Köpråd Gravel för pendling

VSundh

Medlem
Hej,

Vi ska flytta utanför stan till årsskiftet och min plan är att kunna cykelpendla till jobbet, ca 1-1,5 mil, några dagar i veckan. Duschmöjlighet finns och cykelställ på inhägnat område, stöldrisk mycket låg.

Tänker mig att en gravel skulle passa bra då de ofta har en lite avslappnad sittställning, och gott om fästen fö väskor och skärmar.

Krav/önskemål:
- Avslappnad geo
- Aluminium ram, gärna kolfibergaffel
- Hydrauliska skivbromsar
- Fäste för skärmar
- Gärna en 1x setup, men inte livsviktigt
- Snabb, framförallt i motvind
- Inte eldriven
- Snygg

Har inte bråttom att beställa, även om jag gärna skulle börja rulla lite på den redan i sommar. Vad ska man köpa? Budget ca 20k, men räknar med att köpa ett extra hjulpar utöver det. Är 1,92 lång. Mycket tacksam för input!

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Letar själv efter något liknande och är 1,94 lång. Finns inte mycket i lager för vår längd. NP digger finns på wiggle men med skatter mm då blir det 30tkr :(

BLEKINGE BAD ASS

Aktiv medlem
Canyons alu-grail verkar alla gilla. Tillverkas i storlekar som passar längre cyklister också. Dom har stuckit en del i pris men får nog fortfarande anses vara bra prisvärda gruscyklar. Leveranstiderna är det trista men tipset är att hålla utkik på deras hemsida, ibland får dom in cyklar på lager och då gäller det trycka på köpknappen. Kommer även in returer och democyklade exemplar emellanåt.

VSundh

Medlem
Canyons alu-grail verkar alla gilla. Tillverkas i storlekar som passar längre cyklister också. Dom har stuckit en del i pris men får nog fortfarande anses vara bra prisvärda gruscyklar. Leveranstiderna är det trista men tipset är att hålla utkik på deras hemsida, ibland får dom in cyklar på lager och då gäller det trycka på köpknappen. Kommer även in returer och democyklade exemplar emellanåt.
Vet du om alla även gillar deras skärmar? Har jag förstått det rätt finns inga festen för vanliga skärmar.

NickPick

Aktiv medlem
Canyon släpper ju något som heter grizl snart. Jag tror att de såg hur få som köpte det där apfula styret på deras gravelhoj och vill sälja något som folk verkligen vill ha (ursäkt till er som har köpt den).

Annars whites gravel för 20k kanske? Kommer säkert på rea snart.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Canyon släpper ju något som heter grizl snart. Jag tror att de såg hur få som köpte det där apfula styret på deras gravelhoj och vill sälja något som folk verkligen vill ha (ursäkt till er som har köpt den).

Annars whites gravel för 20k kanske? Kommer säkert på rea snart.
Var hittar man white gravel?

VSundh

Medlem
White hoppar jag nog över, säkert en bra cykel men är lite tveksam till xxl...

Grizl såg intressant ut, synd dock att det bara fanns cf-ramar. Tänker att en aluminiumram klarar pendling och cykelställ bättre..

Bobbysynth

Aktiv medlem
White hoppar jag nog över, säkert en bra cykel men är lite tveksam till xxl...

Grizl såg intressant ut, synd dock att det bara fanns cf-ramar. Tänker att en aluminiumram klarar pendling och cykelställ bättre..
Ramen har nästintill exakt samma geo som Ridley Kanzo Adventure. En betydligt dyrare cykel. Mer stor sannolikhet samma ram.

Ciriaco

Medlem
Jag har nästan exakt samma önskemål som TS. Men min budget är avsevärt lägre, vill hamna kring 10.000kr. Jag vill helst inte öka den då jag hellre lägger pengar på det som mer är min hobby/passion: stigcykling.

Om jag ska ha köra Gravel inser jag att jag behöver kompromissa mycket. Jag kan köra dubbelklinga, men helst inte trippel. Däremot är jag inte så sugen att kompromissa på bromsar (gå till fälgbroms eller mekanisk skivbroms) eller vikt.

Men med 13 km enkel väg (varav 3 i stadstrafik) och en cykel tänkt för att även hänga med barnen till fotbollsträning eller åka och handla med så är jag inne på att kanske kompromissa bort Gravel mot Hybrid. Eller är jag fel ute, kanske fastnat för mycket i jämföra specträsket?

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag har nästan exakt samma önskemål som TS. Men min budget är avsevärt lägre, vill hamna kring 10.000kr. Jag vill helst inte öka den då jag hellre lägger pengar på det som mer är min hobby/passion: stigcykling.

Om jag ska ha köra Gravel inser jag att jag behöver kompromissa mycket. Jag kan köra dubbelklinga, men helst inte trippel. Däremot är jag inte så sugen att kompromissa på bromsar (gå till fälgbroms eller mekanisk skivbroms) eller vikt.

Men med 13 km enkel väg (varav 3 i stadstrafik) och en cykel tänkt för att även hänga med barnen till fotbollsträning eller åka och handla med så är jag inne på att kanske kompromissa bort Gravel mot Hybrid. Eller är jag fel ute, kanske fastnat för mycket i jämföra specträsket?

Mekaniska skivbromsar duger gott, tyvärr är det knappast billigare om de skall vara bra.

Bockstyre är trevligt, det hade jag inte gärna varit utan. Måste man kompromissa bort det så kan man ju återbesöka 90-talet med inner bar ends för att få en rimlig geometri som är hyggligt aero och inte pajar handlederna.
test-sqlab-innerbarends_2JT8724-web.jpg

Pfaff

Aktiv medlem

Decathln kryssar i det mesta men mek bromsar. Nä visst fan. Det är hy..https://www.decathlon.se/langfardscykel-touring-520-id_8575005.html

Ciriaco

Medlem
Ok, kanske inte behöver vara rädd för mek.bromsar. Men jag blev tipsad om Canyon Endurance häromdagen och den kändes klockren (bara någon tusenlapp över budget). Sen såg jag att det var fälgbroms och det kändes inte allväders-säkert. Skivbromsversionen betingar ju nära 15k...

Bengt-re

Aktiv medlem
Ok, kanske inte behöver vara rädd för mek.bromsar. Men jag blev tipsad om Canyon Endurance häromdagen och den kändes klockren (bara någon tusenlapp över budget). Sen såg jag att det var fälgbroms och det kändes inte allväders-säkert. Skivbromsversionen betingar ju nära 15k...

Nä. Skitväderscykling är bra med skivbromsar.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer