(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling

SportOlle

Medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Hej!
Jag och min sambo har nyligen börjat intressera oss för cykling. Vi har alltid tyckt om vandring och tror att cykling kan vara väldigt roligt också.
Vi vill helst börja cykla på asfalt och grusvägar, både långa och korta sträckor. Möjlighet att cykla snabbt skadar inte heller. Efter att ha läst en del känns det som att en varsin gravel bike är det rätta valet av cykel.

Vi är båda väldigt nya inom området och behöver lära oss mycket från grunden.
Vår budget ligger omkring 17.000 - 22.000kr per person.
Vad tycker ni? Har ni några tips på cyklar? Övriga tips? Vad ska vi tänka på?

Tack på förhand!
 

Bengt-re

Aktiv medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Sikta på cyklar som tar 35mm däck med skärmar. Lite fult med skärmar - men i praktiken utökar det användningsområdet om man har bra fasta skärmar. I övrigt... tja bra däck och en storlek som passar samt nogrann justering av sittställning är viktigare än rammayerial, antal växlar, vikt och märke. Sitt bra och rulla på bra välanpassade däck med rätt lufttryck så duger det mesta. Personligen vill jag ha dubbelsidiga spd pedaler och skärmar, men det är mer upp till preferenser antar jag.

IMG_20190512_153709_734.jpg
 

KjellF

Aktiv medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
35 mm med skärm är perfekt för pendling, samma cykel bör rymma ca 45 mm utan skärm, det duger gott för sämre grusvägar.
Utöver det köp de cyklar ni tycker om och kan få leverarade det finns få om några dåliga cyklar i det prisintervallet. Efter några månader eller år har ni kanske andra preferenser och köper ytterligare en cykel men den första är inga bortkastade pengar. Dels är det alltid bra att ha en reservcykel och dels så kan de få olika användningar.
 

SportOlle

Medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Tack för tipsen! En däckstorlek runt 35 mm låter rimligt och all-round. Vi ska dock inte jobbpendla med cyklarna, utan dom ska användas för träning, utflykt, långturer osv. Många fästen för olika saker känns ju ändå bra.
Har ni några tips på vilka märken eller specifika cyklar som är av bra kvalité? Affärer? Hemsidor? Vet inte riktigt vart jag ska börja titta då det finns så mycket. Borde jag gå till en fysisk butik och kika först?
Återigen tack för snabba svar, uppskattas! Alla tips är välkomna!
 

Bengt-re

Aktiv medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Tack för tipsen! En däckstorlek runt 35 mm låter rimligt och all-round. Vi ska dock inte jobbpendla med cyklarna, utan dom ska användas för träning, utflykt, långturer osv. Många fästen för olika saker känns ju ändå bra.
Har ni några tips på vilka märken eller specifika cyklar som är av bra kvalité? Affärer? Hemsidor? Vet inte riktigt vart jag ska börja titta då det finns så mycket. Borde jag gå till en fysisk butik och kika först?
Återigen tack för snabba svar, uppskattas! Alla tips är välkomna!
Det är tramsigt svårt att råda nu eftersom det är makalöst tomt på cyklar överallt så man måste kanske vara mer openminded än vanligt för att hitta cyklar.

Jag har inte koll på vad som går att få tag i idag så har inga konkreta tips.
 
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Kolla på XXL, om ni har tur har de hojar ni kan kolla på och provcykla. Deras egna märke White är prisvärda.
White gx lite är en bra cykel att börja med, pålitlig och enkel 16-växlad Shimano Claris samt mekaniska bromsar med lagom effekt så att ni inte flyger över styret (man bromsar mer och ibland kanske för mycket när man är ny på bockstyre/gravel). Om ni cyklar mer asfalt än grus skulle jag dock byta till slätare däck.
 

Pfaff

Aktiv medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Om ni håller till i stockholmsområdet titta även in hos Decathlon som har en del mycket prisvärda cyklar. Det som finns finns där, inte på nätet.
 

SportOlle

Medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Kolla på XXL, om ni har tur har de hojar ni kan kolla på och provcykla. Deras egna märke White är prisvärda.
Jag får ta en titt på XXL till helgen då kanske! Tänkte även kika inne på Sportson när jag har vägarna förbi.
Den där ser fin ut, fanns ju även i lager i rätt storlek, hmm.
Om ni håller till i stockholmsområdet titta även in hos Decathlon som har en del mycket prisvärda cyklar. Det som finns finns där, inte på nätet.
Bor tyvärr inte i Stockholm.

Har kollat på Ribble en del men storleken för mig är tyvärr slut i lager på alla deras gravel bikes i aluminium och kolfiber.. Kommer in i Oktober.
 

SportOlle

Medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Bump.

Ingen mer som har några fina förslag på gruscyklar? Förstår att det är svårt nu då lagersaldot är dåligt. Budget runt 17-22k, kan sträcka sig till 23k om något väldigt intressant hittas. Har inte problem med att beställa utomlands, bara det är bra och pålitliga affärer och helst inte utanför Europa.
 

SportOlle

Medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Tack så mycket! Ska titta närmare!
Märker att det finns väldigt många cyklar som har 1x11 växlar. Hur skiljer det sig mot 2x11 och 2x10? Säkert en jättevanlig fråga men jag har inte riktigt förstått hur mycket det påvärkar all-round cykling. Om man kör 1x11, saknar man aldrig några växlar? Vid höga hastigheter, är det någon skillnad på trampning/kadens vid de olika setuperna?
 

KjellF

Aktiv medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Jag är glad att jag köpte 2*11 men min cykel rullar mycket asfalt just nu (snitthastighet >30 km/h) och jag har problem med cadens > 85. Jag har alltid levt på styrka snarare än hög frekvens.
1*11 är enklare och fungerar säkert bra vid lägre hastigheter.

Edit, bytte 9 mot 0.
 
Senast ändrad:

SportOlle

Medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Jag är glad att jag köpte 2*11 men min cykel rullar mycket asfalt just nu (snitthastighet >39 km/h) och jag har problem med cadens > 85. Jag har alltid levt på styrka snarare än hög frekvens.
1*11 är enklare och fungerar säkert bra vid lägre hastigheter.
Okej, då kanske jag ska satsa på 2x, brukar gilla lite mer fart i det mesta jag sysslar med.
Hur ser du på 2x10 jämfört med 2x11?
 

Domestique

Aktiv medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Jag kör 2x11 campa chorus på min racer och 1x11 (11-42) Rival på min 3T Exploro. Tycker 1x11 funkar utmärkt, det blir lite större steg mellan växlarna men inget som stör så särskilt mycket men det beror ju lite på hur man cyklar också, det är nog få som snittar över 39 på grusrundorna. Där jag cyklar är det ofta väldigt kuperat och ofta dåligt/grovt grus.
 

SportOlle

Medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Då känns det ändå som att 2x10 kommer fungera utmärkt. Kommer ju köra både asfalt och grus.
Hittade även dessa två cyklar i lager i min storlek (54):
&
Vad tycker ni? Åsikter?
 

kroem

Aktiv medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Jag skulle köpa 11 delat ist för 10-delat då du kan byta delar emot "finare" senare. Iofs, men 10-delat så kan du kanske hitta mycket beggat.. men det är nog hugget som stucket nu när 12/13-delat kommer vara da shit.

Topstonen har mycket bättre specs - och snyggare.
 

Pfaff

Aktiv medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Då känns det ändå som att 2x10 kommer fungera utmärkt. Kommer ju köra både asfalt och grus.
Hittade även dessa två cyklar i lager i min storlek (54):
&
Vad tycker ni? Åsikter?

2X10 fungerar mycket bra på Tiagra-nivå som GRX400 antagligen är.
Hade Tiagra på en GT Grade. Väger lite mer än 105 (600?) men är betydligt billigare i drift. Det blir såklart liiiite större hopp nånstans mellan växlarna men fan vet om man märker av det. Det går ju bra att byta en klinga fram för andra utväxlingsförhållanden, tex 46-34 om det passar bättre. Jag kör 2X11 idag, det är faktiskt inget jag tänker på - gruppsetet följde med cykeln. Med ett 2X system kan man laborera med högläge för lvg och lågläge för svårare grus och jobbiga stiger.
 

SportOlle

Medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Jag skulle köpa 11 delat ist för 10-delat då du kan byta delar emot "finare" senare. Iofs, men 10-delat så kan du kanske hitta mycket beggat.. men det är nog hugget som stucket nu när 12/13-delat kommer vara da shit.

Topstonen har mycket bättre specs - och snyggare.
Det blir nog Topstonen! 2-delat är väl lite mer flexibelt även om det kanske är lite mer mek.

Kom på en fråga till: Varför är storlek M på topstonen endast 50,5cm? Brukar inte M vara ca 54cm? Vanligtvis har jag storlek 54cm (jag är 175cm lång).
 
Senast ändrad:

DanielS

Aktiv medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Ska man cykla en del på asfalt skulle jag definitivt rekommendera 2-delat fram. Jag tycker det blir för stora hopp mellan växlarna med 1x. På grusväg tycker jag dock att 1x fungerar utan problem.

Måtten kan skilja mycket mellan olika märken, och storlek M kan vara olika stora. Det enklaste är att jämföra stack och reach med det man vill ha.
 

SportOlle

Medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Ska man cykla en del på asfalt skulle jag definitivt rekommendera 2-delat fram. Jag tycker det blir för stora hopp mellan växlarna med 1x. På grusväg tycker jag dock att 1x fungerar utan problem.

Måtten kan skilja mycket mellan olika märken, och storlek M kan vara olika stora. Det enklaste är att jämföra stack och reach med det man vill ha.
Där ser man, då ska jag nog köra med 2-delat, blir nog en hel del asfalt på långa turer.

Tack! Kollade stack och reach, verkar som att Topstone 0 har ungefär samma mått där i storlek medium som andra cyklar, trots att ramens storlek är lite mindre.

Lutar då mot att det blir en Cannondale Topstone 0 i storlek M.
 

Jon

Aktiv medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Har en Ridley Kanzo C med Apex 1x11. Mycket nöjd. Två uppsättningar hjul, ett för gravel med 50mm däck och ett par med 28 mm lvg-däck. Funkar utmärkt för lvg med 1x. Jag ligger iofs. inte och pressar i klunga på platten så ofta utan cyklar mest upp och ner för Hallandsåsen. Skönt att slippa skramlet med framväxel. Använde aldrig mer än största 5 dreven bak med 2x på gamla racern.
 

Jon

Aktiv medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Ridley Kanzo C är nog stor i storleken. Köpte en Small i höstas på nätet (xxl) och chansade på att den inte skulle vara för liten till mina 177cm. Var beredd på att ev. få byta till längre styrstam mm. Men jag fick snarare sätta på en kortare stam och flytta fram sadeln ganska långt på sadelstolpen med offset. 😱. Så prova storleken i verkligheten om ni kan.
 

SportOlle

Medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Många bra tips! Tack! Har mycket att lära mig.

Två uppsättningar hjul låter lockande. Antar att det inte tar många minuter att byta hjul. Kan bakhjulet vara besvärligt att ta bort och sätta dit?

Har ju blivit väldigt insnöad på just Cannondale Topstone 0. Dels för att den finns i rätt storlek för både mig och sombon, och för att den ser ut att vara mycket bra för de flesta underlag. Många cyklar slut i lager har jag sett. Tråkigt. Annars har jag tittat på Canyon och Ribble, men som sagt, valdigt tomt på dessa cyklar.
 

KjellF

Aktiv medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Om du har otur behöver du justera bromsarna när du skiftar hjul. Skivbroms har så tighta marginaler att du kan få skrap.
 

Mattiasxe

Medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Smart!

Ny fråga: Plastbiten som sitter på bakre hjulet (dork disc på engelska) är det något som alltid följer med när man köper nya cyklar? Den vill man väl ta bort har jag hört. Och reflexer på hjulen, följer sånt alltid med?
Reflexer ingår nog vid cykelköp, inte hjulköp. Men fråga efter det här i bytes/skänkes tråden om du behöver. Jag har iaf en skolåda full med reflexer... Särskilt de för hjulen.... De verkar föröka sig...
 

Bengt-re

Aktiv medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Smart!

Ny fråga: Plastbiten som sitter på bakre hjulet (dork disc på engelska) är det något som alltid följer med när man köper nya cyklar? Den vill man väl ta bort har jag hört. Och reflexer på hjulen, följer sånt alltid med?
Ekereflexer är trevligare och syns bra. Vissa däck finns med reflexrand. Fungerar bra, men har ofta kortra livsläng än själva däcket.

20180816_235702.jpg
2015-11-11_09-29-29.jpg
 

SportOlle

Medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Nu är köpet gjort! Det landande tillslut på en Cannondale Topstone 0 i storlek M. Hoppas verkligen storleken blev bra. Hade även rabatt genom jobbet så det var trevligt.
Tack för alla råd!

Nu ska väl en hel del tillbehör köpas, bland annat en cykeldator. Någon som har tips på vilka som är bra?
 

kroem

Aktiv medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Nu är köpet gjort! Det landande tillslut på en Cannondale Topstone 0 i storlek M. Hoppas verkligen storleken blev bra. Hade även rabatt genom jobbet så det var trevligt.
Tack för alla råd!

Nu ska väl en hel del tillbehör köpas, bland annat en cykeldator. Någon som har tips på vilka som är bra?
Grattis! Garmin 1030+ :)
 

94tibe14

Aktiv medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Garmin har en variant som heter Garmin Explore som har lagt allt krut på tydliga kartor för navigering och stor fin skärm. De har sparat in på mycket träningsdetaljer så som funktioner med Watt och annat och lagt allt krut på äventyrandet. Jag köpte den och kunde inte varit mer nöjd! Väl värd pengarna, speciellt till ca halva priset av en av de mer "kompletta" datorerna som kanske krävs om man är väldigt intresserad av effekt och data för sin träning.
 

94tibe14

Aktiv medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Note: självklart har den de "data" man önskar som basic med snitthastigheter, höjdmeter, distans etc etc.
 

MagerValp

Aktiv medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Kan bara hålla med. Jag skiter i watt och puls och vill bara ha navigering och tidtagning, och det sköter den bra.
 

KjellF

Aktiv medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Jag har en Elemnt Bolt och är helnöjd med den och kan bara rekommendera den eller andra modeller från Elemnt. Jag har inte haft något strul med den och den är väldigt lättanvänd med app i mobilen. Bolt:en saknar färgskärm vilket kan vara en nackdel när man navigerar efter den men jag misstänker att Elemnt har vägt fördelar mot nackdelar med svart-vitt. En uppenbar fördel är lägre pris men jag misstänker att den även drar mindre med ström än en färgskärm. En annan fördel med Bolt är att det finns knappar som fungerar med vantar på händerna eller i regnväder (i internationella tester skrivs det ofta att avsaknaden av touch-funktion är en nackdel).
 

Pfaff

Aktiv medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Jag har en Elemnt Bolt och är helnöjd med den och kan bara rekommendera den eller andra modeller från Elemnt. Jag har inte haft något strul med den och den är väldigt lättanvänd med app i mobilen. Bolt:en saknar färgskärm vilket kan vara en nackdel när man navigerar efter den men jag misstänker att Elemnt har vägt fördelar mot nackdelar med svart-vitt. En uppenbar fördel är lägre pris men jag misstänker att den även drar mindre med ström än en färgskärm. En annan fördel med Bolt är att det finns knappar som fungerar med vantar på händerna eller i regnväder (i internationella tester skrivs det ofta att avsaknaden av touch-funktion är en nackdel).

Dock har Roam med färgskärm marginellt längre batteritid än Bolt.
 

C-dale

Aktiv medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Den nya Bolt har ju det mesta som Roam har o framförallt mycket större minne. På min Roam fick jag ta bort det mesta för att få rum med Sverige o utvalda delar av Europa.
 

SportOlle

Medlem
(Köpråd) Första gravel biken och ny inom cykling
Googlat på era förslag. Ser att det inte är jättebilligt med cykeldatorer.. Men ska man ha något riktigt bra kostar det väl. Praktiskt med färgkarta och att slippa dra upp mobilen hela tiden.
Men jag funderar på om jag ska ha något simplare nu ibörjan. Nuvarande hastighet, snitthastighet, distans, total distans och tid. Föslag på detta? Gärna inte något som kostar flera tusen.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer