Köpråd heldämpad

Illernos

Ny medlem
Köpråd heldämpad
Hej hej kära forum!

Helt grön på det här med ”riktig” mountainbike, då jag cyklat på en gammal gary fisher relik i många år men mest bara som färdmedel.

Nu var det så att jag var på/i isaberg ett par dagar och hyrde heldämpad cykel och körde både stig och downhill några gånger och blev minst sagt förälskad!

Så nu har jag suttit och letat och letat överallt online i en dryg vecka för att försöka komma fram till vad jag ska köpa. Har försökt läsa igenom liknande trådar som skapats här innan men antingen är de lite för gamla eller stämmer inte riktigt överens med storlek eller vad jag är ute efter.

Har varit nere i de lokala cykelbutikerna här i stan i hopp om att kunna testa mig fram lite men som ni vet finns det i stort sett inget i lager någonstans, i alla fall inte när det kommer till instegsmodeller av heldämpade cyklar. Ville testa Trek fuel ex 5 som verkar ha fått bra recensioner och en bra modell för det jag vill göra men det enda som fanns att testa överhuvudtaget var en scott 950. Den var såklart fantastisk att cykla på jämfört med min nuvarade cykel men svårt jämföra sådär 2 veckor efter jag testade trek:en.

Ni får ursäkta mig om jag inte kan all lingo men ska försöka förklara vad jag vill göra.
Efter att ha testat fulldämpat är detta ett krav, det var så mycket roligare att cykla på en sådan så jag är inte ute efter en hardtail.
Främst vill jag kunna köra smala stigar med stenar/rötter osv, gärna lite svårare terräng så småningom men behöver lära mig först. Men så lite grus/plant underlag som möjligt. När tillfälle ges gärna lite utför med, men det kräver att jag tar med cykeln till någon liftanläggning eller liknande (isaberg är ca 1,5h bort med bil).

Så frågan är, vad ska jag köpa egentligen?
Min förhoppning är att jag fortsatt kommer tycka att det är lika kul och det får ut mig mer i naturen och samtidigt bättra på konditionen som inte fått så mycket kärlek senaste åren..
Med det sagt så är jag mer ute efter skoj i skogen med lite hopp och roligt än att köra jättesnabbt för att få upp flåset.

Budget är upp till 30k, kanske några tusen till om det skulle göra att jag får något mkt bättre. Men det får såklart gärna vara billigare. 30k+ känns som mycket pengar men samtidigt anser jag det vara en investering i min hälsa och då är det inte så mycket helt plötsligt.

Jag är 173cm kort.

Nytt eller begagnat spelar nog ingen roll, men som så många andra nybörjare vet jag ju inte vad jag ska titta efter när det kommer till begagnat. Kikar man på nytt så hittar jag nästan endast modeller från 30k och uppåt i min storlek, tex fuel ex 5 finns inga M/L alls men går man upp till fuel ex 7 verkar det finnas på flera ställen.

Är det bättre att köpa tex en ny fuel ex 7 eller en begagnad fuel ex 9.8 från 2018? Jag fattar att det beror på skicket men generellt sett :-)?
Har en bekant som sysslar med downhill som jag försökt bomba med lite frågor men han börjar nog tröttna på mig nu så jag tänker att någon här kanske har lite tankar eller förslag. Han tyckte iaf att jag skulle satsa på 29” då det är bättre för banor/stigar här i närområdet.

Nämner treks modeller som referenser i texten då det är dessa jag har kollat mest på, men det betyder inte att jag måste ha just Trek.

Foxis

Aktiv medlem
Köpråd heldämpad
Enduro. Mer utförsåka så ska du ha flackare gaffelvinkel. Mer platt stig och uppförstramp brantare vinkel.
Tyvärr är det förmodligen en instegshoj i aluminium du söker, och de är bristvara.

Märke och modell är högst subjektivt och du bör provcykla. Börja med att kika på de cyklar som representeras lokalt och kolla på youtube-recensioner. Då får du rätt mycket info. Sedan provcykla.

Om inget finns hemma så får du chansa, men jag skulle inte lägga 30k utan att ha klämt och känt lite.

Illernos

Ny medlem
Köpråd heldämpad
Enduro. Mer utförsåka så ska du ha flackare gaffelvinkel. Mer platt stig och uppförstramp brantare vinkel.
Tyvärr är det förmodligen en instegshoj i aluminium du söker, och de är bristvara.

Märke och modell är högst subjektivt och du bör provcykla. Börja med att kika på de cyklar som representeras lokalt och kolla på youtube-recensioner. Då får du rätt mycket info. Sedan provcykla.

Om inget finns hemma så får du chansa, men jag skulle inte lägga 30k utan att ha klämt och känt lite.
Tack för svar.

Fattar och håller absolut med, det var ju också tanken men tyvärr är det endast typ 3 modeller av scott spark som finns i stan.

Är jag på annan ort kan jag ju hopps på det bästa och dyka in i närmaste butik för att testa, men det känns ju inte så schysst att ringa på en begagnad bara för att få testa den lite.

Fundadores

Aktiv medlem
Köpråd heldämpad
Om du är ny på cyklar så skulle jag köpa nytt. Tänk på att det kan bli en massa extra kostnader med en begagnad cykel. Dämparservice, byte av slitdelar som lager, kedja, kasett etc. Helt plötsligt kunde du köpt en fuel EX 8 ny. Hittar du en begagnad cykel i toppskick så är det ju bra. Men kan du bedöma det? Fuel EX är ju en ganska allround cykel så det är nog en bra början. Orbea Occam känns också som ett vettigt alternativ.

Illernos

Ny medlem
Köpråd heldämpad
Om du är ny på cyklar så skulle jag köpa nytt. Tänk på att det kan bli en massa extra kostnader med en begagnad cykel. Dämparservice, byte av slitdelar som lager, kedja, kasett etc. Helt plötsligt kunde du köpt en fuel EX 8 ny. Hittar du en begagnad cykel i toppskick så är det ju bra. Men kan du bedöma det? Fuel EX är ju en ganska allround cykel så det är nog en bra början. Orbea Occam känns också som ett vettigt alternativ.
Tack, ska kika på occam modellerna!

Rippard

Ny medlem
Köpråd heldämpad
Vilken bra tråd,för jag är i precis samma sits.
Min lokala handlare hade 2 alt som jag tyckte var intressant (hann inte provcykla tyvärr). En Scott contessa spark 920 och en Trek top fuel 8 NX. Antar att de har likvärdiga delar då de ligger i samma prisklass men vad står ”NX” för på top fuelen?
Fick upp intresset för cykling igår🤪 när jag var ute o trailcyklade på min gamla Kayoba.
är det stor skillnad på vanlig fjädring o luftfjädring till exempel. Båda cyklarna ovan har ju luftfjädring

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd heldämpad
Högst troligt är contessan av daterad design medan top fuel är modernare. Allt annat lika hade jag tagit top fuel.
Nx är växel nivån. Strax över SX.

implor

Aktiv medlem
Köpråd heldämpad
Vilken bra tråd,för jag är i precis samma sits.
Min lokala handlare hade 2 alt som jag tyckte var intressant (hann inte provcykla tyvärr). En Scott contessa spark 920 och en Trek top fuel 8 NX. Antar att de har likvärdiga delar då de ligger i samma prisklass men vad står ”NX” för på top fuelen?
Fick upp intresset för cykling igår🤪 när jag var ute o trailcyklade på min gamla Kayoba.
är det stor skillnad på vanlig fjädring o luftfjädring till exempel. Båda cyklarna ovan har ju luftfjädring
Ta Top fuel.

Hälsingland

Aktiv medlem
Köpråd heldämpad
Finns väl en fuel ex 8 2021 här på köp och sälj för ca 30?

På nyare trek följer garantin med till andra köparen i något år.

Edit: nej just det är ju en slash..

Senast ändrad:

SocialGimp

Aktiv medlem
Köpråd heldämpad
Hittar du en Trek Remedy kan det vara ett kul alternativ. Visserligen 27,5-tumshjul men i + size. Poppig o kul som få och som även tål stök o bröt. "Lillebror" till Slash.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer