Köpråd (igen)

Foxis

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Har inte läst hela tråden, men apropå en eller två cyklar vill jag bara slå ett slag för redundans. Det är ibland rätt knepigt med reservdelar just nu, så att ha en dedikerad parkcykel kan vara smart ur perspektivet ”smäller det så kan jag iallafall cykla vidare i skogen hemma”.
Bara en tanke. ;)

Utter

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
650ml tror jag denna är på.
D1F751BE-D6DF-453C-8CAB-ACC13945415E.jpeg

Utter

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Jag kör Specialized sidmatade med verktyg på min Tyee. Håller flaskan i bikepark utan problem om det var det ni funderade på? Eller var det bara hållbarheten på BT-versionen ni funtade på?

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Nu visar det sig att jag inte alls köpt en enduro😏 Enligt Cube:

Meant for riding on:

• tarmac roads and bicycle routes
  • ways paved by gravel, sand or similar materials (e.g. re road, dirt road)
  • paved and non paved hiking trails where roots, thresholds, rocks and drops are more often
  • more rough unpaved terrain with intermittent jumps/ drops with a height up to 0,5m
In doing so the wheels have constant contact to the ground or lose contact for a split of a moment due to small uneven terrain like roots (-> no riding on one wheel neither front or rear, no braking that causes the rear wheel to lift up)

Important: Please note that when using kickstands, mudguards, luggage carriers, as well as bicycle trailers the application area of the model always changes to classification category 2.

Ingen manual alltså. Och när jag satt på Mudguards är det en asfaltcykel. Möjligen enstaka grusvägar. 😂

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Tog en provtur, och fick lära mig den hårda vägen att styret är bredare än på Scotten… tyvärr innebar det att jag kom hem med en ändplugg mindre😳. Får ut och leta i morgon, frågan är om man skall leta i skogen eller i en cykelaffär. Antar att det är nya handtag som gäller i cykelaffären🙄

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Måste kolla i morgon hur dessa såg ut, fick för mig att pluggen satt i handtaget och inte styrändan. Antingen det eller så var problemet att handtaget varit slarvigt monterat och inte fullt intryckt, det skulle ju förklara den tappade pluggen också.
De jag har nu sitter de i greppet. Jag var inte glad. Föredrar ordentlig lock-on på båda sidor

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Såna som bara trycks in ploppar alltid ut förr eller senare, pluggar som skruvas fast är väl att föredra. Kan ju passa på att köpa en multitool eller reparationskit för slanglöst annars.
I mitt fall var det förr😂. Reparationskit är ju ingen dum idé faktiskt. Tänkte köra i park i helgen så jag bör nog lösa det på någon lokal affär, får se vad Cykelkraft/XXL har hemma. Eller sätta på ett gammalt överblivet Rockrider-handtag så länge.

Utter

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
I mitt fall var det förr😂. Reparationskit är ju ingen dum idé faktiskt. Tänkte köra i park i helgen så jag bör nog lösa det på någon lokal affär, får se vad Cykelkraft/XXL har hemma. Eller sätta på ett gammalt överblivet Rockrider-handtag så länge.
Jag har kört ett Sahmurai sword i mitt styre, väldigt smidigt

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Orsaken var felmontering, antagligen av Cube? Vänster handtag var inte påtryckt ordentligt, så pluggen måste suttit väldigt löst. Inte säker på att ens en liten påkörning av ett träd behövdes. Så det blir nya pluggar. Såna som sitter.

Jolinwood

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Fixa absolut ny plugg, vill inte ens tänka på hur detta sett ut om kraften som jämnades ut på hela styrets diameter koncentrerats till en tunn metallcylinders yta 😹🙈

Bilagor

• 26D16F60-2760-4A0B-97E8-7D24D8DB58D2.jpeg
    26D16F60-2760-4A0B-97E8-7D24D8DB58D2.jpeg
    117.5 KB · Besök: 24

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Så nu har jag testat lite, Vallåsen och hemmaskogen har fått premiärturerna.

Det bra:
Nerför är det en enorm skillnad mot Sparken (duh!) Mycket stabilare, bättre grepp, lättare att hantera... små misstag i landingar mm tar cykeln hand om obemärkt.
Även i hemmaskogen (södra Sandsjöbacka) känner jag mig snabbare och modigare. Om det är cykeln eller mitt självförtroende som skiljer är oklart :-)

Det mindre bra:
* Visst, lite tyngre går det ju på asfalt och jämn stig. Men å andra sidan har jag bättre grepp. Om jag pumpar mer luft, så att greppen är jämförbara, är jag inte säker på att det går tyngre. Men på asfalt blir jag frånkörd av spandexfolk på smala däck oavsett cykelval.
* 600 ml vattenflaska går in precis, men är inte hållaren stabil kan den nog slå i överröret vid stök. sidoladdning absolut nödvändigt. Jag gillar stora flaskor.
* Framgaffel har börjat skramla lite (mest vid hopp och rejält ojämnt). Har lokaliserat "felet" till skruven för returdämpning. Får titta på om det går att fixa. Men tills dess: Underbar känsla att göra klantiga landningar och köra över rotmattor utan något annat ljud än en dov duns.
* Framgaffeln har en snygg cap där man kan justera kompression. Synd att den inte gör någon som helst skillnad.
* Den går lågt. med 20-25% sag slår jag i varenda sten och rot som kommer i närheten om jag trampar. Vänjer man sig eller skall man behöva köpa kortare armar?
* Växlarna lirade klockrent vid uthämtning, men efter lite körande inte längre. Och jag kan inte få riktig ordning på det. OCD och växlar som ibland inte växlar eller växlar dubbelt är en dålig kombo. Kan vara monteringen på XXL där mekanikern berömde cykeln för att den aldrig ens behöver justeras. Kanske behövdes... det är säkert inställning, men mina tidigare NX funkade bättre.

Totalt sett: Kanonnöjd (även om det blev mer text om "problemen"). Helt klart en bättre cykel för min användning än Sparken.
Disclaimer: Jag har inte kört en massa olika cyklar. Så om den är bättre eller sämre än andra motsvarande är andra mer lämpade att svara på.

Hälsingland

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Så nu har jag testat lite, Vallåsen och hemmaskogen har fått premiärturerna.

Det bra:
Nerför är det en enorm skillnad mot Sparken (duh!) Mycket stabilare, bättre grepp, lättare att hantera... små misstag i landingar mm tar cykeln hand om obemärkt.
Även i hemmaskogen (södra Sandsjöbacka) känner jag mig snabbare och modigare. Om det är cykeln eller mitt självförtroende som skiljer är oklart :-)

Det mindre bra:
* Visst, lite tyngre går det ju på asfalt och jämn stig. Men å andra sidan har jag bättre grepp. Om jag pumpar mer luft, så att greppen är jämförbara, är jag inte säker på att det går tyngre. Men på asfalt blir jag frånkörd av spandexfolk på smala däck oavsett cykelval.
* 600 ml vattenflaska går in precis, men är inte hållaren stabil kan den nog slå i överröret vid stök. sidoladdning absolut nödvändigt. Jag gillar stora flaskor.
* Framgaffel har börjat skramla lite (mest vid hopp och rejält ojämnt). Har lokaliserat "felet" till skruven för returdämpning. Får titta på om det går att fixa. Men tills dess: Underbar känsla att göra klantiga landningar och köra över rotmattor utan något annat ljud än en dov duns.
* Framgaffeln har en snygg cap där man kan justera kompression. Synd att den inte gör någon som helst skillnad.
* Den går lågt. med 20-25% sag slår jag i varenda sten och rot som kommer i närheten om jag trampar. Vänjer man sig eller skall man behöva köpa kortare armar?
* Växlarna lirade klockrent vid uthämtning, men efter lite körande inte längre. Och jag kan inte få riktig ordning på det. OCD och växlar som ibland inte växlar eller växlar dubbelt är en dålig kombo. Kan vara monteringen på XXL där mekanikern berömde cykeln för att den aldrig ens behöver justeras. Kanske behövdes... det är säkert inställning, men mina tidigare NX funkade bättre.

Totalt sett: Kanonnöjd (även om det blev mer text om "problemen"). Helt klart en bättre cykel för min användning än Sparken.
Disclaimer: Jag har inte kört en massa olika cyklar. Så om den är bättre eller sämre än andra motsvarande är andra mer lämpade att svara på.

Kompisen fick sin stereo levererad med krökt växelöra och med sabbade gängor på bakaxeln. Fick "nytt" (taget från annan cykel) skickat till sig efter lite gnäll hos xxl inkl bilder på en uppenbart krokig tingest..

175mm vevar är hopplöst på modern hoj, jag bytte till 170 på min fuel ex.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
Kompisen fick sin stereo levererad med krökt växelöra och med sabbade gängor på bakaxeln. Fick "nytt" (taget från annan cykel) skickat till sig efter lite gnäll hos xxl inkl bilder på en uppenbart krokig tingest..

175mm vevar är hopplöst på modern hoj, jag bytte till 170 på min fuel ex.
Får kolla örat mao. Vilket XXL köpte han sin cykel från…?

Fattiglapp

Aktiv medlem
Köpråd (igen)
När jag beställde på nätet som kom det från centrallagret trots att jag hämtade i butik. (Så gör inte det om den finns lokalt)
Så var det faktiskt för mig också kom jag precis på, så jag bör ju inte ha fått det begagnade växelörat. Men de kan ju ha böjt fler...
Trots att cykeln fanns i butik fick jag ju vänta på leveransen. Vilket gjorde att jag fick tid att fundera och unde titta på butiksexet, samt behöll priset som gällde vid beställning (bra eftersom den var sänkt dryga 10000 på utgående kampanj)

Topp