Köpråd MTB Vitus Escarpe VRX + Storlek?

fOLKEMAL

Ny medlem
Hej!

Helt ny i MTB träsket och jag har idag en Trek Marlin 6 29" HT som jag kört i Änggårdsbergen vid 3-4 tillfällen.
Provade en kompis Intense Recluse och jag insåg direkt att jag vill ha en fulldämpad cykel.

Jag vill alltså ha en fulldämpad Trail/AM 29" för runt 25-30.000SEK.
Vill kunna åka fort utför i bröt och stök, hoppa, eventuellt bikeparks i framtiden. Men kommer framförallt cykla kring GBG området nu till en början.

188cm lång 100kg.
Insida ben 89cm

Jag lutar starkt åt en Vitus Escarpe VRX men vet inte vilken storlek jag skall välja, L eller XL? Vad anser ni om denna cykeln? Andra rekommendationer?
https://www.wiggle.se/vitus-escarpe-vrx-mountainbike-xt-29/

Stort tack!

//fOLKE

Senast ändrad:

Octagon

Aktiv medlem
Min kompis som också är 180 lång har en L. Den känns bra för mig som är lika lång, men jag behöver köra sadelstolpen i botten typ.

P.S Om det är samma däck och slang som i VR modellen kan du kapa över 700 gram genom att byta till slanglöst och sätta ett lite mer sommarstig anpassat däck (typ Rockrazor) där bak. Jäkligt feta slangar original. D.S.

fOLKEMAL

Ny medlem
Octagon sa:
Min kompis som också är 180 lång har en L. Den känns bra för mig som är lika lång, men jag behöver köra sadelstolpen i botten typ.

P.S Om det är samma däck och slang som i VR modellen kan du kapa över 700 gram genom att byta till slanglöst och sätta ett lite mer sommarstig anpassat däck (typ Rockrazor) där bak. Jäkligt feta slangar original. D.S.
Tack för infon, den bantningen lär göras i framtiden!

erkkn

Medlem
Kör Vitus Escarpe Vr 29, i L och den känns helrätt på 184cm! Skulle våga gå på rek storlek från Vitus!

Är supernöjd med min!

Rungner

Aktiv medlem
Jag är någon cm kortare men har längre ben än dig och långa armar. Jag trivs bra på min i XL. Har dock inte provat L.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer