Köpråd, heldämpad trail, max 23000kr

Purchaser

Medlem
Orbean är ju rakt igenom en prisvärd cykel som framför allt fått jättebra reviews för sin ram och dämpning (även de billiga versionerna). Jag skulle inte hängt upp mig på 5 mm fälg. Skulle inte låta det hindra köpet och jag skulle inte lagt ett gäng tusingar på att köpa nya hjul när man får den. Cykla sönder hjulen och uppgradera till hjul som inte bara har bredare fälg utan där hela hjulet är bättre

Men ett exempel som brukar dyka upp här är dessa för 450 eurosar
Hur bör man ställa sig till att den kommer med MT201 bromsar, om jag inte är fel ute är väl det enklaste från Shimano? okunnig så undrar av ren nyfiken och inte för att på något sätt snacka ner hojen :)

manneblask

Aktiv medlem
Hur bör man ställa sig till att den kommer med MT201 bromsar, om jag inte är fel ute är väl det enklaste från Shimano? okunnig så undrar av ren nyfiken och inte för att på något sätt snacka ner hojen :)
De bike reviews jag läst där hojar kommit med demså får de inte precis ros och att det är det första man bör byta. Men det beror ju lite på hur man cyklar också.

jonte987

Aktiv medlem
Finns nog få cyklar i prisklassen som inte "behöver" uppgraderas. Viktigast är ram och dämpning.
Är det inte 2 finger grepp så kan jag tycka det är ett problem å andra sidan representerar de bara ett par 100 lappar av priset

moros

Aktiv medlem
What they said. Som sagt, det är alltid en kompromiss, även i högre prisklass. Någonstans skall det snålas in lite. Bromsarna är ju sämre än hjulen om man säger så. Hade jag köpt en H30 så hade jag personligen kalkylerat in ett bromsbyte, men inte ett hjulbyte. Jag jag håller med manneblask, det beror på hur du cyklar.

Att ex. gå upp till nya Deore skulle kosta ca 1500 kronor, då får man en bra mycket bättre broms som matchar komponenterna i övrigt. SLX några hundringar mer och 4-kolvs SLX ytterligare en handfull hundralappar. Ofta ramlar det ut nya vettiga bromsar på K&S för de som fått SLX på sin cykel men behöver "ännu värre" :)

Kruwgah

Medlem
Har en Merida One Twenty 800 till salu. Storlek medium. Inköpt juni 2019. Endast cyklad 43 mil.
Sram GX Eagle komponenter rakt igenom. Shimano MT-500 bromsar.
130mm slaglängd fram. 120mm slaglängd bak.
Dropper post. 14,5kg totalvikt med pedaler.

yonsson

Aktiv medlem
De bike reviews jag läst där hojar kommit med demså får de inte precis ros och att det är det första man bör byta. Men det beror ju lite på hur man cyklar också.
Beror ju på hur man kör, hur mycket man väger osv. Jag blåste igenom mina MT201 väldigt snabbt och uppgraderade både skivor och bromsar. Men om en hoj kommer med kassa eller halvkassa bromsar är ju egentligen inte så viktigt. Oavsett så kan man ju vilja uppgradera senare.

manneblask

Aktiv medlem
Beror ju på hur man kör, hur mycket man väger osv. Jag blåste igenom mina MT201 väldigt snabbt och uppgraderade både skivor och bromsar. Men om en hoj kommer med kassa eller halvkassa bromsar är ju egentligen inte så viktigt. Oavsett så kan man ju vilja uppgradera senare.
Absolut håller med, det var lite det jag menade med "beror på hur man cyklar". Dock så tycker jag bromsar är en av de viktigaste komponenterna, men är man helt ny så gör det nog mindre skillnad och funkar nog utmärkt att börja på.

Piecekeeper

Medlem
Måste man hålla på o kapa vajrar etc när man byter? På H30 är det ju intern kabel vad jag förstår. I så fall måste man väl lufta sen?

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Måste man hålla på o kapa vajrar etc när man byter? På H30 är det ju intern kabel vad jag förstår. I så fall måste man väl lufta sen?
Håller man tungan rätt i mun och är lite försiktig kan man komma undan utan att lufta, men ibland skiter det sig. Men ska du byta och ändå ska kapa, så lossa slangen och se om det går att dra igenom med oliven på plats, går inte det så kapa av så lite som möjligt och försök plugga igen slangen med en tandpetare eller något. Dra sedan ut slangen och trä den på plats i nya ramen. Håll slangen med hålet uppåt och kapa till rätt längd och försök pressa i nya monteringsdetaljer utan att spilla olja (glöm inte ny oliv). Se till att trycka in slangen i botten i handtaget och spänn fast lite lagom.

moros

Aktiv medlem
och som nämnts i andra trådar nyligen, köper man det som heter j-kit som är isärplockat (men fyllt) redan från början så kommer man nog ganska enkelt undan även vid intern dragning

Piecekeeper

Medlem
Så slangen är slang för en vajer? :oops:. En kabel är det inte...Hur som helst.Får väl försöka att inte klanta mig då kanske.

yonsson

Aktiv medlem
Om man tycker det är värt att uppgradera så lär man tycka att det är värt mecket. Vill man inte mecka själv så finns det ju folk som jobbar med sådant. Jag tyckte det var relativt enkelt att dra ny bromsslang bak även om det blev ganska kladdigt för att jag slarvade. Korta är busenkelt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer