Köpråd MTB Ryggproblem

TonyMTB

Ny medlem
Köpråd MTB Ryggproblem
Tjena!

Ska köpa en ny MTB i 27.5 eller 29 tum.
Det kommer bli den första ”riktiga” MTB jag köper, alltså ganska ny på offroad cykling.
Kommer användas mest på stigar och lite tuffare terräng.

Det tråkiga är att jag har lite nack och ryggproblem så vill köpa en hoj som är lite mer upprätt sittställning på. Därför frågar jag er vilken ramstorlek jag ska satsa på? Tittat på medium då jag är 174 cm lång men kanske ska gå upp eller ner ?

Lite saker som hade varit trevligt att ha på den är helst enkelt framdrev, Max 2.
Dropper post om det går att få in i budget.
Låsning till dämpare vid landsvägscykling.
Såklart så lätt som möjligt.

Har tittat lite på denna, vad tror ni?

Har lagt en Max budget runt 13 000:-

kais01

Aktiv medlem
Köpråd MTB Ryggproblem
är det inte en fs du bör ha:)? med alla cyklar går det att skapa upprät ställning med styrstam och riserstyre.

om bakfjädringen är trampeffektiv, är låsning enligt mig en smula överreklamerat. och skall du köpa (begagnad) fs och klara budgeten måste det vara något "fel" på cykeln.

avsaknad av låsning samt tvådelat är exempel på två "bra" fel. frånvaro av trampeffektivitet på grussträckor är det inte, inte ens i närvaro av låsning. för låsningen är aldrig särskilt fullständig.

sänkstolpe kan du köpa till senare. magura wyron är trådlös, och busenkel att montera.

TonyMTB

Ny medlem
Köpråd MTB Ryggproblem
är det inte en fs du bör ha:)? med alla cyklar går det att skapa upprät ställning med styrstam och riserstyre.

om bakfjädringen är trampeffektiv, är låsning enligt mig en smula överreklamerat. och skall du köpa (begagnad) fs och klara budgeten måste det vara något "fel" på cykeln.

avsaknad av låsning samt tvådelat är exempel på två "bra" fel. frånvaro av trampeffektivitet på grussträckor är det inte, inte ens i närvaro av låsning. för låsningen är aldrig särskilt fullständig.

sänkstolpe kan du köpa till senare. magura wyron är trådlös, och busenkel att montera.

Kan mycket väl vara så att heldämpat hade varit ännu bättre men det problemet jag har är inte stötarna utan statiska ställningen. Så frågan är storlek på ram?

Topp