Köpråd (igen)

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Idiotfråga kanske men vad menas med det? Ser att den har dh-däck mm. Troligen inte optimal för skogsbackarna alltså. Eller menade du något annat?
Nä att den verkar ha 160 fram och 150 bak. Och lyrik gaffel. Det är enduro för mig.
Bra om den verkligen väger 13,6 dock

Om det är för mycket beror väl på. Jag har själv en enduro

Marklyft

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Nä att den verkar ha 160 fram och 150 bak. Och lyrik gaffel. Det är enduro för mig.
Bra om den verkligen väger 13,6 dock

Om det är för mycket beror väl på. Jag har själv en enduro
TS planerade väl att åka en hel del park, och då passar det ju bra tänker jag, men kan ju bli för mycket cykel för hemmastigarna.

Marklyft

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Idiotfråga kanske men vad menas med det? Ser att den har dh-däck mm. Troligen inte optimal för skogsbackarna alltså. Eller menade du något annat?
Oroa dig inte för däcken, speciellt inte om du ska åka park och tuffare stig. En del på Happy är omotiverat rädda för tungtrampade hjul, jag prioriterar grepp och punkteringsmotstånd alla gånger, går det segt är det bara ta i mer 😜

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Ja fast lite av frågan är just hur det blir på hemmastigar. Tungtrampad är ok, jag kör ifrån 11-åringen ändå, och är jag själv behöver jag inte slå rekord. Men blir det tråkigt eller svårkört?

Marklyft

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Ja fast lite av frågan är just hur det blir på hemmastigar. Tungtrampad är ok, jag kör ifrån 11-åringen ändå, och är jag själv behöver jag inte slå rekord. Men blir det tråkigt eller svårkört?
Finns ju alltid risk att en ”större” cykel blir lite tråkigare, men är ju en sån grej som kan vara svår att veta utan att prova.

Jolinwood

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Nej man kan inte riktigt jobba så med dämpare, dom är ju designade för att jobba runt ett visst sag och tryck, kommer bara bli stötigt och otrevligt om man försöker minska slaget med att pumpa upp trycket för högt.
Jag har gjort precis så sedan 2017, har bara en supreme sx 180/180 som jag höjer trycket på i Göteborg, släpper ut luft i Åre. Använder väl ish 130-140mm hemmavid, det går galant. Man kan bolla med returdämpning och tokens vid behov. Jösses vad pengar jag sparat på att ha en, och endast en, kraftig cykel... Sen finns det inget rätt eller fel i den här frågan om n eller n+1, alla har olika förutsättningar och är olika villiga att ständigt cykla runt på en 17 kilos stigcykel:D

Utter

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Dhr/dhf är jättefina att trampa stig med, speciellt om man prioriterar grepp framför rullmotstånd. Sen är det inte direkt DH-däck per se, de finns i flera olika konstruktioner, och de rejälare versionerna är tänkta för dh/enduro ja, men många kör dhr/dhf på cyklar med mycket mindre slag.

Kan också säga att vikten stämmer, sambons hoj är mycket lättare än min Propain.

SocialGimp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Vad säger juryn om Trek Slash 7?
Har inte cyklat på den själv tyvärr men blev lätt förvånad över komponenterna. Har bara sett den med bl a Guide-bromsar o annat jox innan men den här verkar ju vara en Shimano-variant och ser betydligt bättre ut.

Många som spyr över motion control-dämparen i gaffeln men den går ju att byta ut om det skulle kännas ocyklingsbart (vilket det inte är enligt mig).

"Stor" hoj för plattmarkscykling dock men det är ju oxå en vanesak antar jag.

Bjud

Medlem
Köpråd (igen)
Occam eller Fuel EX kanske? Kanske inget att hänga i granen för renodlad park dock?

170-slag låter väldigt extremt för plattmarkscykling.

Utter

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Vad säger juryn om Trek Slash 7?
Den blir du nöjd med, bra nog prylar på den. Yari-gaffeln är kanske lite enkel, men den går att uppgradera till i princip en Lyrik Ultimate med en charger-insats om man sen vill det.

Mer progressiv geometri på denna än på Cube, men Cube har överlag bättre prylar på sig och kolfiberram. Trek är en ren enduro, Cube mer trail/enduro
Så det handlar mest om vad du prioriterar och vilken som passar dig bäst.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Den blir du nöjd med, bra nog prylar på den. Yari-gaffeln är kanske lite enkel, men den går att uppgradera till i princip en Lyrik Ultimate med en charger-insats om man sen vill det.

Mer progressiv geometri på denna än på Cube, men Cube har överlag bättre prylar på sig och kolfiberram. Trek är en ren enduro, Cube mer trail/enduro
Så det handlar mest om vad du prioriterar och vilken som passar dig bäst.
Ja det är just det som är det svåra valet. Trail/Enduro är egentligen en bättre beskrivning av hur jag använder cykeln, men egenskaperna i bilepark är nog prio ett. Alla alternativ lär vara en rejäl uppgradering mot i dag. Sparken tog mig från Åreskutans topp och ner i ett svep, men det var ganska tydligt att den inte är optimal för det…

Utter

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Kika på lite recensioner av dom. Har för mig att nya Slash som kom ifjol fick bra kritik för enklare cykling också.

Alternativ tre är att köra ett direct sales-märke och beställa en som kommer senare, alternativt försöka fånga en på YT:s hemsida.

Edit: Eller beggat som denna: https://happyride.se/annonser/radon-slide-trail-10-0-hd-large.193947/ och pruta en del med tanke på nypriset på Radon.

Senast ändrad:

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Hmmm detta blev lite lurigt.
Har säkrat en Cube för 30k om jag vill (kostar 40 i dag). Samtidigt finns tex Canyon Spectral 29 al6 med i princip identiska komponenter, eller Trek Slash med motsvarande, för ett par tusen till. Då är kilopriset på Trek/Canyon bättre… för de väger runt 2 kg mer. Men i gengäld har de modernare geo. Och här behöver jag ert stöd… 2 kg tyngre, men flackare gaffel (64 mot 66) och i övrigt modernare geo. Vad vinner, vikt eller vinkel?

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Är det en modern slash är det väl fina grejor.
Det är två enduro mot spectral som inte är det och är känd för att gå sönder.

Kan nog skilja mindre med samma däck och om det är en äldre spectral så verkar allt väg att 15kg 2023

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Jag jämför nya prylar än så länge, tror inte jag är en begagnatköpare. Så alla är moderna i den bemärkelsen. Men Cuben har ju mindre modern Geo.
Canyon verkar placera Spectral både i Trail- och Endure-kategorin. Samma fjädring med samma slaglängd som Cuben fram och bak, men flackare ha och längre reach. Vad gör att Spectral inte är en Enduro medan Cuben är det?

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Jag jämför nya prylar än så länge, tror inte jag är en begagnatköpare. Så alla är moderna i den bemärkelsen. Men Cuben har ju mindre modern Geo.
Canyon verkar placera Spectral både i Trail- och Endure-kategorin. Samma fjädring med samma slaglängd som Cuben fram och bak, men flackare ha och längre reach. Vad gör att Spectral inte är en Enduro medan Cuben är det?
Trodde den var 150 fram men den har kanske växt i nya modellen, eller om jag minns fel. Strive brukade väl vara deras enduro.

Nu minns jag att cube var väldigt lätt ja. Hängde inte riktigt med innan
Nåt är skumt med det

Jag hade i så fall räknat ut vad det är som vägde mindre innan jag köper en cube istället för en slash. Har iofs inte testat nån av dem men slash är nog en fin maskin vad jag läst

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Försöker leta, men hittar inte så mycket tester på cuben. Ramen väger naturligtvis mindre, men får kolla vidare. Väger hjulen mindre är det ju ännu större skillnad…

Utter

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Försöker leta, men hittar inte så mycket tester på cuben. Ramen väger naturligtvis mindre, men får kolla vidare. Väger hjulen mindre är det ju ännu större skillnad…
Sambons M är sjukt lätt. De har ju riktigt fina Newmenhjul som är lätta, men det är också en väldigt lätt ram verkar det som.
Personligen hade jag hellre tagit Propain eller YT än Canyon, känns som bättre värde. Men det är högst subjektivt.

SocialGimp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Att Spectral gick sönder oftare än andra hojar gissar jag är ett seglivat (men kanske rättfärdigat?) rykte från förra generationen Spectral. Har inte hört så mkt om trasiga ramar o kedjestag vad gäller nuvarande generation.

Lyxproblem ändå att behöva välja mellan hela 3 hojar som finns i lager i rätt storlek! :LOL:

Hälsingland

Aktiv medlem
Köpråd (igen)

Cuben har ju riktigt bra hjul i den prisklassen också, Newmen SL A 30 kostar ju 7,5k för ett hjulset om du köper OEM och inte krånglar med Slowbuild.

Även om jag är en Trek fanboy, så har jag svårt att se att nya Slash ska vara särskilt rolig att cykla på om man inte bor och enbart cyklar stig/enduro vid typ Källviken/Frösön. I park är den nog klockren.

När XXL reade ut Cuben för 29 kkr var den ju rena rama rånet. Om du inte bombar järnet i svarta stökleder så räcker ju nivån under Slash utmärkt och du får roligare i skogen. FEX/Spectral 125/Jeffsy/Stereo 150 osv är ju utmärkta hojar för ändamålet och gör inte bort sig i parken.

Jag har rullat +400 mil på min 2020 FEX utan minsta bekymmer och den har varit många ggr i Järvsö och rullat några endurotävlingar. Det är väl i Kristin jag drömmer om en Slash, men det är för sällan för att ha den som hyllvärmare i garaget.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Man undrar ändå varför den billigaste stereo 150 är den lättaste. 55 000 varianten är 1 kg tyngre drygt.
Kollade runt lite eftersom xxl ibland skojar till det men vikten kommer från cube.

Skojar till det:
- Vikt: 13,4 kg
- Ramstorlekar: S, M, L, XL

DRIVLINA
- Antal växlar: 2x8
- Växlar fram: Sram GX Eagle™, 12-Speed
- Växlar bak: Sram GX Eagle™, 12-Speed

Hälsingland

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Man undrar ändå varför den billigaste stereo 150 är den lättaste. 55 000 varianten är 1 kg tyngre drygt.
Kollade runt lite eftersom xxl ibland skojar till det men vikten kommer från cube.

Skojar till det:
Lyrik och super deluxe är kanske lättare? Gissar bara jag har inte kollat, min Fox float väger ca 300 gram mer än min originaldämp på FEX. Den billigare har väl lättare däck också som det ser ut, skinwall däcken väger väl mindre? Än Tex Big betty och MM

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Lyrik och super deluxe är kanske lättare? Gissar bara jag har inte kollat, min Fox float väger ca 300 gram mer än min originaldämp på FEX.
Det kan så klart stämma men 13.4 är lätt.

Nu har jag redan väldigt starka preferenser för rockshox så det betyder inte mycket när jag säger att jag inte förstår varför nån köper fox om RS väger 1000 gram mindre.

Din nya dämpare var väl tuffare grejor än originalet? Mer olja osv.
Min super Deluxe med megneg väger en del också

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Cuben har ju riktigt bra hjul i den prisklassen också, Newmen SL A 30 kostar ju 7,5k för ett hjulset om du köper OEM och inte krånglar med Slowbuild.

Även om jag är en Trek fanboy, så har jag svårt att se att nya Slash ska vara särskilt rolig att cykla på om man inte bor och enbart cyklar stig/enduro vid typ Källviken/Frösön. I park är den nog klockren.

När XXL reade ut Cuben för 29 kkr var den ju rena rama rånet. Om du inte bombar järnet i svarta stökleder så räcker ju nivån under Slash utmärkt och du får roligare i skogen. FEX/Spectral 125/Jeffsy/Stereo 150 osv är ju utmärkta hojar för ändamålet och gör inte bort sig i parken.

Jag har rullat +400 mil på min 2020 FEX utan minsta bekymmer och den har varit många ggr i Järvsö och rullat några endurotävlingar. Det är väl i Kristin jag drömmer om en Slash, men det är för sällan för att ha den som hyllvärmare i garaget.
Jag bombar inte järnet i svarta stökleder, är glad om jag bromsar mig ner en svart led… så det är möjligt att jag skulle titta på lite ”mindre” cyklar.
Det jag saknat på min Spark är ju vettiga bromsar, bättre gaffel samt något mer slag. Samt att det känns som man skall få bakhjulet i nacken på branta stökiga bitar. Men det sista kan vara min teknik…

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Jag bombar inte järnet i svarta stökleder, är glad om jag bromsar mig ner en svart led… så det är möjligt att jag skulle titta på lite ”mindre” cyklar.
Det jag saknat på min Spark är ju vettiga bromsar, bättre gaffel samt något mer slag. Samt att det känns som man skall få bakhjulet i nacken på branta stökiga bitar. Men det sista kan vara min teknik…
Eftersom du redan verkar ha missat rean på cube(?) Så kolla lite på spectral 125, nukeproof reaktor och optic.

CCS

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Här kan ni studera Cubes egna siffror och uppgifter:

Hälsingland

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Det kan så klart stämma men 13.4 är lätt.

Nu har jag redan väldigt starka preferenser för rockshox så det betyder inte mycket när jag säger att jag inte förstår varför nån köper fox om RS väger 1000 gram mindre.

Din nya dämpare var väl tuffare grejor än originalet? Mer olja osv.
Min super Deluxe med megneg väger en del också

Absolut en Fox float är ju betydligt kralligare än en fox DPS, men en Fox 36 kanske är kralligare än en Lyrik också? Jag har inte studerat chassi etc. Jag tänker mig att en X2 är tyngre än en super deluxe, den är då tyngre än min Float x.

Sen kan ju ett däckpar lätt diffa 500 gram mellan ett lite biffigar par mot ett lättare. Jag har fått ner min FEX till 12,4kg med riktigt lätta däck och originaldämp bak. Men den väger strax över 14 kg nu till vardags trots grymt lätta kolfiberhjul, då väger jag med inserts, stora trampor osv. AXS+Float X gav ett vikstraff på bara det ca 500 g mot original.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Absolut en Fox float är ju betydligt kralligare än en fox DPS, men en Fox 36 kanske är kralligare än en Lyrik också? Jag har inte studerat chassi etc. Jag tänker mig att en X2 är tyngre än en super deluxe, den är då tyngre än min Float x.

Sen kan ju ett däckpar lätt diffa 500 gram mellan ett lite biffigar par mot ett lättare. Jag har fått ner min FEX till 12,4kg med riktigt lätta däck och originaldämp bak. Men den väger strax över 14 kg nu till vardags trots grymt lätta kolfiberhjul, då väger jag med inserts, stora trampor osv. AXS+Float X gav ett vikstraff på bara det ca 500 g mot original.
Fox 36 verkar vägra som en Lyric, tom några gram mindre, om jag läser rätt. Får väl väga Cuben innan jag hämtar ut den om det blir den, bara för att avgöra

Hälsingland

Aktiv medlem
Köpråd (igen)

Geon på en spark skiljer ju sig mot en modern trailhoj, om jag får killgissa tror jag du har roligare på en trailhoj även om du får mer fuck-up-marginal i parken på en ren enduro. Men då är väl frågan om du mest cyklar i Åre eller snällare BP:s?

Sen ska man ju ha i åtanke att en trailhoj med mindre slag blir betydligt trevligare ju bättre dämpare som sitter på, det gäller väl iofs alltid men blir än viktigare tycker jag om man har lite slag. T.ex Spectral 125 i AL har ju bra dämpare för runt 30 k och en modernare geo än Cube.

bara för att jämföra

Senast ändrad:

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Geon på en spark skiljer ju sig mot en modern trailhoj, om jag får killgissa tror jag du har roligare på en trailhoj även om du får mer fuck-up-marginal i parken på en ren enduro. Men då är väl frågan om du mest cyklar i Åre eller snällare BP:s?

Sen ska man ju ha i åtanke att en trailhoj med mindre slag blir betydligt trevligare ju bättre dämpare som sitter på, det gäller väl iofs alltid men blir än viktigare tycker jag om man har lite slag. T.ex Spectral 125 i AL har ju bra dämpare för runt 30 k och en modernare geo än Cube.

bara för att jämföra
Tack, lite såna tankar jag är ute efter. Åre är ju en gång om året i bästa fall, fler dagar i Isaberg och Vallåsen. I tid räknat är det ju mest tid i min steniga och småbackiga hemmaterräng.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd (igen)

Omöjligt är det inte. Min mega har vid tillfälle vägt 14.8 med billigt skit. Dyra hjul och lätta däck så är vi på 13.8 typ.

Cube säljs med dhf dhr

Hälsingland

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Tack, lite såna tankar jag är ute efter. Åre är ju en gång om året i bästa fall, fler dagar i Isaberg och Vallåsen. I tid räknat är det ju mest tid i min steniga och småbackiga hemmaterräng.

Jag har väl läst tråden för slarvigt kanske men jag har inte uppfattat om du tänker behålla sparken? Där har du väl isf ett val den är väl en bra stigcykel kanske jag har ingen koll på den? Isf är väl en ren enduro kanske befogad, men annars så är jag av uppfattningen att man bör köpa cykel för det man cyklar mest av om man inte ska ha flera st.

Jag cyklar 95% stig och har en stighoj som får funka i parken också, även om jag helst hade en riktig enduro också men tycker det är onödigt att den hänger på väggen förutom ett par dgr om år. För hemmavid skulle den inte bli använd. Jag drömmer dock om mer dagar i parken när barnen är äldre.....

Topp