohoj
Det jag tycker man ska fundera på är om man verkligen behöver en enduro eller om det är trail man cyklar 95% av tiden.

Vill du sen ändå ha en enduro är det givet det man ska ha. Jag är en trek fanboy och det har precis kommit en ny remedy med Dpx2 och fox 38, dyr som fan men fin. Det bör komma en helt ny slash också men den är inte presenterad än.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd endurohoj
En full enduro klarar rätt mycket park. Frågan är om det är roligare med en nukeproof reactor. Eller för den delen fuel ex

Hälsingland

Aktiv medlem
Köpråd endurohoj
En full enduro klarar rätt mycket park. Frågan är om det är roligare med en nukeproof reactor. Eller för den delen fuel ex
Jag cyklar 90-95% stig och kör nya fuel ex, den klarar järvsö etc. utan problem även om det säkert är roligare där på en slash. Men jag kan ju inte välja hoj efter 5-10% av min cykling, för på stig är ju slash segare än FEX.

Men bodde jag på att ställe som erbjöd mer utför hade jag säkert resonerat annorlunda. Min kompis bor i Åre och har en DH och en spesh enduro, han kör bara med enduron han tycker den är roligare.

Maakus

Aktiv medlem
Köpråd endurohoj
Efter som jag har en själv.
Fuji Auric LT :P
Dock har den ju "små" hjul.
Fast årets modell har stuckit iväg i pris. (Jag köpte förra årets)

josofin

Aktiv medlem
Köpråd endurohoj
Går i samma köptankar som TS... Utveckla gärna varför ni föreslår den ena eller andra cykeln. Nån som har en tanke om tex Propain Tyee, Canyon Torque, Vitus Sommet, YT Capra.

manneblask

Aktiv medlem
Köpråd endurohoj
Går i samma köptankar som TS... Utveckla gärna varför ni föreslår den ena eller andra cykeln. Nån som har en tanke om tex Propain Tyee, Canyon Torque, Vitus Sommet, YT Capra.
Jag tycker Tyee känns mest lockande pga grym bang for the buck och väldigt schysst personlig anpassning av hojarna. Men det är ju typ 2 månaders väntetid också.

klisk

Medlem
Köpråd endurohoj
Jag har en commencal meta am jag är supernöjd med.
Värt att veta om cykeln är att den är tung. Jagar du snabba tider på stigar eller vill ha en lätt cykel är den inget för dig.
Prioriterar du den extra träningen och stabiliteten nedförs som vikten också medför, så är cykeln något för dig.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd endurohoj
Då kanske det är freeride jag vill ha 🤔.. Vad menar du är skillnaden?
(Båda listas som enduro på resp företags hemsida).
I alla fall torque är väl lite tuffare än strive som är deras enduro, eller har jag missuppfattat det också?
"allt från Freeride till Enduro och Downhill"

Sommet är kanske en enduro då men jag undrar om den går på ews. Den har varit riktigt prisvärd, vet inte om den är det nu. Finns som sagt på lager till skillnad mot allt annat

Är det parkhoj du ska ha? Kanske propain spindrift är nåt om du vill ha tyngre grejor?

Paco

Aktiv medlem
Köpråd endurohoj
Har kollat på Cube. 150 eller 170 modellen ?
Vilken slaglängd är ”optimal” för att även kunna köra lite lättare liftburen cykling ?
Vilken typ av cykling, förutom lättare liftburen, är det tänkt att du ska använda den till?

För mycket slag är inte roligt för stigcyklandet och för lite är inte roligt i bikeparken.

Min Mythique har 140/150mm och körs ofta i röda/svarta leder i Åre/Järvsö men även på stig.
Dock så blir det inga vinnartider men det beror nog mest på föraren😉

mafakka

Medlem
Köpråd endurohoj
Kommer in här med en egen efterfrågan, jag har idag en Santa CruzH hightower 27,5+ som jag vill ersätta då jag inte har plats för fler än en cykel ska den klara följande:

Stigar runt Åre 80%
Park ca 20%
Trampvänlig då jag gillar höjdmeter
Bra kvalitet och garanti
Hatar knarr och pilliga på cyklar så inte pressfit
Leverans inom någon vecka så ingen koncepthoj ;)
Budget är 60k men svängrum upp och ner

är 193cm 93kg och kör snabbt i blåa/röda leder men, söker mig inte till svarta så behöver inte supermcyket slaglängd. Har en ny Sram AXSgrupp & XTbromsar som jag skulle vilja ta med till nya hojjen, är plus om den har Sramprylar så jag kan lyfta över till Santa Cruzen när jag säljer den.

De jag har kollat på är Santa cruz Tallboy, Ibis Ripmo, Transition Spur, Transition Sentinel, Evil Offering men inte testat någon av dem.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd endurohoj
Spur och ripmo är lite skillnad. Var vill du ligga ungefär? I segmentet mellan dem du tex reactor, optic och fuel ex. Även Ripley?
Optic har dock pressfit. Även ex?

mafakka

Medlem
Köpråd endurohoj
Spur och ripmo är lite skillnad. Var vill du ligga ungefär? I segmentet mellan dem du tex reactor, optic och fuel ex. Även Ripley?
Optic har dock pressfit. Även ex?
Yes, stor skillnad mellan Ripmo och Spur men prioriterar flow framför stenbröt & drop, vill såklart inte ha en cykel gjord av glas eller en som inte förlåtande mot dåliga linjer. Hightowern har varit nice mix men börjar störa mig på delar som har pajjat mer än att cykeln har fel egenskaper.

en

yonsson

Aktiv medlem
Köpråd endurohoj
Kommer in här med en egen efterfrågan, jag har idag en Santa CruzH hightower 27,5+ som jag vill ersätta då jag inte har plats för fler än en cykel ska den klara följande:

Stigar runt Åre 80%
Park ca 20%
Bra kvalitet och garanti

är 193cm 93kg och kör snabbt i blåa/röda leder men, söker mig inte till svarta så behöver inte supermcyket slaglängd. Har en ny Sram AXSgrupp & XTbromsar som jag skulle vilja ta med till nya hojjen, är plus om den har Sramprylar så jag kan lyfta över till Santa Cruzen när jag säljer den.

De jag har kollat på är Santa cruz Tallboy, Ibis Ripmo, Transition Spur, Transition Sentinel, Evil Offering men inte testat någon av dem.
Köp en NS Define-ram så är du hemma. Finns i både Alu och kolfiber. Går att justera både reach och längd på bakre dämparen. Köp en billig längre coil till parkåka och kör kortare luft på stigarna. Done.

mafakka

Medlem
Köpråd endurohoj
Rent hypotetiskt, skulle det ens fungera med en ram som Spur men att man slänger på min Fox 36 med 140mm skaft? Hur mycket mer straffad blir man av 120mm vs ex 135mm bak som jag har idag?

yonsson

Aktiv medlem
Köpråd endurohoj
Rent hypotetiskt, skulle det ens fungera med en ram som Spur men att man slänger på min Fox 36 med 140mm skaft? Hur mycket mer straffad blir man av 120mm vs ex 135mm bak som jag har idag?
Det lär gå fint på den ramen. Den blir ju lite högre och lite kortare men med den ramens mått lär det inte vara något problem.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Köpråd endurohoj
O

Stigar runt Åre 80%
Park ca 20%
Bra kvalitet och garanti

Orbea Occam borde ju passa in. Rattnalle har ju precis testat Åre med sin och har gängat BB.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Köpråd endurohoj
Det blir ju rätt dåligt med geometrin om inte annat. Köpa modern ram av senaste snitt och göra den till en hoj från 2015.
15mm bak märks.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Köpråd endurohoj
Vad gör den till 2015 när den är övergafflad? Vevpartiet blir lägre än på Process 134 och 153 med 140mm gaffel.
Gafflar man upp den 20mm så blir det väl inte riktigt men nästan som en Process 2015. Hälften av den fina reachen försvinner, man kommer ner mot 134:ans 74 grader STA, HA blir såklart än flackare om nu inte 66 räcker, veven blir tack o lov fortfarande lägre men det är för Spur som vanligt i Transitions anda är i främsta ledet.
Hjulbasen torde närma sig en Pole med vilket kanske inte är så roligt på en kortslagig hoj.

yonsson

Aktiv medlem
Köpråd endurohoj
Gafflar man upp den 20mm så blir det väl inte riktigt men nästan som en Process 2015. Hälften av den fina reachen försvinner, man kommer ner mot 134:ans 74 grader STA, HA blir såklart än flackare om nu inte 66 räcker, veven blir tack o lov fortfarande lägre men det är för Spur som vanligt i Transitions anda är i främsta ledet.
Hjulbasen torde närma sig en Pole med vilket kanske inte är så roligt på en kortslagig hoj.
HA: -1*
SA: -1*
Reach: -8mm
BB höjd: +6.4mm
WB: +8mm
Stack: +7mm

Fortfarande hanterbart. Funderar på att förlänga min gaffel 20mm. Gjorde det på min förra hoj och det medförde enbart positiva effekter. Tror det hade funkat fint på den ramen eftersom den är så låg och lång.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Köpråd endurohoj
Finns väl ingen tillverkare som rekommenderar att man övergafflar?
Nej det är nog få. Av olika anledningar.
Fortfarande hanterbart. Funderar på att förlänga min gaffel 20mm. Gjorde det på min förra hoj och det medförde enbart positiva effekter. Tror det hade funkat fint på den ramen eftersom den är så låg och lång.
Det slutar på tycke och smak, jag tycker inte det är hanterbart utan slöseri med en fin geometri. Jag menar att man bör ha koll på det där när man gafflar upp. Jag skulle aldrig byta bort STA mot HA om jag redan hade 66 HA. Andra tycker annat.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer