Så nu har jag testat lite, Vallåsen och hemmaskogen har fått premiärturerna.
Det bra:
Nerför är det en enorm skillnad mot Sparken (duh!) Mycket stabilare, bättre grepp, lättare att hantera... små misstag i landingar mm tar cykeln hand om obemärkt.
Även i hemmaskogen (södra Sandsjöbacka) känner jag mig snabbare och modigare. Om det är cykeln eller mitt självförtroende som skiljer är oklart :-)
Det mindre bra:
* Visst, lite tyngre går det ju på asfalt och jämn stig. Men å andra sidan har jag bättre grepp. Om jag pumpar mer luft, så att greppen är jämförbara, är jag inte säker på att det går tyngre. Men på asfalt blir jag frånkörd av spandexfolk på smala däck oavsett cykelval.
* 600 ml vattenflaska går in precis, men är inte hållaren stabil kan den nog slå i överröret vid stök. sidoladdning absolut nödvändigt. Jag gillar stora flaskor.
* Framgaffel har börjat skramla lite (mest vid hopp och rejält ojämnt). Har lokaliserat "felet" till skruven för returdämpning. Får titta på om det går att fixa. Men tills dess: Underbar känsla att göra klantiga landningar och köra över rotmattor utan något annat ljud än en dov duns.
* Framgaffeln har en snygg cap där man kan justera kompression. Synd att den inte gör någon som helst skillnad.
* Den går lågt. med 20-25% sag slår jag i varenda sten och rot som kommer i närheten om jag trampar. Vänjer man sig eller skall man behöva köpa kortare armar?
* Växlarna lirade klockrent vid uthämtning, men efter lite körande inte längre. Och jag kan inte få riktig ordning på det. OCD och växlar som ibland inte växlar eller växlar dubbelt är en dålig kombo. Kan vara monteringen på XXL där mekanikern berömde cykeln för att den aldrig ens behöver justeras. Kanske behövdes... det är säkert inställning, men mina tidigare NX funkade bättre.
Totalt sett: Kanonnöjd (även om det blev mer text om "problemen"). Helt klart en bättre cykel för min användning än Sparken.
Disclaimer: Jag har inte kört en massa olika cyklar. Så om den är bättre eller sämre än andra motsvarande är andra mer lämpade att svara på.