Köpråd hybrid/stadscykel

Stoikern

Ny medlem
Köpråd hybrid/stadscykel
Hejsan,
Är på gång att köpa ny cykel som är tänkt att användas som draglok till en Thule chariot cykelvagn och diverse utflykter på asfalt/grusväg.

Jag hoppas på att detta fina forum ska kunna guida mig till en trevlig cykel att slå till på.

Följande kriterier tänker jag mig:
- Budget runt 10k
- Bekväm sittställning (Därav hybrid/touring eller stadscykel)
- Stänkskydd (förberett eller inkluderat)
- 7 till 12 växlar, gärna enkel klinga framtill. (Helst Shimano Alivio och uppåt)
- Hydrauliska skivbromsar
- Snygg design är alltid trevligt!
- 28/29 tums hjul
- Jag är 187 cm lång så omkring 58" tum ramstorlek
- Ingen stötdämpning
- Aluminium/låg vikt är en positiv faktor men inte avgörande.

Senast ändrad:

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Köpråd hybrid/stadscykel
Hejsan,
Är på gång att köpa ny cykel som är tänkt att användas som draglok till en Thule chariot cykelvagn och diverse utflykter på asfalt/grusväg.

Jag hoppas på att detta fina forum ska kunna guida mig till en trevlig cykel att slå till på.

Följande kriterier tänker jag mig:
- Bekväm sittställning (Därav hybrid/touring eller stadscykel)
- Stänkskydd (förberett eller inkluderat)
- 7 till 12 växlar, gärna enkel klinga framtill. (Helst Shimano Alivio och uppåt)
- Hydrauliska skivbromsar
- Snygg design är alltid trevligt!
- 28/29 tums hjul
- Jag är 187 cm lång så omkring 58" tum ramstorlek
- Ingen stötdämpning
- Aluminium/låg vikt är en positiv faktor men inte avgörande.

Du saknar nog en viktig komponent: budget. 😉

Stoikern

Ny medlem
Köpråd hybrid/stadscykel

MagerValp

Aktiv medlem
Köpråd hybrid/stadscykel
Jag har en Cube Editor och sambon en Hyde, trevliga cyklar. Fanns ett par stycken hos Karlssons i Göteborg här om sistens tror jag, om det är i din del av landet.

Stoikern

Ny medlem
Köpråd hybrid/stadscykel
Jag har en Cube Editor och sambon en Hyde, trevliga cyklar. Fanns ett par stycken hos Karlssons i Göteborg här om sistens tror jag, om det är i din del av landet.
Jag bor dessvärre en bra bit från Göteborg. Får kanske reka hos några LBS eftersom cykeln verkar helt slut online. Vad tror panelen om Nishiki Pro BLT eller Rush?

D

Deleted member 68249

Guest
Köpråd hybrid/stadscykel
Min hustru har en Cube Hyde Pro som kryssar de flesta av dina boxar. Jag har ingen aning huruvida de finns i lager, men det finns en del olika prisnivåer för Cube SL som är den som jag tror ersatte Hyde:
Nej, både Hyde och SL Road finns fortfarande, det är två olika serier även om dom vid snabb anblick ser lika ut.

Hyde har t.ex. plats för upp till ca 55 mm breda däck och har alu-gaffel, medan SL Road-modellerna är slankare byggda och är mer lvg-anpassade med lvg-utväxling, däckutrymme för max ca 45 mm (40-42 mm med skärmar) samt kolfiber-gaffel.

I lager just nu i lämplig storlek och prisklass, tyvärr modellen med 3x fram:

Senast redigerad av en moderator:

Fundadores

Aktiv medlem
Köpråd hybrid/stadscykel
En cykel som ligger strax över din budget om du ska ha stänkskärmar är Nishiki Rush. Den ser väldigt bra ut med vad man får för pengarna. 12 vxl shimano deore och låg vikt.

Köpråd hybrid/stadscykel
Nishiki Pro BLT har Nexus 7-vxl nav medans Cube Hyde Race har Alfine 8-vxl nav. Om jag förstått det rätt så är Alfine en klass upp så fördel Cube där.

Cube SL Road Race har Shimano 105 2x11 växlar, men det kanske är för många? Annars är Shimano 105 en mycket bra nivå för det ngt högre priset.

Senast ändrad:

tobiascyklar

Aktiv medlem
Köpråd hybrid/stadscykel
Nishiki BLT har Nexus 7-vxl nav medans Cube Hyde Race har Alfine 8-vxl nav. Om jag förstått det rätt så är Alfine en klass upp så fördel Cube där.
Skillnaden på alfine 8 brukade vara är att den tar diskbromsar, men jag tror att nexus tar det också numer. Då avser jag iofs nexus 8, sjuan en äldre variant, och nexus åttan tydligen ett pinnhål bättre.

DanielS

Aktiv medlem
Köpråd hybrid/stadscykel
Nishiki Pro BLT har Nexus 7-vxl nav medans Cube Hyde Race har Alfine 8-vxl nav. Om jag förstått det rätt så är Alfine en klass upp så fördel Cube där.

Cube SL Road Race har Shimano 105 2x11 växlar, men det kanske är för många? Annars är Shimano 105 en mycket bra nivå för det ngt högre priset.
Det här är väl mer en fråga om man vill ha nav-växel eller utanpåliggande växlar... Ska man dra cykelvagn skulle jag också vilja ha lite lättare utväxling än vad man normalt får på en cykel med 105-drivlina.

Stoikern

Ny medlem
Köpråd hybrid/stadscykel
Det här är väl mer en fråga om man vill ha nav-växel eller utanpåliggande växlar... Ska man dra cykelvagn skulle jag också vilja ha lite lättare utväxling än vad man normalt får på en cykel med 105-drivlina.
Intressant synpunkt. Vill du utveckla vilket växel-slag som ger lättare utväxling? Nav eller kedja?

DanielS

Aktiv medlem
Köpråd hybrid/stadscykel
Intressant synpunkt. Vill du utveckla vilket växel-slag som ger lättare utväxling? Nav eller kedja?
Det var egentligt två separata kommentarer. Vilken faktiskt utväxling man får beror på hur tillverkaren byggt cykeln.

Vad kommentaren om 105-drivlina syftar på var ang den lägsta utväxling som är vanlig på sådana cyklar. Om jag googlat upp rätt cykel (https://www.cube.eu/en/2021/bikes/urban-mobility/fitness/sl-road/cube-sl-road-race-bluenorange/) så har den 34/34 som lägsta växel. Jag skulle gärna ha en lättare växel om jag ska dra vagn i uppförsbackar. I övrigt ser det ut som en trevlig cykel.

Med utanpåliggande växlar är det lättare att justera sånt här i efterhand än med navväxlar. Största fördelen med navväxlar bör väl vara att det är lite mindre underhåll och lite mindre slitdelar som behöver bytas. Men om något går sönder blir det å andra sidan dyrare.

D

Deleted member 68249

Guest
Köpråd hybrid/stadscykel
så har den 34/34 som lägsta växel. Jag skulle gärna ha en lättare växel om jag ska dra vagn i uppförsbackar.
+1
Då har ju den billigare Cube Hyde bättre lämpad lägsta växel med 26/34. Och samtidigt bra toppfart med 48/11.

Senast redigerad av en moderator:
Köpråd hybrid/stadscykel
Nishiki Pro BLT med Nexus: framklinga 50t, nav med 244% gear range, ratio 0,632-1,545.
Nishiki Rush med framklinga 46t, kassett 11-51t, 463,7% gear range, ratio 0,902-4,182.
Cube Hyde med Alfine: framklinga 46t, nav med 307% gear range, ratio 0,527-1,615.
Cube SL Road med 105: framklingor 50/34t, kassett 11-34t, 454,5% gear range, ratio 1,000-4,545.

Alfine 8-vxl ger lättast utväxling med råge men om du någon gång ska ut och cykla på väg/grusväg utan kärra så kommer du nog sakna de tyngre växlarna du får med utanpåliggande växlar (1x12 alt 2x11). Å andra sidan det som Daniel nämnt om att dra vagn…

Det finns en lösning på problemet = N+1 ;)

Alternativt byt till en mindre framklinga på Nishiki Rushen? Så spar du den gamla tills du fått starkare ben.

rois

Aktiv medlem
Köpråd hybrid/stadscykel
Nishiki Pro BLT med Nexus: framklinga 50t, nav med 244% gear range, ratio 0,632-1,545.
Nishiki Rush med framklinga 46t, kassett 11-51t, 463,7% gear range, ratio 0,902-4,182.
Cube Hyde med Alfine: framklinga 46t, nav med 307% gear range, ratio 0,527-1,615.
Cube SL Road med 105: framklingor 50/34t, kassett 11-34t, 454,5% gear range, ratio 1,000-4,545.

Alfine 8-vxl ger lättast utväxling med råge men om du någon gång ska ut och cykla på väg/grusväg utan kärra så kommer du nog sakna de tyngre växlarna du får med utanpåliggande växlar (1x12 alt 2x11). Å andra sidan det som Daniel nämnt om att dra vagn…

Det finns en lösning på problemet = N+1 ;)

Alternativt byt till en mindre framklinga på Nishiki Rushen? Så spar du den gamla tills du fått starkare ben.

Stämmer uträkningen för Nishiki Pro BLT, och även Cube Hyde - Alfine? Ser ut som om ration enbart gäller navet. Med utväxlingen från "Klinga/drev" så blir det ungefär dubbelt så mycket.

Generellt borde det väl vara så att om man vill ha låg utväxling för att dra tungt, och samtidigt ha stort utväxlingsomfång, så skall man ha en cykel med utanpåliggande växlar från en MTB/ATB serie.
Cube SL Road har en drivlina för en racercykel, där man offrar låg utväxling för att få hög toppfart.
Men allt går att modifiera inom rimliga gränser genom att byta kassett/drev/vevparti/framklinga.

Köpråd hybrid/stadscykel
Stämmer uträkningen för Nishiki Pro BLT, och även Cube Hyde - Alfine? Ser ut som om ration enbart gäller navet. Med utväxlingen från "Klinga/drev" så blir det ungefär dubbelt så mycket.

Generellt borde det väl vara så att om man vill ha låg utväxling för att dra tungt, och samtidigt ha stort utväxlingsomfång, så skall man ha en cykel med utanpåliggande växlar från en MTB/ATB serie.
Cube SL Road har en drivlina för en racercykel, där man offrar låg utväxling för att få hög toppfart.
Men allt går att modifiera inom rimliga gränser genom att byta kassett/drev/vevparti/framklinga.
Nej, det blev tyvärr missat i farten. Med det inräknat så blir ju inte Alfine/Nexus särskilt lågt utväxlade jmfrt med de andra.

Hursomhelst så är ju valet klart nu.

Lycka till med den nya cykeln Stoikern! Hoppas det inte dröjer alltför länge till leverans.

Stoikern

Ny medlem
Köpråd hybrid/stadscykel
Nej, det blev tyvärr missat i farten. Med det inräknat så blir ju inte Alfine/Nexus särskilt lågt utväxlade jmfrt med de andra.

Hursomhelst så är ju valet klart nu.

Lycka till med den nya cykeln Stoikern! Hoppas det inte dröjer alltför länge till leverans.
Tack så mycket!
Cykeln kommer förhoppningsvis redan på torsdag. Då blir det åka av till helgen! Återkommer med en kort recension då.

Topp