Köpråd endurohoj

yonsson

Aktiv medlem
Köpråd endurohoj
Det slutar på tycke och smak, jag tycker inte det är hanterbart utan slöseri med en fin geometri. Jag menar att man bör ha koll på det där när man gafflar upp. Jag skulle aldrig byta bort STA mot HA om jag redan hade 66 HA. Andra tycker annat.
Fast 1 grad på STA..... Vad motsvarar det på sadelpositionen? 1cm? Om man redan har sadeln längst fram så förstår jag STA-ångesten, inte annars.

Tomcaten

Aktiv medlem
Köpråd endurohoj
Alltså det är för mycket grad och vinkel-snack generellt på forumet, man bör sträva efter något som är hållbart, har bra garanti och serviceärende på det och som är stort är min personliga Nisch. Mega XL anser jag inte räcka för att få ut hela svansen när man kör.

282831-marsupilami.jpg

marr

Moderator
Forumvärd
Köpråd endurohoj
Alltså det är för mycket grad och vinkel-snack generellt på forumet, man bör sträva efter något som är hållbart, har bra garanti och serviceärende på det och som är stort är min personliga Nisch. Mega XL anser jag inte räcka för att få ut hela svansen när man kör.

Visa bilaga 432876
Nja, ska man investera ganska mycket pengar, då tycker jag det är ganska viktigt att man köper något som passar en och ens cykel.
Du har ju tex, fått modda din hoj sjukt mycket för att den ska passa dig, istället för att köpa något med rätt mått och vinklar direkt istället.

Formalitet

Ny medlem
Köpråd endurohoj
Jag var i exakt samma tankar när jag tittade runt & landade i en Spectral. En cykel som jag till en början tyckte var helt perfekt för ändamålet. Köpte en uppsättning lättare hjul med mer trailinriktade däck som kompletterade den kanon i skogen samtidigt som jag kunde köra ifrån folk med dubbelkronat i Vallåsen. Jag fastnade dock för det senare och kör nästan uteslutande bikeparks nu och då känns den onödig/ lite väl skör.

För att summera det hela så hade jag verkligen tagit mig en fundering på vilken typ av cykling du gör majoriteten av tiden och köp därefter. Få cyklar klarar inte av att ge en ett leende i parken eller de kraftigare stigarna någon gång från & till. Men att ha en alltför tuff freeride, enduro är inte alltför skoj på lättare/flackare stigar i min mening.

Tomcaten

Aktiv medlem
Köpråd endurohoj
Nja, ska man investera ganska mycket pengar, då tycker jag det är ganska viktigt att man köper något som passar en och ens cykel.
Du har ju tex, fått modda din hoj sjukt mycket för att den ska passa dig, istället för att köpa något med rätt mått och vinklar direkt istället.
Ja och jag kom fram till less hustle more biking var bättre så nu delar jag med mig av den erf.

Paco

Aktiv medlem
Köpråd endurohoj
Kan hålla med Tomcaten lite. 1 grad/mm hit eller dit så blir cykeln helt plötsligt obrukbar och bör skrotas omgående.
Självklart så vill man ju att ens nya, och svindyra, hoj ska passa en personliga mått och preferenser men har nån av er verkligen lyckats pricka in alla boxarna vid köp av en komplett hoj?
Jag har iaf inte gjort det och bygger hellre själv...

Jolinwood

Aktiv medlem
Köpråd endurohoj
Jag var i exakt samma tankar när jag tittade runt & landade i en Spectral. En cykel som jag till en början tyckte var helt perfekt för ändamålet. Köpte en uppsättning lättare hjul med mer trailinriktade däck som kompletterade den kanon i skogen samtidigt som jag kunde köra ifrån folk med dubbelkronat i Vallåsen. Jag fastnade dock för det senare och kör nästan uteslutande bikeparks nu och då känns den onödig/ lite väl skör.

För att summera det hela så hade jag verkligen tagit mig en fundering på vilken typ av cykling du gör majoriteten av tiden och köp därefter. Få cyklar klarar inte av att ge en ett leende i parken eller de kraftigare stigarna någon gång från & till. Men att ha en alltför tuff freeride, enduro är inte alltför skoj på lättare/flackare stigar i min mening.
Smaksak såklart men jag håller inte alls med. I med lite mer luft i dämparna så beter sig min freeride-cykel kanon på mindre dramatisk stig

larsaw

Aktiv medlem
Köpråd endurohoj
Smaksak såklart men jag håller inte alls med. I med lite mer luft i dämparna så beter sig min freeride-cykel kanon på mindre dramatisk stig
Jag är nog böjd att hålla med dig Jolinwood, har tidigare tillhört det ”andra lägret” (dvs köp för att passa den typ av cykling du cyklar mest).
Därav landade jag efter lite cykelstöld och rambrott (vilket genererade att samma typ av stål-FS 29’a har vuxit från 130mm slag till lite längre och flackare +140mm’s släde. Nu har jag insett att jag till 80% enbart hojar ENDURO på ”mina” stigar i Sthlm, vilket gör att jag skulle lätt kunna tänka mig både 10 och 20mm mer slaglängd...
Att den sen skulle bli mer ”svampig” på långturerna kan ju relativt enkelt justeras om man valt rätt dämpare...

Köpråd endurohoj
Är det någon som provat Privateer 161? Ser oerhört prisvärd ut på pappret för en komplett hoj och geometrin ser fin ut. https://eu.privateerbikes.com/products/privateer-161-bike
Inte provat än då jag håller på att bygga ihop min, tar tid dock. Men finns nån svensk som har en. Sett på insta. Om han håller till här vet jag ej. Kommer inte ihåg vad han hette på intsa heller. Finns annars en ganska gedigen tråd på pinkbikes forum: https://m.pinkbike.com/forum/listcomments/?threadid=217317

guggdaddy

Ny medlem
Köpråd endurohoj
Hej
Har också lite funderingar ang inköp! Har en marin rift zone nu som är bra till stigcykling. Har i sommar börjat köra lite bike park med den och har funkat ok men känner jag skulle vilja ha lite mera slaglängd i park. Funderar därför på att antingen köpa en begagnad dh och ha kvar marin som stigcykel eller så köper jag en nyare enduro med 170mm som kan användas till båda. Vad hade du gjort?

sen ang storlekar på dh så verkar de inte ha lika mycket reach som nyare enduro. Tror ni det blir för litet med en t.ex. 2018 Large dh hoj med typ 470 reach? Är 197 cm. Fattar det som att de har mindre reach men istället längre kedjestag osv

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer