Köpråd, heldämpad trail, max 23000kr

Piecekeeper

Aktiv medlem
Hej. Vill köpa min första heldämpade trail-cykel. Har mest tittat på Canyon Neuron AL 6.0.
Lite tveksam då man bara får en 27.5:a till S ram. Sen har en del tyckt att ramen är "gammaldags ". Är 171 och 77 i grenmått. Någon som kan komma med lite alternativ?

jonte987

Aktiv medlem
Medium måste det väl bli om du är171?
Vill du ha nåt som neuron så kanske radon skeen kan vara nåt

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Sen har en del tyckt att ramen är "gammaldags ". Är 171 och 77 i grenmått. Någon som kan komma med lite alternativ?
Kan det inte vara så att det är förra ramen som ansetts gammaldags. AL är väl ny för i år? (Samma som CF fick för något år sedan)

Piecekeeper

Aktiv medlem
Tack alla för era förslag. Detta gjorde ju inte valet enklare bara. På Canyon hemsida hamnar jag på S ram o då 27.5 tum. Leverans är dock inte förrän slutet av juli:(. Radon:en känns som hetaste alternativet. Här hamnar jag dock mellan 16 och 18 tum??...och över budget. Ghost:en känns ju också intressant men kan inte hitta ngn.

jonte987

Aktiv medlem
Tack alla för era förslag. Detta gjorde ju inte valet enklare bara. På Canyon hemsida hamnar jag på S ram o då 27.5 tum. Leverans är dock inte förrän slutet av juli:(. Radon:en känns som hetaste alternativet. Här hamnar jag dock mellan 16 och 18 tum??...och över budget. Ghost:en känns ju också intressant men kan inte hitta ngn.
Jag vet inte, men radon 16'' verkar vara 2mm längre än canyon M så de är tydligen inte överens om hur stor en cykel ska vara.
Enligt den berömda formeln ska du ha 492mm reach + stam. Det talar för 18'' men det finns inte mycket att spela med om det känns långt. Själv har jag längre än formeln säger, men det kanske inte passar dig. Det är modernt med långa cyklar så jag gick på det.

Edit. Radon skeen kollar jag på. Vet inte vilken du menar

Senast ändrad:

Pedalkalle

Ny medlem
Canyon är väldigt små i storlekarna. Jämför lite mått på någon cykel du provat och trivts bra med (har skrivits en del om detta i forumet) den förra ramen hadde några små missar i konstitutionen. Förhoppningsvis har dom ordnat detta på den nya ramen. annars mycket cykel för pengen tycker jag

moros

Aktiv medlem
Som tipsats om ovan så kanske Rose Ground Control 2. Rose påstår ju kunna leverera inom några veckor vilket verkar unikt. Om du anger var du bor så finns det kanske beg tips eller någon som vill låta dig prova. Jag tror också M. Är 175 med ca 79 ben och kör M i någon form av konservativ geo. Har 495 reach + stam. Kunde kanske haft något längre cykel med ett positivt apindex, har ca 182 mellan fingertopparna. Så gå inte bara på bokstaven S utan kolla geometritabellerna

Senast ändrad:

2295

Ny medlem
Köpte Radon Skeen Trail 9.0 i september förra året. Jag är 178 med 83 innerben och jag köpte en large. Perfekt men det är på millimetern med medföljande dropper, så kolla höjd.
Cykeln rekommenderas starkt.

Piecekeeper

Aktiv medlem
Nehe. Jag siktar på medium och 18" med mina 171cm och 77 i grenmått. Dessa tror jag det står mellan nu:
Ghost SL AMR 4.9
Radon Slide Trail 8.0 (över budget):
Canyon Neuron 6.0 AL:

Åsikter?

Sam00

Aktiv medlem
Ghosten skulle du kunna köpa för 23600 med 10% rabbatkod. Radon är mest för pengarna men det är pga kol ramen. Gaffeln på Ghost är fortfarande bäst, bakdämparen är samma. Bromsar är i samma prisklass. Båda har bra däck fast Radon har lite bredare. GX bakväxel på båda, men Ghost har också GX reglage, Radon har NX där. Sen har Radon DT Swiss hjul vilket är bättre. Du har ju kolfiberram på Radon men då måste du sträcka din budget till 28500kr.

Canyon måste du gå upp till 7.0 om du ska kunna jämföra med de första två. Med tanke på att din budget från början var 23000 så skulle jag definitivt försöka be nån att fixa en kod till dig på Bikester och köpa Ghosten. Annars är Radon mest cykel man får mellan de tre, men den kostar mer också.

Slaglängd är också olika, 130 på Canyon, 140 på Ghost och 150 på Radon. Bak är det 130 både på Canyon och Ghost och 140 på Radonen.

Styrhuvud: Radon 65,6, Ghost 66,5 och Canyon 67,5. Sistnämnda är inte tillräckligt flackt för en trail cykel. Ghost och Canyon har båda 433 reach, men kan inte se på Radon vad det är.

Senast ändrad:

Piecekeeper

Aktiv medlem
Ghosten skulle du kunna köpa för 23600 med 10% rabbatkod. Radon är mest för pengarna men det är pga kol ramen. Gaffeln på Ghost är fortfarande bäst, bakdämparen är samma. Bromsar är i samma prisklass. Båda har bra däck fast Radon har lite bredare. GX bakväxel på båda, men Ghost har också GX reglage, Radon har NX där. Sen har Radon DT Swiss hjul vilket är bättre. Du har ju kolfiberram på Radon men då måste du sträcka din budget till 28500kr.

Canyon måste du gå upp till 7.0 om du ska kunna jämföra med de första två. Med tanke på att din budget från början var 23000 så skulle jag definitivt försöka be nån att fixa en kod till dig på Bikester och köpa Ghosten. Annars är Radon mest cykel man får mellan de tre, men den kostar mer också.

Slaglängd är också olika, 130 på Canyon, 140 på Ghost och 150 på Radon. Bak är det 130 både på Canyon och Ghost och 140 på Radonen.

Styrhuvud: Radon 65,6, Ghost 66,5 och Canyon 67,5. Sistnämnda är inte tillräckligt flackt för en trail cykel. Ghost och Canyon har båda 433 reach, men kan inte se på Radon vad det är.
Tack så hemskt mycket. Klockren jämförelse! Tyvärr är ju pengar inblandat också, annars hade jag kört på Radon, men 5500 kr över budget är lite mkt. Ghost:en är jag lite tveksam till. Skulle M ram eller 18" funka annars? Inget ytterligare alternativ som håller budget. Är inte Canyon Neuron 6.0 AL prisvärd?

moros

Aktiv medlem
Om du kollar på Neuron varför inte Ground Control då? För ungefär samma pengar får du genomgående bättre komponenter. Visst, "bara" 120mm slag men det kan räcka gott och väl beroende på vad du skall köra.

kala555

Medlem
Varför inte en Specialized Stumpjumper ST.
Finns hos LBS t.ex. TCM.se. för 24000.
Jag är 170 och en Medium är spot on.
Dessutom har man möjlighet till finansiering hos cykelhandlare för att slippa casha allt på en gång.

Piecekeeper

Aktiv medlem
Om du kollar på Neuron varför inte Ground Control då? För ungefär samma pengar får du genomgående bättre komponenter. Visst, "bara" 120mm slag men det kan räcka gott och väl beroende på vad du skall köra.
Den är tydligen inte tillgänglig förrän om åtta veckor.

moros

Aktiv medlem
Svarta och gröna i strl M är 3 veckor, grå längre. Har som sagt ingen egen erfarenheter av den men specifikationer så slår den de flesta i klassen. Geo är väl snarlik Neuron tror jag

Piecekeeper

Aktiv medlem
Funderar starkt på Ghost:en nu. Tveksam till storleken bara. Bikester rekommenderar S och jag måste gå upp rejält i längder innan det slår över till M. S är slut. Tror ni att M fungerar? Är 171 och 77 i grenmått. Vill ju inte riskera att köpa för stor cykel. Hittar knappt några recensioner på den heller. Är detta en bra trailcykel?

jonte987

Aktiv medlem
Jag kan inte tänka mig att man vill ha s om man är 171. Reach är 433 på M? Ännu kortare är canyon.
Nån kanske orkar räkna ut att droppern kommer att funka och att cykeln inte är för hög annars ska det inte vara några problem.

Ghost är väl inte det flashigaste märket men den går säkert att cykla med.

manneblask

Aktiv medlem
Ghost är väl typ ett dotterbolag till Haibike (eller ägs på något sätt). Och Haibike är ju välrenommerade.

jonte987

Aktiv medlem
Det var väl nån i WC toppen som cyklade Ghost och vann. Fast det gjorde nån på kross också. Kanske hade de vunnit på White om de fått nog betalt . ( orkar inte kolla men det stämmer nog va?)

Edit. Jolanda körde kross 2018.
Terpstra med flera kör Ghost

desmo

Aktiv medlem
Det var väl nån i WC toppen som cyklade Ghost och vann. Fast det gjorde nån på kross också. Kanske hade de vunnit på White om de fått nog betalt . ( orkar inte kolla men det stämmer nog va?)

Edit. Jolanda körde kross 2018.
Terpstra med flera kör Ghost
Alexandra Engen cyklade på Ghost.

Sam00

Aktiv medlem
Nino Schurter skulle förmodligen vinna på vilken XC cykel som helst också. Cykling är inte en sport där maskineriet är det viktiga.

Titta på cyklar med liknande geometri och jämför storlekarna och storleksrekommendationerna. Min hypotes är att fler cykeltillverkare rekommenderar M för din längd.

Piecekeeper

Aktiv medlem
Jaha. Då har man svängt igen..klart över budget, men vad fasen:
Vitus Escarpe 29 VR:
Klarna är man ju kompis med:). Åsikter? Känns som man får rätt mkt för pengarna eller?

Raceaddic

Medlem
Tjejen kör en ghost i M hon är 172 haft den 1år och ramen har inte varit några problem alls, gick igenom den i vintras och alla lager var bra 👌🏻Droppen var i sämre kvalitet dock.
Från början var det en Slarm för 15k med rabatt, nu samma som slarm.x 150-145mm
Den är lite åt de tyngre hållet men de märks verkligen inte när man cyklar

Bilagor

Raceaddic

Medlem

900 över budget

Nypåmtb

Aktiv medlem

900 över budget
Den där är faktiskt riktigt prisvärd 👍

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer