Köpråd gravel/hybrid

Sixten Fors

Aktiv medlem
Köpråd gravel/hybrid
jsvahlin sa:
Ett stort plus är om den går att köpa på en svensk sida också :)
http://www.nishiki.se/kollektion/cross-gravel/detour
Åsikter?
Ramens mått/vinklar är helt ok, skulle tro att Medium passar bäst.
Den är billigare i utrustning och 1 kg tyngre än White GX Pro (samma pris) och 1½ kg tyngre än Grail 6 (dyrare).
Nishiki har Sora 2x9 växlar, alugaffel, smala fälgar och smala 28 mm däck, mekaniska skivbromsar istället för hydrauliska.
Den borde vara 2 K billigare än White, kan jag tycka. White går också att köpa i Sverige.
 

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Köpråd gravel/hybrid

Örjan Lax

Aktiv medlem
Köpråd gravel/hybrid
uandt sa:
Stumpy sa:
Hade du bara otur nu?
Hur menar du? TS är rätt tydlig med helst under 10'. Att sen tråden invaderas av nyfrälsta cykeljehovas med fyrtornet/favoritmärkeskatalog i högsta hand hjälper ju knappast trådstartaren.

Alla cyklarna som postats i tråden är okej cyklar, och kan beroende på godtycklig graderingsmodell anses vara helt överlägsna de andra. När det sen kommer in folk med helt uppenbart religiösa värderingar i tråden, det är inte trevligt. Det är heller inte speciellt nyttigt att höra för en person som bara vill köpa en cykel att cykla runt lite på.
Hörrö du "uandt"!
Kan du inte argumentera utan fega personangrepp bör du inte skriva alls.
 

konscious

Aktiv medlem
Köpråd gravel/hybrid
jingleyschmidt sa:
konscious sa:
jingleyschmidt sa:
Den här finns ju också men då rinner det ju iväg lite: https://www.wiggle.se/vitus-substance-vrs-adventure-racercykel-apex-2019/

Nya Vitus Substance-modeller borde dyka upp ganska snart, men priserna lär ligga över 11-12.000 om du vill ha hydrauliska skivbromsar i alla fall.
Skräp!

Apex är helvetets påfund till mänskligheten.
Varför?
Kvalitén är urusel.
 

Sixten Fors

Aktiv medlem
Köpråd gravel/hybrid
jingleyschmidt sa:
Den här finns ju också men då rinner det ju iväg lite: https://www.wiggle.se/vitus-substance-vrs-adventure-racercykel-apex-2019/

Nya Vitus Substance-modeller borde dyka upp ganska snart, men priserna lär ligga över 11-12.000 om du vill ha hydrauliska skivbromsar i alla fall.
Den modellen har för små hjul, 584 mm istället för 622 mm diameter på fälgarna. Krångligt och sämre.
(På barnspråk kallas det det även 27.5" eller 650b)
 

Sixten Fors

Aktiv medlem
Köpråd gravel/hybrid
thomaslundstrom sa:
Är du intresserad av att köpa roadlite kan du läsa det här inlägget av någon som köpte för ett tag sedan: https://happyride.se/forum/read.php/1/1345402/3645980#msg-3645980
Den killen var 191 cm. Roadlite AL 6 herr i stora storlekar (XL, 2XL) är för korta/höga. Dam är bättre men finns bara i max Large. AL 6 herr är även i övrigt en annan ram med QR fram/bak jmf med WMN SL 8 som tipsas om i denna tråd.

Jag har haft två Roadlite, de har inte sämre lack än någon annan Canyon eller, motsvarande cykel från annan tillverkare.
 

NickPick

Aktiv medlem
Köpråd gravel/hybrid
Sixten Fors sa:
thomaslundstrom sa:
Är du intresserad av att köpa roadlite kan du läsa det här inlägget av någon som köpte för ett tag sedan: https://happyride.se/forum/read.php/1/1345402/3645980#msg-3645980
Den killen var 191 cm. Roadlite AL 6 herr i stora storlekar (XL, 2XL) är för korta/höga. Dam är bättre men finns bara i max Large. AL 6 herr är även i övrigt en annan ram med QR fram/bak jmf med WMN SL 8 som tipsas om i denna tråd.

Jag har haft två Roadlite, de har inte sämre lack än någon annan Canyon eller, motsvarande cykel från annan tillverkare.
Redan 56 inlägg!
Canyon är ju en fultysk trots all marknadsföring. Var det inte Vitus som hade en modell som rekommenderades över roadlite för några veckor sedan?
 

Pfaff

Aktiv medlem
Köpråd gravel/hybrid
jsvahlin sa:

Är säkert bra allihopa men jagvrekommenderar att du köper hos nån v de föreslagna butikerna, Länna, XXL eller Cykelkraft ( om du bor i Sthlmstrakten) så du kan åtminstone provsitta och klämma på hojen. Länna har säkert de mest kunniga säljarna....

Edit, fast Bergamonten är inte riktigt den typ av cykel du efterfrågar. Men prova, vetja.
 
Senast ändrad:

jsvahlin

Medlem
Köpråd gravel/hybrid
Pfaff sa:
jsvahlin sa:

Är säkert bra allihopa men jagvrekommenderar att du köper hos nån v de föreslagna butikerna, Länna, XXL eller Cykelkraft ( om du bor i Sthlmstrakten) så du kan åtminstone provsitta och klämma på hojen. Länna har säkert de mest kunniga säljarna....
Dock så går både xxl och cykelkraft rejält dåligt.
 

Örjan Lax

Aktiv medlem
Köpråd gravel/hybrid
jsvahlin sa:
HåkanC sa:
Pfaff sa:
jag rekommenderar att du köper hos nån v de föreslagna butikerna, Länna, XXL eller Cykelkraft ( om du bor i Sthlmstrakten) så du kan åtminstone provsitta och klämma på hojen.
+1
Ytterligare en bra butik i sydöstra Sthlm som har ett stort utbud är TCM i Tyresö
https://www.tcmcykel.se


/Håkan
Bor strax utanför Göteborg :)
Gör ett besök hos Älvängens cykel, det är en bra handlare.
 

Sixten Fors

Aktiv medlem
Köpråd gravel/hybrid
jsvahlin sa:
SUP är väldigt kort, 1 m hjulbas i stl L. Sora 2x9 och wirebroms, QR bak. Tveksam butik snart i KK?

Bergamont (delmängd av Scott) har bra geo. Storlek 55 blir nog rätt till TS. 12 mm axlar fram/bak är bra. Sora 2x9 och wirebroms för 10500 kr, inte jättebilligt. Ändå en vettig cykel på 10,4 kg. https://www.bergamont.com/nl/en/product/bergamont-grandurance-5

Kona har ännu billigare Claris 2x8 drivlina och wirebroms, tyngre cykel på 12 kg. Lite mera äventyrscykel än träningscykel.
 

jsvahlin

Medlem
Köpråd gravel/hybrid
Sixten Fors sa:
jsvahlin sa:
Ett stort plus är om den går att köpa på en svensk sida också :)
http://www.nishiki.se/kollektion/cross-gravel/detour
Åsikter?
Ramens mått/vinklar är helt ok, skulle tro att Medium passar bäst.
Den är billigare i utrustning och 1 kg tyngre än White GX Pro (samma pris) och 1½ kg tyngre än Grail 6 (dyrare).
Nishiki har Sora 2x9 växlar, alugaffel, smala fälgar och smala 28 mm däck, mekaniska skivbromsar istället för hydrauliska.
Den borde vara 2 K billigare än White, kan jag tycka. White går också att köpa i Sverige.
Du rekommenderar alltså gx PRO :)
Både däck o hjul är väl bara o byta ut om man vill ha något bättre :)
 

Sixten Fors

Aktiv medlem
Köpråd gravel/hybrid
jsvahlin sa:
Sixten Fors sa:
jsvahlin sa:
Ett stort plus är om den går att köpa på en svensk sida också :)
http://www.nishiki.se/kollektion/cross-gravel/detour
Åsikter?
Ramens mått/vinklar är helt ok, skulle tro att Medium passar bäst.
Den är billigare i utrustning och 1 kg tyngre än White GX Pro (samma pris) och 1½ kg tyngre än Grail 6 (dyrare).
Nishiki har Sora 2x9 växlar, alugaffel, smala fälgar och smala 28 mm däck, mekaniska skivbromsar istället för hydrauliska.
Den borde vara 2 K billigare än White, kan jag tycka. White går också att köpa i Sverige.
Du rekommenderar alltså gx PRO :)
Både däck o hjul är väl bara o byta ut om man vill ha något bättre :)
Njae, rekommenderar är i sammanhanget ett väldigt starkt ord, men det finns ännu sämre alternativ. Mått, drivlina och bromsar är ok. QR fram/bak är skit, hjulen är skit, att investera 3-4 K i vettiga budgethjul med nav som inte kommer att paja inom 6 månader, men som fortfarande sätts fast med QR-axlar, är inte en jättebra affär.

Grail AL 6 är bättre. Den har även riktiga hjulaxlar och DT Swiss C1850 hjul som inte går sönder. Jag kan tycka att den är mer prisvärd än White.

Även Bergamont ramen är fin, här i rätt stl 55cm med Tiagra och hydraulbroms och samma prisläge som Grail AL 6 https://www.lannasport.se/sv/articles/2.2941.197375/bergamont-grandurance-60-2018
 

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Köpråd gravel/hybrid
Sixten Fors sa:
jingleyschmidt sa:
Den här finns ju också men då rinner det ju iväg lite: https://www.wiggle.se/vitus-substance-vrs-adventure-racercykel-apex-2019/

Nya Vitus Substance-modeller borde dyka upp ganska snart, men priserna lär ligga över 11-12.000 om du vill ha hydrauliska skivbromsar i alla fall.
Den modellen har för små hjul, 584 mm istället för 622 mm diameter på fälgarna. Krångligt och sämre.
(På barnspråk kallas det det även 27.5" eller 650b)
Gör det så mycket när man ska cykla asfalt, grus och snälla stigar? :D Det var väl dessutom standard alldeles nyss. :P
 

jsvahlin

Medlem
Köpråd gravel/hybrid
Sixten Fors sa:
jsvahlin sa:
Sixten Fors sa:
jsvahlin sa:
Ett stort plus är om den går att köpa på en svensk sida också :)
http://www.nishiki.se/kollektion/cross-gravel/detour
Åsikter?
Ramens mått/vinklar är helt ok, skulle tro att Medium passar bäst.
Den är billigare i utrustning och 1 kg tyngre än White GX Pro (samma pris) och 1½ kg tyngre än Grail 6 (dyrare).
Nishiki har Sora 2x9 växlar, alugaffel, smala fälgar och smala 28 mm däck, mekaniska skivbromsar istället för hydrauliska.
Den borde vara 2 K billigare än White, kan jag tycka. White går också att köpa i Sverige.
Du rekommenderar alltså gx PRO :)
Både däck o hjul är väl bara o byta ut om man vill ha något bättre :)
Njae, rekommenderar är i sammanhanget ett väldigt starkt ord, men det finns ännu sämre alternativ. Mått, drivlina och bromsar är ok. QR fram/bak är skit, hjulen är skit, att investera 3-4 K i vettiga budgethjul med nav som inte kommer att paja inom 6 månader, men som fortfarande sätts fast med QR-axlar, är inte en jättebra affär.

Grail AL 6 är bättre. Den har även riktiga hjulaxlar och DT Swiss C1850 hjul som inte går sönder. Jag kan tycka att den är mer prisvärd än White.

Även Bergamont ramen är fin, här i rätt stl 55cm med Tiagra och hydraulbroms och samma prisläge som Grail AL 6 https://www.lannasport.se/sv/articles/2.2941.197375/bergamont-grandurance-60-2018
Dock finns inte grailen i någon storlek :(
Vilken av dessa två hade du satsat på?
 

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Köpråd gravel/hybrid
Är det inte 2019 års Grails som finns på hemsidan? Dom billigare menar jag. Borde komma 2020 snart, såvida dom itne valde samma färger för 2020... Hur som helst så känns det inte som att Grailcyklarna någonsin finns i lager. :P
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Köpråd gravel/hybrid
konscious sa:
jingleyschmidt sa:
konscious sa:
jingleyschmidt sa:
Den här finns ju också men då rinner det ju iväg lite: https://www.wiggle.se/vitus-substance-vrs-adventure-racercykel-apex-2019/

Nya Vitus Substance-modeller borde dyka upp ganska snart, men priserna lär ligga över 11-12.000 om du vill ha hydrauliska skivbromsar i alla fall.
Skräp!

Apex är helvetets påfund till mänskligheten.
Varför?
Kvalitén är urusel.
Jaså!? Jag som kör Apex, vad ska jag hålla koll på? Är Rival bättre?
 

Pfaff

Aktiv medlem
Köpråd gravel/hybrid
QR fungerar alldeles utmärkt i de områden du kommer att färdas. Skivbromsar belastar på ett annat sätt an fälgbromsar men det funkar i alla fall trots farbror Sixtens domedagsprofetier. Whitecykelns hjul är inte de lättaste men kommer att fungera mer än väl. Du kanske får blodat tand så småningom. Eller tycka att det är bra som det är. Det går att uppgradera inom rimliga gränser men ser du ljuset kommer du nog att köpa en annan cykel vad det lider.
Det viktigaste är nog att du kommer igång.
 

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Köpråd gravel/hybrid
Sambal Oelek sa:
konscious sa:
jingleyschmidt sa:
konscious sa:
jingleyschmidt sa:
Den här finns ju också men då rinner det ju iväg lite: https://www.wiggle.se/vitus-substance-vrs-adventure-racercykel-apex-2019/

Nya Vitus Substance-modeller borde dyka upp ganska snart, men priserna lär ligga över 11-12.000 om du vill ha hydrauliska skivbromsar i alla fall.
Skräp!

Apex är helvetets påfund till mänskligheten.
Varför?
Kvalitén är urusel.
Jaså!? Jag som kör Apex, vad ska jag hålla koll på? Är Rival bättre?
Det är väl bara att du kör på och bildar dig din egen uppfattning. :P Fungerar det så fungerar det. :D
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Köpråd gravel/hybrid
jingleyschmidt sa:
Sambal Oelek sa:
konscious sa:
jingleyschmidt sa:
konscious sa:
jingleyschmidt sa:
Den här finns ju också men då rinner det ju iväg lite: https://www.wiggle.se/vitus-substance-vrs-adventure-racercykel-apex-2019/

Nya Vitus Substance-modeller borde dyka upp ganska snart, men priserna lär ligga över 11-12.000 om du vill ha hydrauliska skivbromsar i alla fall.
Skräp!

Apex är helvetets påfund till mänskligheten.
Varför?
Kvalitén är urusel.
Jaså!? Jag som kör Apex, vad ska jag hålla koll på? Är Rival bättre?
Det är väl bara att du kör på och bildar dig din egen uppfattning. :P Fungerar det så fungerar det. :D
Jojo, jag kör på. Men det kunde vara intressant att veta om eventuella vanliga problem så man vet om man ska hålla kolla på något inför en långtur på några veckor :) men hittils är min uppfattning är det är helt ok! :)
 

Sixten Fors

Aktiv medlem
Köpråd gravel/hybrid
jsvahlin sa:
Dock finns inte grailen i någon storlek :(
Vilken av dessa två hade du satsat på?
Ok, hade inte kollat men det stämmer att Grail inte går att beställa just nu.
Vilka två menar du? 2020 Grail är bättre än 2018 Bergamont, jag hade valt Grail. Ser nu att Bergamont har äldre RS405 reglag som inte är så ergonomiska.
White för 10 K är ändå ok, man får inte så mycket för bara 10 K. Åk till XXL och kolla på den, se om fit och finish känns ok.

Det du kan fundera på i butiken är hur kort/långt styrhuvud som känns vettigt för din kropp/sittställning. De bockstyrecyklar som nämnts i tråden har allt från 10 till 20 cm styrhuvud. Försök att bilda dig en uppfattning om hur det känns. Det går bara att finjustera höjden fram med 0-25 mm spacers (distansringar), och ytterligare någon cm med olika styrstammar. Dumt att köpa ett jättelågt styrhuvud och sedan bygga om cykeln med högt torn av spacers och en styrstam som pekar 45° upp i skyn, om inte annat är det skitfult. För långt styrhuvud är inte heller bra, om det gör att ditt styre inte kan komma ner dit Du vill ha det. Fundera även på bockstyre vs. rakt styre.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Swoop

Aktiv medlem
Köpråd gravel/hybrid
Jag hi-jackar tråden lite, nu när Sixten ändå är på hugget. Behöver bara lite input.

Finner mig mellan storlekar på en gravelbike, se geometri nedan:
tabell_geo_gravel.png

Krullstyret jag har idag har liknande mått som den mindre, men däremot är sadelröret väldigt kort på cyklarna i tabellen och jag är orolig för att ha för lite stolpe. Den större cykeln känns däremot som den kan bli onödigt hög, och ha onödigt långa vevar. Men åas känns en kort gravel lite fel.

Jag är 182 cm lång och har 84cm inseam.
 

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Köpråd gravel/hybrid
Sixten Fors sa:
jingleyschmidt sa:
Den här finns ju också men då rinner det ju iväg lite: https://www.wiggle.se/vitus-substance-vrs-adventure-racercykel-apex-2019/

Nya Vitus Substance-modeller borde dyka upp ganska snart, men priserna lär ligga över 11-12.000 om du vill ha hydrauliska skivbromsar i alla fall.
Den modellen har för små hjul, 584 mm istället för 622 mm diameter på fälgarna. Krångligt och sämre.
(På barnspråk kallas det det även 27.5" eller 650b)
Hur tänkte du nu Sixten?
650b med 47mm däck på en Gravel är ju stekhett, breda däck med mycket volym är ju precis vad man vill ha på grusväg.

Och jag kan förstå tanken på en MTB där 650 kan upplevas ha en sämre förmåga att rulla ÖVER ojämnheter på stigar men igen på en grusväg spelar ju den biten mindre kvitta.

650b med 2.1” däck var ett krav för mig när jag letade Gravel, tills jag hittade en som tog 29x2,1.
 

uandt

Aktiv medlem
Köpråd gravel/hybrid
Swoop sa:
jag är orolig för att ha för lite stolpe. Den större cykeln känns däremot som den kan bli onödigt hög, och ha onödigt långa vevar. Men åas känns en kort gravel lite fel.
Din stolpe kommer inte bli för lång och gå av vilken cykel du än väljer. En lång kolfiberstolpe har massa fjädring i sig som jag personligen inte gillar men det finns nog många som tycker tvärtom.

Den större cykeln med längre vevar gör ju att du faktiskt kommer närmre marken och därmed sitter lägre än på den mindre modellen. Jag tycker personligen inte att cyklar med så litet bb-drop som 70 mm är bekväma att cykla på när du har 700cc hjul och däck större än 33mm men andra tycker säkert annorlunda. kör du 650b på den cykeln slipper du de problemen men får andra istället
 

konscious

Aktiv medlem
Köpråd gravel/hybrid
Sambal Oelek sa:
konscious sa:
jingleyschmidt sa:
konscious sa:
jingleyschmidt sa:
Den här finns ju också men då rinner det ju iväg lite: https://www.wiggle.se/vitus-substance-vrs-adventure-racercykel-apex-2019/

Nya Vitus Substance-modeller borde dyka upp ganska snart, men priserna lär ligga över 11-12.000 om du vill ha hydrauliska skivbromsar i alla fall.
Skräp!

Apex är helvetets påfund till mänskligheten.
Varför?
Kvalitén är urusel.
Jaså!? Jag som kör Apex, vad ska jag hålla koll på? Är Rival bättre?
Apex1 inte gjort för annat annat än solskenscykling. Har slitit ut 2 bakväxlar på lika många år, hopplösa att ställa in.
 

Kneecap

Aktiv medlem
Köpråd gravel/hybrid
Swoop sa:
Jag hi-jackar tråden lite, nu när Sixten ändå är på hugget. Behöver bara lite input.

Finner mig mellan storlekar på en gravelbike, se geometri nedan:

Krullstyret jag har idag har liknande mått som den mindre, men däremot är sadelröret väldigt kort på cyklarna i tabellen och jag är orolig för att ha för lite stolpe. Den större cykeln känns däremot som den kan bli onödigt hög, och ha onödigt långa vevar. Men åas känns en kort gravel lite fel.

Jag är 182 cm lång och har 84cm inseam.
Tjena!

Jag är centimetern längre än dig men har kortare ben.
Jag skulle gå på den mindre, den stämmer överens ganska hyfsat med min grusvägssmiskare fast lite flackare STA och lite högre stack vilket passar bättre till dina lite längre ben. Jag kör med 120 mm stam då jag har lång överkropp så borde bli rätt funkis med 100 mm för dig, beroende på vart du behöver ha sadeln i längsled.
Lång stolpe är ju inga problem att hitta, ger lite mer komfort också och 175 vevar är fasiken i längsta laget (för min smak iallafall, jag gillar hög kadens och vill ha frigång i stöket)
Kan ju tillägga att min har 3cm kortare hjulbas (pga brantare HTA) och upplever absolut inte det som några problem på gruset eller på stigar. Men här kommer jag väl bli hårt emotsagd. Men som sagt, egna preferenser.
 

Swoop

Aktiv medlem
Köpråd gravel/hybrid
Tackar för input uandt och Kneecap, blivit lite klokare nu!

Stolpen är Giants egna påfund, cykeln en Revolt Advanced, så att byta stolpe kan bli lite knepigt. Vevar skulle säkert gå bra däremot.

Jag får snacka med lbs, samt mäta lite mer på cykeln jag har hemma.
 

uandt

Aktiv medlem
Köpråd gravel/hybrid
En sån där D-formad stolpe har jag aldrig cyklat på men de funkar säkert bra. Annars gör ju Giant fina cyklar som funkar bra så länge du inte får en med knakande pressfitslager från helvetet. Ickestandard på styrstammar har de också
 

Sixten Fors

Aktiv medlem
Köpråd gravel/hybrid

xzbatt

Medlem
Köpråd gravel/hybrid
Sixten Fors sa:
xzbatt sa:
Ser vettig och prisvärd ut. Vettig ram, 12 mm axlar fram/bak, Tiagra 4700.

Synd att de inte orkar leverera en komplett geotabell: WB, CS, Stack, Reach saknas. Går inte heller att räkna ut exakt givet mängden mått (inkl BB-drop, A2C) som saknas. Givet HTA 71.5 är den säkert ok, men varför inte berätta?
Jag själv köpte ett ramset som jag bygger ihop med delar jag hade till övers och tycker ramen är av bra kvalite i förhållande till priset på 3500kr ink kolfibergaffel.

Jag mailade Merlin om komplett geotabell men det var inget dom hade :P, om jag minns rätt så fanns lite mer geomått på geometrygeeks.
Det som man ska ha med sig är att dom är stora i storlekarna jämfört med många andra cyklar, vilket i sin tur ökade önskan om en komplett geotabell.
 

Sixten Fors

Aktiv medlem
Köpråd gravel/hybrid
Swoop sa:
Jag hi-jackar tråden lite, nu när Sixten ändå är på hugget. Behöver bara lite input.
Finner mig mellan storlekar på en gravelbike, se geometri nedan:
Krullstyret jag har idag har liknande mått som den mindre, men däremot är sadelröret väldigt kort på cyklarna i tabellen och jag är orolig för att ha för lite stolpe. Den större cykeln känns däremot som den kan bli onödigt hög, och ha onödigt långa vevar. Men åas känns en kort gravel lite fel.
Jag är 182 cm lång och har 84cm inseam.
Skillnaderna är inte större att du själv, med din egen erfarenhet från den/de cyklar du redan cyklar på kan avgöra vilka mått som är bättre, samt kompromisser mellan det ena eller det andra. Små skillnader:
Höjdmått: sadelrör 20 mm, stack 14 mm
Längdmått: hjulbas 10 mm = stamlängd 10 mm (för samma position på cykeln)
Jag hade valt rätt ram och bytt vevar, om så behövs. Märker du skillnad på 2,5 mm vevarm?
Styrbredd 42 eller 44, är något av dem mera rätt?

Edit: Om det var jag som hade dina mått och stod inför valet hade jag nog valt den större av dem och 1 cm kortare stam.
grav1.png
 
Senast ändrad:

Sixten Fors

Aktiv medlem
Köpråd gravel/hybrid
konscious sa:
thomaslundstrom sa:
Är du intresserad av att köpa roadlite kan du läsa det här inlägget av någon som köpte för ett tag sedan: https://happyride.se/forum/read.php/1/1345402/3645980#msg-3645980
Verkligheten överträffar internetcyklister, skärmar och breda däck. Roadlite en kass pendlare och kompromiss, mer för pensionärer...
Jo just det :) hur många Roadlite har du själv? Var i tråden efterfrågar TS skärmar? Var i tråden efterfrågar TS en året-runt-pendlare? Min dotter är 15 år och elitidrottare, lite väl ung för pensionärslivet. Hon älskar sin drygt 8 kg Roadlite, den är svinsnabb som pendlare.

Olika modeller av Roadlite har olika gafflar med olika fästen för olika skärmar. Här ett exempel, dotterns förra Roadlite med 36 mm däck. Vita pilar nedan markerar skruvhål för skärmar etc. Hur många fästen saknar du?
Skrm1.png
 
Senast ändrad:

DarthVidar

Aktiv medlem
Köpråd gravel/hybrid
Eftersom den cykel man själv har alltid är den bästa, även för alla andra, så vill jag ändå slå ett slag för Kona Rove! Den är snygg om inte annat, särskilt 2020.

Skämt å sido är jag faktiskt väldigt nöjd med min, jag har hunnit cykla ett gravelrace samt en del både kortare och längre turer på blandat underlag och jag tycker att det är en bekväm och rolig cykel. I förhållande till lågprismärken (White, Vitus) så får man kanske förhållandevis lite mindre för pengarna (QR, Claris, mekaniska bromsar osv) men jag har haft väldigt roligt på min Rove iaf. Jag valde den eftersom den var billig (jag köpte min när det var nån extra rea), snygg, verkade ha en vettig geo och har fästen för allehanda lastbärare (ifall andan skulle falla på) samt att den har QR (för att dra ungar i cykelvagn utan krångel). Den är väl lite högre i fronten än många av de alternativ jag kollat på, vilket jag ser som en fördel eftersom jag har problem med rygg och nacke.

64F072B2-A3C4-4E9C-8770-98206232C98A.jpeg


2D9444D6-F069-4C11-96C7-9642AA8B1D46.jpeg


Edit, lade till lite bilder.
 
Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer