Köpråd MTB till 8-åring

HMEL

Medlem
Köpråd MTB till 8-åring
Hej

Ska köpa en cykel för stigcykling till en 8-åring som är 140 cm. Blir inte klok på hur jag ska tänka trots flitigt läsande i gamla trådar, tar tacksamt emot råd.

Barnet började cykla lite stig i höstas och vill fortsätta nu i vår, grund 1 med Friluftsfrämjandet, grönt/blått och pumptrack. Har hittills cyklat på sin Islabike Beinn 24'' men behöver nu en större. Jag hade hoppats lägga en inte alltför stor peng (5000?) och skulle gärna köpa begagnat. Inser att dyrare cyklar har bra andrahandsvärde men vill gärna våga låta honom låsa fast den vid skolan...

- Jag var inställd på 26'' men ser att vissa rekommenderar 27,5'' - hur tänka? (Fattar att det handlar om ramstorlek också, men utöver det?)
- Jag har hittills prioriterat låg vikt (Isla och Frog) och det tar emot att köpa en tung cykel - funderar på att skippa dämpad framgaffel för att komma ner i vikt. Hur stor glädje/nytta har en 8-årig nästan nybörjare (fast rätt framåt) av dämpning - kan han leva utan (bortsett från coolhetsfaktorn då som tydligen är viktig...)? Och med dämpad gaffel, vad skulle ni säga är smärtgränsen för hur tung cykel en 8-åring orkar hantera? (Har kollat på mtb som är nästan dubbelt så tunga som hans nuvarande, känns ju helknasigt.)
- Singelklinga och skivbromsar tror jag mig förstå vore bra (själv novis på detta).
- Annat att tänka på?

Tar fantastiskt gärna emot konkreta tips på cyklar, gärna sådana som ni vet är till salu, både nytt och begagnat.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd MTB till 8-åring
Hej

Ska köpa en cykel för stigcykling till en 8-åring som är 140 cm. Blir inte klok på hur jag ska tänka trots flitigt läsande i gamla trådar, tar tacksamt emot råd.

Barnet började cykla lite stig i höstas och vill fortsätta nu i vår, grund 1 med Friluftsfrämjandet, grönt/blått och pumptrack. Har hittills cyklat på sin Islabike Beinn 24'' men behöver nu en större. Jag hade hoppats lägga en inte alltför stor peng (5000?) och skulle gärna köpa begagnat. Inser att dyrare cyklar har bra andrahandsvärde men vill gärna våga låta honom låsa fast den vid skolan...

- Jag var inställd på 26'' men ser att vissa rekommenderar 27,5'' - hur tänka? (Fattar att det handlar om ramstorlek också, men utöver det?)
- Jag har hittills prioriterat låg vikt (Isla och Frog) och det tar emot att köpa en tung cykel - funderar på att skippa dämpad framgaffel för att komma ner i vikt. Hur stor glädje/nytta har en 8-årig nästan nybörjare (fast rätt framåt) av dämpning - kan han leva utan (bortsett från coolhetsfaktorn då som tydligen är viktig...)? Och med dämpad gaffel, vad skulle ni säga är smärtgränsen för hur tung cykel en 8-åring orkar hantera? (Har kollat på mtb som är nästan dubbelt så tunga som hans nuvarande, känns ju helknasigt.)
- Singelklinga och skivbromsar tror jag mig förstå vore bra (själv novis på detta).
- Annat att tänka på?

Tar fantastiskt gärna emot konkreta tips på cyklar, gärna sådana som ni vet är till salu, både nytt och begagnat.
En del barn kan cykla på en stor cykel andra inte. Vi har en nucleus 26. Isla har en som ser fin ut också. Problemet är att de växer ut den snabbt. I alla fall flickor.

Finns ett antal 27.5 junior men inga som jag gillar.

Testa en white xc260 på xxl. Finns med dämpare och utan.

glitch

Aktiv medlem
Köpråd MTB till 8-åring
Jag hade försökt hitta något framdämpat 27.5" med moderna standards så man kan sätta på en vettig gaffel. Då bör han kunna ha något att utvecklas med ett tag. Vi har 24" nu och nästa blir 27.5 ( också 8 år) om vi inte hittar någon bra beg 26". Köpa nytt 26" hade jag inte gjort.

DD88

Aktiv medlem
Köpråd MTB till 8-åring
Skippa gaffeln ett tag till om han inte redan nu är snabb i skogen. Visst kan man bygga om bättre gafflar för att passa lättviktsåkare men du kommer inte ifrån att cykeln kommer kännas framtung om han kör dirt. Lite beroende på vikt men han måste bak en hel del på cykeln för att kompensera för en tung gaffel.

Berk

Aktiv medlem
Köpråd MTB till 8-åring
Skillnaden i hjulstorleken själva spelar nästan ingen roll: det är bara 25 mm eller 4%. Men cyklar man kan får med dessa hjulstorlekar är ofta annorlunda. Det finns mindre urval av däck till 26", det är enda (små) minuspoäng. Men fokus ska vara på en passanda cykel, inte hjulstorleken.

En problem i den ålder är att barnet kan växa snabbt, då måste man välja äntligen en just passande cykel som barnet växer ut snabbt eller en lite för stor som passar längre.

För 5000 kr skulle det vara mycket bättre att köpa en begagnad cykel, men utbudet är inte stort.

Espressionist

Aktiv medlem
Köpråd MTB till 8-åring
Samma här, pojke som fyller 9 om 2 månader, kring 140cm. Cyklar nu på en framdämpad Laufey 24". Funkar kalas men den är inte lätt.
Är på jakt efter en lämplig 26" ram men har inte hittat något lämpligt. Om jag skulle köpa komplett cykel skulle det vara 27.5". Kanske tom någon dammodell i xs då kan dock vevarmslängden vara ett problem.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd MTB till 8-åring
Laufey 27.5 Jr finns ju. Nu minns jag inte exakt den geo men en stor majoritet är kortare än tex nuclues 26.
Sen har canyon 27.5'' på vuxencyklar i XS och 2XS men de är lika korta de.

Det går säkert bra i alla fall men ska man ha mer en "riktig" cykel verkar det börjar i storlek small.

En som jag tror är kul att provsitta i så fall big trail 200. Den är visserligen i 29''. Fuse 27.5 är liknande men till annat pris.

Ska man hålla rimlig budget så är nog det smartaste xc260 => storlek small. 24 => smal är mycket för många barn men det är ju bara att provsitta en trail 200 och se. (cykelgiganten)

Alternativt som sagt en av de många 27.5 JR som finns

TobiasLj

Aktiv medlem
Köpråd MTB till 8-åring
När barnen börjar växa ur 24"-segmentet så är det inte bara hjulstorlek som är intressant utan måtten på ramen. För barn pratar vi nästan uteslutande storlek i form av hjulstorlek men för vuxna handlar hjulstorlek mer om vilken typ av cykling som är intressant och storleken på ramen måste stämma med kroppslängd. När barnen börjar bli redo för 26" eller 27,5" så är de definitivt i gränslandet. Många av oss har väl cyklat (eller cyklar) 26" som vuxna :-)

Två detaljer som jag tycker är viktiga när det börjar cyklas stig är att få lite bredare däck och hydrauliska skivbromsar. Ett par däck som klarar lägre lufttryck gör bra mycket mer än en dämpad gaffel för nybörjare och skivbromsar ger betydligt bättre kontroll, framförallt fram.

Huruvida vikt är viktigt eller inte tror jag mer ligger i linje med hur viktfixerad pappa är 🤣Så länge det inte är riktigt tunga åk så har jag inte upplevt att barn klagar på, eller begränsas, av vikten.

johan12345

Aktiv medlem
Köpråd MTB till 8-åring
Tror inte du behöver gör det så svårt för dig. Som tidigare nämnts, köp den cykeln som sonen tycker är snyggast. Kolla på tex XXL under våren och jag tror du hittar något som kommer funka utmärkt för runt 5000 kr. Han kommer iaf att växa ur den snart. (Min personliga erfarenhet är att man kommer undan med rätt enkla cyklar när dom är små. Men ju äldre dom blir och ju mer dom cyklar desto högre krav får dom själva. Så bättre att vänta in deras egna krav innan man bränner en månadslön på en hoj till en växande tonåring. Min son började på en enkel treväxlad PEAK 24" (mtb) som 8-åring (för ca 3.500), sen en 27" Merida från XXL (för ca 5000), efter det en Trek Roscoe 7 (för 14.000) och nu en heldämpad Enduro-FS samt en dirtjumper. Men han fyller snart 16.)

Är själv ledare inom Friluftsfrämjandet och det cyklas ju på alla möjliga varianter hos oss. Mest ledarna som har dyra cyklar faktiskt. Vill du ha mer specifik hjälp är det kanske bättre om du frågar någon av ledarna? (Happy är jättebra för vissa frågor men just råd om cykelköp har en tendens att ofta dra iväg och dessutom fokusera på rätt försumbara detaljer (iaf för en 8-årig nybörjare)).

HMEL

Medlem
Köpråd MTB till 8-åring
Skillnaden i hjulstorleken själva spelar nästan ingen roll: det är bara 25 mm eller 4%. Men cyklar man kan får med dessa hjulstorlekar är ofta annorlunda. Det finns mindre urval av däck till 26", det är enda (små) minuspoäng. Men fokus ska vara på en passanda cykel, inte hjulstorleken.

En problem i den ålder är att barnet kan växa snabbt, då måste man välja äntligen en just passande cykel som barnet växer ut snabbt eller en lite för stor som passar längre.

För 5000 kr skulle det vara mycket bättre att köpa en begagnad cykel, men utbudet är inte stort.
Jo, jag märker att utbudet av beg barncyklar är litet, men fattar inte varför - beg-marknaden för alla andra barnprylar är ju enorm?

Berk

Aktiv medlem
Köpråd MTB till 8-åring
Tror inte du behöver gör det så svårt för dig. Som tidigare nämnts, köp den cykeln som sonen tycker är snyggast. Kolla på tex XXL under våren och jag tror du hittar något som kommer funka utmärkt för runt 5000 kr. Han kommer iaf att växa ur den snart. (Min personliga erfarenhet är att man kommer undan med rätt enkla cyklar när dom är små. Men ju äldre dom blir och ju mer dom cyklar desto högre krav får dom själva. Så bättre att vänta in deras egna krav innan man bränner en månadslön på en hoj till en växande tonåring. Min son började på en enkel treväxlad PEAK 24" (mtb) som 8-åring (för ca 3.500), sen en 27" Merida från XXL (för ca 5000), efter det en Trek Roscoe 7 (för 14.000) och nu en heldämpad Enduro-FS samt en dirtjumper. Men han fyller snart 16.)

Är själv ledare inom Friluftsfrämjandet och det cyklas ju på alla möjliga varianter hos oss. Mest ledarna som har dyra cyklar faktiskt. Vill du ha mer specifik hjälp är det kanske bättre om du frågar någon av ledarna? (Happy är jättebra för vissa frågor men just råd om cykelköp har en tendens att ofta dra iväg och dessutom fokusera på rätt försumbara detaljer (iaf för en 8-årig nybörjare)).

Håller delvis med. Barnet behöver ingen supercykel. Men samtidigt finns det många dåliga barn-MTB som är tynga, har icke-funktionella "dämpad" gaffel och flera har inte tillräcklig lätt utväxling (beroende på stigarna barnet kör).

Som har skrivits ofta, är en XXL MTB med stel gaffel ingen dålig val.

Monglo

Aktiv medlem
Köpråd MTB till 8-åring
När barnen börjar växa ur 24"-segmentet så är det inte bara hjulstorlek som är intressant utan måtten på ramen. För barn pratar vi nästan uteslutande storlek i form av hjulstorlek men för vuxna handlar hjulstorlek mer om vilken typ av cykling som är intressant och storleken på ramen måste stämma med kroppslängd. När barnen börjar bli redo för 26" eller 27,5" så är de definitivt i gränslandet. Många av oss har väl cyklat (eller cyklar) 26" som vuxna :-)

Två detaljer som jag tycker är viktiga när det börjar cyklas stig är att få lite bredare däck och hydrauliska skivbromsar. Ett par däck som klarar lägre lufttryck gör bra mycket mer än en dämpad gaffel för nybörjare och skivbromsar ger betydligt bättre kontroll, framförallt fram.

Huruvida vikt är viktigt eller inte tror jag mer ligger i linje med hur viktfixerad pappa är 🤣Så länge det inte är riktigt tunga åk så har jag inte upplevt att barn klagar på, eller begränsas, av vikten.
Hrm. Nu råkar det ju finnas en hel del viktfixerade mammor här också.... ;)

Var tycker ni att smärtgränsen går?

TobiasLj

Aktiv medlem
Köpråd MTB till 8-åring
Var tycker ni att smärtgränsen går?
Vilken svår fråga 🤔
Mina barn, 10 och 7, har cyklat på olika cyklar i skogen som vägt från 12 till 15kg. Det som framförallt är jobbigt med en tung cykel är när den behöver lyftas, bäras eller puttas uppför. Cykling för barn skall vara kul och även om man behöver lära sig hantera sin cykel i alla lägen kanske det kan vara bra för kommande turer att ge en hjälpande hand när det krävs.
Om jag skulle sätta en smärtgräns så skulle jag säga runt 15kg. Samtidigt köper jag hellre en bra, men lite tyngre cykel, som jag kan byta ut när den blir för liten än att köpa en betydligt dyrare för att spara något kilo och sedan dra mig för att byta.

Var smärtgränsen går för en egen cykel sparar vi till ett annat tillfälle 🙃

erolwi

Aktiv medlem
Köpråd MTB till 8-åring
Jag tror som övriga att det är mest ett pappa- och numera tydligen ett mammaproblem.

Ser i klubben alla möjliga cyklar och det finn ju i princip ingen koppling mellan hur bra det går eller hur roligt barnen verkar ha och cykelvikt. Min ena son cyklar på en svintung Specialized Rockhopper och jag har haft dåligt samvete över det men inte viljat lägga pengar på att lätta den då jag planerat köpa ny när han växt till sig lite. I höstas när säsongen var slut berättade jag att hans cykel var just svintung och han svarade lätt förvånad - ”är den?”

Jag tror inte det är samma sak som för vuxna. En vuxen hanterar cykeln ofta genom viktförflyttning och får på sätt cykeln att lyfta över hinder etc. Men det hänger ju på att man är mycket tyngre än cykeln. Väger cykeln hälften av cyklisten så cyklar man på ett annat sätt, ungefär som en motocrossåkare inte klagar på att hojen är för tung för bunnyhopp - det är inte så man kör en motocross. Cyklarna i min barndom var ju tunga de med men inget jag har något minne av att det var ett problem. Lättare är såklart bättre men inte säkert det är så viktigt som man vill tro.

Senast ändrad:

Mamel

Aktiv medlem
Köpråd MTB till 8-åring
Frog gör fina cyklar.

Köpte en White till min dotter när hon var elva år. Jag tycker den verkar välbyggd och bra, men dottern klagar över att den är trögtrampad. Kan mycket väl vara fel på dottern, snarare än cykeln.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd MTB till 8-åring
Vår white har samma komponenter som andra cyklar så jag är tveksam till att själva ramen gör den mer trögtrampad än andra cyklar.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Köpråd MTB till 8-åring
När min Gurra fick en Kona växte hornen så det knakade.
1679931489494.png

Han fyller 22 år i år…

MotoVeloce

Aktiv medlem
Köpråd MTB till 8-åring
XXL har ju kampanj på bla XC240 Lite fram tills 30/3. Vi köpte en i höstas (på kampanj då med) till vår pojk på 7 år och han (utan att pappa pratat om vikten) tyckte den var både lättare att cykla på och framför allt att lyfta upp än hans 20" Scott Scale. Nu köpte vi en till för vår tjej som ska fylla 9 snart. De ska mest användas för lättare stigcykling och lite lättare parkåkning så vi är inte riktigt i behov av fjädring än.
Vi hoppas båda ska klara sig på dem i minst 2 år innan det blir dags att gå upp på en junior 27,5.

Så två lätta 24" med hydrauliska skivbromsar för 6.000:- ser jag som ett bra köpt och mycket prisvärt då vissa mer kända märken erbjuder typ en tyngre 24" med v-broms till samma pris som mina två xc240!! ;)

Senast ändrad:

HMEL

Medlem
Köpråd MTB till 8-åring
XXL har ju kampanj på bla XC240 Lite fram tills 30/3. Vi köpte en i höstas till vår pojk på 7 år och han (utan att pappa pratat om vikten) tyckte den var både lättare att cykla på och framför allt att lyfta upp än hans 20" Scott Scale. Nu köpte vi en till vår vår tjej som ska fylla 9 snart. Vi hoppas båda ska klara sig på dem i minst 2 år innan det blir dags att gå upp på en junior 27,5.

Så två lätta 24" med hydrauliska skivbromsar för 6.000:- ser jag som ett bra köpt och mycket prisvärt då vissa mer kända märken erbjuder typ en tyngre 24" med v-broms till samma pris som mina två xc240!! ;)
Precis den linjen jag är inne på också, bra att få lite bekräftelse. :) Ska prova 26'' av samma variant och hoppas att den funkar, har testat XC240 och den är bra nu men kommer snart vara för liten tror jag. Plus att 24-tummaren endast fanns med mekaniska skivbromsar, vet inte hur stor skillnaden är. Och håller med, vikten är verkligen bra för den prisklassen, den här mamman är också lite viktfixerad och ungarna är vana vid lätta cyklar sedan tidigare så vill helst inte chocka dem med en alltför tung sak...

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd MTB till 8-åring
Precis den linjen jag är inne på också, bra att få lite bekräftelse. :) Ska prova 26'' av samma variant och hoppas att den funkar, har testat XC240 och den är bra nu men kommer snart vara för liten tror jag. Plus att 24-tummaren endast fanns med mekaniska skivbromsar, vet inte hur stor skillnaden är. Och håller med, vikten är verkligen bra för den prisklassen, den här mamman är också lite viktfixerad och ungarna är vana vid lätta cyklar sedan tidigare så vill helst inte chocka dem med en alltför tung sak...
24'' har hydraliska

om än tektro

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Köpråd MTB till 8-åring
Vi hade aldrig någonsin problem med mek- eller fälgbromsar på barncyklarna. Det är inte tjocka gubbar som ska bromsas 😀.

Snorungen på bilden blev cykelbud.

Berk

Aktiv medlem
Köpråd MTB till 8-åring
Vi hade aldrig någonsin problem med mek- eller fälgbromsar på barncyklarna. Det är inte tjocka gubbar som ska bromsas 😀.

Snorungen på bilden blev cykelbud.

At snorungar blev cykelbud talar emot dina första meningar. Vi har redan konstaterat att det finns barn som kan cykla på allt utan problem ;)

Hälsingland

Aktiv medlem
Köpråd MTB till 8-åring
Jag köpte en trek 27,5" till vår dotter i strl s, dyr visst men med höjning av sadeln kan hon ha den tills hon flyttar hemifrån med stor sannolikhet. Stolpen är väl ca 1dm upp nu när hon är ca 145cm, inga som helst problem med strl av den sen start. Hon gick från Trek 24" med 3" däck till denna, funderade först på ett mellanalternativ men insåg att det var onödigt för henne. Uppsidan är att den även passar hennes mamma om hon höjer sadeln :LOL:

Frog har ingen av mina döttrar gillat geometrin på.

glitch

Aktiv medlem
Köpråd MTB till 8-åring
Frog gjorde sig ett namn i en tid då utbudet minst sagt var svagt. Sedan dess har det gudskelov hänt en del, även om vi får tacka Frog för att ha belyst problemet :)

MotoVeloce

Aktiv medlem
Köpråd MTB till 8-åring
Det är inte bromsverkan som är fördelen utan "pappa" behöver inte höra höra bromsar som ligger på eller justera vajrar/skruvar hela tiden!! Klart värt varenda krona i mina ögon. Sen kanske man behöver lufta dem någon gång men det är ju kvalitéts tid för pappa i garaget!! ;)

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd MTB till 8-åring
Det är inte bromsverkan som är fördelen utan "pappa" behöver inte höra höra bromsar som ligger på eller justera vajrar/skruvar hela tiden!! Klart värt varenda krona i mina ögon. Sen kanske man behöver lufta dem någon gång men det är ju kvalitéts tid för pappa i garaget!! ;)
På isaberg i regn med tjutande skivor på min cykel säger grabben på fälgbromsad 16'' iskallt "mina bromsar låter inte"

Monglo

Aktiv medlem
Köpråd MTB till 8-åring
Jag köpte en trek 27,5" till vår dotter i strl s, dyr visst men med höjning av sadeln kan hon ha den tills hon flyttar hemifrån med stor sannolikhet. Stolpen är väl ca 1dm upp nu när hon är ca 145cm, inga som helst problem med strl av den sen start. Hon gick från Trek 24" med 3" däck till denna, funderade först på ett mellanalternativ men insåg att det var onödigt för henne. Uppsidan är att den även passar hennes mamma om hon höjer sadeln :LOL:

Frog har ingen av mina döttrar gillat geometrin på.
Nu är min stora bara 135 i strumplästen än så länge. Men jag funderar på om man sedan köper en 27,5, hur mycket orkar de manövrera cykeln som att lyfta framdäck, pumpa etc? Eller blir det mer att mörscha framåt och så få cykeln svälja det den kan. Om ni förstår hur jag menar. Vill liksom främja det där trixandet och inte tappa tekniken.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd MTB till 8-åring
Igår noterade sonen att mina bromsar, Magura broms+skivor, låt, medan sina, Magura broms + Hope skivor, var helt tysta. Tiden för pappa att uppgradera till Hope skivor?
Jag inbillar mig att skivan gör rätt mycket skillad men jag vet inte om det är mönster eller ytan.
Båda har samma pads?

Berk

Aktiv medlem
Köpråd MTB till 8-åring
Nu är min stora bara 135 i strumplästen än så länge. Men jag funderar på om man sedan köper en 27,5, hur mycket orkar de manövrera cykeln som att lyfta framdäck, pumpa etc? Eller blir det mer att mörscha framåt och så få cykeln svälja det den kan. Om ni förstår hur jag menar. Vill liksom främja det där trixandet och inte tappa tekniken.

Det berör mycket på barnet. Här är bilder av min son som var 140 cm när bilderna var tagen. Cykeln är stor med 425 reach vid sag. En mindre 27,5" skulle kunna funka till 135 cm, om barnet inte har problem med stora cyklar.

2022-11-10-18-42-06-058.jpg

2022-11-13-17-36-30-098.jpg

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Köpråd MTB till 8-åring
Finns nog inget lika prisvärt som XC Lite-cyklarna med stel gaffel, singelklinga och skivbromsar för XXL, speciellt inte när det är lite rea. De är vettigt specade, helt ok geo, lätta och såpass billiga att man vågar ställa dem utanför skolan trots allt.

Dämpad framgaffel för ett barn i 25-40 kg klassen gör marginell nytta (möjligen att en riktigt fin gaffel fungerar bra) men väger ett kilo extra på helt fel ställe och gör cykeln dyrare.

(Tyvärr växer vår äldsta så det knakar och det finns ingen med stel gaffel för hans längd nu när han växer ur sin xc260)

Senast ändrad:

Hälsingland

Aktiv medlem
Köpråd MTB till 8-åring

Svårt att säga, mina döttrar leker ingenting med cyklarna utan cyklar bara. Hon manövrerar den utan problem i skogen och på teknikområden likt den i Årebjörnen. Men den är ju framdämpad och onödigt tung fram, men hon cyklar primärt med den till skola och kompisar.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd MTB till 8-åring
Jag aktar mig också för att köpa för stora cyklar. Inte så mycket hopp och lek men dålig tolerans för att slå i TT pga hög standover.

Topp