Köpråd Kona process 134 eller Hightower ?

Tomcaten

Aktiv medlem
Det bara dyker upp Process 134 nu på happy, kul!

Det blir lite svårt att du ska få bra reviews av de två ramar när jag tror att inte någon har ägt bägge och kan avslöja något för dig om hur man upplevt de sinsemellan.
Konan är mera åt Volvo-hållet och SC en Mercedes/Audi skulle jag säga. Får man inte två 134 ramar på en SC Ht?

Vill du bli av med mera pengar köper du SCn annars tar du Konan så glädjefaktorn/sek är högre i Kona helt klart. Det är en bra ram så köp den.(y)

Hek

Medlem
Går i samma tankar, svårt. Blir väl då att man jämför basmodell av SC och ett steg upp från basmodell av Konan.

Men också väldigt nyfiken på hur dessa 2 upplevs. Inbillar mig att konan är lite mera ”Stig” och SC är lite mer utför i känslan.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Beror ju lite på hur man definierar stig. Jag dömde bort 134 för jag tyckte den inte var tillräckligt effektiv att trampa men ganska låg AS. SC HT provade jag inte men fick uppfattningen av tester mm att den var lite för köttig för min åkning. NP reactor har ju fått mycket rosor som stigsmiskare.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Den är mindre trampeffektiv än HTn

Ska du ha lite större kedjering så kommer länkaget röra sig ganska mycket.

Jiv

Aktiv medlem
Tallboy eller heihei kanske är mer lämpade? Beroende på den där definitionen av stig då...

UprightCitizen

Aktiv medlem
Kika på nya Commencal meta TR också. Jag slits just nu mellan den, process 134 och nukeproof reactor som första stigcykel. Lutar åt meta tr faktiskt.

Hek

Medlem
Alu-ramen på process-hojarna (29", både 153 och 134) verkar vara uppdaterad för 2021. Kika konas hemsa.

Berk

Aktiv medlem
Absolut, ny färg men även alu-ramarna är uppdaterade. Hittar inte så mkt om det än. Men kolla vinkeln på bakdämparn på tex 153 modellerna, samt hur ramrören går ihop mot styraxeln.
Tittade bara på 134, som är samma som 2020. 153 Al har ny ram och har nu jätteflacka 64.5 grad HTA och lite längre reach.

Hek

Medlem
Jag ser ingen skillnad på 134. Förväntar också ingen uppdateringer snart, den är mindre än ett år gammal.
Japp, du har rätt, kollade närmre, den verkar oförändrad. Blandade ev ihop 29" och 27,5" som ser lite olika ut. Ser ju ut som att 153 fått samma ram.

Hek

Medlem
Sugen på en kona, men komponenter och vikt verkar ligga på en nivå som verkligen inte motsvarar priset. Man gömmer inte kablar i ramen eller ligger i framkant med finesser typ justerbar geometri osv. Funderar lite på vad man betalar för, småskalig produktion?

grondahl

Aktiv medlem
Sugen på en kona, men komponenter och vikt verkar ligga på en nivå som verkligen inte motsvarar priset. Man gömmer inte kablar i ramen eller ligger i framkant med finesser typ justerbar geometri osv. Funderar lite på vad man betalar för, småskalig produktion?
En pålitlig bra cykel som du får jobba lite för att kunna visa upp den i "visa ditt rambrott"-tråden?

Makten

Aktiv medlem
Intern kabeldragning är bara jobbigt, särskilt på aluminiumramar utan fördragna rör på insidan. Vad ska man med justerbar geometri till? De flesta hamnar ändå bara i ena läget och ändrar aldrig tillbaka. Som jag ser det tyder det mest på ambilvalens hos tillverkaren. "Vi vet inte riktigt vad vi vill med cykeln så vi ger användaren möjlighet att bestämma." Typ.

Men visst, Kona är inte direkt prisvärda. Huvudsaken är ju dock att man har en cykel som man trivs med. Priset glömmer man förhoppningsvis ganska snart ändå.

grondahl

Aktiv medlem
Jag har en Process 134 från första generationen (byggd som en tank, 27,5), den har intern kabeldragning och jag gissar på att den har någon slags guide där inne för mina vajerbyten har varit sjukt enkla? Har de nya versionerna verkligen inte intern kabeldragning?

Berk

Aktiv medlem
Amerikanska och Kanadensiska cyklar är nästan aldrig prisvärda. Kona cyklar brukar vara tuffa och väl genomtänkta. Jag tycker också många är snygga. Om du vill ha en prisvärd och lätt cykel är något som YT Jeffsy ett bättre val, men nästan alltid är utsåld.

Berk

Aktiv medlem
Jag har en Process 134 från första generationen (byggd som en tank, 27,5), den har intern kabeldragning och jag gissar på att den har någon slags guide där inne för mina vajerbyten har varit sjukt enkla? Har de nya versionerna verkligen inte intern kabeldragning?
Alu Process has extrern bromskabeldragning och intern växelvajerdragning, som är väl bästa kompromiss. Kol Process har all intern. Jag vill inte har bromskabel intern.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Det som är lite trist med Kona är att basmodellen har väldigt snikna komponenter, och dom verkar ha snikat än mer på 21 modellen? Samtidigt är prishoppet stort till DL modellen. Men är ändå lite tveksam till väldigt kort cs. Är ingen expert, men på XL ser det väldigt kort ut jmf med typ alla andra cyklar jag tittat på.

Hek

Medlem
Tycker bara detta är intressant och känner mig själv väldigt ambivalent kring val av hoj. Lämnade precis tillbaka en Trek Fuel 8 ex till handlarn, hojen hade typ genomgående GX, fin fox dämpning, vägde 14,5, samt div ”innovationer”. Den kostade 35. Gick väl fint om än lite mkt traktorkänsla. Men knepig som man är så kände jag att man inte skulle blivit helt nöjd, och kanske kan man inte bli det förrän man lägger 40-50 mkt på en kona elller en santa cruz? Tycker samtidigt att det inte borde behövas när man verkar få så (på pappret) mkt mer om man köper en Trek, Scott eller dylik. Håller med ovan, Konas snikmodell har liksom komponenter som sitter på hojar för 10.

josofin

Aktiv medlem
På pappret är ju än sak, känsla något annat... och det är svårt att veta innan.. Röstar ändå, utan så mycket att jämföra med, på Santa Cruz Hightower...för mig var det kärlek vid första tramptaget, har inte ångrat mig en sekund.

jonte987

Aktiv medlem
Eller så köper man en vitus och får en annan tillfredsställelse än den som eventuellt kan fås från en boutiquehoj.

Jag känner inte att hela skalan täcks in när vi säger att scott och trek är prisvärda

Berk

Aktiv medlem
Eller så köper man en vitus och får en annan tillfredsställelse än den som eventuellt kan fås från en boutiquehoj.

Jag känner inte att hela skalan täcks in när vi säger att scott och trek är prisvärda
Scott och Trek är inte prisvärda heller, men lite bättre en Kona nuförtiden. Riktigt prisvärda är tyska tillverkare med online-butik och många brittiska tillverkare.

Inser nu att min stig-HT som jag byggde från bra stålram och självvalde komponenter är mycket mer prisvärd än jag trodde (och otroligt prisvärd i förhållande till upplevelser man får!).

yonsson

Aktiv medlem
Det som är lite trist med Kona är att basmodellen har väldigt snikna komponenter, och dom verkar ha snikat än mer på 21 modellen? Samtidigt är prishoppet stort till DL modellen. Men är ändå lite tveksam till väldigt kort cs. Är ingen expert, men på XL ser det väldigt kort ut jmf med typ alla andra cyklar jag tittat på.
Konas hojar har även hög BB med moderna mått mätt. Beror nog lite på hur du ska köra. Jag hade en Kona Honzo tidigare med väldigt korta kedjestag. Det blir lätt att få upp fronten på gott och ont. Nedför är det kul eftersom hojen blir poppig. Uppför däremot behövde jag ofta stå upp, annars tappade den grepp bak direkt och fronten ville stegra. Kan tänka mig att det blir samma på Process även om det är andra hojar.

Berk

Aktiv medlem
Konas hojar har även hög BB med moderna mått mätt. Beror nog lite på hur du ska köra. Jag hade en Kona Honzo tidigare med väldigt korta kedjestag. Det blir lätt att få upp fronten på gott och ont. Nedför är det kul eftersom hojen blir poppig. Uppför däremot behövde jag ofta stå upp, annars tappade den grepp bak direkt och fronten ville stegra. Kan tänka mig att det blir samma på Process även om det är andra hojar.
Då behöver man längre reach så man kan har sadeln längre fram.

Berk

Aktiv medlem
Hjulbasen spelar nog en inte så liten roll där också.
Tror inte hjulbasen spelar direkt en roll. Cyklisten är mycket tyngre än cykeln, så viktigt är var tyngdpunkten av cyklisten är jämfört med bakhjulet. Det som spelar in är kedjestaglängd, hjulstorlek och framförallt positionen av sadeln. Om man vill har sadeln längre fram vill man också har styren längre fram, så längre reach. Det in sin tur ger längre hjulbas. Med det är inte direkt relevant var framhjulet är.

Velocipeden

Aktiv medlem
Nja. Har haft en kort Ht med korta kedjestag och en lång Ht med korta kedjestag den senare är en dröm att klättra med jämfört med den korta. På en lång cykel går det att fördela vikten mellan fram-bak lättare men på en kort lyfter antingen fronten eller så spinner bakhjulet loss. Det är min upplevelse av de två parametrarna.

yonsson

Aktiv medlem
Nja. Har haft en kort Ht med korta kedjestag och en lång Ht med korta kedjestag den senare är en dröm att klättra med jämfört med den korta. På en lång cykel går det att fördela vikten mellan fram-bak lättare men på en kort lyfter antingen fronten eller så spinner bakhjulet loss. Det är min upplevelse av de två parametrarna.
Nu säger samma sak. ”Korta” kedjestag är ju såklart i relation till resten. På Process 153 har de förlängt både reach och kedjestag, tror de kommer få lite skit för att kedjestagen inte är extremkorta längre, det har ju varit lite av ett signum för de tidigare årsmodellerna.

Tomcaten

Aktiv medlem
Jag vet inte det säger lätt med 150 g lättare än -20 modell och jag hade en -17 tror jag som inte dog bara en gång utan två.

Undrar hur mycket material som försvunnit där med fem års utveckling, 5 x 150 = 750 g?

grondahl

Aktiv medlem
Jag vet inte det säger lätt med 150 g lättare än -20 modell och jag hade en -17 tror jag som inte dog bara en gång utan två.

Undrar hur mycket material som försvunnit där med fem års utveckling, 5 x 150 = 750 g?
Kona Process 134 2017 är väl en helt annan cykel än den som finns nu? Annat länkage, annan hjulstorlek etc.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Enl outdoorgearlab väger 2020 process 134 utan pedal och med tubeless 15.9kg i large. Den här kategorin cykel väger mkt om man inte går upp på kolfiber, men priserna ser annorlunda ut då vanligtvis.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer