Köpråd HT, efter 9 år borta från mtb världen.

Tumstock

Medlem
Hej.
Jag har tänkt köpa en cykel för att få tillbaka glädjen i livet. Väger 130+ kg och har insett när jag var som bäst i form var när jag var ca 18 år gammal och cyklade regelbundet. Är den enda motionsformen som funkat för mig för att jag blir så lätt uttråkad. Mina tidigare cyklar har i stort sett bara varit dirt cyklar som t.ex. fireeye spitfire, dmr sidekick. Den stilen har funkat för mig för att jag alltid kan göra nåt med cykeln hela tiden som att göra manual och hoppa upp och ner för grejer. Men nu är jag ute efter nånting som jag fortfarande kan göra lite sånt men ändå kunna använda en dropperpost och bara cykla. Till en början med tanke på min vikt så har jag tänkt till en början i stort sett bara cykla asfalt för att få bort en del vikt och komma i form. Blir alltså att köpa lättrullande breda däck för asfalt och lite grusvägar. Vill så småningom cykla mer och mer skog helst utförs.

Efter att varit borta så länge från cykelvärlden så har mycket hänt, så har suttit senaste 3 månaderna och bara kollat youtube och läst på internet på vad som är aktuellt och inte.
Jag menar senast jag kollade på cyklar så var 26" standard.

Har tittat runt dom senaste månaderna och hittat några olika alternativ
Har en max budget på ca 10500 kr, i den budgeten ska de även ingå pedaler, handskar eventuellt dropper om jag har råd.
Har några specifikationer som jag gärna vill ha men får kanske kompromissa med vissa grejjer. Vill ha 27.5 tums hjul, 148x12 och 110x15 axlar helst, 1x vevsystem, ca 66-67 graders styrrörsvinkel, minst 120 mm slaglängd, gärna dropper post men kan köpa det senare om ekonomin inte tillåter. Medium storlek

https://www.wiggle.co.uk/vitus-sentier-27-bike-deore-1x10-2020/
+Har allt som jag är ute efter. - Priset gör att jag får vänta med dropper några månader.
+Billigare. - 135mm qr axel bak
+Priset. - 141 qr axel bak, lite sämre komponentmässigt än vitus, kanske lite för slak styrrörsvinkel på 65 grader.
+dropper, bra spec, nersänkt pris.
+Bra spec, Priset. - 2 år gammal modell

Kom gärna med mer förslag.
Hittade 2018 sentier igår efter 3 månaders letande, måste varit blind när jag varit in på wiggle för att ha missat den.

Tack på förhand hoppas inlägget inte blev alltför långt så ni orkade er igenom texten.

Av de du föreslagit hade jag alla gånger tagit Sentiern. Gaffeln är hygglig och det är en väldigt rolig* hoj. Jag har en 2019 och det är samma geometri.

* på asfalt och grus är den cykeltypen dock aptråkig. För det behöver du ha en renodlad XC hoj, men de går inte direkt hop och lek cykla med.

Octagon

Aktiv medlem
Dropper klarar du dig utan ett tag, snabbfästet duger några månader. Sentier ser väl bra ut, du verkar inte vara grusvägstypen ändå. Mer kul= mer cykling=mer motion.

Tumstock

Medlem
Planen i framtiden är väl bland annat att ta med den till stugan i hemavan och köra runt där lite. Har kört drottningleden som går mellan Laisaliden där våran stuga ligger och hemavan som är en 9 km lång vandringsled med min Fireeye spitfire som hade Singelspeed 24" hjul med street däck och bara bakbroms... var hyffsat jobbigt :).

jonte987

Aktiv medlem
2018 vitus är väl exakt samma ram? Mycket bra pris på båda. Köp en av dem innan de är slut.
När du gått ner några kilo och vill börja bomba lite som när du var 18 så kanske du behöver bättre gaffel men det får vänta på mer pengar

SGS

Aktiv medlem
Instämmer. Av de där är Sentiern bästa valet sett till pengarna som ska spenderas. Nucleus är sämre på allt så den går utan tvekan fetbort. TM Pro verkar ha ett grymt överpris från början. Nu är den självfallet mer prisvärd men ser ändå inget som motiverar till den istf. Sentiern förutom dropper då förstås.

EDIT: Marins SQ går också bort då den likt Nucleus är sämre på egentligen allt. Väger dessutom bly.

jonte987

Aktiv medlem
Tack för svar! Förstår input om växlarna även om jag har svårt att relatera tillhur den upplevs i verkligheten. Men kan du utveckla det där med kort?
Reach, men när jag kollar igen så är det nog mest att storlekarna skiljer mot sentier. Man får kolla alla måt så kanske det inte är så dumt.

Edit. Samma rek storlek som sentier. Är man 180 är nog M riktigt kort.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Sentiern!
Slå till medan den finns kvar.
Jag kör både en modern fs, trail/enduro och en Sonder transmitter, och båda funkar mycket bra i brötig hellasterräng, ett mycket högt betyg för en ht (iof m 2.8"däck) Sentier är en cykel av samma karaktär som transmittern.

danielbergkvist

Ny medlem
Finns en Nukeproof Scout Race (2019) 27,5 på blocket. Står inte ramstorlek i annonsen men kan vara värt att kolla upp. Annars är mitt tips en Vitus Sentier. Jag har en +27,5 som är helt fantastisk. Enda jag fått styra upp är en dropper annars är den originalspecad. Funkar till allt. Men mest är den bara rolig att busa med plus att man cyklar uppför som på en raket.

SocialGimp

Aktiv medlem
Instämmer. Av de där är Sentiern bästa valet sett till pengarna som ska spenderas. Nucleus är sämre på allt så den går utan tvekan fetbort. TM Pro verkar ha ett grymt överpris från början. Nu är den självfallet mer prisvärd men ser ändå inget som motiverar till den istf. Sentiern förutom dropper då förstås.

EDIT: Marins SQ går också bort då den likt Nucleus är sämre på egentligen allt. Väger dessutom bly.
Har kört både Sentier o Nucleus och kan väl säga att Nucleus var prisvärd då den kostade 550€ (jag har en 2018), nu not so much. Dessutom har den QR och det skulle jag inte vilja jag ha om jag vägde 130 kg och gör en plattlandning. Sentier alla dagar i veckan av dessa 2 alltså. Toppa med Brand-X dropper.

Tumstock

Medlem
Blir sentiern men hoppas kunna vänta nån månad till med att beställa, är ju inte direkt säsong här uppe i Luleå :p. Vilken affär rekommenderar ni att köpa från crc eller wiggle? Köpt 2 cyklar från crc men ingen från wiggle. Man blir ju inte så optimistisk när det gäller wiggle när man kollar recensioner på prisjakt.

Har ni några tips på pedaler och Lättrullande däck för asfalt ca 2.2-2.6 bredd? Helst aluminium pedaler bara för att dom känns lite rejälare med tanke på min vikt. Minns inte hur mina gamla var förutom att inte köpa wellgo med fasta dubbar, vassa som rakblad = 2 turer till jourcentral för limning och några rejäla ärr.

Tack för alla svar, är en person som hade velat för evigt annars.

SocialGimp

Aktiv medlem
Grattis till ett beslut i varje fall, jag är själv en vel-potta och har t o m ångest över vilka strumpor jag ska ha på morgonen. ;)

CRC eller Wiggle (samma bolag i grunden) - I stort så har CRC ofta bra pris direkt o Wiggle kör med poängtrappa. Kolla var det blir bäst pris, alt köp cykeln på Wiggle först och utrustning sedan när du får rabatt hos Wiggle. Har hört att vissa gjort tvärtom hos Wiggle o köpt utrustning först för några lusentappar så att de fick bra rabatt på cykeln vilket så klart gör mkt då cykeln är dyr i förhållande. Bara att börja räkna m a o vad som blir billigast för dig.

Sedan kan det vara värt att kolla upp Brexit så att du inte åker på problem vad gäller tull/moms. Det som blir ett bra pris idag kan vara helt annorlunda om en månad.

Som sista punkt så har Vitus-cyklar en tendens att sälja slut, d v s om en månad kanske det inte finns några kvar i din storlek.

Häpp!

Tumstock

Medlem
Tack för tipset, måste hursomhelst köpa pedaler, handskar, däck, pump till gaffeln och så lite småsaker. Behöver handla för cirka 1250 för att få 5% på cykeln och det är ju ändå 500 kr så lite billigare blir det. Antar att CRC inte kommer ha nån rea närmaste tiden.

SocialGimp

Aktiv medlem
Jag hjälpte faktiskt en kompis att klicka hem en Sentier från CRC på rea förra året. Tror han fick den för under 8000 kr. Men jag tror han/vi hade en otrolig bonntur som inte händer många. Det är mkt större sannolikhet att din storlek säljer slut och att du inte får någon cykel alls.

SocialGimp

Aktiv medlem
Det var säkert fjolårets modell som reades ut, gissningsvis 2019? Oavsett 2018 eller 2019 så är det inga fel på de årsmodellerna, så hittar du en på rea i rätt storlek så slå bara till! Tycker de har blivit lite dyra (inte lika prisvärda) 2020, både Nucleus o Sentier.

Tumstock

Medlem
Funderade på den men hade inte riktigt pengarna just då. Hände lite för snabbt har tittat flera månader på olika alternativ och så plötsligt poppar den där upp gav mig sjuk ångest, hade planerat att köpa i mars april men som det verkar nu så gäller det att vara lite snabbare.

Tumstock

Medlem
Tror fortfarande att dom är prisvärda jämfört med mycket annat som finns där ute, speciellt när man är ute efter en cykel med 148x12 axel bak... Finns inte många alternativ. Dom flesta i samma prisklass har 141 qr.

SocialGimp

Aktiv medlem
Alltid lättare att hitta deals när man har pengarna i hand och har tid att vänta in rätt läge. Och visst, Sentier är fortfarande prisvärd men det var bättre förr. :)

Tumstock

Medlem
Har pengar i hand, men enligt dom flesta kanske inte tiden att vänta in rätt läge när dom tror att den kommer säljas slut snabbt. Alternativen är ju inte så många just nu, speciellt med kraven jag har på vad cykeln ska ha för specifikationer. Om du har något tips på alternativ får du gärna säga till.

yonsson

Aktiv medlem
Har pengar i hand, men enligt dom flesta kanske inte tiden att vänta in rätt läge när dom tror att den kommer säljas slut snabbt. Alternativen är ju inte så många just nu, speciellt med kraven jag har på vad cykeln ska ha för specifikationer. Om du har något tips på alternativ får du gärna säga till.
Köp bara! Det är ju bra körväder om du inte bor alltför långt norrut. Inget blir billigare, inflation osv. Eller leta en beggad, om du orkar.

Tumstock

Medlem
Tyvärr så bor jag ju långt norrut.... Bor i Luleå och börjar kanske bli barmark i mitten-slutet av april om ens det. Därför jag inte haft så bråttom än så länge.

SocialGimp

Aktiv medlem
Om vi snackar rea o bra priser så tycker jag annars att den Cube Reaction du länkade till är oslagbar prismässigt. T o m dropper...

Har inte koll på om det är "äkta boost" eller ej (förmodligen inte) men det verkar vara through-axle i varje fall. Om du kan leva med 27,5-tumshjul så tycker jag den står sig väl så bra som en Sentier, framförallt om man tar hänsyn till priset.

kais01

Aktiv medlem
råkade titta på cyklotekets rea, och det allra mesta var 27,5.

säger ju en del. men för slätare underlag som ts efterfrågar är den mindre storleken ingen nackdel alls.

SocialGimp

Aktiv medlem
Verkar som att det mesta som reas brukar vara 27,5 som ju inte efterfrågas lika mkt.

Cube Reaction har visserligen 27,5 men det är å andra sidan nästan plus-hjul så skillnaden till 29 tum är väl inte så stor i just det här fallet.

Senast ändrad:

Tumstock

Medlem
Vill gärna ha 27.5 för att jag vill ha en mer lekfull cykel, men också p.g.a. min vikt lite rejälare. Kommer som sagt från att ha cyklat på dirt cyklar och kommer nog i framtiden att investera i en dirt cykel också men till en början vill jag ha en cykel som är allround som kommer förhoppningsvis göra så att jag går ner i vikt och får bättre kondis. Är ingen lång kille heller så känner att 27.5 kommer passa mig.

Tumstock

Medlem
En stor anledning till att jag slutade cykla var för att min senaste cykel var ett absolut felköp. Köpte en tidig version av aggresiva ht NS Bikes Core 3 med 140 mm slaglängd coil gaffel och cykeln vägde 17.7 kg vilket jag inte riktigt tänkte på just då. Var inte bästa cykeln med tanke på att jag vägde 120 kg på en coil gaffel så gav mig inte riktigt chansen med den cykeln.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Om vi snackar rea o bra priser så tycker jag annars att den Cube Reaction du länkade till är oslagbar prismässigt. T o m dropper...

Har inte koll på om det är "äkta boost" eller ej (förmodligen inte) men det verkar vara through-axle i varje fall. Om du kan leva med 27,5-tumshjul så tycker jag den står sig väl så bra som en Sentier, framförallt om man tar hänsyn till priset.
Jodå, Cube Reaction TM Pro 2019 har äkta boost 148x12 mm bak.

(står inte i själva specen, men det står i den långa textbeskrivningen "and Boost thru axle at the rear" en bit ner)

Laan84

Ny medlem
Hakar på tråden lite då Sentier står högt på min lista med olika alternativa cyklar. Åker 99% stig, relativt mycket sten och rötter. Bör man köra 27,5 med 2,6-2,8 eller 29 med 2,35 typ?

kais01

Aktiv medlem
ju mer rötter och stenar desto mer 29. men jag har även kul på 26.

man bör ffa undvika 27,5+ på en cykel tänkt för 29. de tjocka däcken trycks ihop i stenkistorna och vips kommer ett pedalislag.

SocialGimp

Aktiv medlem
Har under en dag kört en 27,5 HT med plus-hjul och uppskattade den extra komforten, speciellt på knaggliga o hårda stigar. Med det sagt så sägs det att en 29-tummare är byggd med lägre BB-höjd vilket gör att man kommer längre ner i cykeln, vilket uppskattas av längre förare. Känns lite som en paradox att man kommer ner längre på en cykel med större hjul men så säger dom på internet.

Som kais01 säger ska 27,5+ utgå från en 27,5-tummare så klart.

Smaksak skulle jag väl säga!

SGS

Aktiv medlem
Har cyklat på alla vanligt förekommande storlekar och ärligt talat upplever jag så liten skillnad att det oftast inte spelar någon roll vad som bjuds i praktiken.

Med det sagt kan jag ibland sakna fart med lite mindre hjul. Svårare att bibehålla hastighet, men å andra sidan lättare att nå den. Mindre hjul mer lekfulla? Ja. Fast nu snackar vi nyansskillnader.

pwr

Medlem
Hur man vill reglera sin vikt och vad som funkar är nog väldigt individuellt. Jag gick ner 10 kg för dryg 10 år sen och har sedan hållit vikten enbart genom att cykla och har käkat precis det jag varit sugen på.
Cyklingen har varierat mellan 500 och 1000 mil per år, mest landsväg.

Tumstock

Medlem
Har tänkt ändra dieten också men att komma igång med cyklingen är väldigt viktig för att jag inte ska gå upp i vikt senare.

När det gäller hjulstorlek så ser jag det här som en startpunkt sen om nästa cykel blir 29" det kan jag inte svara på. Är ingen snabbcyklare, är ganska feg och tycker bara att det är roligt att vara ute. Så jag kommer inte vara nån som flyger ner en dh bana i framtiden.

Tumstock

Medlem
Har ännu inte beställt cykel. Beslutet blev ju inte lättare nu när ragley har släppt 2020 modellerna. Har läst också i en annan köpråd tråd där dom är lite tveksamma till X-fusion rc32 gaffel som sitter på vitusen. Så har tittat lite på nya Ragley Marley 2.0 kostar 1000 kr mer än vitusen och stora skillnaden är väl att det är en Recon istället och shimano bromsar och andra däck.

Så vad tycker ni? Är det värt 1000 kr extra att få en lite säkrare gaffel när det gäller service och reservdelar. Eller är det vitusen som gäller som gör att jag snabbare kan köpa en dropper och sen kanske i framtiden hursomhelst uppgradera gaffeln vilket man kanske hade velat göra med marleyn också?

SGS

Aktiv medlem
Den där specen är väldigt lik Sentiern av fjolårets modell, instegsvarianten. Drivlina, vevparti, gaffel, däck, you name it. Har för mig den kostade en bit under 10k i ordinarie pris. (Sedan fanns det väl ändå reor/rabatt via Wiggles rabattstege som gjorde den ändå billigare). Kan m.a.o. tycka 11k för Marleyn är lite i saftigaste laget, men nu när de verkar ha gjort Sentiern mindre prisvärd i år så visst.

Ang. Recon så är det inget direkt fel på den. Har man aldrig provat något bättre, alternativt börjar köra liftbaserat/drop och hopp modell större är jag helt övertygad om att den lär räcka hela cykelns livslängd rent prestandamässigt för de allra flesta.

Gissar på att när uppgraderingssuget väl sitter in är det snarare längtan efter heldämpat snarare än en bättre gaffel på en HT som blir melodin även för dig.

Tumstock

Medlem
Sentiern med diverse tillbehör och sånt som pedaler, pump till gaffeln och däck för gata kommer gå för ca 10800 om jag gör en beställning i förväg med alla tillbehör och sånt så man får 5% rabatt på cykeln. Ragley går väl istället för ca 11700 med samma grejjer. Tidigare vana från cykling så är den bästa gaffeln jag haft är en Marzocchi Dirt jumper 3 vilket var den billigaste av dom, så kraven är väl inte så höga.

Allt beror på vad jag fastnar för, om det blir mer och mer skogskörning eller om jag skaffar en beggad dirt cykel efter denna får vi se. Har i stort sett bara cyklat street med dirt cykel och skogskörning fanns det inte så mycket när jag cyklade senast. Utan var väl mer ren XC på den tiden eller DH. Så utbudet och mtb scenen överlag är mycket större än vad som fanns tidigare. Då var det mest dirt/street här runt luleå.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer