Köpråd första landsvägscykel

Richard T

Ny medlem
Hej,

Nu var det dags att hitta ännu en hobby och jag har under sommaren fallit pladask för landsvägscykling!

Lite bakgrund: Jag är 28år och har alltid varit aktiv (sprungit, spelat hockey, åkt vasaloppet etc.) och fick under sommaren ett ryck att testa på svärfars "gamla" (ca 2013) landsvägscykel, en någorlunda modest utrustad Nishiki komfortracer (Aluminiumram, Shimano Sora/Tiagra splittat gruppset, 23mm däck...). Oavsett utrustning föll jag direkt för känslan att susa fram på landsvägarna och har under sommaren pendlat på den cykeln de fem milen mellan min bostad och sommarstugan.

Oundvikligen har jag börjat titta på att köpa mig en egen cykel under hösten/vintern/tidig vår för att cykla på nästa sommar, och därför vänder jag mig till er kunniga här på happyride... :)

Jag vill köpa en ny cykel, och jag vill köpa en cykel med kolfiberram och åtminstone Shimano 105 gruppset och skivbromsar. Jag har hittills bara cyklat komfortracer men suttit på en mer "äkta" racingram i cykelbutik och tror inte det kommer vara en svår anpassning för mig (någon som kan belysa om detta är en stor anpassning när man väl är på rull?).
Prisklassen jag tänker mig är runt 25000kr men kan sträcka mig lite för att göra en bra affär.

Jag har hittills tittat på bl.a
- Scott Addict 20/30 Disc
- Specialized Tarmac SL6 sport disc
- Canyon Endurace CF SL Disc 7.0/8.0
- Canyon Ultimate CF SL Disc 7.0/8.0
- Merida Reacto

Det vore tacksamt om några av er med erfarenhet av antingen cyklarna ovan eller liknande kunde dela med er av era kunskaper och köpråd. Min analys är att hos Canyon och Merida får man väldigt mycket cykel för pengarna, tycker ni denna analys stämmer?

Mycket tacksam för svar!

Mvh
Richard

Joem

Medlem
Alla de cyklarna är fullgoda alternativ till att kunna ha det bra i skapligt många år framöver. Begränsningen sitter i plånboken och i din skalle. Segmentet 25 papp erbjuder ett stort utbud av olika hojar, så håll utkik på när 2019 modellerna skall bort från lagerhyllorna. Själv har jag en reacto 8000e 2018 som jag inte betalade listpriset för...inte ens i närheten. Styv och fin ram i kol, skapliga 55 mm vision hjul, di2, aerobar, Hydrauliska skivbromsar, livstids ramgaranti etc. Så utifrån din fråga om Merida ger mycket för pengarna är mitt svar ja. Om märket känns sexigt? Naej, inte jetemykket. Men jävlar vad snabb jag blev :)

(Inte som han i ”specialized-vs-Canyontråden dock)

Richard T

Ny medlem
Riktigt bra idé att ge sig ut efter 2019/2020-modeller i höst! Brukar Canyon köra någon utförsäljning på webben i slutet av året där man kan göra ett bra klipp också?

Stumpy

Aktiv medlem
Populära Canyonmodeller i vanliga storlekar brukar vara slut redan på våren. Kolla om din storlek finns nu.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Börja prenumerera på canyons nyhetsbrev och kolla upp din storlek mha diverse hjälp på internet samt canyons egna PPS-metod. När du sen får e-post om att de har satt ner just din modell och storlek klickar du hem sen snabbt som en kobra. 🥳

McAdam

Aktiv medlem
Hej,

Nu var det dags att hitta ännu en hobby och jag har under sommaren fallit pladask för landsvägscykling!

Lite bakgrund: Jag är 28år och har alltid varit aktiv (sprungit, spelat hockey, åkt vasaloppet etc.) och fick under sommaren ett ryck att testa på svärfars "gamla" (ca 2013) landsvägscykel, en någorlunda modest utrustad Nishiki komfortracer (Aluminiumram, Shimano Sora/Tiagra splittat gruppset, 23mm däck...). Oavsett utrustning föll jag direkt för känslan att susa fram på landsvägarna och har under sommaren pendlat på den cykeln de fem milen mellan min bostad och sommarstugan.

Oundvikligen har jag börjat titta på att köpa mig en egen cykel under hösten/vintern/tidig vår för att cykla på nästa sommar, och därför vänder jag mig till er kunniga här på happyride... :)

Jag vill köpa en ny cykel, och jag vill köpa en cykel med kolfiberram och åtminstone Shimano 105 gruppset och skivbromsar. Jag har hittills bara cyklat komfortracer men suttit på en mer "äkta" racingram i cykelbutik och tror inte det kommer vara en svår anpassning för mig (någon som kan belysa om detta är en stor anpassning när man väl är på rull?).
Prisklassen jag tänker mig är runt 25000kr men kan sträcka mig lite för att göra en bra affär.

Jag har hittills tittat på bl.a
- Scott Addict 20/30 Disc
- Specialized Tarmac SL6 sport disc
- Canyon Endurace CF SL Disc 7.0/8.0
- Canyon Ultimate CF SL Disc 7.0/8.0
- Merida Reacto

Det vore tacksamt om några av er med erfarenhet av antingen cyklarna ovan eller liknande kunde dela med er av era kunskaper och köpråd. Min analys är att hos Canyon och Merida får man väldigt mycket cykel för pengarna, tycker ni denna analys stämmer?

Mycket tacksam för svar!

Mvh
Richard
Det känns som du tänker helt rätt att köpa på rea i höst. Begagnat är också smart, men begränsar kanske utbudet lite. Glöm inte heller bort att Canyon har en outlet där det ibland går att göra riktiga klipp. Bikester har dessutom ofta 10% rabattkoder som går att hitta lite varstans, och jag är rätt säker på att dessa går att kombinera med redan rabatterade priser. Sen finns ju givetvis lokala butiker som ofta ligger lite högre i pris men å andra sidan kan erbjuda dig värdefull hjälp på olika sätt.

Modellerna du nämner är också vettiga, om än lite olika. Merida Reacto och Canyon Endurace är ganska olika cyklar, inte minst avseende komfort och geometri. 25 000 är kanske inte så mycket pengar för en racer i dagens läge, men vet man inte vad man vill ha (och köper "fel") så är det ändå rätt mycket.

Många cyklar levereras med ganska enkla hjul, och risken finns att du kanske vill uppgradera ganska snart. Canyon brukar vara utrustade med snäppet bättre hjul, och kanske även Reacton (jag vet inte exakt vilken modell du funderar på). Något att tänka på.

Utöver de modeller du nämner tycker jag du bör titta på Cannondale Supersix Evo (uppdaterad till 2020 och får bra omdömen) och Giant TCR (by modell till 2021 men även den gamla verkar fin). Sen finns givetvis bra cyklar från Focus, Cube, Bianchi, Wilier och BMC för att nämna några. Och en begagnad Scott Foil Disc Di2 bör rymmas inom din budget. Listan kan göras lång...

Richard T

Ny medlem
Det känns som du tänker helt rätt att köpa på rea i höst. Begagnat är också smart, men begränsar kanske utbudet lite. Glöm inte heller bort att Canyon har en outlet där det ibland går att göra riktiga klipp. Bikester har dessutom ofta 10% rabattkoder som går att hitta lite varstans, och jag är rätt säker på att dessa går att kombinera med redan rabatterade priser. Sen finns ju givetvis lokala butiker som ofta ligger lite högre i pris men å andra sidan kan erbjuda dig värdefull hjälp på olika sätt.

Modellerna du nämner är också vettiga, om än lite olika. Merida Reacto och Canyon Endurace är ganska olika cyklar, inte minst avseende komfort och geometri. 25 000 är kanske inte så mycket pengar för en racer i dagens läge, men vet man inte vad man vill ha (och köper "fel") så är det ändå rätt mycket.

Många cyklar levereras med ganska enkla hjul, och risken finns att du kanske vill uppgradera ganska snart. Canyon brukar vara utrustade med snäppet bättre hjul, och kanske även Reacton (jag vet inte exakt vilken modell du funderar på). Något att tänka på.

Utöver de modeller du nämner tycker jag du bör titta på Cannondale Supersix Evo (uppdaterad till 2020 och får bra omdömen) och Giant TCR (by modell till 2021 men även den gamla verkar fin). Sen finns givetvis bra cyklar från Focus, Cube, Bianchi, Wilier och BMC för att nämna några. Och en begagnad Scott Foil Disc Di2 bör rymmas inom din budget. Listan kan göras lång...
Tack för tipsen!

Gano

Aktiv medlem
Återkom gärna och berätta hur det gick. Sen kan du hänga här och nörda ner dig i detaljer, vilka pedaler och skor du ska välja, om du får problem med nåt mekaniskt, om man ska ha flaskan på ramen eller i bakfickan, varför du får ont eller domningar, om det är värt att köpa ny sadel etc etc. Det finns precis hur mycket som helst när det gäller cykling.

Richard T

Ny medlem
Återkom gärna och berätta hur det gick. Sen kan du hänga här och nörda ner dig i detaljer, vilka pedaler och skor du ska välja, om du får problem med nåt mekaniskt, om man ska ha flaskan på ramen eller i bakfickan, varför du får ont eller domningar, om det är värt att köpa ny sadel etc etc. Det finns precis hur mycket som helst när det gäller cykling.
Det ska jag göra! Lutar just nu åt en Canyon Endurace CF SL 7.0 eller 8.0 Disc om jag har bra med hår på bröstet på beställningsdagen. För mig med ett otränat öga verkar många cyklar I prisklassen vara väldigt lika sett till gruppset, vikt, däck, fälg etc..

Till synes är det framförallt märket på ramen som skiljer, och vad som är bättre och sämre där är ju jättesvårt när man inte klämt och känt på cyklarna i verkligheten. Ska ta en sväng till närmsta sportson el dyl. För att få en bredare uppfattning i helgen!

McAdam

Aktiv medlem
Du har rätt i att många cyklar är väldigt lika. För en erfaren cyklist kan små skillnader mellan olika modeller vara viktiga, men för en nybörjare är det svårt att veta vad som "betyder något" för just dig.

En sak som du bör vara medveten om är att geometrin skiljer, ibland ganska mycket. Lättast är att titta på stack och reach. De talar om avståndet mellan vevparti och styrhuvud i x- och y-led och säger alltså hur hög och lång ramen är. Canyon Endurace har relativt hög stack och kort reach, och är alltså gjord för att du ska få en upprätt och bekväm sittställning. Till viss del går det att kompensera genom att ändra längd på styrstam och antal spacers under densamma om du skulle vilja det, men det är ändå en "komfortgeometri" vi pratar om. Ganska olik några av de andra cyklarna du nämnde i ditt första inlägg.

Simon_

Medlem
Det ska jag göra! Lutar just nu åt en Canyon Endurace CF SL 7.0 eller 8.0 Disc om jag har bra med hår på bröstet på beställningsdagen. För mig med ett otränat öga verkar många cyklar I prisklassen vara väldigt lika sett till gruppset, vikt, däck, fälg etc.
Om det kan påverka något så är det flera som rapporterat i Canyon-tråden att deras cyklar skickats veckor tidigare än leveransdatum på webben.

Msiipola

Medlem
Det viktigaste är INTE vilken modell du köper.

Om du inte vet ganska väl vilken storlek på cykel du behöver, längd på styrstam etc. finns risken att du köper en cykel som kommer att kännas obekväm efter några mil. En tur runt kvarteret räcker inte. Men du kan ju ha tur och att första intrycket stämmer.
Alltså: Köp cykel i affär där den provas ut för dig.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer