Köpråd enkel och lätt pendlingscykel

anogr

Ny medlem
Jag söker en enkel och lätt cykel för att ta mig till jobb, affärer och liknande. 1-10 km långt, ca 20-25 km/h, ibland med matpåsar på styret. Men jag hittar ingen.

Krav
* 28" hjul som klarar vinterdäck
* Lätt, max 11 kg
* Vanligt styre
* 7-10 växlar bak, inga fram
* Gärna bra komponenter (högt pris är ok)

Jag har kollat i flera nätbutiker och försöker söka mig fram. Hittar inget. Antingen faller det på styret, på att de envisas med onödiga växlar fram och oftast är cyklarna tunga.

Nishiki comp nine är det närmaste jag har hittat.

LWB

Aktiv medlem
Jag söker en enkel och lätt cykel för att ta mig till jobb, affärer och liknande. 1-10 km långt, ca 20-25 km/h, ibland med matpåsar på styret. Men jag hittar ingen.

Krav
* Lätt, max 11 kg
* Vanligt styre

Jag har kollat i flera nätbutiker och försöker söka mig fram. Hittar inget. Antingen faller det på styret, på att de envisas med onödiga växlar fram och oftast är cyklarna tunga.

Om du bor på rimligt avstånd från Gbg så kan jag tipsa om…

Tada!

Veloform!

Anders kan ge goda råd tämligen fritt från trendkänslighet och pryl-/tekniknörderi och hjälpa dig att sätta ihop en bra cykel.

lmoberg

Aktiv medlem

Krav
* Lätt, max 11 kg
* Vanligt styre

En grund kanske för att uppgradera senare!

Pfaff

Aktiv medlem

Krav
* Lätt, max 11 kg
* Vanligt styre

Det ligger (låg?) en Shand Stoater med Rohloffnav på K&S.

Den verkar finnas kvar

Eric Hjalmarsson

Aktiv medlem
Lite överdrivet fokus på låg vikt? Det blir ändå tungt när stänkskärmar, pakethållare (otroligt mycket säkrare än att cykla med kassar på styret) och ett säkert lås är monterade och än tyngre med tunga vinter(dubb?)däck. Men om jag hade haft pengar som brände i fickorna, säker plats att låsa cykeln på och absolut vill ha låg vikt så är pendlarcyklarna jag hade kollat på:
Cube Editor 11,4 kg
S_0_78801_647400_S_00_800x800.jpg

Cube Hyde Race 11,5 kg
S_0_78815_647300_S_00_800x800.jpg

Nishiki Pro BLT 11,4 kg
916213418-1.jpg

Canyon Commuter 5 11.38 kg
full_2021_2796_commuter-al-5_bk_P5.jpg

Senast ändrad:

anogr

Ny medlem
Tack för svar! Jag vill ha låg vikt och bra komponenter för att det inte ska vara onödigt jobbigt att cykla. Jag vill inte bli svettig för vardagstransporter. Jag vet att kringutrustningen gör cykeln tyngre och därför är det extra viktigt att cykeln är lätt.

Pakethållare funkar till vissa syften, dock inte till två matkassar. Jag använder ryggsäck i första hand men behöver bära mer ibland. Om pakethåller ingår så kommer jag montera av den för att hålla nere vikten.

Jag har sökt på förslagen men hittar inte Cube-cyklarna i Sverige. Remdrift är inget jag har provat på. Jag googlade och såg att en nackdel är tyngre drift så det gör mig tveksam.

Min nuvarande cykel, Nishiki Speed R från 2017, uppfyller alla kraven förutom storleken på hjulen. Den udda storleken gör det nästintill omöjligt att montera på vinterdäck.

roller

Aktiv medlem
Vad vill du ha för bredd på däcken?
Ska du ha skärmar?
Några krav på skivbromsar eller kan du tänka dig fälgbroms?

MagerValp

Aktiv medlem
Som lycklig ägare till en Cube Editor sedan 6 år tillbaka kan jag inte rekommendera den starkt nog. Remdrift är oslagbart smidigt på en pendlarcykel och är i det närmaste underhållsfritt.

Att remdrift skulle vara tungkört är definitivt inget jag märkt själv, och artiklar som den här verkar hålla med: https://www.cyclingabout.com/belt-drivetrain-efficiency-lab-testing/

Der Kaiser

Aktiv medlem
Att det saknas vinterdäcksalternativ till 27,5 är känt. Men en enkel lösning är att köpa ett set med 26"-hjul och ha dem med vinterdäck. Då är det också snabbt och lätt att byta emellan.

Eric Hjalmarsson

Aktiv medlem
Jag vill ha låg vikt och bra komponenter för att det inte ska vara onödigt jobbigt att cykla.
Om du inte har en väldigt backig pendlingsväg så kommer något extra kilo cykel inte att påverka ansträngningen nämnvärt. Det blir ju bara någon enstaka procent av systemvikten. Sen påverkas såklart upplevelsen av cykeln en del av vikten. Men för att cykeln skall vara effektiv så är det betydligt viktigare med bra däck med rätt tryck i för att få ner rullmotståndet.

Jag vet att kringutrustningen gör cykeln tyngre och därför är det extra viktigt att cykeln är lätt.
En del pendlarcyklar inkluderar ju kringutrustningen redan från början varpå 11 kg blir ouppnåbart. Blir mer representativt med en viktgräns på till exempel 13 kg inklusive stänkskärmar m.m och att vikten från en tänkbar kringutrustning läggs till de cyklar som säljs utan.

Pakethållare funkar till vissa syften, dock inte till två matkassar.
Jag cyklar regelbundet med mat motsvarande två matkassar på min pakethållare utan några problem. Rejäla panniers löser det utmärkt. 🙂
Att cykla med kassar på styret kan gå utmärkt, tills det plötsligt inte gör det längre och det kan bli sista cykelturen...

Jag har sökt på förslagen men hittar inte Cube-cyklarna i Sverige.
Bikester har i sortimentet. Lagerstatus kan vara sådär...

Remdrift är inget jag har provat på. Jag googlade och såg att en nackdel är tyngre drift så det gör mig tveksam.
Det är inte remdriften i sig som gör det tyngre, skillnaden mellan rem och kedja är minimal vilket det redovisats för tidigare i tråden. Navväxeln å andra sidan har lite mer motstånd än utanpåliggande växlar. Men det är inte särskilt mycket. Även en smutsig kedja ger extra motstånd som utgår vid remdrift och smutsig kedja blir det lätt vid pendling, speciellt på vintern.

Min nuvarande cykel, Nishiki Speed R från 2017, uppfyller alla kraven förutom storleken på hjulen. Den udda storleken gör det nästintill omöjligt att montera på vinterdäck.
Fin cykel! Jag tycker att du borde behålla den istället för att köpa en ny! Den betydligt enklare & billigare lösningen för vinterdäck är ett extra hjulpar till den för 26" vinterdäck. Mindre omkrets ger ju även plats för bredare vinterdäck vilket vissa förespråkar.

Senast ändrad:

Raftö

Aktiv medlem

anogr

Ny medlem
Om du inte har en väldigt backig pendlingsväg så kommer något extra kilo cykel inte att påverka ansträngningen nämnvärt. Det blir ju bara någon enstaka procent av systemvikten. Betydligt viktigare med bra däck med rätt tryck i för att få ner rullmotståndet.

En del pendlarcyklar inkluderar ju kringutrustningen redan från början varpå 11 kg blir ouppnåbart. Blir mer representativt med en viktgräns på till exempel 13 kg inklusive stänkskärmar m.m och att vikten från en tänkbar kringutrustning läggs till de cyklar som säljs utan.

Jag cyklar regelbundet med mat motsvarande två matkassar på min pakethållare utan några problem. Rejäla panniers löser det utmärkt. 🙂
Att cykla med kassar på styret kan gå utmärkt, tills det plötsligt inte gör det längre och det kan bli sista cykelturen...

Bikester har i sortimentet. Lagerstatus kan vara sådär...

Det är inte remdriften i sig som gör det tyngre. Navväxeln har lite mer motstånd än utanpåliggande växlar. Men det är inte särskilt mycket. Även en smutsig kedja ger extra motstånd som utgår vid remdrift och smutsig kedja blir det lätt vid pendling, speciellt på vintern.

Fin cykel! Jag tycker att du borde behålla den istället för att köpa en ny! Den betydligt enklare & billigare lösningen för vinterdäck är ett extra hjulpar till den för 26" vinterdäck. Mindre omkrets ger ju även plats för bredare vinterdäck vilket vissa förespråkar.

Förslaget med 26" hjul till min nuvarande cykel är ju riktigt bra. Jag hade ändå ångest över stöldrisken med en ny cykel. Jag och barnen har fått ca 10 cyklar stulna genom åren, trots ordentliga lås i de flesta fallen.

Herr Thomas

Aktiv medlem
Om du ändå kan tänka dig framväxel så ökar utbudet till tex Nishiki Pro Air som väger 10,7 kg och har Shimano 105 2x11 drivlina.
Jag har en äldre Pro Air, från 2014, med Tiagra 2x9 som jag använder för jobbpendling och den funkar utmärkt. Framväxeln använder jag aldrig så i praktiken är det en 9-växlad cykel.

CEHG

Aktiv medlem
Tack för svar! Jag vill ha låg vikt och bra komponenter för att det inte ska vara onödigt jobbigt att cykla. Jag vill inte bli svettig för vardagstransporter. Jag vet att kringutrustningen gör cykeln tyngre och därför är det extra viktigt att cykeln är lätt.

Pakethållare funkar till vissa syften, dock inte till två matkassar. Jag använder ryggsäck i första hand men behöver bära mer ibland. Om pakethåller ingår så kommer jag montera av den för att hålla nere vikten.

Jag har sökt på förslagen men hittar inte Cube-cyklarna i Sverige. Remdrift är inget jag har provat på. Jag googlade och såg att en nackdel är tyngre drift så det gör mig tveksam.

Som sagt, haka inte upp dig på vikt. Liten faktor i ekvationen när vi talar om i huvudsak horisontell förflyttning. Du kommer bli svettig av luftmotstånd.

Rattnalle

Aktiv medlem
Fast det är riktigt gött med en lätt cykel till vardags så jag stöttar TS här. En tung cykel med tunga tillbehör blir ju snabbt otroligt trist att cykla på. Särskilt vid start efter alla tusen stopp man tvingas till i stan. Man måste få njuta lite även i vardagen.

anogr

Ny medlem
Som sagt, haka inte upp dig på vikt. Liten faktor i ekvationen när vi talar om i huvudsak horisontell förflyttning. Du kommer bli svettig av luftmotstånd.
Jag tror dig, men själv har jag har haft så dålig erfarenhet av framväxlar, med kedja som tar i växelväljaren och ibland hoppar av. En singelklinga fram är billigare, lättare och ger säkrare drift.

Min nuvarande cykel har en drivlina som är utsliten så jag funderar på att byta den och samtidigt köpa in 26" hjul med vinterdäck. Det här är inget jag klarar av att byta själv så jag ska kolla vad cykelverkstaden säger om idén.

En bonus med att behålla min cykel är att ramen har fått tusen smällar från bygellåset och ser för eländigt repig ut. Jag tror att stöldrisken minskar då, även om jag har en ny och fin drivlina.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Min nuvarande cykel har en drivlina som är utsliten så jag funderar på att byta den och samtidigt köpa in 26" hjul med vinterdäck. Det här är inget jag klarar av att byta själv så jag ska kolla vad cykelverkstaden säger om idén.
Att byta däck bör vem som helst klara av. Att byta till matchande bromsskivor och kassett kräver/kan kräva verktyg som inte alla har hemma (kassetthylsa (torx-bit))
Det finns billiga 26"hjul på K&S här, både för thru-axle och qr.

anogr

Ny medlem
Min tanke var att ha bromsskiva och kassett färdigmonterat på vinterhjulen. Lite dyrare, men det borde väl fungera om jag köper samma kassett till både sommar- och vinterhjulen? Och samma storlek på bromsskivan förstås.

Ilves

Aktiv medlem
Efter att ha uttömt mitt förråd av svordomar senast jag monterade vinterdäck på pendeln så fick jag nog, och beställde komponenter för att bygga ett fram- och ett bakhjul. Nu har jag en vinter- och en resten-av-året-uppsättning av hjul, med tillhörande däck (dubbat och odubbat). Samma storlek på kassetten och bromsskivan. Det fungerar alldeles utmärkt. Och det är så värt det. Skadar ju inte heller att ha ett extrahjul ifall något är paj på hjulen och man måste fixa det (eller lämna in på service), då kan man fortsätta cykla ändå.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Min tanke var att ha bromsskiva och kassett färdigmonterat på vinterhjulen. Lite dyrare, men det borde väl fungera om jag köper samma kassett till både sommar- och vinterhjulen? Och samma storlek på bromsskivan förstås.
Ja, det vill man definitivt ha, mycket enklare.
Jag har haft flera hjulpar till ett antal olika cyklar, kassettkassettpositionen har aldrig varit något problem, på ett enda hjulpar har jag fått shimsa skivan på ett av hjulen för att få perfekt position.

Fundadores

Aktiv medlem

Krav
* Lätt, max 11 kg
* Vanligt styre

Nishiki Rush?

Grimpeur

Aktiv medlem

Krav
* Lätt, max 11 kg
* Vanligt styre

Kan du tänka dig 29 tums hjul. Så finns ett stort utbud med cyklar rakt styre och bara växlar bak. De brukar kallas MTB och brukar kunna ta rejält feta dubbdäck. Är högt pris OK så finns hardtail i karbon och man kan be sin LBS byta framgaffel mot en odämpad i karbon. Blir en lätt, okomplicerad och jätterolig cykel. Högt pris gör den dock rejält stöldbegärlig. Odämpad framgaffel gör dock att man slipper en del av de proffisionella tjyvarna.

jonja

Aktiv medlem
Hur stor ryggsäck har du? Om mataffären bara ligger några km bort så funkar det rätt bra med en stor duffelbag på ryggen, tex https://www.outnorth.se/the-north-face/base-camp-duffel-m#SummitGoldTNFBlack
som tar 70 liter. Enkelt bärsystem ja, men det funkar, även för tung last, kortare sträckor. Fördelen vs riktig rygga är gigantisk lastlucka och rymligt lastrum, det är enkelt att vräka ner maten i den. Hur länge håller den? Den håller nog skapligt, mest robust utförande (bla grövsta blixtlåset YKK) av alla duffelbags som fanns hos XXL iaf.

Kassar på styret är en gammal ädel folksport hos allmogen, som en lindansare på slak lina, man vet aldrig med visshet hur det kommer att sluta. Kassar som ideligen tuschar ekrarna och skärs upp, ja nog är det spännande alltid.

Senast ändrad:

biffsorken

Aktiv medlem
Jag har alltid en ihopvikt Cobag Bikezac i ryggsäcken, redo att fyllas och hänga på pakethållaren.

Fast också en liten silnylonkasse, som jag då hänger på styret. Den är bra för breda saker, däribland tårtor!

Som det framgår i en annan tråd jag har fått hem en Cube Editor, som väntar på slutmontering. Den ersätter en likartad Merida S-Presso, fast med 11 växlar i interna Alfine-navet och med rem.

anogr

Ny medlem
Kan du tänka dig 29 tums hjul. Så finns ett stort utbud med cyklar rakt styre och bara växlar bak. De brukar kallas MTB och brukar kunna ta rejält feta dubbdäck. Är högt pris OK så finns hardtail i karbon och man kan be sin LBS byta framgaffel mot en odämpad i karbon. Blir en lätt, okomplicerad och jätterolig cykel. Högt pris gör den dock rejält stöldbegärlig. Odämpad framgaffel gör dock att man slipper en del av de proffisionella tjyvarna.
Jo, jag har en MTB också men de har ett annat syfte. Exempelvis är stänkskärmarna inte särskilt bra.

slice me nice

Aktiv medlem
Tänk på att pendlarsaker på cykeln istället för i ryggsäck minskar svettendensen mer än något extra kilo som pakethållaren väger.
Cykelkorg behöver inte väga mycket. Då kan du lägga dina matkassar rätt i.

Pqz

Aktiv medlem
Tänk på att pendlarsaker på cykeln istället för i ryggsäck minskar svettendensen mer än något extra kilo som pakethållaren väger.
Cykelkorg behöver inte väga mycket. Då kan du lägga dina matkassar rätt i.
Och om du tänker pakethållare och sidoväska: glöm inte att kolla så att foten får plats i bakersta läget. Finns många cyklar med lite sportigare geo och fästen för pakethållare där det är lögn att få en fot mellan väska och pedal...

Topp