Köpråd Hardtail Trailbike 10-20k

Skogsfaktor

Medlem
Tjena alla 😀 ,

Nybörjare här som precis köpt sin första mtb (Rockrider ST 530). Märkte dock fort att stigarna i södra Stockholm varken är enkla eller flowiga.. . Kort sagt kommer jag införskaffa en till, bättre cykel denna eller nästa månad. Det finns dock lite väl mycket att välja på där ute så alla råd uppskattas. Är ute efter efter en cykel som är designad för att hantera tekniska stigar d.v.s. stora rötter, stenar, grenar, diverse lutning(⬆️⬇️↘️↙️), plötsliga drops o.s.v.. . Prioriterar kontroll/grepp över maxhastighet. Jag förstår att skicklighet kommer i första hand men av vad jag har hört är det mycket roligare och säkrare att ha ett kapabelt fordon att lära sig med. Begagnat(>= 2015) eller sprillans spelar ingen roll men inköp offline föredras för att säkerställa passform.

Budget:
10-20k

Egenskaper:
  • Hardtail
  • Oneby/Singelklinga
  • Tubeless Ready
  • 27.5" eller 29"
  • Aluminium eller Stål Ram(L/XL i storlek, 184cm lång)
  • Platta pedaler

Dem jag funderar på hittils(om jag ens kan hitta dem i stan) är:
Trek Roscoe 6/7
Kona Honzo 2020/2021

Tack på förhand 🙂

Senast ändrad:

andersson.n

Aktiv medlem
Herregud alltså, den här situationen med cyklar som försvinner på en sekund... Fanns Kona Honzo i storlek M på lager hos Bikester för nån timme sen men nu är de slut (finns fortfarande i storlek S). Finns Laufey just nu dock:

Skogsfaktor

Medlem
Gick faktiskt förbi fixmybike idag för att kolla efter en honzo(L) men den hade redan försvunnit :(. Ska kolla närmare på Honzon på K&S. Ser lite mer ut som en XC hoj dock, och ganska dyr för vad den är. Jobbigt att sitta och dregla efter grejer som ändå inte finns tillgängliga. Efter lite funderingar ser den redigerade listan ut som följande:
  • Canyon Stoic 4
  • Kona Honzo 2021
  • Orbea Laufey H10
Lutar starkt mot Stoic 4. Största problemet med samtliga modeller är att hitta dem i lager(speciellt i L). Det smartaste kanske är att vänta några månader tills fler lager fylls på?

Berk

Aktiv medlem
Gick faktiskt förbi fixmybike idag för att kolla efter en honzo(L) men den hade redan försvunnit :(. Ska kolla närmare på Honzon på K&S. Ser lite mer ut som en XC hoj dock, och ganska dyr för vad den är. Jobbigt att sitta och dregla efter grejer som ändå inte finns tillgängliga. Efter lite funderingar ser den redigerade listan ut som följande:
  • Canyon Stoic 4
  • Kona Honzo 2021
  • Orbea Laufey H10
Lutar starkt mot Stoic 4. Största problemet med samtliga modeller är att hitta dem i lager(speciellt i L). Det smartaste kanske är att vänta några månader tills fler lager fylls på?

Begagnad priser är höga just nu, men vet inte om den Honzon går för den pris.

Honzo är en tuff cykel men den skulle behöva en tuffare gaffel och jag skulle sätta på en angleset, då har man en bra stig-HT.

andersson.n

Aktiv medlem
  • Canyon Stoic 4
  • Kona Honzo 2021
  • Orbea Laufey H10

Om du vill cykla i vår / sommar tror jag det är bäst att slå till på Laufeyn jag länkade, då har du en hoj iaf.

Skogsfaktor

Medlem
Jo det verkar ju vara det enda alternativt för en ny stig HT. Den svarta finns det 2 av i varje storlek :D. Hur ser ni på priset överlag? Är det någon av komponenterna som är en särskilt svag länk? Om den verkar vettig så slår jag till i veckan.

DanielS

Aktiv medlem
Jo det verkar ju vara det enda alternativt för en ny stig HT. Den svarta finns det 2 av i varje storlek :D. Hur ser ni på priset överlag? Är det någon av komponenterna som är en särskilt svag länk? Om den verkar vettig så slår jag till i veckan.
Orbean är väl vettigt spec:ad för priset...åtminstone år 2021. Något tung kanske.. och bakväxeltrimmad men det är ju ofta så på märkeshojar. Men du får nog bestämma dig snabbt om något ska finnas kvar.

Argos

Aktiv medlem
Även den billigare modellen steget under (som andersson länkat redan ser jag nu) finns i L och XL.

Skogsfaktor

Medlem
Nja, har cykeln i ett cykelrum så en FS blir det inte XD. Många bra rekommendationer i alla fall! Som det ser ut nu så finns det ju egentligen bara två en att välja mellan:
  • Marin San Quentin 2, 14700 kr
  • Orbea Laufey H10, 17200 kr, slutsåld :(

Maakus

Aktiv medlem
Marin
Nja, har cykeln i ett cykelrum så en FS blir det inte XD. Många bra rekommendationer i alla fall! Som det ser ut nu så finns det ju egentligen bara två en att välja mellan:

Marin:en ser ju rätt schysst ut de pengarna!
Köp! :D

andersson.n

Aktiv medlem
Jag ville inte hetsa för mycket men precis så här har det varit senaste veckorna. Om man håller koll lite på Bikester så får de in nya hojar under veckorna, men det gäller att vara ganska snabb på bollen för de försvinner. Jag har några hojar jag sitter och velar kring som ingen tydligen vill ha, de finns kvar i lager, kanske intressant för dig också:

Typ mittemellan XC och trail.

Skogsfaktor

Medlem
Tack för tipsen allesammans! Tror dock det här är sämsta läget för en köpare på länge (ganska olikt aktiemarknaden). Betala fullpris för en postorder cykel som är "typ" kompetent känns som ett bra sätt att bli missnöjd på. Tänker istället vänta på några av dessa hetsiga köpare som onekligen kommer vilja sälja sin nya fina cykel på K&S/Blocket till ett bra pris när säsongen drar igång eller tar slut.

DanielS

Aktiv medlem
Tack för tipsen allesammans! Tror dock det här är sämsta läget för en köpare på länge (ganska olikt aktiemarknaden). Betala fullpris för en postorder cykel som är "typ" kompetent känns som ett bra sätt att bli missnöjd på. Tänker istället vänta på några av dessa hetsiga köpare som onekligen kommer vilja sälja sin nya fina cykel på K&S/Blocket till ett bra pris när säsongen drar igång eller tar slut.
Håller delvis med dig, visst är det dyrt fn, men de flesta tror ju att denna cykelbrist kommer att bestå något år till, så det kan i värsta fall bli en lång väntan.

OT men kommentaren ang. aktiemarknaden förstår jag inte riktigt dock. All time high på börsen är väl knappast ett givet köpläge?

Skogsfaktor

Medlem
Det slutade med att jag köpte Norco:n som låg ute på Blocket för 11k. Tung och ser mer komplicerad ut än vad jag önskar. Satt i ett par timmar och försökte identifiera alla komponenter men det är svårt för mig att bedöma hur bra dem är. Fick även med 4 Maxxis däck, 3 slangar, extra kasett, kedja, DH seatpost samt handlebars.

FrameNorco Team DH 2006
ForkRockshox Boxxer RC 26"
Rear ShockCane Creek Double Barrel Coil
Rear Shock SpringCane Creek 450x3
ChainKMC X10
ChainsetShimano Saint FC-M820
BashguardHope Bash
Rear BreakShimano Saint ZEE Hydraulic Disc Brake BR-M620
Front BreakShimano Deore XT BL-M8000
ShifterShimano SL-M640
Rear DerailleurShimano ZEE RD-M640
CasetteAltus Shimano Cassette Sprocket CS-HG31
Rear HubHadley XL 150 R5.0
StemEaston Havoc 35mm
PedalsNukeproof Horizon Pro
Rear RimNukeproof Generator DH
Rear TyreMaxxis Minion DHR II 26x2.4
Front RimNukeproof Generator DH
Front TyreMaxxis Highroller II 3C MaxxGrip 26x2.4
HandlebarRenthal Fatbar Carbon
GripsNukeproof Horizon
SeatpostSixpack

2021_0417_20165000.jpg

Här är lite mer detaljerade bilder på dem flesta komponenterna också:

Vettigt köp eller nybörjarmisstag?

Maakus

Aktiv medlem
Ledsen att skriva, men det är ett nybörjarmisstag.
Det där är en downhill hoj, främst avsett för liftburen åkning i bike parks, eller push-bike (putta cykeln upp för backen).
Inget vidare att trampa runt på.

:confused:

Argos

Aktiv medlem
Betala fullpris för en postorder cykel som är "typ" kompetent känns som ett bra sätt att bli missnöjd på.
Dom moderna postordercyklarna du fick tips om i tråden är tråkigt nog mer kompetenta än den gamla FS DH du nyss köpt. Vill du jämföra med aktiemarknaden har du nyss metaforiskt sett köpt aktier i ett kolkraftverk i Murmansk.

wukkaN

Aktiv medlem
Det var förmodligen inte prisvärt eller vettigt med tanke på vill cyklar du tittar på innan... MEN! Du kommer säkert ha roligt på den, vem vet du kanske upptäcker att DH verkligen är din grej och det du vill köra. Vips så är det ett bättre köp än tidigare :)

Häng inte läpp, nu har du ju en cykel att cykla på så ut och ha kul 🤩

Skogsfaktor

Medlem
Fan då! Låter som att jag behöver ett säsongspass i Hammarbybacken för att ha kul på den här hojen. Har på en 10-delad kasett så den är inte omöjlig att cykla i uppförsbacke. Men men, tortyren av att cykla trail på den här kanske lär mig en viktig(dyr) läxa till nästa gång jag får för mig att köpa en mtb XD.

Skogsfaktor

Medlem
Har provat den en del och jag tror faktiskt det smartaste är att sälja den. Den verkar sjukt hållbar, och både fram och bakdämparen är i bra skick, men den är så tung att cykla uppför ens en liten backe jämfört med min skitiga Rockrider. Tror ni jag kan få tillbaka vad jag betalade för den? Känns ju ändå som att DH cyklar borde vara värda en del om dem dyrare komponenterna är i bra skick.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer