Köpråd hybridracer

Kenny1894

Ny medlem
Köpråd hybridracer
Har en gammal Cresent "citybike" eller vad den kan kallas. Använder den mest till att pendla Kungsbacka-Mölndal till jobbet, strax under 3 mil.
Vill nu köpa en ny lite sportigare variant och även börja cykla lite mer för träning också, inte bara transport mellan hem och jobb. Har tittat på lite olika racer-hybrider. Men det är en väldig djungel och då jag inte kan så mycket om cyklar skulle jag uppskatta lite tips och åsikter om dessa 3 som jag tittat närmare på. Tips på andra bättre cyklar emottages tacksamt. Kan tänkte mig lägga någonstans runt 10-15k.

Nishiki Pro Air

Specialized Sirrus Sport

Trek FX 3

Salabaladala

Aktiv medlem
Köpråd hybridracer
Av dom du länkar till är Sirrusen och FX 3:an är ungefär likvärdiga på det stora hela, och Nishikin sticker ut både i pris och med den fräscha 11-delade 105 R7000 gruppen. Tycker däremot man har snålat lite med däcken på den med tanke på priset.

Är det helt uteslutet med bockstyre för dig?

Kenny1894

Ny medlem
Köpråd hybridracer
Tack för din input!
Det är asfalt och vår/sommar/höst som gäller. Vintern får cykeln och jag vila. Skulle du säga att Nishikin är värd dom extra slantarna? Bockstyre är inte helt uteslutet, men jag skulle nog föredra ett vanligt styre. Har aldrig cyklat med ett bockstyre. Men det kanske är dags?!

Stumpy

Aktiv medlem
Köpråd hybridracer
Har du möjlighet att låna en bockstyrehoj några dagar innan du bestämmer dig, så gör det. Klart trevligare sittställning när distanserna ökar.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Köpråd hybridracer
Bättre köpa en med bockstyre än att köpa en till som nästan som den nuvarande.
Bockstyre ger 3 tydligt skilda handpositioner med olika handledsvinklar och böj på överkroppen, en stor fördel både vid längre turer i allmänhet och när man vill cykla lite snabbare i synnerhet.
Anbefalles.

Magil

Ny medlem
Köpråd hybridracer
Har själv en https://www.cube.eu/en/2020/bikes/road/road/sl-road/cube-sl-road-race-iridiumngreen-2020/ som jag kan rekommendera, genomgående bra komponenter, hög kvalitetskänsla, relativt lätt.
2020 års modell levereras med 40mm gravel däck men däcken kan man ju byta efter typ av underlag man cyklar på mest. Har monterat stänkskärmar utan problem.

Valde själv rakt styre för att det kändes tryggare, kan ha händerna på bromsarna, speciellt på grusvägar när någon bil snabbt dyker upp. Cyklar racer också och håller med om att det är en fördel med olika positioner för händerna men tycker det är lite avigt när man snabbt måste byta grepp och bromsa snabbt.

Herr Thomas

Aktiv medlem
Köpråd hybridracer
Jag har en Nishiki Pro Air och det är en helt OK cykel om man vill ha en hoj med rakt styre.
Efter Nishikin har jag skaffat flera hojar med bockstyre och personligen tycker jag bockstyre är helt överlägset rakt styre. Numera är Nishikin degraderad till vintercykel, sommartid kör jag CX eller racer som pendlarcykel.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Köpråd hybridracer
Cyklar racer också och håller med om att det är en fördel med olika positioner för händerna men tycker det är lite avigt när man snabbt måste byta grepp och bromsa snabbt.
I situationer där man kan tänkas behöva reagera snabbt håller man ju på hoodsen med 1,2 eller fler fingrar på bromshandtagen (alternativt långt fram i bocken) och då är man ju 100% bromsredo? Som motpol kan jag säga att jag aldrig upplevt bekymret du har. Bytte från racerhybrid till min första med bock för lite mer än ett år sedan.

Magil

Ny medlem
Köpråd hybridracer
I situationer där man kan tänkas behöva reagera snabbt håller man ju på hoodsen med 1,2 eller fler fingrar på bromshandtagen (alternativt långt fram i bocken) och då är man ju 100% bromsredo? Som motpol kan jag säga att jag aldrig upplevt bekymret du har. Bytte från racerhybrid till min första med bock för lite mer än ett år sedan.
Har förstått att det nog har att göra med att mina bromsar inte har så bra "bett" vilket gör att jag behöver mer än 2 fingrar på bromshandtagen för att bromsa hårt.

Jacke89

Aktiv medlem
Köpråd hybridracer
Som det sägs du får mer positioner med bockstyre som kommer till pass när det börjar bli lite mil.
Det bästa vore om du fick känna på en sån hoj innan du bestämmer dig.

Kenny1894

Ny medlem
Köpråd hybridracer
Tack alla som delat med sig av sina åsikter!
Var runt i affärer och provcyklade härom dagen. Helt galet vad utplockat det är överallt. Svårt att få prova exakt det man vill. Det finns helt enkelt inte inne just nu. Fick nöja mig med för stor ram eller andra modeller än det jag tänkt. Ändå gött att få klämma och känna lite på cyklarna. Men jag satt på en hoj med bockstyre för första gången och jag måste säga att det var riktigt fräckt. Det var en Specialized för runt 15k. Kändes sjukt snabb :)

frutty

Ny medlem
Köpråd hybridracer
Tack alla som delat med sig av sina åsikter!
Var runt i affärer och provcyklade härom dagen. Helt galet vad utplockat det är överallt. Svårt att få prova exakt det man vill. Det finns helt enkelt inte inne just nu. Fick nöja mig med för stor ram eller andra modeller än det jag tänkt. Ändå gött att få klämma och känna lite på cyklarna. Men jag satt på en hoj med bockstyre för första gången och jag måste säga att det var riktigt fräckt. Det var en Specialized för runt 15k. Kändes sjukt snabb :)
Har en sirrus elite från 2018 (storlek M) till salu om det är av intresse! 🙂

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer