Köpråd hybridcykel

Turgrabben

Ny medlem
Köpråd hybridcykel
Hejsan svejsan!
Jag letar efter en hybridcykel som ska vara bekväm, simpel men samtidigt av sportigare variant. Jag kommer att cykla mestadels på asfalt (cykelbanor), men även på grusvägar. Jag är villig att lägga maximalt 10.000 kronor på cykeln. Några krav/preferenser:

-Bekväm sittställning. Vill gärna ha en hybridcykel med en mer upprätt sittposition. I nuläget har jag en Nishiki comp 2015 och den har en alldeles för aggressiv sittställning och dessutom en hård sadel enligt mig.
-Simpelt växelsystem. Inget avancerat 30-växlat system utan 7 växlar räcker gott och väl. Så att man bara behöver växla med höger hand och inte med båda händer.
-Hydrauliska skivbromsar hade varit det optimala, men själva bromssystemet spelar mindre stor roll jämfört med växelsystemet/sittpositionen.
-Ingen dämpning.

Har kollat lite på cykeln AX 290 FF 20, och den uppfyller i stort sett alla mina krav. Länk: https://www.xxl.se/white-ax-290-ff-20-allroundcykel-herr-svart/p/1170634_1_style
Däremot kostar den bara 3.000kr, så jag undrar om det finns någon liknande cykel fast som kostar mellan 5.000-10.000 kronor? För 3000 kronor är väl ändå lite för lite för en cykel?
Tack på förhand!

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Köpråd hybridcykel
Inte för att vara den som är den men dina frågor är ofta ställda i just samma konfiguration. Använd sökfunktionen ska du se.
Lägg dina tio laxar hos en hygglig cykelhandlare som kommer att hjälpa dig till en första cykel som du ändå kommer att byta till nåt bättre - i någon mening- om du blir biten av cykling.

DanielS

Aktiv medlem
Köpråd hybridcykel
Hejsan svejsan!
Jag letar efter en hybridcykel som ska vara bekväm, simpel men samtidigt av sportigare variant. Jag kommer att cykla mestadels på asfalt (cykelbanor), men även på grusvägar. Jag är villig att lägga maximalt 10.000 kronor på cykeln. Några krav/preferenser:

-Bekväm sittställning. Vill gärna ha en hybridcykel med en mer upprätt sittposition. I nuläget har jag en Nishiki comp 2015 och den har en alldeles för aggressiv sittställning och dessutom en hård sadel enligt mig.
-Simpelt växelsystem. Inget avancerat 30-växlat system utan 7 växlar räcker gott och väl. Så att man bara behöver växla med höger hand och inte med båda händer.
-Hydrauliska skivbromsar hade varit det optimala, men själva bromssystemet spelar mindre stor roll jämfört med växelsystemet/sittpositionen.
-Inte för tjocka/mönstrade däck. Inga mountainbikedäck utan vill ha däck som enbart är något mönstrade samt smalare.
-Ingen dämpning.
-Vill ha en styrstam där jag kan sätta fast min Quad lock stem mount (hållare till mobilen). Gissar dock på att alla styrstammar till hybridcyklar funkar för att sätta dit denna?
-Helst i färgen svart.

Har kollat lite på cykeln AX 290 FF 20, och den uppfyller i stort sett alla mina krav. Länk: https://www.xxl.se/white-ax-290-ff-20-allroundcykel-herr-svart/p/1170634_1_style
Däremot kostar den bara 3.000kr, så jag undrar om det finns någon liknande cykel fast som kostar mellan 5.000-10.000 kronor? För 3000 kronor är väl ändå lite för lite för en cykel?
Tack på förhand!
Ja med en budget på 5-10k bör du kunna hitta något som passar. Den du sett på XXL har mekanisk skivbroms så om du har råd är det ju värt att lägga lite mer för hydrauliska skivbromsar och en lite lättare cykel. Och det är du ju själv inne på...

Fn är det ju ganska utsålt hos cykelhandlare så vill man ha en cykel just nu så får man ju titta på vad som finns i lager.

Personligen skulle jag vilja ha plats för minst 37mm breda däck, skärmar och även plats för dubbdäck. Så jag skulle undvika de som kallas "race-hybrid" som kommer med väldigt smala däck, om cykeln inte är primärt till för träning på asfalt.

Dock att välja cykel efter vilken mobilhållare man äger låter ju lite bakvänt. Bättre att köpa en ny mobilhållare som passar den nya cykeln i så fall. Hur som helst, för att en sådan ska funka så måste väl styrstammen vara tillräckligt lång (8cm?). Alternativet är väl om den går att sätta på styret istället.

Tobbs

Medlem
Köpråd hybridcykel
Har köpt en Trek FX2 som jag kan rekommendera varmt. Hydrauliska skivbromsar, lätt aluram.
5,5k är fyndpris för en Trek jmf med mkt av det xxl säljer.

Turgrabben

Ny medlem
Köpråd hybridcykel
Tack för era tips :)
Den där Trek FX2 disc är nog ett alternativ.
Är det någon som vet om sittpositionen blir mer upprätt om jag köper en hybridcykel i storlek L istället för storlek M?

DanielS

Aktiv medlem
Köpråd hybridcykel
Är det någon som vet om sittpositionen blir mer upprätt om jag köper en hybridcykel i storlek L istället för storlek M?
Nja, beror på. Styret bör komma något högre men också lite längre bort från dig. Inte säkert att det upplevs mer upprätt. Mata in stack och reach i ett jämförelseverktyg så kan du se hur skillnaden blir:
En större storlek med kortare styrstam bör upplevas mer upprätt men det kan också göra att cykeln blir lite konstig att hantera.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer