Köpråd: Merida Big Trail 200 v.s. Vitus Sentier 29.

Hej!

Jag är i första hand ute efter att köpa en Vitus Sentier 29, men kollar runt på alternativ om det visar sig vara hopplöst att få tag i en sådan, eller om det rent av finns bättre alternativ. Jag är helt enkelt ute efter en instegs-trail-ht.

Jag fann då Merida Big Trail 200. Den kostar 11000 kr jämfört med Vitusens 10000 kr. I mina nybörjarögon verkar de ändå ganska likvärdiga. Det är väl framgaffeln (Vitus: X-Fusion RC32, Merida: Suntour XCM32 DS) som antagligen är ett strå vassare på Vitusen. Å andra sidan har Meridan intern vajerdragning, vilket är snyggt och verkar praktiskt. Missar jag något? Är det stor skillnad på framgafflarna? Tankar om cyklarnas geometri?

XL är storleken för mig och här följer länkar till båda cyklarna:

P. S. Budgeten är redan stretchad, så kommentarer i stil med "För endast två tusen till kan du få den här..." behövs inte. D. S.

Senast ändrad:
Hmm, jag går faktiskt i liknande tankar. Trek X-caliber 7 eller 8 bör man väl kunna få för ca samma peng? Kanske inte lika mkt trail-hoj som Vitus och Meridian dock.

Min känsla av att titta på Meridan är att den är något överprisad med den spec som den har. Jag har själv kollat på en merida Big trail 600 och den ligger tex på ca 20.000:- och enligt mig bör den kosta typ 15.000:-. Lite samma känsla med 200:an tycker jag.

Suntour gaffeln kommer garanterat alla här på forumet döma ut och säga att den är skräp. Jag hade dock en liknande på min första mtb en gång i tiden för typ 1000 år sedan och tyckte ändå att den funkade helt ok.

Dock är ju problemet återigen att Vitus, ja dom verkar ju knappt gå att få tag på så då hamnar man ju i ett läge där man inte har så mkt att välja på.

Geometri - är jag kass på.

Hmm, jag går faktiskt i liknande tankar. Trek X-caliber 7 eller 8 bör man väl kunna få för ca samma peng? Kanske inte lika mkt trail-hoj som Vitus och Meridian dock.

Min känsla av att titta på Meridan är att den är något överprisad med den spec som den har. Jag har själv kollat på en merida Big trail 600 och den ligger tex på ca 20.000:- och enligt mig bör den kosta typ 15.000:-. Lite samma känsla med 200:an tycker jag.

Suntour gaffeln kommer garanterat alla här på forumet döma ut och säga att den är skräp. Jag hade dock en liknande på min första mtb en gång i tiden för typ 1000 år sedan och tyckte ändå att den funkade helt ok.

Dock är ju problemet återigen att Vitus, ja dom verkar ju knappt gå att få tag på så då hamnar man ju i ett läge där man inte har så mkt att välja på.

Geometri - är jag kass på.
X Caliber verkar vara fina hojar, men jag tror jag vill ha flackare framgaffel. Har tittat på Trek Roscoe 6, men den verkar bara finnas med 27,5"-hjul.

Angående framgafflarna på Sentier och Big Trail 200: Om båda duger till en början, men ingen av dem är bra nog för att man inte ska vilja uppgradera i framtiden, så spelar det kanske inte så stor roll om den ena är något bättre än den andra.

Helst vill jag ju ha en Vitus, men hellre en Merida än ingen cykel alls. Antar jag.

Sköneman

Medlem
X-caliber och Roscoe är samma ram så om du får tag på en X-caliber 8 med Judy SL så bör du kunna länga slaglängden till 120mm (motsvarande Roscoe) genom att ta bort distanserna i vänster gaffelben.

DanielS

Aktiv medlem
Har inte Vitus generellt ett snäpp bättre komponenter? Meridan saknar också dropper (1000kr för en billig), även däcken är för mig okända så det kan vara något du kommer att vilja byta ut (1000kr).

Dock är det ju en viss skillnad i geometri där Meridan ser något mer aggressiv ut. Kommer att vara aningen mer lätthanterad när det går utför, men kanske lite tråkigare uppför och på transporter. Sedan kan det ju finnas andra skillnader mellan ramarna som gör att känslan blir rätt olika.

Båda är ju ganska billiga cyklar, en ordentlig uppgradering av gaffel landar på 4000-5000 (kanske billigare begagnad). Frågan är ju om man kommer att tycka det är värt att uppgradera en cykel i den här prisklassen? Risken är ju att du hellre kommer att vilja "uppgradera" till en fulldämpad cykel?

Men visst, det är svårt att få tag på cyklar fn så det är ju också en faktor att ta hänsyn till. Personligen skulle jag varit mest osäker på Meridans gaffel och skulle se till att göra lite research om den för att försöka förutsäga om den skulle duga.

Edit: jag har kommenterat cyklarna i länkarna, ser att du nämner en annan gaffel på Vitus:en så jag kanske kollat på fel modell? Du har länkat VR-modellen men nämner Sentier utan VR. Då var det mindre skillnad, då skulle jag gjort ordentlig research på båda gafflarna och om de inte är tillräckligt bra så skulle jag sparat några månader till :-)

Har inte Vitus generellt ett snäpp bättre komponenter? Meridan saknar också dropper (1000kr för en billig), även däcken är för mig okända så det kan vara något du kommer att vilja byta ut (1000kr).

Dock är det ju en viss skillnad i geometri där Meridan ser något mer aggressiv ut. Kommer att vara aningen mer lätthanterad när det går utför, men kanske lite tråkigare uppför och på transporter. Sedan kan det ju finnas andra skillnader mellan ramarna som gör att känslan blir rätt olika.

Båda är ju ganska billiga cyklar, en ordentlig uppgradering av gaffel landar på 4000-5000 (kanske billigare begagnad). Frågan är ju om man kommer att tycka det är värt att uppgradera en cykel i den här prisklassen? Risken är ju att du hellre kommer att vilja "uppgradera" till en fulldämpad cykel?

Men visst, det är svårt att få tag på cyklar fn så det är ju också en faktor att ta hänsyn till. Personligen skulle jag varit mest osäker på Meridans gaffel och skulle se till att göra lite research om den för att försöka förutsäga om den skulle duga.

Edit: jag har kommenterat cyklarna i länkarna, ser att du nämner en annan gaffel på Vitus:en så jag kanske kollat på fel modell? Du har länkat VR-modellen men nämner Sentier utan VR. Då var det mindre skillnad, då skulle jag gjort ordentlig research på båda gafflarna och om de inte är tillräckligt bra så skulle jag sparat några månader till :-)
Tack för värdefull input! Du är observant och jag har mycket riktigt råkat länka till Sentier VR trots att det är icke VR-modellen jag tittar på.

Ska göra lite research på gafflarna!

DanielS

Aktiv medlem
Tack för värdefull input! Du är observant och jag har mycket riktigt råkat länka till Sentier VR trots att det är icke VR-modellen jag tittar på.

Ska göra lite research på gafflarna!
Du undrar också intern vajerdragning, det ser ju snyggt ut men kan också vara lite krångligare när man ska byta vajer/slang, speciellt gällande bromsslangar.

Om du beställer en Vitus så se också till att bromsarna kommer monterade enligt EU-standard då de kör hanttagen på "fel" sida i uk, förutsatt att du inte vill ha det så då...

Båda ramarna verkar bra. Men geometrin på meridian är med brantare sadelrör lite lättare att behålla framhjulet i backen i branta klättringar. Lite flackare gaffelvinkel lite stabilare i stök och utför. Men Vitus är kompetent på det också. Finns säkert de som bättre kan förklara nyans skillnaden

Suntour gaffeln, verka ha fjäder. Jag tror att luft även instegs gaffel känns bättre. Ett krav som instegscykel. 10 mm längre slaglängd på Vitus. Passar bättre till den typen av cykel.

Däcken verkar vara Schwalbes fingummi på Vitus samt bredare passar bättre till terrängen cykeln är tänkt för. Däcken på Meridian är enklare. Gör stor skillnad i terrängen. Extra mycket nu när det är blöt och halt.

Dropper vill du nog ha efter ett tag. Går att köpa en ok för 1000-1600 kr pris beroende på om du timar en rea.

På pappret verkar denna mer prisvärt. Med 1*12 växlar och luftgaffel. Geometri som Meridian. Frakten är lite dyr. Vissa verkar haft strul med planetx andra helnöjda. Själv har ingen erfarenhet av butiken att bidra med.

Båda ramarna verkar bra. Men geometrin på meridian är med brantare sadelrör lite lättare att behålla framhjulet i backen i branta klättringar. Lite flackare gaffelvinkel lite stabilare i stök och utför. Men Vitus är kompetent på det också. Finns säkert de som bättre kan förklara nyans skillnaden

Suntour gaffeln, verka ha fjäder. Jag tror att luft även instegs gaffel känns bättre. Ett krav som instegscykel. 10 mm längre slaglängd på Vitus. Passar bättre till den typen av cykel.

Däcken verkar vara Schwalbes fingummi på Vitus samt bredare passar bättre till terrängen cykeln är tänkt för. Däcken på Meridian är enklare. Gör stor skillnad i terrängen. Extra mycket nu när det är blöt och halt.

Dropper vill du nog ha efter ett tag. Går att köpa en ok för 1000-1600 kr pris beroende på om du timar en rea.

På pappret verkar denna mer prisvärt. Med 1*12 växlar och luftgaffel. Geometri som Meridian. Frakten är lite dyr. Vissa verkar haft strul med planetx andra helnöjda. Själv har ingen erfarenhet av butiken att bidra med.

Utseendet på den krävde några minuter innan jag började gilla den, men nog fasen är den lite cool! Frakten går loss på 150 pund, vilket ger ett totalpris på drygt 10000 kr. Kan absolut vara en kandidat, om jag vågar handla där. Tack!

.evall

Medlem
Så här ser det ut när jag testar att lägga cykel och pedaler i varukorgen och väljer leverans till Sverige, 40 pund i frakt. Har nämligen själv funderat på denna som första cykel att testa stig med, är den något att ha tror ni eller är det bättre att lägga på några tusen och köpa annat för att få bättre gaffel och sänkstolpe?
Screenshot_20201121-161606.png

Senast ändrad:

DanielS

Aktiv medlem

Den ser ju prisvärd ut, men Sram SX är det många här som inte gillar (har själv inte testat). Men gaffeln är väl ett steg upp från de andra? Däcken på denna kommer du också att vilja byta rätt snart..

Om det är SRAM bromshandtag så brukar man kunna byta plats på dessa själv för att slippa betala £50 för det. Hittar inte bromshandtag i spec:en..? Dock har jag sett någon här som fick för korta slangar så det inte gick att byta sida på broms-handtagen utan att lossa slangarna.

.evall

Medlem
Ursäkta fortsatt trådkapning här men om man som jag i princip aldrig ens suttit på en mtb så kanske det är lika bra att köpa en rätt billig ändå. Jag vet ju ändå inte vad jag missar... och den verkar ju inte vara helt ute och cykla den från planetx, särskilt med tanke på priset som hamnar runt 8500 kr med frakt.

Den ser ju prisvärd ut, men Sram SX är det många här som inte gillar (har själv inte testat). Men gaffeln är väl ett steg upp från de andra?
Det stämmer. Sök på på forumet för att läsa mer. Personligen tycker jag de funkar men på vissa växlingar behöver jag liksom hjälpa till med extra tryck på växelföraren. Vissa växlar upplever jag som att de inte går att få perfekt justerade. Ett problem som om jag förstått det rätt beror på att det är plastdetaljer i bakväxeln som gör att den flexar lite. Jag har funderat på att uppgradera bakväxel och växelförare/ trigger. Men problemet har inte varit så stort att jag känt det motiverat. Någon gång så blir det av. Personligen så föredrar jag 1*12 med de svagheter sx har jämfört med 1*10. Tätare växlar och större omfång. Uppgradera från 1*10 är det fler komponent som ska bytas det blir dyrare.

Gaffeln är ett snäpp upp. Den funkar bra, tycker jag. Men givetvis är en gaffel som kostar lika mycket som cykeln bättre.

Så här ser det ut när jag testar att lägga cykel och pedaler i varukorgen och väljer leverans till Sverige. Har nämligen själv funderat på denna som första cykel att testa stig med, är den något att ha tror ni eller är det bättre att lägga på några tusen och köpa annat för att få bättre gaffel och sänkstolpe?
Visa bilaga 454495
Ursäkta fortsatt trådkapning här men om man som jag i princip aldrig ens suttit på en mtb så kanske det är lika bra att köpa en rätt billig ändå. Jag vet ju ändå inte vad jag missar... och den verkar ju inte vara helt ute och cykla den från planetx, särskilt med tanke på priset som hamnar runt 8500 kr med frakt.
Kapa på, dina frågor och de svar du får hjälper mig också!

DanielS

Aktiv medlem
Ja det är ju svårt att veta vad man vill ha/behöver om man inte har cyklat mtb tidigare. Nackdelen med att köpa för billigt är ju att en dålig gaffel, gammalmodig geometri eller ständigt krånglande växlar riskerar att förstöra upplevelsen av sporten. Men oavsett hur mycket research och hur mycket pengar man spenderar så är det sällan den första cykeln blir helt rätt.

Ett alternativ kan ju vara att köpa något begagnat för att förstå bättre vad man egentligen vill ha. Men det är inte heller så lätt när man inte kan så mycket och utbudet är väl rätt litet och dyrt fn.

10 vs 12 växlar så tänker jag att nya 10-delade Deore har ju samma omfång som billigare 12-delade system och Deore är ju ett säkert kort funktionsmässigt (dock aning större steg mellan växlarna). Men det stämmer att med 12-delat så kan du enklare uppgradera en del i taget.

Men fortfarande så känns planet-x-cykeln prisvärd..

GrönaKillen

Ny medlem
Spännande, jag är novis på mtb och plöjer igenom forumet på info. Föll för denna tråden då jag också är sugen på en instegsmodell. Kanske blir en Planet x. Ska bli kul att komma igång med lite cykling. Främst på grusstigar och i skogen.

Jack Flash 29er beställd! Jag valde färgen Zesty lime och hoppas det inte är en sådan färg som jag först tycker är lite fräck och efter en tid börjar avsky. Det får tiden utvisa.

Jag valde även att inte betala hutlösa 50 pund för att de ska montera bromshandtagen euro-style. Det ska jag nog kunna fixa själv. Egentligen är jag faktiskt van vid moto-style, då jag hade så när jag cyklade som mest i tonåren för ca 20 år sedan, men jag vill nog vänja mig vid att ha det som alla andra för att slippa bekymmer om jag lånar eller hyr cykel.

.evall

Medlem
Jack Flash 29er beställd! Jag valde färgen Zesty lime och hoppas det inte är en sådan färg som jag först tycker är lite fräck och efter en tid börjar avsky. Det får tiden utvisa.

Jag valde även att inte betala hutlösa 50 pund för att de ska montera bromshandtagen euro-style. Det ska jag nog kunna fixa själv. Egentligen är jag faktiskt van vid moto-style, då jag hade så när jag cyklade som mest i tonåren för ca 20 år sedan, men jag vill nog vänja mig vid att ha det som alla andra för att slippa bekymmer om jag lånar eller hyr cykel.
Snabbt jobbat och vågat val! Jag lutar mest åt den röda för tillfället. Får se om det blir köp för mig också.

Jag har förstått att vissa bromshandtag är möjliga att helt enkelt bara vända och byta plats på och ändå fungera som de ska. Vet dock inte om det gäller dessa.

Kul! Hoppas allt blir bra. Jag tror att du får en cykel som blir bra och inte kommer begränsa dig.

Den är förberedd för internvajerdragning för dropper den dag du investerar i det.

Kul! Hoppas allt blir bra. Jag tror att du får en cykel som blir bra och inte kommer begränsa dig.

Den är förberedd för internvajerdragning för dropper den dag du investerar i det.
Tack för din hjälp! Dropper inköps nog till våren, jag kommer antagligen inte cykla jättemycket under vintern. Men en cykel skulle jag prompt ha...!

Dricko

Aktiv medlem
Den ser ju prisvärd ut, men Sram SX är det många här som inte gillar (har själv inte testat). Men gaffeln är väl ett steg upp från de andra? Däcken på denna kommer du också att vilja byta rätt snart..

Om det är SRAM bromshandtag så brukar man kunna byta plats på dessa själv för att slippa betala £50 för det. Hittar inte bromshandtag i spec:en..? Dock har jag sett någon här som fick för korta slangar så det inte gick att byta sida på broms-handtagen utan att lossa slangarna.
Min fru har sram sx. Noll krångel. Jag som har slx dock 🤯.. krångel hela tiden.

Jag håller tummarna för er att allt blir bra. Det måste det bli. Spännande att höra hur det går med leverans, skifte av handtag och hur ni gillar cykeln.

Jag håller tummarna för er att allt blir bra. Det måste det bli. Spännande att höra hur det går med leverans, skifte av handtag och hur ni gillar cykeln.
Jag har idag fått veta att Sentier (ej VR) förväntas dyka upp i lager sista veckan i Januari. Efter att ha velat lite fram och tillbaka har jag nog faktiskt landat i att jag hellre vill ha Jack Flash:en. Inte på grund av att jag kan få den en månad tidigare, utan för att jag tror att jag kommer uppskatta dess geometri och framgaffel. Två saker som är svåra/omöjliga/dyra att ändra.

Om jag förstår saken rätt så har du en Jack Flash? Såg du till att få bromshandtagen på rätt sida från början? Jag är mest nojig över om bakbromsens slang är dragen på fel sida i ramen för att det ska bli bra av att flytta den till andra änden av styret. Ingenting som inte går att lösa, förstås, men eventuellt med olika nivåer av huvudvärk.

Min cykel börjar för övrigt byggas 10 december.

Om jag förstår saken rätt så har du en Jack Flash? Såg du till att få bromshandtagen på rätt sida från början?
Nej, tyvärr har jag inte det. Jag har spanat på den till sonen. Men inte slagit till än. Det var någon annan som tipsade om hur du kunde tänka med bromsarna.

Jag hade nog chansat på att byta själv. I värsta fall får du dra om och lufta bromsarna.

Jag har en cykel med sram sx och recon gaffel. Därav min analys av dem som komponenter. Jag och barnen har tillsammans haft några cyklar, så lite lärdomar har jag dragit.

Jag försökte lista ut vilken slang som går var. Min Gissning är röd är fram brom, blå bakbroms och svart växelvajer. Det borde väl bara vara och flytta. Nästan mer naturlig dragning än UK standard. Men här får gärna någon med mer erfarenhet komplettera.
1606156796004.png

.evall

Medlem
Spännande, ska se om jag kommer till skott eller inväntar era kommentarer om leverans och cykelomdöme.
Jag fick i dag reda på att min byggs ihop den 11/12 och troligtvis skickas samma dag, så om du väntar på omdöme från oss är nog risken stor att du inte hinner få en cykel skickad till dig innan årsskiftet då brexit träder i kraft. Exakt vad det kommer innebära för e-handel mellan länderna vet jag inte riktigt.

Angående leverans och butiken som sådan så har jag gjort uppemot tio beställningar från planetx under de senaste fem åren och aldrig haft några problem. Framförallt mindre grejer som kläder, däck och komponenter men även en ram. Jag har i och för sig aldrig behövt reklamera någonting men alltid fått grejerna snabbt och även fått snabb respons från kundtjänst vid frågor. Sen har jag förstått att andra har varit mer missnöjda med butiken.

DanielS

Aktiv medlem
Jag försökte lista ut vilken slang som går var. Min Gissning är röd är fram brom, blå bakbroms och svart växelvajer. Det borde väl bara vara och flytta. Nästan mer naturlig dragning än UK standard. Men här får gärna någon med mer erfarenhet komplettera.
Visa bilaga 454862
På min cykel från Planet-x (annan modell) går bromsslangen till bakbromsen in på vänster sida av ramen, dock var slangen tillräckligt lång för att jag skulle kunna flytta handtaget till höger sida utan problem.

Jag har också försökt kolla detta, men det finns inte många bra bilder på dessa cyklar. Den dragning du ritat upp verkar ju rimlig sett till vilken sida vajer resp slang ska till i bak på cykeln.

Hur det egentligen ligger till återstår att se. Slutar det med att jag måste dra om och lufta bromsarna så får jag se till att skaffa utrustning och lära mig detta. Det är ju ändå oundvikligt förr eller senare.

Visst är det så att det brukar funka bäst att ha vajer/slang från höger sida av styret på vänster sida av ramen och vice versa?

Jag kanske gör en höna av en fjäder här, men något ska man ju ha att grubbla över när man går i väntans tider.

jonte987

Aktiv medlem
Om det är fritt spel kan man flytta. Går det ett rör på insidan är det värre

Edit. Allt verkar ramla ut vid bb så det är väl bra då.

moros

Aktiv medlem
Man skall också vara uppmärksam att på Planet-X så är produktbilden ingen garanti för vad du får hemskickat. Specen är det som gäller. Sen kanske det bara finns en rimlig vajerdragning på den ramen ändå men bilden skall man inte lita allt för mycket på.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer