Köpråd HT, efter 9 år borta från mtb världen.

yonsson

Aktiv medlem
Har ännu inte beställt cykel. Beslutet blev ju inte lättare nu när ragley har släppt 2020 modellerna. Har läst också i en annan köpråd tråd där dom är lite tveksamma till X-fusion rc32 gaffel som sitter på vitusen. Så har tittat lite på nya Ragley Marley 2.0 kostar 1000 kr mer än vitusen och stora skillnaden är väl att det är en Recon istället och shimano bromsar och andra däck.

Så vad tycker ni? Är det värt 1000 kr extra att få en lite säkrare gaffel när det gäller service och reservdelar. Eller är det vitusen som gäller som gör att jag snabbare kan köpa en dropper och sen kanske i framtiden hursomhelst uppgradera gaffeln vilket man kanske hade velat göra med marleyn också?
Lite fattig spec för 11 papp. Köpte min Kona Honzo för 10’ och då fick man samma gaffel, NX 11spd och dropper post. När jag kikade runt förra året så slog Honzon i princip alla andra modeller i samma prisklass vad gällde spec samt gick att köpa lokalt.

Edit: Jag ljög tydligen. 15 kostade den, inte 10.

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
Sentiern med diverse tillbehör och sånt som pedaler, pump till gaffeln och däck för gata kommer gå för ca 10800 om jag gör en beställning i förväg med alla tillbehör och sånt så man får 5% rabatt på cykeln. Ragley går väl istället för ca 11700 med samma grejjer. Tidigare vana från cykling så är den bästa gaffeln jag haft är en Marzocchi Dirt jumper 3 vilket var den billigaste av dom, så kraven är väl inte så höga.

Allt beror på vad jag fastnar för, om det blir mer och mer skogskörning eller om jag skaffar en beggad dirt cykel efter denna får vi se. Har i stort sett bara cyklat street med dirt cykel och skogskörning fanns det inte så mycket när jag cyklade senast. Utan var väl mer ren XC på den tiden eller DH. Så utbudet och mtb scenen överlag är mycket större än vad som fanns tidigare. Då var det mest dirt/street här runt luleå.
Om du likt jag är en person som går bananas så kommer du ha uppgraderat de flesta komponenterna OCH köpt en dirthoj innan jul. 😂

Du får väl rannsaka dig själv lite. Om du är en fartdåre så kommer du älska att köra i skog. Om du är lite försiktigare och mer riskmedveten så kanske du fastnar för flackare cykling.

Tumstock

Medlem
Redan börjat titta på dirt cyklar men att cykla dirt/street när man väger 130 kg är inte så lätt. Har märkt med min nuvarande vikt att balansen är en av dom grejjerna som påverkats mest. Så därför jag skaffar en mer allround cykel nu som kommer hjälpa mig med kondis och framförallt ta mig ut och cykla och röra på mig vilket jag inte gör så mycket nuförtiden. Balansen kommer tillbaka om jag bara går ner i vikt.

På mina tidigare cyklar så har jag varit ganska ekonomisk när det gäller uppgraderingar, t.ex. Hydrauliska bromsar från mekaniska och däck och kanske styre. Har heller aldrig haft en cykel som gått sönder på riktigt utan har klarat mig undan det för att jag varit "försiktig". Hopp skrämmer skiten ur mig bland annat för att jag inte kan hoppa, har hellre tagit ett platt drop på 1 meter istället för ett hopp.
Har iofs inte kört så mycket i skogen, mycket p.g.a. att det fanns nästan inget sånt för 10 år sen runt Luleå. Men nu finns det mycket mer möjligheter i närheten. Det närmaste skogskörning jag har kommit var att cykla 9 km mellan stugan och Hemavan på Drottningleden på en 24" SS dirt cykel vilket gjorde det hyffsat mycke jobbigare. Har satt som mål att cykla den igen sommaren 2021.

BFS

Aktiv medlem
Om du bara/mest ska gnugga asfalt, kan du inte köpa en billigare beggad och sen köpa nåt roligare och mer passande när du ska ut i skogen?

Tumstock

Medlem
Är mest för att jag vill ha en rejäl cykel direkt med rejäla axlar och lite större däck som tål lite stryk med tanke på min vikt och som är hyffsat säkrad för framtiden när det gäller standarder. Har planerat att ha den här cykeln många år framåt förhoppningsvis. Vill ha en cykel som är allround. Sen så småningom när min vikt tillåter det köpa en dirt cykel och eventuellt en fs men det är nåt som kommer kanske om några år.

Blir som sagt till en början att bara allmänt börja cykla och komma ut ur huset göra små äventyr runt staden, och det är ju allt möjligt från asfalt till småstigar. Har en gammal Crescent med trampväxel men den begränsar vart man kan cykla och vad man kan göra på cykeln. Blir lätt uttråkad om jag bara ska trampa utan vill hela tiden göra nånting om det är att hoppa upp och ner för grejjer eller att dra wheelies eller manuals vart jag än far och då vill jag att cykeln ska hålla för det.

En av dom sakerna som fick mig sugen på att börja cykla igen var att jag hittade appen Hittaut och det gör det så mycket roligare att cykla. Gillar att cykla på nya ställen. Kan nästan staden utan och innan sen jag cyklade för 10 år sen men man hittar alltid något nytt man inte sett plus att staden förändrats en del på 10 år.

Sen har jag sett att det har hänt saker på mtb sidan här i stan att det finns folk här i stan som har börjat göra lite leder och sånt som jag så småningom har tänkt börja med. Verkar som en rolig grej för att man cyklar tillsammans med andra. Har alltid varit en social grej för mig, även om jag har cyklat mycket själv så är det en sak som gör det mycket roligare.

BFS

Aktiv medlem
Är mest för att jag vill ha en rejäl cykel direkt med rejäla axlar och lite större däck som tål lite stryk med tanke på min vikt och som är hyffsat säkrad för framtiden när det gäller standarder. Har planerat att ha den här cykeln många år framåt förhoppningsvis. Vill ha en cykel som är allround. Sen så småningom när min vikt tillåter det köpa en dirt cykel och eventuellt en fs men det är nåt som kommer kanske om några år.

Blir som sagt till en början att bara allmänt börja cykla och komma ut ur huset göra små äventyr runt staden, och det är ju allt möjligt från asfalt till småstigar. Har en gammal Crescent med trampväxel men den begränsar vart man kan cykla och vad man kan göra på cykeln. Blir lätt uttråkad om jag bara ska trampa utan vill hela tiden göra nånting om det är att hoppa upp och ner för grejjer eller att dra wheelies eller manuals vart jag än far och då vill jag att cykeln ska hålla för det.

En av dom sakerna som fick mig sugen på att börja cykla igen var att jag hittade appen Hittaut och det gör det så mycket roligare att cykla. Gillar att cykla på nya ställen. Kan nästan staden utan och innan sen jag cyklade för 10 år sen men man hittar alltid något nytt man inte sett plus att staden förändrats en del på 10 år.

Sen har jag sett att det har hänt saker på mtb sidan här i stan att det finns folk här i stan som har börjat göra lite leder och sånt som jag så småningom har tänkt börja med. Verkar som en rolig grej för att man cyklar tillsammans med andra. Har alltid varit en social grej för mig, även om jag har cyklat mycket själv så är det en sak som gör det mycket roligare.
Bra tanke, men av egen erfarenhet (och andras) brukar det lätt bli så att det slutar med flera cyklar ändå. :) En cykel som är ultimat till allt (pendling, asfalt, grus, skog, lek, fart) är svår att hitta. Lyckligtvis funkar en cykel tillräckligt bra till det mesta ändå. Det är ju, som du redan vet, väldigt kul att cykla. Du kommer säkert att slita mer på grejorna i början, men cykling handlar ju mycket om att byta/laga/uppgradera saker ändå. Det ligger i sakens natur. Så, det blir nog bra. :)

Tumstock

Medlem
Lutar faktiskt mot ragleyn med recon gaffel med tanke på vad som skrivs om just x-fusion gaffeln i en annan tråd.

Så jävla bitter att jag inte slog till på 2018 sentier vr+ med likadan spec som ragleyn fast för 8500. Hade inte riktigt pengarna. Vet nu att jag måste hugga direkt ifall det kommer upp nå liknande.

Innan jag började tittat seriöst på cyklar och lära mig alla nya standarder så tänkte jag att cykeln skulle kosta runt 8-9k 😅. Nu är jag uppe runt 11-12k för att verkligen få cykeln jag vill ha. Hade ju varit enkelt att köpa lokalt men då finns bara i stort sett trek roscoe med 141mm qr för överpris.

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
Köp bara köp! Det viktigaste är väl att du kommer igång?
Komponentdetaljer kan du uppgradera med tiden.
Jag väger 100kg och tyckte ganska omgående att bromskraften inte räckte för min vikt så uppgraderade bromsarna ganska snabbt. Men som sagt, hellre Recon än Judy-gaffel.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Lutar faktiskt mot ragleyn med recon gaffel med tanke på vad som skrivs om just x-fusion gaffeln i en annan tråd.

Så jävla bitter att jag inte slog till på 2018 sentier vr+ med likadan spec som ragleyn fast för 8500. Hade inte riktigt pengarna. Vet nu att jag måste hugga direkt ifall det kommer upp nå liknande.

Innan jag började tittat seriöst på cyklar och lära mig alla nya standarder så tänkte jag att cykeln skulle kosta runt 8-9k 😅. Nu är jag uppe runt 11-12k för att verkligen få cykeln jag vill ha. Hade ju varit enkelt att köpa lokalt men då finns bara i stort sett trek roscoe med 141mm qr för överpris.
Du har inte någon kompis som är bra på att bränna pengar på wiggle? Jag får den här för 12300 med min platinumrabatt på 12%

Tumstock

Medlem
Nej tyvärr, men har tänkt köpa lite grejjer innan så jag iaf får 5% rabatt på den. Pedaler, däck, gaffelpump handskar och lite annat smått och gott så jag kommer upp i guldkund status. Skiter inte pengar heller för tillfället. Att lägga ut ca 12k för en cykel när jag från början hade hoppats på runt 8-9k är redan ett väldigt stort hopp för mig.

Är ju inte bara cykeln man ska köpa utan mycket annat för att kunna cykla. Så min totala budget på 12k även om det är betydligt högre än vad jag önskat och nästan för mycket med tanke på min ekonomiska situation inkluderar allt jag behöver till en början för att börja cykla. Har inte ens börjat titta på lås och hjälm och det är ju minst 1000 kr till vilket nästan får vänta till en början.

Skulle köpa en billig 27,5 med sämre gaffel och köra slut på den gaffeln. Finns massor i 8000 kr klassen. Om du ändå tänker börja cykla asfalt och stigar. Spara ihop till en vettig gaffel på sikt.

Tumstock

Medlem
Finns inte nån vad jag vet om för runt 8000 kr med 148x12 boost axel. Det jag är ute efter är en ht med modern geometri (65-67 styrrörsvinkel), Boost axlar fram och bak, 1x vevparti, minst 120 mm slaglängd. För max 11 000 kr.

Finns inte nån vad jag vet om för runt 8000 kr med 148x12 boost axel. Det jag är ute efter är en ht med modern geometri (65-67 styrrörsvinkel), Boost axlar fram och bak, 1x vevparti, minst 120 mm slaglängd. För max 11 000 kr.
Nej, blir nog svårt. Vitusen är väl enda cykeln som kommer i närheten. Vänta på rea är nog bästa tipset. Skulle hålla utkik efter Marin San Quentin 2 tex. Gissar att den kommer reas ut kring 11 till hösten.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Tumstock: Hur lång är du? Som en tumstock 2 meter? :p
Nej men allvarligt, du har säkert skrivit det nånstans men jag missat det i så fall. Så man vet vilken storlek man kan spana efter på nätet.

Tumstock

Medlem
Jag är 176 cm 130 kg. Vill ha 27.5 tums också. Hade hoppats kunna köpa i mars/april men har insett att om rätt deal kommer måste jag vara hyffsat snabb på att slå till. Bor i Luleå så är väl först i maj som man kan börja cykla. När det gäller beggad så är jag väldigt tveksam ifall jag inte får se cykeln, så helst i Norrbotten/Västerbotten som jag kan tänka mig köpa beggad. Men då ska de ju komma upp en med rätt specs men man kanske får kompromissa med vissa grejjer beroende på priset på den.

Kravlistan har bara blivit större ju mer man läst och lärt sig. Hade för en vecka sen nästan bestämt mig för sentier men då börjar man läsa om att gaffeln är skräp. Så jävla bitter att jag inte slog till på 2018 Sentier vr+ som wiggle sålde ut för 8500. Var typ samma spec som Sentiern nu men med en Recon istället.

Uppskattar verkligen all hjälp jag får och om ni ser nåt erbjudande så skriv gärna i denna tråd eller pm:a mig.

Senast ändrad:

SocialGimp

Aktiv medlem
Har faktiskt testat 2 av Decathlons dyraste modeller under en heldag (1 HT o 1 FS med +däck). Faktiskt helt ok, speciellt med tanke på priset som ju är snudd på oslagbart. Mer XC-geo i modellerna överlag dock men funkar helt ok i lagom terräng. Enda kruxet är väl att det inte är ett så hett cykelmärke (vilket ju å andra sidan reflekteras i priset). Vill TS spara pengar så tycker jag detta är ett helt ok alternativ. Lär väl få på pälsen av andra här för detta men det får jag väl ta... :p

Brukar ganska ofta handla på Decathlon för övrigt. Bor nära en sådan butik och handlar ofta surfbrädor, padelrack/bollar, träningskläder, skor etc etc. Ska man ha ngt specifikt/extra bra grejer så får man väl vända sig ngn annanstans men priserna är mer eller mindre oslagbara.

Kan för övrigt säga till TS att även om jag sagt att man ska köpa rätt från början istället för att uppgradera, så behöver man inte bränna 12-15 000 kr på en hoj om man har ansträngd budget. Jag köpte en Vitus Nucleus för 550€ för ett par år sedan och har aldrig ångrat mig. Lite lättare uppgraderingar som dropper o bromsar för en mindre slant så håller den säkert ett par år till för det jag använder den till och ibland kör jag faktiskt riktigt hårt med den. Då jag reser till roliga ställen så hyr jag ngt.

Har erfarenheter av andra hojar o såklart skulle även jag vilja ha ngt bättre men i mitt fall är det svårt att motivera en dyrare HT, den gör ungefär samma sak i alla fall. Nu får jag pengar över till andra roliga sporter o resor istället.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Okej, här kommer två förslag, som båda fortfarande finns kvar i lager i storlek L och båda har boost fram och bak, Recon RL-gaffel, 65,5 graders gaffelvinkel, och allt det andra som önskades.

SocialGimp

Aktiv medlem
Okej, här kommer två förslag, som båda fortfarande finns kvar i lager i storlek L och båda har boost fram och bak, Recon RL-gaffel, 65,5 graders gaffelvinkel, och allt det andra som önskades.

Dom såg nice ut! (y)

Ja bistert när man missar en bra deal. Large låter spontant stort för någon som är 176 lång. Jag är 179 och kör L men mäter å andra sidan 191 cm mellan vingspetsarna.

Tumstock

Medlem
Planen från början var ju att typ köpa en nucleus eller liknande, men hade då inte läst på så mycket och då känns 5mm qr axel lite för vekt med tanke på min höga vikt. Har på tidigare cyklar haft qr axlar och inte haft nått som helst problem med det, men då var jag minst 40 kg lättare.

Har faktiskt tittat på dom där, men är ute efter en medium storlek. Sen är jag lite ytlig också och tycker ramen är ful. Älskar cyklar med toptuben som går in i seattuben lite lägre ner så som på sentiern, ragleyn och nukeproof scout. Vet inte om det är för min kärlek till dirt cyklar som gör det men.

På båda pinnacle cyklarna så får man lägga på frakt också och då helt plötsligt så är man uppe i Sentier pris för iroko 1 och Ragley pris för 2an.
Blir nog mest troligt att köpa från nån av dom större sidorna såson crc,wiggle,bikester m.m.

Senast ändrad:

Tumstock

Medlem
Slå till på sentier på blocket https://www.blocket.se/annons/vasterbotten/vitus_sentier_29_/88384362 så kan du ju besöka systern samtidigt.
Fortfarande så är det en Large och med 29" och jag siktar på medium med 27.5 annars hade jag slagit till direkt.

Ja bistert när man missar en bra deal. Large låter spontant stort för någon som är 176 lång. Jag är 179 och kör L men mäter å andra sidan 191 cm mellan vingspetsarna.
Har lite dålig rygg och trasiga axlar så tror att en medium är bättre i och med mer upprätt sittställning.

SocialGimp

Aktiv medlem
Planen från början var ju att typ köpa en nucleus eller liknande, men hade då inte läst på så mycket och då känns 5mm qr axel lite för vekt med tanke på min höga vikt. Har på tidigare cyklar haft qr axlar och inte haft nått som helst problem med det, men då var jag minst 40 kg lättare.
Nä, menade inte att du skulle ha qr-axlar. Menade bara att en billigare hoj, typ den länkade Decathlon-hojen, säkert duger långt.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Fast silver är nåt lurt? Stål instället för alu och med det andra diametrar här och var?
Lurt och lurt, det är stålrör och den väger några gram mer än med alu. Men fortfarande 32mm-rör och den braiga RL-enheten.

Men för all del, finns Sektor med alu-rör och Debon Air också, men kostar ca 700 kr mer än silver.

Jag hade självklart valt den senare av de två.

Tumstock

Medlem
29" och över min budget med över 2000 kr.

Less man blir när man går in på wiggle för första gången idag och ser att 2018 års modell Sentier VR+ har funnits i lager idag för 8500 vilket fyller alla mina kriterier för 2500 kr billigare. Måste från och med nu sitta och spamma wiggle varje dag känns det som. Den var på rea i början av januari också. Vet inte om det är nån restvara som dom helt plötsligt hittat.

risv

Medlem
29" och över min budget med över 2000 kr.

Less man blir när man går in på wiggle för första gången idag och ser att 2018 års modell Sentier VR+ har funnits i lager idag för 8500 vilket fyller alla mina kriterier för 2500 kr billigare. Måste från och med nu sitta och spamma wiggle varje dag känns det som. Den var på rea i början av januari också. Vet inte om det är nån restvara som dom helt plötsligt hittat.
köp denna då?

SocialGimp

Aktiv medlem
Trist ja, men som sagt det gäller att ha pengarna i hand och vara snabb på köpknappen när sådana här tillfällen dyker upp. Vet inte om det går att ställa in ngn slags bevakning för rea-cyklar? Kan ju vara värt att kolla upp i varje fall.

Tumstock

Medlem
Verkar inte så, var säkert nån enstaka retur som kom upp tidigare på dagen. Hade köpt direkt om jag hade sett i tid. Men förhoppningsvis så kommer det upp nån till bra deal. Ragley Marley 2.0 finns ju inte ens i lager ännu.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer