Köpråd HT -Första

Köpråd HT -Första
Hej, letar efter en rolig HT, inte möjligtvis den snabbaste utan den som ger ett leende på läpparna. Läst ihjäl mig på detta forum och kokat ner det till vad jag tror (säkert helt fel).

Bakgrund: Kört och tävlat cross/enduro hela mitt liv. Kört landsvägscykling, endast som komplement vid skador samt trainer för träning. Nu slutat pga av trasig kropp.

Köpte en kolfiber xc ht mtb för ett par år sedan, specialized stumpjump eller vad den hette. Hängde som en apa för att hålla i styret, snabb men var det mest själlösa jag gjort, ingen lekfullhet, bara mata på.

Vill nu hitta en lekfull ht för trail, leka i parken med ungarna samt någon vecka i funäs/ramundberget. Fastnat för Ragley mmmbop eller big al, sen verkar ju sentier komma upp i var och varannan tråd.

Vore oerhört tacksam på åsikter kring vilken cykel man ska välja, vilken ger mest leende på läpparna? är 172cm och väger ca 65kg om det spelar någon roll.

EST

Aktiv medlem
Köpråd HT -Första
Stål är skönare när det är ht bara ett tips.
Finns massa men Ragley är nice big wig tex annars finns Cotic BTR Marino Pole ja massa finns 18 bikes mm?

Köpråd HT -Första
Kollat på big wig men priset gjorde att jag hamnade på big al, sumsnålt? Sen är jag lite osäker kring 29, känns lite som att vara fast mellan två stora däck då jag cyklat det någon vecka (fs då dock). Kanske något man vänjer sig vid?

EST

Aktiv medlem
Köpråd HT -Första
Ja det beror väl på vad man gillar finns många fina 27,5 med?
På ht gillar jag 29 rullar lättare över saker men som sagt beror på vad man gillar.

JesperA

Medlem
Köpråd HT -Första
Varför fastlåst vid HT? Om du redan haft en HT varför inte löpa linan ut å köra på fulldämpat, ungefär 3193892^38347ggr roligare?

clara

Medlem
Köpråd HT -Första
Jag köpte nyligen en Ragley Marley, har bara hunnit med en tur (har en heldämpad också), stort leende nerför iaf! Sjukt prisvärd cykel, dropper får man köpa separat dock.

Köpråd HT -Första
Kanske pga av budget helst inte över 15tkr men funkar upp till 20tkr samt att det blir ännu fler val. Lokala handlare väldigt xc orienterade, inte lekfulla, skogsraketer, ingen hjälp där. Testat Merida one twenty 29tums samt trek ex 5 på fjället, de var roligare men inte riktigt där jag vill vara. Mer än så här jag inte tillgång till att testa.

Sen tänkte jag att tekniskt så kanske man utvecklas mer på HT, biter tillbaka om man fuskar eller gör fel? Ungefär som 250 2takt mx på endurobana, man kan inte fuska för då gör det ont.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd HT -Första
Big AL ser trevlig ut. Du kan kan också kolla på nukeproof scout, dartmoor primal, ns eccentric, Bird och Commencal. Orange har väl också en snygg om det inte måste vara 29e? Och sonder transmitter

rejser

Ny medlem
Köpråd HT -Första
Hade du varit lite längre hade jag tipsat om min hoj på köp o sälj som heldämpad. Gammal crossåkare också som länge höll fast i ht för att det faktiskt kändes mer som cross än fs, men nya fs är ganska ok.
Har dock haft en ragley som jag budgetbyggde, sjukt rolig hoj, mycket delar från köp o sälj här.
Vi är många pedanter här så man kan göra fynd.

Mathias

Aktiv medlem
Köpråd HT -Första
För €500 får du en hardtail som det går att göra backflips med i alla fall.

Jag erkänner. Jag har en PP själv och lockades av de korta kedjestagen och en förlåtande 160-gaffel. Klassisk Göteborgs-hardtail enligt Happys beskrivning.

yonsson

Aktiv medlem
Köpråd HT -Första

Jag kör en Honzo i Alu. Honzo-ram i stål verkar jäkligt poppis att bygga på som grund, om man nu gillar stål (och att bygga). Tycker Honzon funkar till det mesta men har en 140mm gaffel som ligger och väntar på installation för att göra den lite mer extrem/utförsvänlig, tycker dock den duger väldigt fint utför även med 120mm gaffeln.

Vill du ha en ännu flackare gaffelvinkel och ännu extremare geometri så kolla Nukeproof eller Pipedream.

Köpråd HT -Första
Tack för grym feedback!

Sjukt fina cyklar ni rekommenderat. Man blir lite kär. Känns dock som att man kan få en fin för en 10k för en slugger som mig som insteg.

Kollat så att dessa finns i lager och går att beställa. HT blir det till 100%, mot bättre vetande.

Kategori 29:
Ragley Big AL
Sentier

Kategori 27,5:
Ragley Marley

Men frågan är om man ska ta 29 eller 27,5 samt hur de klättrar, man vill ju ta sig upp innan man kan åka ner.

Kan dock inte riktigt släppa Mmmbop, Sonder transmitter liknande pga av något som tilltalar.

yonsson

Aktiv medlem
Köpråd HT -Första
Båda Ragley-hojarna verkar ju riktigt nice! Bra komponenter för priset. Galet flack gaffelvinkel också och kort kedjestag, säkerligen roliga båda två! Det enda som fattas och som du kommer vilja ha är dropperpost, lär gå att hitta för 1500kr.

29”/27.5” är väl mest en smaksak. Fördelen med 27.5” är att det brukar finnas mer utrymme i ramen för bredare däck men Ragley-ramen verkar ju bred söder räcker även med 29”. Jag kör 29”, tog några timmar att vänja sig vid megahjulen men när det var gjort så var det inga problem med 29”.

Paco

Aktiv medlem
Köpråd HT -Första
Kör oxå 29” ht och känner inte att jag behöver några +däck på sommaren. Däremot på slaskhöst/vinter/slaskvår åker 27,5x2.8 på.

jde19

Medlem
Köpråd HT -Första
Har en Cotic Soul. Rekommenderas starkt för ändamålet. Lätta tubeless 27,5 gör den väldigt snärtig och lekfull. Välj gaffel mellan 120-140 för mer eller mindre bröt.

Köpråd HT -Första
yonsson sa:
Båda Ragley-hojarna verkar ju riktigt nice! Bra komponenter för priset. Galet flack gaffelvinkel också och kort kedjestag, säkerligen roliga båda två! Det enda som fattas och som du kommer vilja ha är dropperpost, lär gå att hitta för 1500kr.

29”/27.5” är väl mest en smaksak. Fördelen med 27.5” är att det brukar finnas mer utrymme i ramen för bredare däck men Ragley-ramen verkar ju bred söder räcker även med 29”. Jag kör 29”, tog några timmar att vänja sig vid megahjulen men när det var gjort så var det inga problem med 29”.
Om jag fattar sig rätt så kan jag köpa big al och konvertera till 27,5+ senare om andan faller på?

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd HT -Första
thesamehermelin sa:
yonsson sa:

Om jag fattar sig rätt så kan jag köpa big al och konvertera till 27,5+ senare om andan faller på?
Ja, funkar även på sentier och många andra. Sentier blir lite låg bara så 140mm gaffel hade nog inte skadat.

Tarkaz

Medlem
Köpråd HT -Första
Orbea laufey

Laufey is our most clever and versatile bike. Instead of saying that Laufey is tailored for one type of rider, we’re going to go ahead and claim this fun-loving machine is perfect for everyone. Laufey is omnipotent: it’s a slack, simple trail bike that relishes new terrain. Laufey may be someone's first bike or their latest bike. It’s inexpensive and attainable, and it’s a niche bike that feels at home in even the most exclusive bike collection. It's for first timers and expert shredders. Ride it in lycra, shred it in jeans. Laufey is a jack-of-all-trades and master of fun with 29” wheels and a 140mm fork.

Diamonback syncr

Senast ändrad:
Köpråd HT -Första
Sitter och ska beställa nu, har velar fortfarande mellan Ragley Marley eller Big AL. Egentligen bara frågan om 27,5 eller 29 tum om jag fatta det rätt. Vilken ska välja, vissa verkar påstå att om må är liten som jag ska man köra 27,5, åsikter?

Men andra fråga var vilken storlek man ska välja, är 172cm och har innermått på 80cm, det gör att jag kvalar in på M enligt tabell. 170-180cm är M. Men ligger nästan i glappet till S då det ligger mellan upp till 170cm. Ska man välja en som blir stor men lagom eller en som ligger på gränsen eller kanske är för liten.

Är det någon skillnad att beställa från CR eller Wiggle (vet att CR äger rubbet, priset är samma)?

MtbIte

Aktiv medlem
Köpråd HT -Första
sök på Marino på köp & sälj här på happy, kan vara så att någon precis ska sälja sin i din storlek :)

Köpråd HT -Första
MtbIte sa:
sök på Marino på köp & sälj här på happy, kan vara så att någon precis ska sälja sin i din storlek :)
Allt begagnat stål är intressant, men de var L och XL vad jag kunde se från 180 cm, får köra med platådojor och och styrstam vinklad mot magen :). PMa om du har någon annan. Eller funkar de?

Ligger en bigwig i M som är intressant med men den ligger en bra flygtur från mig så den kan bli lite krångligt. Svårt att själv läsa ut om byggen blir en bra slutgiltig setup pga av bristande kunskap.

Bor i Jkpg området men ska fara runt till Sthlms området samt lite övriga delar av södra Sverige de kommande två veckorna så har någon något roligt i ladorna så PMa gärna.

Köpråd HT -Första
Bumpar tråden lite för återkoppling, blev en Ragley Big AL i M. Tack för all hjälp. Väldigt nöjd med cykeln, vilken skillnad mot min stumpjumper HT som var ett rejält felköp.

Smidigt att konvertera till tubeless, gjorde stor skillnad. Det enda jag inte lyckats med ännu är att ställa in gaffeln, känns antingen svampig och seg eller för hård. Inte rapp. Någon som har tips? Dum fråga men går det inte ställa returen på Recon?

Även sugen på att kapa styret något men är osäker på om det är dumt, kanske en vanesak. Körde alltid riser och kapat på crossen/enduron men kanske borde låta bli att ändra det på ett tag?

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd HT -Första
Du kan ställa in returen på recon eller du menar att det inte gör nån skillnad? Det är en rätt vek gaffel på en sån cykel - om du kör utför menar jag.

Har du 780mm styre? Jag kapade just mitt till 760 som jag förstår som lite mer mainstream. Om inte annat blir det lite lättare att undvika träden. Det är så klart individuellt hur brett som är optimalt.

Köpråd HT -Första
jonte987 sa:
Du kan ställa in returen på recon eller du menar att det inte gör nån skillnad? Det är en rätt vek gaffel på en sån cykel - om du kör utför menar jag.

Har du 780mm styre? Jag kapade just mitt till 760 som jag förstår som lite mer mainstream. Om inte annat blir det lite lättare att undvika träden. Det är så klart individuellt hur brett som är optimalt.
Sorry, varit så inne på att Recon inte gick att ställa retur på, så jag kollade inte ens, idiot. Men nu är den som jag vill ha den. Blir nog att kapa styret ett par centimeter också.

Köpråd HT -Första
Nu börjar uppgraderingshetsen. Har kollat på ny gaffel, hjul och däck, vevparti (byta hela komponentgruppen?). Känns som det hade varit billigare att köpa en Big wig direkt. Men vad ska man börja med?

-Har kollat på (mot bättre vetande):
https://www.chainreactioncycles.com/se/en/sram-nx-eagle-dub-12sp-groupset/rp-prod172474

-En Pike gaffel som ligger på köp och sälj

-Hjul har jag inget uppslag på, blir bara förvirrad.

Eller ska jag bara sälja den och köpa en annan cykel? Älskar att åka utför med cykeln men vägen dit just nu är lite plågsam. Eller är originaldäcken bara så tungtrampade?

SGS

Aktiv medlem
Köpråd HT -Första
Låter som du är nöjd med cykeln överlag, förutom vid transportcykling. Tyvärr är kombinationen rolig utför/snabb på platten rätt svår att få till. Tror knappast en ny cykel är svaret förutom som ett rent komplement då förstås.

Vad är det med din nuvarande gaffel du inte är nöjd med? Har du ställt in den fullständigt?

Störst skillnad kommer hjul och nya däck ge. Köp så lätta/lättrullande prylar du kommer undan med. Vevpartiet verkar rätt ovärt att byta och kräver dessutom både nytt vevlager samt ett specialverktyg för installationen.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd HT -Första
Däck och kanske sen hjul. Resten lär inte hjälpa och jag hade inte satt på en NX grupp.
Pike är nog en bra uppgrade från en en recon.

yonsson

Aktiv medlem
Köpråd HT -Första
thesamehermelin sa:
Nu börjar uppgraderingshetsen. Har kollat på ny gaffel, hjul och däck, vevparti (byta hela komponentgruppen?). Känns som det hade varit billigare att köpa en Big wig direkt. Men vad ska man börja med?

https://www.chainreactioncycles.com/se/en/sram-nx-eagle-dub-12sp-groupset/rp-prod172474

Eller ska jag bara sälja den och köpa en annan cykel? Älskar att åka utför med cykeln men vägen dit just nu är lite plågsam. Eller är originaldäcken bara så tungtrampade?
Jag har bytt allt det där och det som gjorde absolut störst skillnad var byte från Recon RL till Pike. Dyrast men bäst pay off.

Tidigare har jag funderat på uppgradering till Eagle, men vad är vitsen när man ändå står upp och klättrar på en HT? Lättare växel behövs ju knappast.

Senast ändrad:

Aktiv medlem
Köpråd HT -Första
29+ tycker jag helt klart är stort fokus på roligt och mindre fokus på att vara snabbast.

Kör själv stache, Så den rekommenderar jag!

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Köpråd HT -Första
thesamehermelin sa:

Frågan är vad du vill uppnå. En bättre gaffel kommer du känna av. Reconen dyker genom slaget ganska fort. Jag tycker annars den är ganska följsam och bra för mindre rötter och stök. Jag har en Sektor och en billigare Pike på mina cyklar. Piken märker jag blir bättre än Sektorn först när vi pratar större smällar och högre farter.

Att cykeln känns plågsam när det inte går utför är en feature på den typen av cykel. Ny drivlina kommer inte påverka det alls. Nya (lättare) hjul kommer göra skillnad, men det kommer fortfarande vara plågsamt till nedförsbackarna.

Om det ska kännas rappt och roligt om det inte går nedför borde du kika på en mer XC-orienterad cykel. Du kommer inte nå dit med den ram du har.

Senast ändrad:
Köpråd HT -Första
jonte987 sa:
Däck och kanske sen hjul. Resten lär inte hjälpa och jag hade inte satt på en NX grupp.
Pike är nog en bra uppgrade från en en recon.
Visste nog själv att det inte var en så bra idé mest att jag inte blir kompis med suntour veven samt att jag märkte att den med drev var som ett bojsänke i vikt när jag monterade isär det. Men att byta mindre bra delar med mindre bra delar är korkat 😬 snedtänk

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd HT -Första
En bra vev kanske kan vara en bra investeringen. Hittar du en nx vev med motsvarande rabatt kan det vara idé. Orginal klingan är nog tung men funns 3rd party på under 60g.

Ny gaffel är nog roligast men lär inte underlätta transporterna.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer