Köpråd MTB: Canyon Spectral eller Neuron

TMA-1

Ny medlem
Är i uppgraderingsläge till kommande säsong, men har lite beslutsångest jag skulle behöva lite hjälp med att komma över.

Min bakgrund: Har kört i 1år nu på en Grand Canyon AL SL 7.0 (120mm travel 68,5 grader gaffellvinkel, 13.45 kg) som jag gillar mycket. Jag kör i Skåne på Regnbågsbanan, Genarp (skogsstig med mycket rötter och sten) och Järavallen (skogsstig med mcyket rötter och sten) men vill även ta mig till Vallåsen Bikepark (lite mer downhill).

Anledning till uppgradering är att jag känner suget efter fulldämpad eftersom hardtailen studsar omkring väldigt med baken och/eller slår igenom när jag kör hårt över rötter och sten. Jag är ganska tung och lång (98kg och 190cm).

Även om jag egentligen smakmässigt vill gå mer mot enduro/downhill och utvecklas mer inom teknisk körning, nerför och hopp, inser jag samtidigt att banorna jag kör mest på egentligen är kanske lite mer XC-orienterat med mycket uppför och plant.

Valet ligger mellan Canyon Neuron (130mm travel, 67,5 grader gaffelvinkel, 13.40 kg) eller Canyon Spectral (160mm travel, 66 grader gaffelvinkel, 14.50 kg). Jag är mest sugen på Spectralen men är samtidigt rädd att jag kommer få problem uppför då det blir en hel del av den delen. Så jag inser att min önskan/smak och miljön jag i verkligheten kör på skiljer sig lite :-)

Hur hade ni tänkt?

ers

Medlem
Hade förra modellen på Spectralen en 2017. Min första FS och den var jätte rolig och bra på alla sätt. Sålde den och skaffade en Scott Spark istället och upplevde den som snabbare. Sålde sedan denna i höstas och köpte en Neuron och är änsålänge väldigt nöjd. Klockren till den typ av cykling jag gör (XC motionstävlingar och stigcykling). Upplever Sparken / Neuronen som rappare cyklar helt enkelt som passar mig.

SocialGimp

Aktiv medlem
Jag gissar att Neuron kommer att bli en mkt roligare cykel med tanke på var du cyklar. Har dock aldrig cyklat på en Spectral (kommer inte den bara i 27,5 förresten?).

TMA-1

Ny medlem
Hade förra modellen på Spectralen en 2017. Min första FS och den var jätte rolig och bra på alla sätt. Sålde den och skaffade en Scott Spark istället och upplevde den som snabbare. Sålde sedan denna i höstas och köpte en Neuron och är änsålänge väldigt nöjd. Klockren till den typ av cykling jag gör (XC motionstävlingar och stigcykling). Upplever Sparken / Neuronen som rappare cyklar helt enkelt som passar mig.
Intressant. Tror att i princip båda har i senare modeller blivit flakare och längre travel. Men känner du att Neuronen även funkar bra nerför jämfört med Spectral? Samtidigt som jag är rädd för att Spectral är jobbig uppför är jag rädd för att Neuron ska kännas lite ostabilare nerför. Men sen samtidigt tycker jag min nuvarande cykel funkar nerför och Neuronen har typ 1 grad flakare gaffelvinkel vilket skulle i så fall vara lugnt.

TMA-1

Ny medlem
Jag gissar att Neuron kommer att bli en mkt roligare cykel med tanke på var du cyklar. Har dock aldrig cyklat på en Spectral (kommer inte den bara i 27,5 förresten?).
Jo det är ju den aspekten också. Hur känns 27,5 jämfört med 29 som jag har nu och tycker känns bra.

Jag har en Spectral av nya modellen. Nu jag jag aldrig cyklat i Skåne men det låter på din beskrivning som att en Neuron är mer lämplig.

Spectralen är väldigt trampeffektiv och skulle funka på så sätt. Jag tycker dock att den har väldigt hög stack, vilket gör den lite obekväm att cykla uppför med. Det kanske bara är hur jag är van men det känns som om styret hamnar i bröstkorgen. Jag har löst det genom en längre styrstam med -17 grader vinkel. Jag gillar det men inser samtidigt att de flesta tycker det är konstigt. När jag åker grävda banor nedför och går med cykeln uppför byter jag tillbaka till orginal stam, nedför är den kanon orginal.

SocialGimp

Aktiv medlem
Har mest kört 26:or o 27,5+ (förutom 29 nu) men i stort spelar nog cykeln mer roll än storlek på hjul tycker jag. Spectralen är säkert väldigt rolig i sitt rätta element och man ska nog inte avskriva den hojen bara p g a hjulstorleken.

Men man får nog rannsaka sig själv och se var man kommer att köra mest. Jag har också ambitioner att köra mer trail/downhill men det funkar bra för mig att hyra hoj för de få gångerna jag gör det. Nu när jag tänker på det körde jag faktiskt en DH-hoj med 27,5 nyligen (den på profilbilden) och det funkade helt ok så klart.

TMA-1

Ny medlem
Har mest kört 26:or o 27,5+ (förutom 29 nu) men i stort spelar nog cykeln mer roll än storlek på hjul tycker jag. Spectralen är säkert väldigt rolig i sitt rätta element och man ska nog inte avskriva den hojen bara p g a hjulstorleken.

Men man får nog rannsaka sig själv och se var man kommer att köra mest. Jag har också ambitioner att köra mer trail/downhill men det funkar bra för mig att hyra hoj för de få gångerna jag gör det. Nu när jag tänker på det körde jag faktiskt en DH-hoj med 27,5 nyligen (den på profilbilden) och det funkade helt ok så klart.
Det är faktiskt en bra sak som jag inte tänkt på, man kan ju faktiskt hyra cykel vid de speciella tillfällen som du säger.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer