Köpråd (igen)

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Ja jag vet att det finns 100 trådar men alla har ju sina egna behov.
Jag har i dag en Scott Spark av enklaste modell. Duger utmärkt till mina turer i skogen hemma, men känns inte optimalt i bikeparkerna ju.
Börjar drömma om en ny cykel till våren. Så vad tycker expertisen man skall skaffa?
* en del cykling hemma i backig och ganska stenig skog. Endast som träning, ofta tillsammans med barn. Cykeln behöver inte vara optimal för detta alltså, men skall funka. Roligt viktigare än snabbt.
* en del turer till bikeparks. Alltifrån Vallåsen och Isaberg till Sälen/Åre har tagit över alltmer av cyklingen. Att jag börjar få svårt att hänga med barnen skyller jag på cykeln tills motsatsen bevisats :-). Inga jättehopp görs, men farten ökar alltmer.
* n+1 är inte ett alternativ
* gärna runt 30k, helst inte över 35, absolut inte över 40…

Så, lämpliga cyklar? Typ 150 slaglängd? 170 blir väl besvärligt i skogen, dessa verkar sällan ha låsbar dämpning, det gillar jag med Scotten.
Spectral 29 al6 känns inte så dum, men andra förslag?
 

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Kolla vad som finns på rea om nåt passar?
 

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Har sett dem. Väldigt mycket cykel för pengarna i båda fallen känns det som. Lite osäker på kolfiber, men har nog bara läst lite för mycket här :-).
Focusen hade jag hellre tagit i al men med bättre komponenter för samma pris.
Men dessa är vettiga? Är Inge geo-nörd så har inte koll på alla mått. Men M brukar vara bra för de flesta cyklar på mina 170 cm, och de finns hemma
 

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Har sett dem. Väldigt mycket cykel för pengarna i båda fallen känns det som. Lite osäker på kolfiber, men har nog bara läst lite för mycket här :-).
Focusen hade jag hellre tagit i al men med bättre komponenter för samma pris.
Men dessa är vettiga? Är Inge geo-nörd så har inte koll på alla mått. Men M brukar vara bra för de flesta cyklar på mina 170 cm, och de finns hemma
Jag vet inte men man kanske får budgetera för ny gaffel och bromsar på konan. Finns lite pengar att jobba med. Gaffeln som sitter på får man väl 1000 spänn. Drygt om man har tur och rimligt samvete
 

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Jag vet inte men man kanske får budgetera för ny gaffel och bromsar på konan. Finns lite pengar att jobba med. Gaffeln som sitter på får man väl 1000 spänn. Drygt om man har tur och rimligt samvete
Jag har varken tur eller rymligt samvete, är alldeles för ärlig. Men slipper å andra sidan surt i efterhand. Så det blir nog en reservgaffel av den i så fall.
Ett alternativ är väl bredare fälgar, bättre bromsar, ny gaffel och angleset på Sparken förstås, då är vinterns fritid räddad...
 

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Jag har varken tur eller rymligt samvete, är alldeles för ärlig. Men slipper å andra sidan surt i efterhand. Så det blir nog en reservgaffel av den i så fall.
Ett alternativ är väl bredare fälgar, bättre bromsar, ny gaffel och angleset på Sparken förstås, då är vinterns fritid räddad...
Ja, jag gissar att spark funkar. Är det boost fram så se till att du köper en bra gaffel som går att byta slag 130-150 för en billig peng så kan du ha med den till en fetare cykel nästa vinter istället. Samma gäller bromsarna.
 

Bele

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Utan att ha något att bidra med i sakfrågan så undrar jag om det är vettigt att köpa en ny cykel där man redan från början vet att man ska byta ut saker? I många trådar skrivs det att du kan uppgradera sen. Det tycker jag för det mesta är ett uselt råd, då det normalt är mycket dyrare. Undantag för tex sadel och hjul som inte alltid är särskilt bra ens på vissa premiumcyklar.
 

Bele

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Nu skrev du explicit att n+1 inte var ett alternativ, men i en tråd jag läste häromdagen så var slutsatsen att det var bäst att ha en cykel explicit för parkcykling. För mycket slaglängd riskerar att göra din hemmacykling tråkig.
 

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Nu skrev du explicit att n+1 inte var ett alternativ, men i en tråd jag läste häromdagen så var slutsatsen att det var bäst att ha en cykel explicit för parkcykling. För mycket slaglängd riskerar att göra din hemmacykling tråkig.
Ja det är säkert rättMen vi har 9 cyklar i familjen i dag, förrådet är mer än fullt😳. Sen är jag dessutom tveksam med given budget för min del. En cykel för 35 duger nog utmärkt till båda. Två cyklar är bättre, men är två cyklar för sammanlagt 35 verkligen bättre ?
 

Bele

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Ja det är säkert rättMen vi har 9 cyklar i familjen i dag, förrådet är mer än fullt😳. Sen är jag dessutom tveksam med given budget för min del. En cykel för 35 duger nog utmärkt till båda. Två cyklar är bättre, men är två cyklar för sammanlagt 35 verkligen bättre ?

Finns en del tänkvärt i den här tråden:
 

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Utan att ha något att bidra med i sakfrågan så undrar jag om det är vettigt att köpa en ny cykel där man redan från början vet att man ska byta ut saker? I många trådar skrivs det att du kan uppgradera sen. Det tycker jag för det mesta är ett uselt råd, då det normalt är mycket dyrare. Undantag för tex sadel och hjul som inte alltid är särskilt bra ens på vissa premiumcyklar.

Har man specifika krav så får man nästan bara beredd att byta. Har man en rigg så tar man väl med mycket till nästa cykel. Jag har m9020 bromsar. Blir dyrt att välja cykel med det som krav.

I fallet ovan kan man visst välja en 5000 spänn dyrare cykel för att få en bättre gaffel. Då åker man också på sx växlar och annat skit.
 

Bele

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Har man specifika krav så får man nästan bara beredd att byta. Har man en rigg så tar man väl med mycket till nästa cykel. Jag har m9020 bromsar. Blir dyrt att välja cykel med det som krav.

I fallet ovan kan man visst välja en 5000 spänn dyrare cykel för att få en bättre gaffel. Då åker man också på sx växlar och annat skit.

Jag som cyklar på flera olika sorters cyklar har hittills aldrig tagit med något till nästa cykel, utan köpt dem på den nivå jag har velat ha dem. Har man specifika önskemål så får man beakta det och då kan det vara aktuellt att flytta över saker. Det går dock inte alltid, jag har tex ett par fina Mavic 26 med QR och högprofilshjul som inte funkar med 11-delat.

Jag poängterade att jag inte hade något att bidra med i sakfrågan, det var ett generellt resonemang som nästan alltid stämmer. Det här fallet kanske är ett undantag.
 

Bele

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Har sett dem. Väldigt mycket cykel för pengarna i båda fallen känns det som. Lite osäker på kolfiber, men har nog bara läst lite för mycket här :-).
Focusen hade jag hellre tagit i al men med bättre komponenter för samma pris.
Men dessa är vettiga? Är Inge geo-nörd så har inte koll på alla mått. Men M brukar vara bra för de flesta cyklar på mina 170 cm, och de finns hemma

Efter att ha läst här är jag numera mer skeptisk till alu och mer trygg med kolfiber än tidigare (lätt kolfiberstyre undantaget, men det kanske snarare handlar om lättviktsstyren i allmänhet). Om det är en korrekt ändring låter jag vara osagt.
 

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Efter att ha läst här är jag numera mer skeptisk till alu och mer trygg med kolfiber än tidigare (lätt kolfiberstyre undantaget, men det kanske snarare handlar om lättviktsstyren i allmänhet). Om det är en korrekt ändring låter jag vara osagt.
Ja så kanske det är. Men när man kollar specar tycker jag att vid en given prisnivå är inte kolfibercyklar lättare heller, ibland tom tvärtom. Gissar att ramen är dyrare men man kompenserar det med tunga (billiga) komponenter för att hålla ner priset...
Jag vill ha en så tålig cykel som möjligt. Hoppas inte mycket, men när jag gör det casear jag mer ofta än inte :-)
 

Bele

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Ja så kanske det är. Men när man kollar specar tycker jag att vid en given prisnivå är inte kolfibercyklar lättare heller, ibland tom tvärtom. Gissar att ramen är dyrare men man kompenserar det med tunga (billiga) komponenter för att hålla ner priset...
Jag vill ha en så tålig cykel som möjligt. Hoppas inte mycket, men när jag gör det casear jag mer ofta än inte :-)

Ibland är väl de tyngre (och billigare) komponenterna mer hållbara därför att det är mer material i dem? Frågor om hållbarhet överlåter jag åt de på forumet som kör hårt med sina grejor respektive ingenjörerna.
 

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Ibland är väl de tyngre (och billigare) komponenterna mer hållbara därför att det är mer material i dem? Frågor om hållbarhet överlåter jag åt de på forumet som kör hårt med sina grejor respektive ingenjörerna.
Jag är ingenjör men inte tillräckligt insatt😂. Men du har nog rätt, tunga grejor håller ofta bättre. Men min cykling sliter nog inte så hårt på kassett mm, däremot sliter mina framhjuls-washout och caseningar på ramen.
 

Berk

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Utan att ha något att bidra med i sakfrågan så undrar jag om det är vettigt att köpa en ny cykel där man redan från början vet att man ska byta ut saker? I många trådar skrivs det att du kan uppgradera sen. Det tycker jag för det mesta är ett uselt råd, då det normalt är mycket dyrare. Undantag för tex sadel och hjul som inte alltid är särskilt bra ens på vissa premiumcyklar.

Jag håller inte med. Många här verkar köpa en cykel för att direkt uppgradera hälften av komponenterna. Jag får inte intrycket att folk är missnöjda med det.

(Själva köper jag direkt rätt, men det kräver nuförtiden att jag köper ram och alla delar separat)
 

Berk

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Ibland är väl de tyngre (och billigare) komponenterna mer hållbara därför att det är mer material i dem? Frågor om hållbarhet överlåter jag åt de på forumet som kör hårt med sina grejor respektive ingenjörerna.

Det berör. Tillverkningen är ofta viktigare än själva materialet. Billiga komponenter är ofta tillverkad billigt. Dyrare komponenter kan vara lättare och hålla minst lika lång för att dom har tillverkats bättre och mer noggrann. Men vid samma, bra tillverkning är en tyngre komponent mer hållbar.
 

Bele

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Jag håller inte med. Många här verkar köpa en cykel för att direkt uppgradera hälften av komponenterna. Jag får inte intrycket att folk är missnöjda med det.

(Själva köper jag direkt rätt, men det kräver nuförtiden att jag köper ram och alla delar separat)

Rent ekonomiskt är idioti. Många verkar dock tycka att det är kul att uppgradera, så får de en kick av det så fine, men ibland blir det bisarrt. Minns en tråd där någon hade köpt en instegscykel för att direkt byta växlar och sen frågade vad som kunde vara lämplig nästa del att uppgradera.

Kanske skiljer det mellan olika typer av cyklar, MTB byter man kanske oftare och tar med sig uppgraderade delar?
 

Berk

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Rent ekonomiskt är idioti. Många verkar dock tycka att det är kul att uppgradera, så får de en kick av det så fine, men ibland blir det bisarrt. Minns en tråd där någon hade köpt en instegscykel för att direkt byta växlar och sen frågade vad som kunde vara lämplig nästa del att uppgradera.

Kanske skiljer det mellan olika typer av cyklar, MTB byter man kanske oftare och tar med sig uppgraderade delar?

Tror att det berör mer på personen än på typ av cykeln.

Själva köper jag "rätt" lvgcykel och "uppgraderar" bara sadeln till en som passar mig bäst. Och på sista lvgcykel uppgraderade jag hjul för att fälgen var för smala.

På MTB är viktigaste delar, dämpningen, dyrast att uppgradera. Jag tycker att växlarna inte behöver uppgraderas alls, förutom om man köper en riktigt billig MTB. Men på MTB kan det vara intressant att köpa en ny ram och flyta över alla delarna.

Men för många verkar uppgradera vara ett mål i sig själv.

Och sen finns det män som har gift sig med fel fru och som behöver tillstånd för att köpa ny cykel, men uppgraderingar räknas inte ...
 

Utter

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Yt Jeffsy låter utmärkt för dig.
Så länge du inte tänkt sätta några Strava-rekord på hemmastigarna så funkar 170mm finfint där också. Kör själv på en Propain Tyee som endahoj, pallar allt i parken och funkar fint på stig. Om du pallar att vänta så får du en Tyee i alu för 35k utan problem också.
 

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Beroende på hemmastigarna kan 170 upplevas mycket och 140 mer lagom.
Om det nu inte ska vara optimerat för park.

Jag har själv 170mm i Skåne och kan väl inte påstå att det känns så smart
 

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Beroende på hemmastigarna kan 170 upplevas mycket och 140 mer lagom.
Om det nu inte ska vara optimerat för park.

Jag har själv 170mm i Skåne och kan väl inte påstå att det känns så smart
Borde inte detta till ganska stor del kunna kompenseras av högre tryck i dämparna på hemmaplan? Tänker att köra med hårdare fjädring, mindre sag, borde inte vara helt olikt en dämpare med kortare slag? Så tryck i lite extra luft hemma?
 

DanielS

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Jag vet inte men man kanske får budgetera för ny gaffel och bromsar på konan. Finns lite pengar att jobba med. Gaffeln som sitter på får man väl 1000 spänn. Drygt om man har tur och rimligt samvete
För grejer man plockar av ny cykel borde man kunna få ca 70% av nypris, borde bli betydligt mer än 1000kr om jag inte hittar helt felaktiga priser på Recon RL? Har sålt en hel del grejer för den prisnivån. Vid komponentbrist kanske ännu mer.

Tycker det kan bli ganska prisvärt att göra på det sättet, t ex om man är nöjd med alla komponenter på cykeln förutom gaffeln så blir det ofta billigare än att gå upp till nästa modell i serien.

Borde inte detta till ganska stor del kunna kompenseras av högre tryck i dämparna på hemmaplan? Tänker att köra med hårdare fjädring, mindre sag, borde inte vara helt olikt en dämpare med kortare slag? Så tryck i lite extra luft hemma?
Men på hemmastigarna är det kanske ännu viktigare med känslighet över småstök? Vilket borde vara bättre på lägre tryck?
 

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Kan man får mt200 på en enduro?
För svag broms på en enduro är klart värt att uppgradera. Tror dock att det inte händer så ofta nuförtiden.
Konan har det tror jag men det är ingen enduro. Jag överdrev.
Rail 5 som jag hyrde hade riktigt tråkiga tektronbromsar med 4finger.
Det är väldigt vanligt med billiga bromsar på rätt fina cyklar.

Man kan vilja uppgradera för att man vill ha specifika komponenter eller för att det i specifika fall faktiskt blir billigare.

Om man tex vill ha en hoj med vettig gaffel så kan det var billigare att köpa en kona med recon och byta gaffel än att köpa en 5000 dyrare focus med SX komponenter.

Sen räcker det ofta att man vill ha rockshox + Shimano (eller att man inte vill ha det) för att man ska bli begränsad.
 

Berk

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Konan har det tror jag men det är ingen enduro. Jag överdrev.
Rail 5 som jag hyrde hade riktigt tråkiga tektronbromsar med 4finger.
Det är väldigt vanligt med billiga bromsar på rätt fina cyklar.

Man kan vilja uppgradera för att man vill ha specifika komponenter eller för att det i specifika fall faktiskt blir billigare.

Om man tex vill ha en hoj med vettig gaffel så kan det var billigare att köpa en kona med recon och byta gaffel än att köpa en 5000 dyrare focus med SX komponenter.

Sen räcker det ofta att man vill ha rockshox + Shimano (eller att man inte vill ha det) för att man ska bli begränsad.

Att byta bromsar man inte tycker om är bra.

Gaffel är redan på gränsen, tycker jag. Vet inte hur mycket man får för en avplockad gaffel. Folk här frågar 90% av priset hos tysken, men jag skulle aldrig ger det. Vad händer med garanti ärenden, som händer ofta med en gaffel?

Om man byter ut flera delar hade man kunna köpa billigare rätt hos en annan tillverkare.
 

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
För grejer man plockar av ny cykel borde man kunna få ca 70% av nypris, borde bli betydligt mer än 1000kr om jag inte hittar helt felaktiga priser på Recon RL? Har sålt en hel del grejer för den prisnivån. Vid komponentbrist kanske ännu mer.

Tycker det kan bli ganska prisvärt att göra på det sättet, t ex om man är nöjd med alla komponenter på cykeln förutom gaffeln så blir det ofta billigare än att gå upp till nästa modell i serien.
Ja, 70% har jag också läst. Tror det är lättare/lägre risk i Stockholm.
Jag har tidigare sett väldigt billiga nya recon RL. Nu är den billigaste 2700 och de flesta mycket dyrare. Jag tror att jag kanske inte fattar skillnaden på nya och gamla.
I så fall är väl frågan om nya är bättre och vilka uppgraderingsmöjligheter den har.
Revelation har ju fördelen att den har samma chassi som Pike så den är en säker investering på det viset.

Men visst, 70% av tyskt nypris om den är helt oanvänd OCH om den har vettigt styrrör.
Är det runt 160mm, vilket många har när de kommer av nån gammal Scott, så får man räkna väldigt noga om det kommer att funka.

Ja, precis. Nu har jag inte kollat så noga men första intrycket var att Kona Process för det priset var en bra deal även om man direkt byter gaffel och broms.
Säg Revelation + BR-M7100 (minus 70% Recon + MT200)

Pojkarna som tycker detta är töntigt, har de nåt bättre förslag eller är det mest känslor?
(Jag kan också dra en cykel för 100' på kortet imorgon om det är det vi ska bråka om. Jag vill bara inte)

Men på hemmastigarna är det kanske ännu viktigare med känslighet över småstök? Vilket borde vara bättre på lägre tryck?

Ja, det är ju det. Det finns ju möjligheter i teorin men med en standard gaffel tycker jag det är svårt.
Det närmsta man kommer är väl att fylla den med token. (vilket också är det jag gör pinsamt nog)
Bak har jag mer möjlighet mer justerbar volym i negativa men det är ju fram man skulle vilja har lite mer plush över granrötterna.
 

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Att byta bromsar man inte tycker om är bra.

Gaffel är redan på gränsen, tycker jag. Vet inte hur mycket man får för en avplockad gaffel. Folk här frågar 90% av priset hos tysken, men jag skulle aldrig ger det. Vad händer med garanti ärenden, som händer ofta med en gaffel?

Om man byter ut flera delar hade man kunna köpa billigare rätt hos en annan tillverkare.
Ja, men är det mer rätt att du väljer tillverkare/Ram för att får rätt gaffel?

EDIT. Folk köper ju beggade ramar utan garanti. En bra gaffel är bara att reparera. 3000 spänn för en dämparenhet är inte mycket att bråka om när en full service slutar på 2000.
(nu är en recon ingen sån gaffel men ett service kit till gamla kostar 130 spänn)
 

Utter

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Ja, 70% har jag också läst. Tror det är lättare/lägre risk i Stockholm.
Jag har tidigare sett väldigt billiga nya recon RL. Nu är den billigaste 2700 och de flesta mycket dyrare. Jag tror att jag kanske inte fattar skillnaden på nya och gamla.
I så fall är väl frågan om nya är bättre och vilka uppgraderingsmöjligheter den har.
Revelation har ju fördelen att den har samma chassi som Pike så den är en säker investering på det viset.

Men visst, 70% av tyskt nypris om den är helt oanvänd OCH om den har vettigt styrrör.
Är det runt 160mm, vilket många har när de kommer av nån gammal Scott, så får man räkna väldigt noga om det kommer att funka.

Ja, precis. Nu har jag inte kollat så noga men första intrycket var att Kona Process för det priset var en bra deal även om man direkt byter gaffel och broms.
Säg Revelation + BR-M7100 (minus 70% Recon + MT200)

Pojkarna som tycker detta är töntigt, har de nåt bättre förslag eller är det mest känslor?
(Jag kan också dra en cykel för 100' på kortet imorgon om det är det vi ska bråka om. Jag vill bara inte)



Ja, det är ju det. Det finns ju möjligheter i teorin men med en standard gaffel tycker jag det är svårt.
Det närmsta man kommer är väl att fylla den med token. (vilket också är det jag gör pinsamt nog)
Bak har jag mer möjlighet mer justerbar volym i negativa men det är ju fram man skulle vilja har lite mer plush över granrötterna.
Frågan är nog mer; är det nån som köper en Recon? Vill inte de flesta just uppgradera?

Sen om man är så noga att man vill uppgradera en del så kan jag rekommendera Propain och deras custom builds.
 
Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Frågan är nog mer; är det nån som köper en Recon? Vill inte de flesta just uppgradera?

Sen om man är så noga att man vill uppgradera en del så kan jag rekommendera Propain och deras custom builds.
Jag köpte en när jag byggde en sentier. Sen köpte jag en annan för 500 som satt på Marinon till nyss när jag fick tag på en billig yari med charger 2.

För 1000 spänn tycker jag det är rimligt att sätta på en instegscykel. Mer än 1500 är väl tveksamt men det verkar ju finnas köpare.
 

Marklyft

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Borde inte detta till ganska stor del kunna kompenseras av högre tryck i dämparna på hemmaplan? Tänker att köra med hårdare fjädring, mindre sag, borde inte vara helt olikt en dämpare med kortare slag? Så tryck i lite extra luft hemma?
Nej man kan inte riktigt jobba så med dämpare, dom är ju designade för att jobba runt ett visst sag och tryck, kommer bara bli stötigt och otrevligt om man försöker minska slaget med att pumpa upp trycket för högt.
 

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Det är inte bra tryck i positiva som styr hur stötigt det blir men få har väl andra möjligheter i gaffeln och sen tvivlar jag på att det blir likt en kortslagig XC i vilket fall.
 

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Nej man kan inte riktigt jobba så med dämpare, dom är ju designade för att jobba runt ett visst sag och tryck, kommer bara bli stötigt och otrevligt om man försöker minska slaget med att pumpa upp trycket för högt.
Trycket varierar ju rätt mycket med åkarens vikt, men visst, sag köper jag helt. Det blir kanske inte bra att göra våld på det.
 

Marklyft

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Det är inte bra tryck i positiva som styr hur stötigt det blir men få har väl andra möjligheter i gaffeln och sen tvivlar jag på att det blir likt en kortslagig XC i vilket fall.
Givetvis flera saker som påverkar stötigheten, men vi är väl överens att bara pumpa upp trycket för att få en ”kortslagig” fjädring, är en tråkig ide’ 😄
 

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Givetvis flera saker som påverkar stötigheten, men vi är väl överens att bara pumpa upp trycket för att få en ”kortslagig” fjädring, är en tråkig ide’
Det beror på vad du menar med kortslag. Du kan i alla fall utnyttja mindre slag för samma sag med bibehållen small bump om du kan öka negativa volymen - och ökar trycket.
Det är så super deluxe med megneg fungerar.
 

Berk

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Ja, men är det mer rätt att du väljer tillverkare/Ram för att får rätt gaffel?

EDIT. Folk köper ju beggade ramar utan garanti. En bra gaffel är bara att reparera. 3000 spänn för en dämparenhet är inte mycket att bråka om när en full service slutar på 2000.
(nu är en recon ingen sån gaffel men ett service kit till gamla kostar 130 spänn)

Gammal ram kan man dock ofta får för halva nypriset. Och om ramen har gått ett år det osannolikt att den har tillverkningsfel.

En avplockad gaffel kan har dyra tillverkningsfel, som min Reba som fick ny ovanben på garanti.
 

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Gammal ram kan man dock ofta får för halva nypriset. Och om ramen har gått ett år det osannolikt att den har tillverkningsfel.

En avplockad gaffel kan har dyra tillverkningsfel, som min Reba som fick ny ovanben på garanti.
Visst, vi tycker båda 70% är för mycket men möjligen säljer den i alla fall. Jag betalade som sagt 500 sist men den var sliten.
1500 måste den vara värd oanvänd - om nypris är 2700 (jag är fortfarande osäker på om den nya är dyrare/bättre)
 
Topp