Köpråd Knäskydd trail/enduro

tobs

Ny medlem
Tjena
Söker åsikter och erfarenheter av knäskydd som sitter bra utan att glida så mycket.
Vad använder ni där ute i spåren som ni är nöjda med?

Bomba gärna med era favoriter!
Bonus om dem är lätta att trampa med.

Två skydd jag kikat lite extra på av endast googling är följande
Leatt AirFlex Pro
IXS Flow Evo+

Till eventuell utförsåkning har jag ett par Leatt dual axis jag tänkte använda om det är liftburen åkning.

MVH

Senast ändrad:
Kör med FOX Enduro skydd och är mycket nöjd. Tänker inte på dom när jag cyklar, duger kanske inte för DH men i övrigt gillar jag dom

Maakus

Aktiv medlem
Det är ganska individuellt hur de sitter, lite som med hjälm. Jag kör med Pocs enkla med en rem upptill men det är ju inte säkert att de passar bra på alla andra.

Precis.
Har ett par POC VPD 2.0 för lättare grejjer.

Sen har jag ett par Fox Launch D3O med skenbens-skydd för mer stök och park.
Launch D30 har ju fördelen att man lätt kan ta av dem om det blir för varmt/är i vägen på t.ex. transport eller i bilen.

MCM_team

Aktiv medlem
Jag kör med Fox Enduro D3O. Märker inte ens att jag har dem på, riktigt bekväma och sitter uppe bra. Jag har inte behövt prova skyddsförmågan än som tur är, men känslan är att de skyddar helt ok för vanlig stigcykling!

Rattnalle

Aktiv medlem
För trail så gillar jag IXS flow. De är lätta och bekväma, men inget för tuff enduro/bikepark/DH tror jag.
Jag kör mina i både alperna och Åre också. Använt dem till att ramla i några gånger och konstaterat att jag tror att resten av mig går sönder innan de är för klena ändå. Har förbrukat tre par nu och kommer fortsätta köpa dem.

markar69

Ny medlem
Både ixs flow evo + och poc vpd air sitter som en smäck. Ixs har uttagbart skydd för tvätt. (Skålarna dör om man tvättar dem för ofta). Poc har fast skydd men har mer skydd ovanför knät. Skydden på båda är ce2-godkända om jag minns rätt men de hjälper ju bara om stenen träffar rätt så att säga.

manneblask

Aktiv medlem
Kan också slå slag för IXS Flow, har kört några par för allt från park till stig.
Nu har jag nyligen bytt till Ion K-Traze Amp Zip och är mycket nöjd med dem också.

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Både ixs flow evo + och poc vpd air sitter som en smäck. Ixs har uttagbart skydd för tvätt. (Skålarna dör om man tvättar dem för ofta). Poc har fast skydd men har mer skydd ovanför knät. Skydden på båda är ce2-godkända om jag minns rätt men de hjälper ju bara om stenen träffar rätt så att säga.
Jag slår också ett slagför ixs flow eve men jag önskar att jag alltid bara tvättat de för hand. Efter första gången i nån 30 graders skonsam körning så krympte tyget så det spänner lite onödigt över skyddet.

AndersJB

Aktiv medlem
Kör också Poc:s korta,sitter riktigt bra och märks inte att man har dom.
Kanske inte skyddar hela smalbenet,men är knäna jag inte vill knäcka...benen läker enklare än ett knä,och är ju knät man drar i oftast,inte smalbenet.

zinkpasta

Aktiv medlem
Kör Ion K-Pact Zip för enduro/döds/dumhet och Fox Enduro Pro för lite lugnare utflykter. Nöjd med bägge m.a.p. passform och funktion (tycker även K-Pact går bra att trampa runt i alltså, men de är helt klart mindre smidiga än Enduro pro), litet minus för Fox:arna är att det går att riva hål på baksidan relativt lätt med plattisskruvarna (t. ex.).

Nypåmtb

Aktiv medlem
Gillar Poc:s vpd air, sitter bra och verkar inte ta särskilt mkt stryk av att tvättas i maskin gång efter gång vilket inte kan sägas gälla för knäskydd som bygger på att kardborrebanden funkar (tex enduravarianten jag hade innan).

LDG

Aktiv medlem
7 Protection (7iDP) Sam Hill Knee Pads
Köp bara köp! level 2 knäskydd som man knappt känner att man har på sig, enda nackdelen är att de är lite varma men inte jämfört med andra knäskydd med motsvarande skydd t.ex. Ion K-pact (som jag har).
Fox Enduro D3O är sköna men går sönder om man inte kör långbyxor, dock är de bara level 1, det märks stor skillnad mellan dom. Sas-tec skyddet i Sam Hill skydden tar bort det mesta och har aldrig märkt av årets krasher dagen efter. Provade hemma med Sam Hill skyddet på ena knät och tjejens level 1 D30 på andra, grymt stor skillnad i hur mkt det skyddar.
Jag kör däremot Fox Enduro D3O armbågsskydd, grymt sköna och funkar super, slår uppenbarligen inte i lika hårt där för tycker de räcker i skydd. Det bra med dom är också att de är såpass sköna att jag tar de på mig alla cykelturer till skillnad från alla andra armbågsskydd jag provat.

art001

Aktiv medlem
Finns ett gammalt test, del 2 av 4 borde va det du söker?

sandos

Medlem
Kör ixs flow med zip. Sitter så bra och skönt så jag ganska snabbt glömmer att jag har de på! Har fått justera vid någon tur vet jag men kan inte påstå att de normalt sett glider runt det minsta.

LDG

Aktiv medlem
Finns ett gammalt test, del 2 av 4 borde va det du söker?

Gammalt test med utdaterade skydd enligt mig och säger inte om sastecskyddet är level 1 eller 2. Men visst säger mer än inget. Finns andra stora cykelhemsidor som gjort liknande test.

Magnus K

Aktiv medlem
Har kört POC Air ett par år. Skydden är bekväma att köra i men de gånger jag kraschat har skydden glidit ner mot vaderna. 👎 Dessutom börjar resåren bli vågiga och slappa nu under säsong tre. 👎
Mvh
Magnus

glitch

Aktiv medlem
Ännu en IXS Flow lover. Då mina gamla sjunger på sista versen köpte jag hem ett gäng olika för att prova, bland annat Leatt Hybrid, Ion K-Traze mfl. Slutade med nya Flow :)
Bäst kompromiss av lättvikt, skydd och passform och har testkraschats med gott resultat ett par gånger.
För bike park / ren utförsåkning har jag ett par kralliga Race Face.

implor

Aktiv medlem
Har kört POC Air ett par år. Skydden är bekväma att köra i men de gånger jag kraschat har skydden glidit ner mot vaderna. 👎 Dessutom börjar resåren bli vågiga och slappa nu under säsong tre. 👎
Mvh
Magnus
Kör också POC Air. Bara haft dom ett år och kan summera dom med orden:

"I really like them, but I don't Love them."

Inte en perfekt produkt men gör sitt jobb bra och räddat mig några gånger i somras. Primära anledningen att det blev dom var att det var enda som fanns lokalt att testa och var en av de mest rekommenderade modellerna. Hade IXS funnit lokalt hade jag nog köpt dom istället.

DD88

Medlem
Finns det några ledade skydd för MTB? Testade mina Leatt X-Frame Hybrid på en runda och dom satt och rörde sig bra, men på tok för bulkiga (vill gärna lägga sig på ramen). Överlägsen stabilitet jämfört med mina FOX-skydd som är avsedda för MTB vilket är bra för oss med trasiga knän.

91BEF267-3119-448D-8638-4260A81C49DC.jpeg

implor

Aktiv medlem
Finns det några ledade skydd för MTB? Testade mina Leatt X-Frame Hybrid på en runda och dom satt och rörde sig bra, men på tok för bulkiga (vill gärna lägga sig på ramen). Överlägsen stabilitet jämfört med mina FOX-skydd som är avsedda för MTB vilket är bra för oss med trasiga knän.

Visa bilaga 473720
Dessa så smidigare ut iallafall.

Stervelo

Aktiv medlem
bäst, glider inget alls, storlekstabellen stämmer, superbekväma, skyddar bra, inte bulkiga alls.

Jag kan bara prata om den med skenbensskydd, det är den jag och en kompis kört.

LDG

Aktiv medlem
Finns det några ledade skydd för MTB? ...
Visa bilaga 473720
Sambon har ortoser från Rehaboteket, PP3 (vänstra på bilden) verkar bäst för cykling. PP4 har en mer ömtålig plastdel där dom är ledade.
Hon har knäskydd under ortoserna.
PEARL iZUMi Elevate D3O Knee Guard
för stig och Fox Launch Pro D3O för hårdare cykling.

20210307_153016.jpg

Senast ändrad:

joary639

Medlem
Fick hem ett par POC joint VPD air igår. Prova dom lite här hemma idag men blir osäker om jag har rätt storlek. De klämmer en del bak i knävecken och de är ganska obekväma att gå i.. Men sitter jag med dom är de ganska sköna vilket känns viktigast. Jag är gammal fotbollsspelare och har ben där efter. Men kanske är det så att efter några varv i skogen kommer de sitta perfekt? Hur upplevde ni det? Töjer de sig något?

DD88

Medlem
Viktigast är att dom sitter bra när man är i sadeln. Sen ska dom inte flytta sig eller sitta obekvämt, vilket ofta beror på att dom sitter för löst eller för hårt om storleken annars är rätt. Nackdelen är att det kan ta några rundor innan man vet om dom funkar eller ej och då är det för sent att returnera varan.

LDG

Aktiv medlem
7idp sam hill. Skit i allt annat! Är fullt allvarlig! Så mkt bättre tycker jag de sitter. Är bekväma att trampa i men ändå level2 skydd vilket nästan inga knäskydd har.

Octagon

Aktiv medlem
Jag har Raceface Ambush Knee.
+ Sitter bra och skaver inte även om man cyklar några mil. Lätta att ta av och på, man öppnar helt. Bra skydd, känns tillräckligt även i bikepark. Håller för krasch i shorts.
- Svettiga. Kardborren för övre remmen är vända utåt och äter på insidan av shortsen.

Jolinwood

Aktiv medlem
Finns ju annat än stödstrumpor som är sandfärgat men smaken är som baken

Joary: det är garanterat bara en marknadsföringstjohejsan med annan styling och inte en annan konstruktion

EWSChile18__X2_4521.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer