Köpråd (igen)

Fundadores

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Jag tänker så här. Om du vill ha en långslagig cykel för att cykla park men också för att cykla stig så tror jag man ska kika på trampeffektivitet. Visst spelar komponenter roll men det verkar vara ganska stor skillnad i trampeffektivitet mellan endurocyklar. Det finns ju några cyklar som brukar få väldigt bra betyg där, som tex Propain Tyee. Väljer man något mer kortslagigt som Fuel EX så handlar det mer om att kika på best bang for the buck, de flesta stigcyklar brukar vara trampvänliga.
 

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Jag har väl läst tråden för slarvigt kanske men jag har inte uppfattat om du tänker behålla sparken? Där har du väl isf ett val den är väl en bra stigcykel kanske jag har ingen koll på den? Isf är väl en ren enduro kanske befogad, men annars så är jag av uppfattningen att man bör köpa cykel för det man cyklar mest av om man inte ska ha flera st.

Jag cyklar 95% stig och har en stighoj som får funka i parken också, även om jag helst hade en riktig enduro också men tycker det är onödigt att den hänger på väggen förutom ett par dgr om år. För hemmavid skulle den inte bli använd. Jag drömmer dock om mer dagar i parken när barnen är äldre.....
Nej, Sparken ryker. Jag kommer ha en cykel som skall funka till både bikeprak och hemma, även om den så klart inte blir perfekt på båda. Får kolla mer på mer trailinriktade cyklar kanske som alternativ. Tänkte först att de är onödigt lika sparken, men en mer aggressiv trail kanske är bättre? Skulle behöva låna 4-5 cyklar en månad och testa dem ordentligt...
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Nej, Sparken ryker. Jag kommer ha en cykel som skall funka till både bikeprak och hemma, även om den så klart inte blir perfekt på båda. Får kolla mer på mer trailinriktade cyklar kanske som alternativ. Tänkte först att de är onödigt lika sparken, men en mer aggressiv trail kanske är bättre? Skulle behöva låna 4-5 cyklar en månad och testa dem ordentligt...
Kolla länken jag la in, där kan du lägga till alla cyklar och jämföra åtminstone på "papperet".

Jag provade en top fuel 2021 (inte den nyaste modellen) och den är ju förmodligen snabbare än min fex men inte lika stabil.
 

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Kolla länken jag la in, där kan du lägga till alla cyklar och jämföra åtminstone på "papperet".

Jag provade en top fuel 2021 (inte den nyaste modellen) och den är ju förmodligen snabbare än min fex men inte lika stabil.
Ja, den är bra för att jämföra. Men mitt problem är att oavsett geo och annat är det svårt att veta vad som är viktigast. Jag vet helt enkelt inte vad jag prioriterar, mer än att Scotten inte känns som rätt prio.
Egentligen tror jag alla dessa alternativ gör mig nöjd som jag använder cykeln. De kommer bli en förbättring och jag vet inte vad jag missar.
Det jag kommer sakna är Scotts enkla låsning av dämparna intvå steg, bra på transportsträckor. Men den uppoffringen kan jag ta.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Ja, den är bra för att jämföra. Men mitt problem är att oavsett geo och annat är det svårt att veta vad som är viktigast. Jag vet helt enkelt inte vad jag prioriterar, mer än att Scotten inte känns som rätt prio.
Egentligen tror jag alla dessa alternativ gör mig nöjd som jag använder cykeln. De kommer bli en förbättring och jag vet inte vad jag missar.
Det jag kommer sakna är Scotts enkla låsning av dämparna intvå steg, bra på transportsträckor. Men den uppoffringen kan jag ta.

Okej ja det är ju inte lika enkelt såklart, finns det inga cyklar att hyra där du bor? Tänkte att du hyr någon en dag och ser vad du tycker?
 

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Okej ja det är ju inte lika enkelt såklart, finns det inga cyklar att hyra där du bor? Tänkte att du hyr någon en dag och ser vad du tycker?
Har inte koll på hyrmöjligheter, men bor nära Göteborg så det borde gå att lösa.
Egentligen landar jag väl i att antingen ta Cuben nu, för att priset är grymt, eller vänta och läsa på mer och ha ny cykel till våren…
 

Fundadores

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Ja, den är bra för att jämföra. Men mitt problem är att oavsett geo och annat är det svårt att veta vad som är viktigast. Jag vet helt enkelt inte vad jag prioriterar, mer än att Scotten inte känns som rätt prio.
Egentligen tror jag alla dessa alternativ gör mig nöjd som jag använder cykeln. De kommer bli en förbättring och jag vet inte vad jag missar.
Det jag kommer sakna är Scotts enkla låsning av dämparna intvå steg, bra på transportsträckor. Men den uppoffringen kan jag ta.

Köp en Scott Genious då? Så har du kvar den typen av funktionalitet.
 

Utter

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Kanske lika bra slå till. Om jag känner mig själv rätt kommer jag under vintern komma på en massa ”måsten” och så blir det en 45000kr-cykel i stället😳
Fördelen med Cuben är ju att du förmodligen kan sälja den för en vettig peng nästa säsong om du bestämmer dig för nått annat. 10kkr i rabatt ger ju en mindre fallhöjd på andrahandsvärdet.
 

Jolinwood

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Det är omöjligt att säga men du kommer ju hur marknaden än ser ut till våren ligga bättre till om du köper din cykel till ett bra pris i år. Är det en bra deal så kör.

Som du varit inne på så vore det bästa att testköra ett gäng cyklar så att du kan få en ordentlig uppfattning om geoskillnader etc men det är mycket svårt att få tillgång till ett gäng cyklar i rätt storlek och rätt spec precis när man vill. Hur du än gör kommer du få chansa lite. Köper du prisvärt så är det betydligt lindrigare att sälja och prova något annat👍
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Att Spectral gick sönder oftare än andra hojar gissar jag är ett seglivat (men kanske rättfärdigat?) rykte från förra generationen Spectral. Har inte hört så mkt om trasiga ramar o kedjestag vad gäller nuvarande generation.

Lyxproblem ändå att behöva välja mellan hela 3 hojar som finns i lager i rätt storlek! :LOL:
Det är nog mer än ett rykte...
 

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Haha ja nästan så :LOL:

Tycker bara det var så roligt sammanträffande att kompisen smygköpte en och dök upp på den igår, samtidigt som den diskuterades här.
Vi kan väl ha en auktion, budstart på 35 k😏.
”Min” cykel är ute och reser, vet inte när jag kan hämta den. I dag eller senare i veckan. Men det lutar starkt åt det.
Måste väl fixa cykelhållare först, eller vågar man klämma den i ramen? Eller få skjuts dit och cykla hem. Kan faktiskt ta skogsvägen😁
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Vi kan väl ha en auktion, budstart på 35 k😏.
”Min” cykel är ute och reser, vet inte när jag kan hämta den. I dag eller senare i veckan. Men det lutar starkt åt det.
Måste väl fixa cykelhållare först, eller vågar man klämma den i ramen? Eller få skjuts dit och cykla hem. Kan faktiskt ta skogsvägen😁

Vad menar du med klämma den i ramen? Om det är ett vanligt thuleställ med klämma så ja absolut, sluta dra åt innan det knakar bara :LOL:

Jag kör min i sådana ställ utan att fundera.
 

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Ja, den funkar väl ungefär som handdukar som en del verkar använda. Får kanske skaffa en sådan, men gör lite ont att acceptera att bli lurad av marknadsavdelningen. Kan höra diskussionen på Thule:
Ingenjör'n: "Om vi sätter mjuka stabila gummifästen på insidan av klämman funkar den utmärkt till alla cyklar. Kostar 2 öre extra"
Marknadsavdelningen: "Fel fel fel fel! Sätt hårt gummi med bara tillräckligt grepp. Vi kallar det "rubber-super-aluminium-holder 3.1". Sen kan vi sälja gummit löst för 249 kr. Nu går vi över till att diskutera hur vi kan göra ett cykelställ där man måste ta av framhjulet - men hållaren till framhjulet säljs separat för 1000 kr! Mer champagne tack!"
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Ja, den funkar väl ungefär som handdukar som en del verkar använda. Får kanske skaffa en sådan, men gör lite ont att acceptera att bli lurad av marknadsavdelningen. Kan höra diskussionen på Thule:
Ingenjör'n: "Om vi sätter mjuka stabila gummifästen på insidan av klämman funkar den utmärkt till alla cyklar. Kostar 2 öre extra"
Marknadsavdelningen: "Fel fel fel fel! Sätt hårt gummi med bara tillräckligt grepp. Vi kallar det "rubber-super-aluminium-holder 3.1". Sen kan vi sälja gummit löst för 249 kr. Nu går vi över till att diskutera hur vi kan göra ett cykelställ där man måste ta av framhjulet - men hållaren till framhjulet säljs separat för 1000 kr! Mer champagne tack!"

Vid närmare eftertanke så är det nog faktiskt mjuka gummihörn på klämmorna på mitt velocompact, men jag har ett enklare takställ också där det går lika bra att köra den. Behöver ju inte dra för kung och fosterland och går ju att säkra med en skidrem el.dyl.

Edit: Fast jag ser ju på bilden på länken att det är precis den klämman som man ändå adderar ett skydd för ramen till. Nåväl jag har då aldrig upplevt det som ett problem att veta när det är dags att sluta att dra åt. :geek:
 

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Vid närmare eftertanke så är det nog faktiskt mjuka gummihörn på klämmorna på mitt velocompact, men jag har ett enklare takställ också där det går lika bra att köra den. Behöver ju inte dra för kung och fosterland och går ju att säkra med en skidrem el.dyl.

Edit: Fast jag ser ju på bilden på länken att det är precis den klämman som man ändå adderar ett skydd för ramen till. Nåväl jag har då aldrig upplevt det som ett problem att veta när det är dags att sluta att dra åt. :geek:
Ja min dragkrokshållare har ganska mjuka klämmor - i ytterkanterna. Men där sitter cyklarna alldeles för tätt, vilket jag brukar lösa med rörisolering. Men sätter också de mindre dyra cyklarna där. Denna får åka på taket, och den klämman är sämre. Har dessutom problem med hur jag skall klämma cykeln redan i dag - så jag brukar säkra med buntband. Går liksom inte att klämma helt runt ramen på ett bra sätt.
 

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Proride 598 känns bra. Har dock ingen kol
Har 591 tror jag - där pinnen som låser in cykeln helt saknas. Det är alltså öppet utåt, därav buntband. Och den behöver jag klämma bra hårt eftersom den dessutom hamnar lite snett på ramen.
Har dålig erfarenhet av att klämma snett - gjorde det en gång på dragstället. Styret blir snabbt kortare om det skrapar i asfalten i 100 knyck…
 

Utter

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Har 591 tror jag - där pinnen som låser in cykeln helt saknas. Det är alltså öppet utåt, därav buntband. Och den behöver jag klämma bra hårt eftersom den dessutom hamnar lite snett på ramen.
Har dålig erfarenhet av att klämma snett - gjorde det en gång på dragstället. Styret blir snabbt kortare om det skrapar i asfalten i 100 knyck…
Gjorde detsamma med ett Thule och kolfiberskydden. Skyddet snurrade och drog ur ramer ur hållaren. Så det blir extra spännband nästa gång jag åker med polaren. Tacka vet jag sugproppsfästen som jag kör med.
 
Topp