[köpråd] Enkelt demonterbar och vattentät pendlingsväska (utan fast pakethållare)

trobban

Ny medlem
[köpråd] Enkelt demonterbar och vattentät pendlingsväska (utan fast pakethållare)
Jag är en året-runt-pendlare på cykel i göteborgsområdet med allt vad det innebär vad gäller regn, blåst och periodvis ishalka. För att motivera ett dyrare cykelköp har jag bestämt mig för att köpa en Gravel för runt 20 000 och använda den för både gravel och pendling. Att cykeln skall användas till båda funktioner betyder att de väskor jag använder för laptop etc vid pendling behöver kunna plockas bort snabbt och enkelt.

Idag har jag en fast pakethållare och en sidoväska på den cykel som skall bytas ut, men det är denna uppsättning jag vill utmana då jag dels inte vill ha fast pakethållare och dels inte gillar jag inte snedbelastningen när all vikt är på ena sidan.

Cykeln blir sannolikt en Canyon Grail 7 även om jag även tittat på Grizl (Grail vinner då jag kommer lägga betydligt mer tid på asfalt som pendlare än på gruset, tyvärr)

Krav på setup:
1) Väskan skall kunna hålla en laptop på 15 tum, eladapter, hörlurar och lite andra smågrejor (tyvärr kan jag inte styra så jag får en mindre laptop av arbetsgivaren).
2) Väskan ska fungera att bära när den inte sitter på cykeln (jag parkerar cykeln när jag kommer till jobbet, men sitter i kontorslandskap, så jag bär med mig väskan hela dagen)
3) Västan behöver vara helt vattentät (Göteborg som sagt)
4) Uppsättningen skall kunna enkelt kunna plockas av cykeln då det inte kommer vara ovanligt att jag direkt efter jobbet tar en gravel-tur och sedan skall till jobbet på morgonen igen
5) Packningen får gärna vara centrerad över bakhjulet

Alternativ 1
Det bästa alternativ jag hittat är en Rhinowalk Vattentät motorcykel torr duffelväska 10 l/20 i kombination med en quick-release pakethållare från tex biltema

71eZBF7p-XL._AC_SL1500_.jpg
27-2017_xxl_1.jpg

Pros:
Verka klara mina krav på vattentäthet, kunna packa laptop, enkel att demontera

Cons:
Väskan verkar ja dålig kvalitet (i recensionerna har flera haft spännen som gått sönder)
Onödigt mycket vikt att både pa pakethållare och väska?

Alternativ 2
En baikepackingväska likt ORTLIEB Seat-Pack

seat-pack-16_5l_f9902_avatar.jpg

Pros:

Verka klara mina krav på vattentäthet och vara enkel att demontera. Sannolikt gå det att få in en laptop

Cons:
Väskan är gjort fr att packas med mjuka material, så m jag förstår de rätt saknar väskan egen struktur och kommer hänge ner över hjulet om den bara innehåller en laptop

Alternativ 3
Sadelväska likt Carradice CarraDry Seatpost Quick-Release Bag

carradice_carradrysqr-5-600x600.jpg

Pros:
Verka klara mina krav på vattentäthet och vara enkel att demontera. Sannolikt gå det att få in en laptop

Cons:
Ful så man blir gråtfärdig
Bara väskan väger över 1,6 kg

Jag lutar åt uppsättning 1 men skulle gärna vilja ha input på

a) Har någon här på forumet bra eller dålig erfarenhet av någon av dessa eller liknande uppsättningar (behoven kan ju knappas vara unika)
b) Någon som känner till en väska som är lik Rhinowalk-vänskan i alterantiv 1, men som har bättre kvalitet?
c) Produktrekomendationer för andra lösningar

ps. Ja vet att ryggsäck, sidoväska och framväska finns, men enligt ovan önskar jag hitta en lösning centrerad över bakhjulet

Glenn Dahl

Aktiv medlem
Carradice alla dar i veckan plus en bag holder som sitter i sadel railsen.
Har själv en Longflap 15L och den uppfyller alla mina krav.

salle

Aktiv medlem

trobban

Ny medlem
Carradice alla dar i veckan plus en bag holder som sitter i sadel railsen.
Har själv en Longflap 15L och den uppfyller alla mina krav.
Tack för svar

1) får di in en laptop i den? Gissar nej
2) Vaxed cotton låter inte göteborg-vattentätt. klarar den horisontellt spöregn och motvid?

trobban

Ny medlem
Jag kör Carradice Super C till pendling, mkt nöjd! https://carradice.co.uk/shop/saddlebags/super-c-sqr-tour/ eller utan sidofickorna: https://carradice.co.uk/shop/saddlebags/super-c-seatpost-qr-slim-saddlebag/
Lätt att ta loss, sitter bra och centrerat. Vattentät och bra kvalité. Jag har den med små sidofack, får in min 15" på diagonalen så inte helt optimalt, tänker att den utan sidofack är bättre då.
En till somförordar Carradice. Låter som jag går kolla vidare på dem. SOm ovan ungerar jag på vattentåligheten i deras waxed cotton.

salle

Aktiv medlem
Jag har pendlat i regn och rusk och har aldrig haft problem med att den läcker. Testade med min nya jobbdator, en 14" HP elitebook, så tänker att en 15" får ligga lite mer på diagonalen. En annan fördel med att den sitter på sadelstolpen är att den tar upp det smuts, regn och skit som skärmarna missar.

Bilagor

• IMG_5373.jpg
    IMG_5373.jpg
    719.4 KB · Besök: 76
  • IMG_5372.jpg
    IMG_5372.jpg
    569.6 KB · Besök: 83

Peth

Aktiv medlem
Är det sadelstolpe i kolfiber så ska du nog se upp med hur väska/väskhållare monteras.

trobban

Ny medlem
Är det sadelstolpe i kolfiber så ska du nog se upp med hur väska/väskhållare monteras.
Hmm, där så du något. Sadelstolpen är kolfiber så den kanske inte klarar så tunga laster. Trist utgift om sadelstopen pajjar när man gör över ett gupp med väskan lastad. De kommer ju inte vara många kilon i väskan, men ändå.

Jag får läsa på lite, men eventuellt gör det att jag får ge upp och titta på Canyon Grizl istället då Grizl har traditionell montering för pakethållar (och hitta en pakethållare som går enkelt att plocka av)

Någon som har koll på hur man skall tänka runt denna typ av laster på sadelstolpe i kolfiber?

moros

Aktiv medlem
Ja och om den är aero, oval, integrerad och annat meck så finns ett behov att vara uppmärksam.

Med det sagt så har jag själv en SQR Slim som också nämns ovan (inte fullt lika ful som den i första inlägget :) ) . Köpte den för pendling, sen kom covid och hemmjobb, sen kom pendlarhoj med fräsig wald-korg osv.

Fördel baserat på det lilla som jag använtden: sitter kanon, enkel att haka av/på, rymmer mycket, inklusive min 14" HP laptop. Körde den till och med på en bikepackingtrip.

Nackdel, fästet tar du inte av utan att ta av sadelstolpen. Man behöver fylla upp den hyggligt för att saker inte skall skramla omkring. Värdelös om man som jag hoppade av cykeln för att gå in och handla lite småsaker. Jämfört med en rygga som sitter på ryggen skulle jag nu hantera en ganska bökig väska med bara ett enkelt bärhandtag tillsammans med en kundkorg. Blev inte riktigt överens med det momentet.

Alternativ 2 kan du nog räkna bort. I alla fall standard roll top bikepacking väskor. Är inte så smidiga och enkla att ta av och på hela tiden och packar bäst mjuka föremål och till en viss "miniminivå" för att vara bra.

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Hmm, där så du något. Sadelstolpen är kolfiber så den kanske inte klarar så tunga laster. Trist utgift om sadelstopen pajjar när man gör över ett gupp med väskan lastad. De kommer ju inte vara många kilon i väskan, men ändå.

Jag får läsa på lite, men eventuellt gör det att jag får ge upp och titta på Canyon Grizl istället då Grizl har traditionell montering för pakethållar (och hitta en pakethållare som går enkelt att plocka av)

Någon som har koll på hur man skall tänka runt denna typ av laster på sadelstolpe i kolfiber?

Kolfiberstolpe tål inget som klämmer runt stolpen ( pga risk för klämskada) utan då får lasten monteras i de sadelöglor som sannolikt inte finns på din sadel.

moros

Aktiv medlem
Kolfiberstolpe tål inget som klämmer runt stolpen ( pga risk för klämskada) utan då får lasten monteras i de sadelöglor som sannolikt inte finns på din sadel.
Nej jag skulle inte dragit fast SQR fästet runt en kolfiberstolpe. Ett alternativ skulle ju vara en billig alustolpe med fästet förmonterat och favoritsadeln på båda. Då slipper man ju också fästet när man fincyklar. Men det faller ju på om ramen bara tar en speciell stolpe

Pfaff

Aktiv medlem
Nej jag skulle inte dragit fast SQR fästet runt en kolfiberstolpe. Ett alternativ skulle ju vara en billig alustolpe med fästet förmonterat och favoritsadeln på båda. Då slipper man ju också fästet när man fincyklar. Men det faller ju på om ramen bara tar en speciell stolpe

Frågan blir om TS egentligen har en lämplig pendlarcykel med allt en sån utsätts för.

trobban

Ny medlem
Frågan blir om TS egentligen har en lämplig pendlarcykel med allt en sån utsätts för.
Ja, slutsatsen så här långt är (knappast förvånande) att det är svårt att få allt utan att kompromissa. Jag söker ju en 2-i-1 lösning med en kompetent gravel som också kan fungera som en fulländad pendlare

Jag har inte riktigt gett upp än men jag är nog närmare att acceptera att det får bli en ryggsäckslösning (som jag inte gillar) om cykeln skall vara lätt att skifta om till en duglig gravel

moros

Aktiv medlem
Jag har kortare pendlingssträcka men det slutade ändå med en ny dedikerad pendlare istället för den lite finare allt-i-allocykeln jag köpte som ersättare till den gamla pendlaren

Så vill man ha skärmar på vintern eller när det regnar. Sen bra lampor när det är mörkt. Sen börjar man få ångest när man kör den dyra 1x12 drivlinan i saltslask osv.

Personligen så vill jag ha en dedikerad pendlarhoj som jag inte behöver modda fram/tillbaka. Sen är det ju inte alltid görbart att ha cyklar för varenda ändamål :)

Senast ändrad:

salle

Aktiv medlem
+1 på n+1. Jag tycker fincykel och slaskpendlare inte funkar bra ihop. Speciellt inte här i Sthlm där de saltar.

Glenn Dahl

Aktiv medlem
Tack för svar

1) får di in en laptop i den? Gissar nej
2) Vaxed cotton låter inte göteborg-vattentätt. klarar den horisontellt spöregn och motvid?
Jag får in min laptop med en tunn cover runt som skydd. Storlek på datorn är 335x235x30mm.
Dessutom så klämmer jag ner ett komplett ombyte inkl skor och matlåda i den.
Dock så funkar nog inte en större laptop än min i en Longflap 18L utan då får du gå på en större variant.

Gällande vattentätheten så är materialet Cotton Duck så har jag aldrig fått in vatten i den än.
Bästa av allt är att det är att smeta in den med vax så lägger du på ett nytt skydd. Sköter du väskan har du den tills du går i pension.
Gällande stag så är detta helt fantastiskt, en snabbkoppling där man trycker in två pinnar så lossnar väskan. Inga remmar eller annat som tar tid att få dit. Då kan du köra med vilken material på stolpen du vill, så länge du inte har rails i kolfiber på sadeln.
Dock så får jag packa datorn på ett speciellt sätt så den inte hamnar mellan sadeln och hållaren då det blir lite för trångt. Man gör felet en gång bara...

Edit: Kollade, jag har en 18L Nelson Longflap

1643725191031.png

Chrille e

Medlem
Sadelstolpen tål ju att klämmas fast i sadelröret, då tål den väl detta fäste oxå

Pfaff

Aktiv medlem
Sadelstolpen tål ju att klämmas fast i sadelröret, då tål den väl detta fäste oxå

Sadelröret klämmer jämnt hela vägen runt, sadelväskstolpfästen icke. Om det är undantagslöst vet jag inte.
(åtminstone varnade tillverkaren av min väska från arrangemanget)

Campyoldy

Ny medlem
Om inte cykeln är spikad titta på Planet-X hurricane om du kör mest på asfalt och Tempest på grus. Titanramar med skön komfort, otroligt hållbara lättare att reparera än Alu och carbon. Korroderar inte. Hurricane tar plus 40mm däck fram och min 38 bak utan skärmar lite mindre med skärm. Tempest tar mer.

trobban

Ny medlem
Jag får in min laptop med en tunn cover runt som skydd. Storlek på datorn är 335x235x30mm.
Dock så funkar nog inte en större laptop än min i en Longflap 18L utan då får du gå på en större variant.

Gällande vattentätheten så är materialet Cotton Duck så har jag aldrig fått in vatten i den än.
Bästa av allt är att det är att smeta in den med vax så lägger du på ett nytt skydd. Sköter du väskan har du den tills du går i pension.
Gällande stag så är detta helt fantastiskt, en snabbkoppling där man trycker in två pinnar så lossnar väskan. Inga remmar eller annat som tar tid att få dit. Då kan du köra med vilken material på stolpen du vill, så länge du inte har rails i kolfiber på sadeln.
Dock så får jag packa datorn på ett speciellt sätt så den inte hamnar mellan sadeln och hållaren då det blir lite för trångt. Man gör felet en gång bara...

Visa bilaga 536755
Tack för utförligt svar. Om jag trots allt bestämmer mig för att pendla med en Gravel kommer det bli denna lösning. Kanonbra info!

trobban

Ny medlem
Om inte cykeln är spikad titta på Planet-X hurricane om du kör mest på asfalt och Tempest på grus. Titanramar med skön komfort, otroligt hållbara lättare att reparera än Alu och carbon. Korroderar inte. Hurricane tar plus 40mm däck fram och min 38 bak utan skärmar lite mindre med skärm. Tempest tar mer.
Jävligt feta! Jag får läsa på lite där jag kan inget om titanramar

LTS

Aktiv medlem
Jag har också pendlat flera tusen mil med en SQR Tour. Fästet klämmer inte jämnt hela vägen runt.

Angående pakethållarfästen på Grizl,
Observera att det bara är aluminium-versionen som har sådana.

Jonatan F

Aktiv medlem
1: dålig idé pga sadelstolpen och pga Biltemas är svintung. Jag hade deras gamla modell utan stöd-stag och den gick av en vacker dag. Utmattningsbrott.
2: för smal och för mjuk. Kommer inte gå.
3: Nu verkar du ju ha fastnat för caradice men jag löste samma problem med ett pizza-tack och en vattentät ryggsäck. Smidig att bära runt på kontoret men kan ha den på cykeln när man cyklar. Pizza-rack är ju rätt snyggt att ha på en gravel med så man behöver inte ta loss den ;)

Tex:

fyrbåk

Aktiv medlem
Jag kör SQR-fäste på kolfiberstolpe. Funkar hur bra som helst.

moros

Aktiv medlem
Jag kör SQR-fäste på kolfiberstolpe. Funkar hur bra som helst.
Japp. Finns det många som gör och jag tror inte Carradice säger varken bu eller bä vad jag har sett i alla fall. Men jag struntar gärna i det för egen del

Senast ändrad:

trobban

Ny medlem
Tack för alla svar och allt engagemang.

Jag tror att jag kokat ner det hela till trealternativ för helheten

1) Köp en Grail och byt ut sadelstolpen i kolfiber mot en i aluminium. Montera avtagbara skärmar och någon av SQR- väskorna från Carradice.

2) Köp en Grail och acceptera ryggsvetten från en ryggsäck

3) Göra en reträtt och skaffa en cykel med pakethållare som kommer vara svårare att ta ut på äventyr (Grizl, eller kanske en ren pendlare)

Alternativ 1) känns som det väldigt när på fyller alla mina behov. Gäller bara att välj modell från Carradice och snabbgoogla på om det finns alternativ som inte behöver levereras från UK (dyr frakt och lång leveranstid)

Ytterligare input är självklart välkommen.

moros

Aktiv medlem
Tack för alla svar och allt engagemang.

Jag tror att jag kokat ner det hela till trealternativ för helheten

1) Köp en Grail och byt ut sadelstolpen i kolfiber mot en i aluminium. Montera avtagbara skärmar och någon av SQR- väskorna från Carradice.

2) Köp en Grail och acceptera ryggsvetten från en ryggsäck

3) Göra en reträtt och skaffa en cykel med pakethållare som kommer vara svårare att ta ut på äventyr (Grizl, eller kanske en ren pendlare)

Alternativ 1) känns som det väldigt när på fyller alla mina behov. Gäller bara att välj modell från Carradice och snabbgoogla på om det finns alternativ som inte behöver levereras från UK (dyr frakt och lång leveranstid)

Ytterligare input är självklart välkommen.
Hur ofta tror du att du vill ha cykeln "ren"? En vettig lätt pakethållare plockar man ju av på ett par minuter om man är lite förberedd. Det är ju inte som att byta däck eller plocka av skärmar. Problemet är väl väsklösningen om man inte gillar sidoväskan. Men kanske någon av varianterna som sitter på toppen med sånt MIK-system. Men det är kanske svårt att få en toppväska stor nog att rymma en dator.

Senast ändrad:

trobban

Ny medlem
Har kollat lite. Allt tyder på att det är prisvärda cyklar och alla verkar ju gilla titanramar. Kul med något lite unikt/ovanligt också (Canyon är ju knapast en uppstickare längre) Planet-X går bort för mig pga

1) Jag är inte kunnig nog att avgöra kvalité och prisvärdhet (Canyon har gott rykte om att hålla bra prisvärdhet rakt igenom, så jag litar på det)

2) Om jag inte lyckas få ett "Statement of Origin" från Planet-X måste jag tulla in den i Sverige vilket gör att priset ökar en del, och även om jag lyckas få till dokumentet kommer den behöva gå igenom tullen, momsdeklareras etc vilet jag inte riktigt pallar

trobban

Ny medlem
Hur ofta tror du att du vill ha cykeln "ren"? En vettig lätt pakethållare plockar man ju av på ett par minuter om man är lite förberedd. Det är ju inte som att byta däck eller plocka av skärmar. Problemet är väl väsklösningen om man inte gillar sidoväskan. Men kanske någon av klickfix varianterna som sitter på toppen?
Sant.

Jag tror ärligt talat att det handlar om att jag är mer sugen på Canyon Grail än Canyon Grizl då jag kommer köra väldigt mycket asfat (pendling). Grail har inga fästen för pakethållare, så då blir det lite krångel direkt. Ett rimligt alternativ är såklart att köpa en cykel med fästen för pakethållare (i.e. Grizl) och skruva på/av vid behov.

Svårt detta med prylar. Många alternativ

Jonatan F

Aktiv medlem
Alu-stolpe och Carradice från Veloform låter helt klart som ett klokt beslut om han har de du vill ha :)

moros

Aktiv medlem
Sant.

Jag tror ärligt talat att det handlar om att jag är mer sugen på Canyon Grail än Canyon Grizl då jag kommer köra väldigt mycket asfat (pendling). Grail har inga fästen för pakethållare, så då blir det lite krångel direkt. Ett rimligt alternativ är såklart att köpa en cykel med fästen för pakethållare (i.e. Grizl) och skruva på/av vid behov.

Svårt detta med prylar. Många alternativ
Nej vill man ha en speciell cykel och den saknar fästen då blir det svårt.

En annan aspekt av det hela. När vill du cykla på din nya cykel? Canyon har väl inga Grail inne och det har jag skrivits en del om konstant framskjutna leveransdatum. Alternativet behöver å andra sidan inte heta Planet-X

SIE

Aktiv medlem
Att ha en dator hemma och en på jobbet förenklade min pendlingspackning avsevärt på den tiden jag fortfarande jobbade på bortakontor (nytt ord?). Underlättar såklart om man jobbar genom vpn el dyl.

trobban

Ny medlem
Nej vill man ha en speciell cykel och den saknar fästen då blir det svårt.

En annan aspekt av det hela. När vill du cykla på din nya cykel? Canyon har väl inga Grail inne och det har jag skrivits en del om konstant framskjutna leveransdatum. Alternativet behöver å andra sidan inte heta Planet-X
Ja, leveranskedjorna är ju vad de är. Jag tror inte Canyon är värre än andra där utan alla har problem.
Canyon släpper cyklar varje måndag läste jag. I måndags fanns Grail i den storlek och färg jag ville ha för leverans i april (såklart risk för att det skjuts fram). Ok för mig.

Har du tips på bra alternativ som finns för omgående leverans är det självklart intressant

trobban

Ny medlem
Att ha en dator hemma och en på jobbet förenklade min pendlingspackning avsevärt på den tiden jag fortfarande jobbade på bortakontor (nytt ord?). Underlättar såklart om man jobbar genom vpn el dyl.
Jag är konsult med relativt korta uppdrag och tyvärr innebär det att jag får en (eller ibland två 😢) kunddatorer som behöver fraktas.

Sulfaten

Aktiv medlem

Pfaff

Aktiv medlem
Får det plats en laptop i en sådan? Är ute efter något liknande som trådstartaren, fast till min UnitX. Kör ryggsäck till laptopen idag och en styrväska till kläderna.

Vet ej, har aldrig kört runt med en laptop. Men lite ombyte, lunchmacka och annat smått och gott får plats. 10 liter.

Sulfaten

Aktiv medlem
Får cykla ner till Bikester och se om de har några sådana inne så att man kan prova.

Sulfaten

Aktiv medlem

Visa bilaga 536755
Har kikat och kommit fram till att jag är sjukt sugen på en Nelson Longflap.
Ska till London i april och har spanat in några cykelaffärer som har dem inne. Hoppas bara att den får plats och inte slår i däcket.

Köp & Sälj

Topp