Köpråd för nybörjare, ännu en tråd...

Hedbergl

Medlem
Hej!
Är ganska ny när det gäller Mtb så jag tar tacksamt emot lite tips och råd. Jag köpte en billig instegscykel förra våren för att se om det var något för mig, vilket det var... :). Nu till våren tänkte jag lägga lite mer i alla fall, runt 12-13000:- är väl tanken. Har testat Trek Roscoe 8 på Isaberg ett par gånger och den känns trevlig men är nog ute mer efter en Xc-cykel då det nog blir mest sån terräng jag kommer cykla i. Kommer nog komplettera med dropper-post vartefter så det måste funka att sätta dit. Jag är 182cm och väger strax över 80 kg.
Det här är några jag tittat på(ingen aning om det är något vettigt) :
https://www.sportson.se/produkt/x-caliber-9

https://www.sportson.se/produkt/rockhopper-men-pro-1x-29

https://www.sportson.se/produkt/scale-970-v221758

Några tankar eller tips på andra cyklar? Hur är Cannondale t.ex. i den prisklassen?

Vill köpa nytt och i en fysisk butik.
Kom med frågor om det är något ni behöver veta!

Mvh Linus

kais01

Aktiv medlem
läsa gärna de sjuttioarton trådar som redan finns i ämnet, de är verkligen inte långt borta. j

jag tycker: undvik att köpa hardtail om du inte vill ha en garagevärmare, och handla nu när det är köparens marknad, inte till våren.

vill du komma billigt undan köp gärna en begagnad hoj med två framklingor, de räknas som omoderna men har egentligen vissa fördelar, byt sedan den mindre till 26 eller 28t så har du de facto en singelklinga lämplig för stig. sedan stora klingan på grusväg. att acceptera detta kan lätt halvera priset på hojen.

om du önskar något framtidssäkert undvik cyklar med kort framända. de kännetecknas ofta av lång styrstam. de är otäcka vid stigcykling. slack gaffelvinkel är däremot enligt mig överreklamerat. det är ett alternativt sätt förlänga framändan, men ger onödigt styv känsla i cykeln, kombinerat med tendens att den kastar åt sidan i lägre fart och ojämnt underlag, kallas självstyrning.

Hedbergl

Medlem
Det är ändå en XC som jag är ute efter, mest mångsidig känns det som. Men det är ju grymt svårt i och med att allt är nytt för en... Om man tar en sak som bromsar, märker men stor skillnad på en cykel i den prisklassen?

Är det här något att ha?
https://hagacykel.nu/produkt/rockhopper-chisel/

Dom har 20% den 25/1 på hela sitt sortiment, även beställning av nya, man kanske ska passa på då...
Dom säljer ju även Scott som jag kikat på.

kais01

Aktiv medlem
bromsarna bör vara acceptabla på flertalet av dagens mtb från mellanprisklass. vill du optimera bromsverkan sätt på en större skiva, kostar några hundra. gillar själv 203 mm fram.

om du köper en xc, titta efter om det får plats fetare däck, t ex 2,6 tum. då kan du om du senare önskar tweaka den mera åt stighållet.

Hedbergl

Medlem
kais01 sa:
bromsarna bör vara acceptabla på flertalet av dagens mtb från mellanprisklass. vill du optimera bromsverkan sätt på en större skiva, kostar några hundra. gillar själv 203 mm fram.

om du köper en xc, titta efter om det får plats fetare däck, t ex 2,6 tum. då kan du om du senare önskar tweaka den mera åt stighållet.

Det låter bra, tack för grymt bra tips!
Går det sätta dit fetare däck på samma fälg?
Ska kolla vidare och se vad det finns för alternativ.
Något märke man helst ska undvika, där man mest betalar för märket?

SGS

Aktiv medlem
Hedbergl sa:
kais01 sa:

Det låter bra, tack för grymt bra tips!
Går det sätta dit fetare däck på samma fälg?
Ska kolla vidare och se vad det finns för alternativ.
Något märke man helst ska undvika, där man mest betalar för märket?

Fälgen bör ha en inre diameter på minst 30mm för att 2,6" ska komma till sin fulla rätt. Mindre fälgar fungerar, men ju mer avsteg desto sämre upplevelse.

Standard i prisklassen är annars fälgar på sisådär i22-i25 och däck mellan ca 2,0-2,3". I synnerhet för XC. Ska du hitta bredare fälgar än så blir det nog stigcykel redan från början om vi snackar nypris.

Ang. märken och graden av prisvärdhet betalar man egentligen mest för märket gällande allt förekommande i de fysiska butikerna. Mest valuta för pengarna ger onekligen onlineköp. Undantaget rejäla vinter-reor, förstås.

kais01

Aktiv medlem
om du ska köra 2,6 tums däck får innerbredden på fälg gärna vara 35 mm. kör själv med 40. men 2,35 räcker långt och då går det bra med normal fälg på 25-30 mm.

kanske ska varna för att det funnits lite olika åsikter om detta här på forumet. min input är att om du är tung spelar detta mindre roll eftersom du då ändå kör med högre däcktryck, vilket tenderar att stabilisera däcket.

15 ksek för en första hardtail är förhållandevis mycket. flertalet brukar gå vidare till helfjädrat, får du tillbaka pengarna då? skulle inte tro det. både beg och nytt kostar extra om det känns bekant typ klickmagnet. man kan ju också vara en fördel om man snart skall byta upp sig och står i säljläge.

gör dig gärna omaket att läsa igenom några av alla de trådar om nybörjarhoj som redan finns.

min personliga åsikt är att det är oerhört svårt att varaktigt optimera en förstacykel, att det är mycket lättare veta vad man egentligen vill ha när man kört ett tag. därav följer att till en början få tag i något enklare som ändå duger. då har man också något att cykla på medan man provar sig runt, och väntar på fyndet. inledde själv med en billig 26a helfjädrad, inte ett råd som jag utan vidare vill vidarebefordra då det finns mycket gammalt skräp därute, men du förstår principen. jag hade dock sinkadustur och fick tag i en hoj jag fortfarande använder och gillar skarpt trots att jag snart köpte en kolfiber fs 29a av dyrt snitt.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Om jag förstår TS rätt så är detta cykel nr 2. Vad har du för cykel idag och är det något som du tycker är bra/dåligt med den?

Hedbergl

Medlem
kais01 sa:
om du ska köra 2,6 tums däck får innerbredden på fälg gärna vara 35 mm. kör själv med 40. men 2,35 räcker långt och då går det bra med normal fälg på 25-30 mm.

kanske ska varna för att det funnits lite olika åsikter om detta här på forumet. min input är att om du är tung spelar detta mindre roll eftersom du då ändå kör med högre däcktryck, vilket tenderar att stabilisera däcket.

15 ksek för en första hardtail är förhållandevis mycket. flertalet brukar gå vidare till helfjädrat, får du tillbaka pengarna då? skulle inte tro det. både beg och nytt kostar extra om det känns bekant typ klickmagnet. man kan ju också vara en fördel om man snart skall byta upp sig och står i säljläge.

gör dig gärna omaket att läsa igenom några av alla de trådar om nybörjarhoj som redan finns.

min personliga åsikt är att det är oerhört svårt att varaktigt optimera en förstacykel, att det är mycket lättare veta vad man egentligen vill ha när man kört ett tag. därav följer att till en början få tag i något enklare som ändå duger. då har man också något att cykla på medan man provar sig runt, och väntar på fyndet. inledde själv med en billig 26a helfjädrad, inte ett råd som jag utan vidare vill vidarebefordra då det finns mycket gammalt skräp därute, men du förstår principen. jag hade dock sinkadustur och fick tag i en hoj jag fortfarande använder och gillar skarpt trots att jag snart köpte en kolfiber fs 29a av dyrt snitt.

Så egentligen kanske det inte spelar så jättestor skillnad för mig som nybörjare om det skiljer litegrann mellan cyklarna, då det ändå inte är något jag kommer märka? Det är bara så att man vet om det är några specifika saker man ska titta efter eller passa sig för, så att man inte går på en nit på första ordentliga cykeln man köper. Jag hade ju tänkt lägga runt 12 men i och med att dom kommer ha 20% kan man ju få en lite bättre hoj för samma pengar tänkte jag...

Återigen, jag är tacksam för feedbacken jag fått, det är mycket man behöver sätta sig in i...

Hedbergl

Medlem
MP3-Sthlm sa:
Om jag förstår TS rätt så är detta cykel nr 2. Vad har du för cykel idag och är det något som du tycker är bra/dåligt med den?

Jag har en Merida Matts Woodland, kostade typ 5000 när den var ny men jag la 1500 då killen knappt cyklat på den, var i princip oanvänd. Det är ju ingen fjädring att tala om, dåliga växlar, men den tar en ju framåt liksom... :) Funkar som instegshoj men inte för mer...

jonte987

Aktiv medlem
Alla 3 länkade har 141mm qr nåt annat står inte om hjulen.
Trek har väl bättre växlar och möjligen sämre gaffel än spec. Scott sämre på båda.

Jag hade inte köpt nåt med 141qr men det spelar säkert ingen roll.

Inte mycket för pengarna kan msn tycka.

Hedbergl

Medlem
jonte987 sa:
Alla 3 länkade har 141mm qr nåt annat står inte om hjulen.
Trek har väl bättre växlar och möjligen sämre gaffel än spec. Scott sämre på båda.

Jag hade inte köpt nåt med 141qr men det spelar säkert ingen roll.

Inte mycket för pengarna kan msn tycka.

Vad ska man ha istället och vad är den stora skillnaden?

När det gäller Scale 900 Elite, vad är det som gör den speciell? Är karbonramen eller är det några andra komponenter som är extra vettiga?

Ni som kan något, vad säger ni generellt om Specialized i den prisklassen?

zinkpasta

Aktiv medlem
Generellt är Specialized dyra för vad man får. Kan till viss del kanske vägas upp med bättre andrahandsvärde, men jag är skeptisk. (Och det är inte faktor iaf jag bryr mig om när jag köper cykel.)

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
zinkpasta sa:
Generellt är Specialized dyra för vad man får. Kan till viss del kanske vägas upp med bättre andrahandsvärde, men jag är skeptisk. (Och det är inte faktor iaf jag bryr mig om när jag köper cykel.)

Fast av de 3 länkade med befintlig info?
Den finns här för 11500
https://www.lannasport.se/sv/articles/2.4718.205198/specialized-rockhopper-pro-1x-29-2019

Dock står det där att den har 100mmQR fram, på sportson står det att den har 110mm boost.

Hedbergl sa:

När det gäller Scale 900 Elite, vad är det som gör den speciell? Är karbonramen eller är det några andra komponenter som är extra vettiga?

Det finns i princip 3 standard fram/bak
100/135
100/142
110/148 boost

141mm boost är nåt de av oklar anledning sätter på billiga cyklar. Troligen bara för att på konstlad väg få prisdifferentiering
Det spelar ingen roll om du inte ska uppgradera hjulen eller får får dig att du vill flytta över till en annan ram.

Scale 900 elit är bättre om du tror du ska uppgradera och kanske tävla eller nåt. Fina hjul och ny gaffel så är det en toppen cykel.

Om/när scale finns för 13 000 så är det inget att prata om.
Måste du köpa en nu så vet jag inte. Köp den snyggaste av trek / spec?

Hedbergl

Medlem
jonte987 sa:
zinkpasta sa:

Den finns här för 11500
https://www.lannasport.se/sv/articles/2.4718.205198/specialized-rockhopper-pro-1x-29-2019

Dock står det där att den har 100mmQR fram, på sportson står det att den har 110mm boost.

Hedbergl sa:

100/135
100/142
110/148 boost

141mm boost är nåt de av oklar anledning sätter på billiga cyklar. Troligen bara för att på konstlad väg få prisdifferentiering
Det spelar ingen roll om du inte ska uppgradera hjulen eller får får dig att du vill flytta över till en annan ram.

Scale 900 elit är bättre om du tror du ska uppgradera och kanske tävla eller nåt. Fina hjul och ny gaffel så är det en toppen cykel.

Jag måste inte köpa en precis nu, så man kanske ska ha lite is i magen och vänta och hoppas på att Scale'en kommer ut för 13 000, om den nu gör det. Det känns som att det brukar komma mycket mer erbjudanden på våren då folk faktiskt ska köpa cyklar. Eller hur ligger det till?

Man vill ju helst provcykla några olika men jag vet inte vad butikerna säger om det, om det ens är möjligt att få cykla mer än på en parkering...

jonte987

Aktiv medlem
Hedbergl sa:
jonte987 sa:
zinkpasta sa:

Den finns här för 11500

Hedbergl sa:

100/135
100/142
110/148 boost

Jag måste inte köpa en precis nu, så man kanske ska ha lite is i magen och vänta och hoppas på att Scale'en kommer ut för 13 000, om den nu gör det. Det känns som att det brukar komma mycket mer erbjudanden på våren då folk faktiskt ska köpa cyklar. Eller hur ligger det till?

Man vill ju helst provcykla några olika men jag vet inte vad butikerna säger om det, om det ens är möjligt att få cykla mer än på en parkering...

Mussette i Malmö hyr ut och drar av hyran om du köper. Du kan ju kolla där du bor.

andreasjoh

Aktiv medlem
Så om man köpet en mtb och ska kunna uppgradera hjulen ska man undvika 141 och köpa 135 142 eller 148?

Är alla hjulen på nya cyklar tubless ready eller är de nått man ska koll efter?

jonte987

Aktiv medlem
andreasjoh sa:
Så om man köpet en mtb och ska kunna uppgradera hjulen ska man undvika 141 och köpa 135 142 eller 148?

Är alla hjulen på nya cyklar tubless ready eller är de nått man ska koll efter?

Allt går att lösa. Bara ett irritationsmoment.
Vet inte om det kan finnas budget hjul som inter är tlr. Du får fråga. Fråga om vikt också kanske.

Topp