Köpråd: Enklare hybrid för pendling ca 8 km enkel väg

topsykrett

Ny medlem
Hej på er!

Jag är på jakt efter en lättare hybridcykel för att kunna pendla ca 8 km enkel väg, året runt på (möjlighet till vinterdäck, stänkskärmar, pakethållare vore toppen).

Är 188 cm lång så tittar på storlekar ~Large
Väger ca 70kg

Ingen erfarenhet sedan tidigare så dålig koll på vad som är bra eller dåligt på en cykel.

Har kikat på Decathlons Riverside 900 https://www.decathlon.se/hybridcykel-riverside-900-id_8577823.html
Alternativt deras lite billigare Riverside 500 https://www.decathlon.se/riverside-500-gra-rod-id_8405210.html

Har dock förstått att billiga dämpade gafflar = skräp oftast ? och vägen till jobbet är till 99% asfalt/stadskörning så de enda "guppen" är väl trottoarkanter.
1 eller 2 viadukter annars ganska plan väg.

Några övriga tips/förslag på cyklar ?

Budget: runt 5000 kr (helst under)

Är händig så inga problem att serva/skruva själv i garaget. Fördel om det finns en fysisk butik att klämma/känna på grejjerna innan köp.

aben

Aktiv medlem
Dämpad gaffel hade jag absolut avstått ifrån, i ditt fall behövs de inte och då är de en klar nackdel även i bättre kvalitet. Eftersom du har kunskap och möjlighet att själv serva och vill ligga lägre i pris hade jag letat begagnat.

Senast ändrad:

topsykrett

Ny medlem
Dämpad gaffel hade jag absolut avstått ifrån, i ditt fall behövs de inte och då är de en klar nackdel även i bättre kvalitet. Eftersom du har kunskap och möjlighet att själv serva och vill ligga lägre i pris hade jag letat begagnat.
Ok, tack. Hade gärna köpt begagnat men inte hittat något vettigt och har ingen lust att "gå och vänta" på att ett bra objekt ska dyka upp. Håller ögonen öppna iaf, men fördel att bara glida in i en butik och hämta ut en cykel.

Ingen dämpgaffel, singelklinga, bra däck, riktiga skärmar, bra belysning (gärna fastmonterad) är vad jag hade letat efter. Jag skulle tittat på denna istället: https://www.xxl.se/white-ax-290-ff-21-allroundcykel-herr-svart/p/1170634_1_style Det blir även lite pengar över för tillbehören. Finns nog en helt egen tråd om den cykeln

Tack, såg ut som en trevlig bas-cykel att pendla med! Hur är det med mekaniska skivbromsar kontra hydraliska? Går det att uppgradera på en sån hojj eller är det inte värt att börja sätta på dyrare komponenter på en billig grund? "sminka en gris"

Ska leta upp tråden och läsa på lite..

Bonzo

Aktiv medlem
Ok, tack. Hade gärna köpt begagnat men inte hittat något vettigt och har ingen lust att "gå och vänta" på att ett bra objekt ska dyka upp. Håller ögonen öppna iaf, men fördel att bara glida in i en butik och hämta ut en cykel.

Tack, såg ut som en trevlig bas-cykel att pendla med! Hur är det med mekaniska skivbromsar kontra hydraliska? Går det att uppgradera på en sån hojj eller är det inte värt att börja sätta på dyrare komponenter på en billig grund? "sminka en gris"

Ska leta upp tråden och läsa på lite..

Den finns även med hydrauliska bromsar. Lite bättre växlar på den modellen också och jag tycker nog att den är värd den extra tusenlappen.

aben

Aktiv medlem
Jag tycker nog ramen är väl "enkel" för att uppgradera komponenterna på men det är kanske mest för det böjda överröret som jag inte gillar.
Den här som dök upp i en annan tråd ser bättre ut tycker jag:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Enkla hydrauliska Shimanobromsar kostar väldigt lite och fungerar utmärkt, är väl en rimlig uppgradering om inte de mekaniska är tillfreds.

Ilritorno

Aktiv medlem
Den här som dök upp i en annan tråd ser bättre ut tycker jag:

Jag har den där cykeln, men i fälgbromsversionen. Har bytt ut det kassa klumpiga vevpartiet+lagret, hjulen, samt pedalerna. Gillar den mycket nu. Används som pendlare/fingruscykel/vinterträning (när isfritt), funkar finfint trots billiga komponenter överlag.

(Ursäkta tjöt, inte första gången postar om denna cykel i liknandet trådar, men ev. relevant input för TS.)

Senast ändrad:

Bonzo

Aktiv medlem
Jag har den där cykeln, men i fälgbromsversionen. Har bytt ut det kassa klumpiga vevpartiet+lagret, hjulen, samt pedalerna. Gillar den mycket nu. Används som pendlare/fingruscykel/vinterträning (när isfritt), funkar finfint trots billiga komponenter överlag.

(Ursäkta tjöt, inte första gången postar om denna cykel i liknandet trådar, men ev. relevant input för TS.)

Tycker den ser trevlig ut. Nu är jag egentligen inte i behov av ytterligare cyklar, men jag kan ändå passa på att fråga hur mycket utrymme det finns för bredare däck på den? Har en CX idag som inte tar tillräckligt breda däck för bekväm gruscykling.

moros

Aktiv medlem

8s disc har jag också själv kollat på trots att jag inte alls behöver ny pendlarhoj. Najs med navdynamo. Men då får man leva med mekanisk broms. Att uppgradera bockstyre med hydraulisk är kostsamt.

Håller med annars om att pengarna upp till den lite vassare White-hojen är värt det

LTS

Aktiv medlem
Inte jättemycket mer utrymme. Skulle uppskatta det till att det kan funka med 35 mm på sin höjd.
Gäller det även skivbromsversionen? Den har 32mm däck orginal istället för 28mm på fälgbromsversionen och på bilderna ser det ut som att det finns gott om plats upptill både fram och bak. Det går inte att se hur trångt det är vid vevhuset.

Ilritorno

Aktiv medlem
Jo det är möjligt det inte är precis samma geo på skivbromsversionen förstås.

Men det är 32 mm på däcken som följer med även på fälgbromsversionen. De har fel i specen.

LTS

Aktiv medlem
Jo det är möjligt det inte är precis samma geo på skivbromsversionen förstås.

Men det är 32 mm på däcken som följer med även på fälgbromsversionen. De har fel i specen.
Aha. Jag är inte heller spekulant på ännu en cykel. Men jag gissar att geo är lika. Kostnaden måste hållas nere på något sätt på en cykel som inte är dyr. Frågan är om det är fälgbromsarna som begränsar utrymmet eller något annat?

Ilritorno

Aktiv medlem
Jo så jag tänkte med. På en så billig cykel lär de ju hålla ner kostnaderna. Fälgbromsen begränsar. Men det är inte jättemycket utrymme kvar på min även om bortser från bromsen. Har ett par 32 mm Panracer Gravelking på.

ILiveToRide

Aktiv medlem
Jag har fått hem en sån Fixie inc disc street. Har iofs inte använt den ännu. Är ju lätt 10mm på vardera sida av 32:orna. Satt i 45mm skärmar och tänkte köra 38:or iaf sen

Kan mäta senare när jag är hemma.

Ilritorno

Aktiv medlem
…Är ju lätt 10mm på vardera sida av 32:orna. Satt i 45mm skärmar och tänkte köra 38:or iaf sen

Kan mäta senare när jag är hemma.
Ca 10 mm stämmer när mäter på min. Med 32:or då. Men det ger väl inte så mycket utrymme för ökning. Håller fast vid att 35:or nog max

Ett par mindre fina bilder (smutsig cykel ja)

Bilagor

• A2D4458C-A4B7-4F1A-A3AF-9102571D11F5.jpeg
    A2D4458C-A4B7-4F1A-A3AF-9102571D11F5.jpeg
    533.9 KB · Besök: 11
  • A1D9C0EE-ABB2-4EDE-9E86-26141DBFFDA5.jpeg
    A1D9C0EE-ABB2-4EDE-9E86-26141DBFFDA5.jpeg
    684 KB · Besök: 11

ILiveToRide

Aktiv medlem
Nja, jag får revidera lite. Nertill vid kedjestagen är det ca 7mm per sida. Skärmarna på bilderna är SKS Longboard 45 som är typ 48 utvändigt och jag har dragit ner den mellan kedjestagen men den är lite hopklämd där.

Vid sadelstagen är det ca 15mm per sida, lika fram i gaffeln. Var det som satt kvar i minnet.

Bilagor

• IMG_0937.jpg
    IMG_0937.jpg
    466.1 KB · Besök: 41
  • IMG_0939.jpg
    IMG_0939.jpg
    462 KB · Besök: 31
  • IMG_0940.jpg
    IMG_0940.jpg
    446.5 KB · Besök: 43
  • IMG_0942.jpg
    IMG_0942.jpg
    577.3 KB · Besök: 41

JohanRR4

Aktiv medlem
Jag har kört en Specialized Sirrus Elite 2020 model nu i ungefär 1 år. Känns väldigt snabb om man jämför med min Kona Honzo som jag använde innan det. Jag hade nog letat efter någon liknande fitness cykel begagnat.

Har kört med både väg- och dubbdäck utan problem. 35mm bredd

Topp