Köpråd mtb

risv

Medlem
Köpråd mtb
Hej!

Vill börja cykla mountainbike men har ingen koll på prylar så ber därför er experter om guld värda råd!
Inser vikten av att köpa kvalitet direkt men vill samtidigt inte lägga en förmögenhet. Vill inte köpa en dålig mountainbike för att inse att jag skulle köpt en annan från början.

Läst att Vitus ev har bra cyklar. Är denna något att ha? https://www.wiggle.se/vitus-sentier-29-mountainbike-deore-1x10-2020/
Eller finns det bättre/sämre alternativ?

Budget är så låg som möjlig utan att köpa skräp :)

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Billigare än så går nog inte om det ska vara så kallad modern standard på allt.
Osäker på vevpartiet men förhoppningvis så är det minst funkis.

Ragley big Al kan vara nåt om du vill ha att välja på. Den är i så fall lite mer aggresiv och möjligen lite bättre eller mer kända komponenter.

Rattnalle

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Den där Vitusen är nog ganska svårslagen för pengarna som en allroundcykel. Bara en sån sak som att den levereras med riktiga däck och inte hockeypuckar är nästan unikt för en instegscykel.

risv

Medlem
Köpråd mtb
Tack! Sämre växlar låter sådär så får nog bli den billigare då :) Skulle du köra på Viltus eller Big Al?

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd mtb
SX funkar säkert....Deore 10x1 är gammalt så det är väl en smaksak vilket man tycker är bäst/sämst.
Risken är att du kommer att vilja uppgradera båda....så omöjligt att säga vilket som är ekonomiskt smartast. Jag tycker själv gaffel är viktigast och möjligen är Bomber Z2 bra nog.

Jag vet faktiskt inte vilken jag köpt Big Al är en cool HT men behöver en bättre gaffel om man ska köra hårt. Sentier är kanske mer allround. Båda har väldigt tuffa däck om du bara ska köra lite allround....

Eller jag vet. hade köpt Big al och satt på en begagnad lyrik....

EDIT: Om Deore verkligen funkar bra med 11-46T kasseten så hade jag varit nöjd med det också. 1

Köpråd mtb
Sentier är verkligen en bra hoj. Jag hade nog köpt en VR av Vitusarna. Jag har inte kört just den gaffeln men den har fått ganska bra betyg i tester. Marzoccin tar volume spacers, vilket gör att du kan trimma in den mer. Vitushojarna har i mina ögon fått en tråkig färgsättning i år

Ragleyn tycker jag är väldigt snygg. Gaffelvinkeln är rejält slack vilket gör den tråkigare på platten och uppför, nedför blir det toppen dock.

Jag har haft två Sentier, en insteg och en VR (som 2019 hade RockShox sektor gaffel). I det fallet var steget upp värt de extra pengarna. Sektorn skulle jag säga funkar väldigt bra till du börjar köra byggda större hopp, där blir den klen. Jag _gissar_ samma på Marzoccin

Mitt förnuftiga jag hade gått på en Vitus VR, men jag skulle inte lyssnat på det utan antagligen gjort som Jonte987. 😁

risv

Medlem
Köpråd mtb
Det blir nog mest allroundåkning, tror inte hopp är aktuellt. Leder i fjällen eller stigar i städer eller grusvägar.

Riktig djungel det här men riktigt kul!

risv

Medlem
Köpråd mtb
Stort tack för ditt engagemang! Lutar åt jag köper den billigare sentiern eftersom ändå intrycket är att den verkar duga.
Det jag var rädd för var att "snålköpa" men den verkar ju OK.

Köpråd mtb
Om du tänker dig köra mest allround så funkar den billigaste Sentiern utmärkt.

edit
Tog bort ett inte som smugit in och gjort mitt påstående obegripligt. 🤡

Senast ändrad:
Köpråd mtb
Jupp! Jag tror det blir superbra för den typen av cykling. (Dvs Vitus Sentier med Recongaffeln är en jättebra cykel att börja med. Jag tror det bli svårt att hitta något bättre👍)

risv

Medlem
Köpråd mtb
Ok, verkar vara en djungel det här jämnfört med landsväg jag cyklat tidigare så får bara mer beslutsångest ju mer jag läser haha!
Finns ju också heldämpade cyklar ser jag.

I vilka situationer fungerar inte en hardtail?
Om jag åker till mountainbikeslingor i fjällen, behöver jag annan typ då?
Det jag tänkt är att cykla i löpspår i skogar, vandringsleder i fjällen och skogsslingor. Jag vill kunna ta mig fram obehindrat i naturen runt staden istället för att slicka asfalt med räcern.

Förstår inte riktigt skillnaden mellan xc och enduro.
Stort tack för att ni svarar så bra!

risv

Medlem
Köpråd mtb
Gör jag rätt bedömning om att en hardtail verkar fungera överallt förutom downhill / cykelparker som verkar finnas i fjällen?

Köpråd mtb
Sentiern skulle jag inte klassa som enduro. Det är en så kallad trail, ett mellanting av XC och enduro

Sentiern är rolig nedför och när stigarna är riktigt bökiga. Den är ok, men inte jättekul på enklare stigar. Den är riktigt tråkig på grusväg.

En XC är riktigt rolig på enklare stigar. Upp, ned och på platten på den typen av stigar är superkul. Bökiga stigar går utmärkt, men man måste jobba mer med överkroppen för att få cykeln över större stenar och rötter. Sentiern går mer att bara mosa på och är roligare där tycker jag. XC funkar kanon på grusväg också.

Tycker jag alltså.

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Hardtail funkar till allt om man inte har klen rygg. Mycket rötter kan väl vara lite tråkigt.
Rapide är xc sentier mer mot trail.
Grus och löparbanor går ju att cykla med damcykel.

risv

Medlem
Köpråd mtb
Stort tack för era svar, tror jag förstår mer vad jag behöver nu och eftersom mitt primära användningsområde kommer vara skog/naturparker utanför centrum låter xc som min grej. Kommer även vara i fjällen men det är sekundärt. Stort tack!

tim_eriksson

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Stort tack för era svar, tror jag förstår mer vad jag behöver nu och eftersom mitt primära användningsområde kommer vara skog/naturparker utanför centrum låter xc som min grej. Kommer även vara i fjällen men det är sekundärt. Stort tack!
Du kommer vara snabbast och hitta mest utmaningar med så mycket XC som möjligt i början på din mtb-resa.

Men de flesta blir snart som barn på nytt och kanske börjat utforska lite mer stigar. Då blir en XC hardtail med relativt tunna däck rätt snart lite obekväm och jobbig.

Då föds antagligen tanken på en heldämpad cykel men då drar du på dig mer mekanik, knakljud och utökat servicebehov.

Så mitt tips är så allround som möjligt, dvs en stigcykel eller kanske AM som man sa förr.
En stighardtail har lite grövre däck och fälgar och lite längre slag på framgaffeln.
Du kan då köra med lite mindre luft i däcken, det blir bekvämare och roligare på stigarna.

Det blir lite trögare på grusväg men det gör sällan nåt.

Detta ovan direkt ur min egen resa 😉
Satsa på en lagom hardtail, då lär du dig tekniken också.

Fundadores

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Problemet är ju ofta att man inte vet vad man ska ha. Tror de flesta ändå börjar med enklare terräng och då funkar ju vilken hardtail som helst. Det är efter man cyklat ett tag som man kommer fram till att man ska ha en riktigt lätt hardtail i kolfiber för grusvägar eller en kortslagig xc cykel, eller en stigcykel med mer dämpning eller en riktig enduro cykel för att köra riktigt hårt med. Bättre att köpa något du känner dig sugen på och testa. Du kommer ändå vilja byta upp dig om du fastnar.

VTS

Ny medlem
Köpråd mtb
Köpte min första seriösa MTB våren 2019. Blev en Vitus Sentier 27 VR.
Vitusen är väldigt mycket cykel för pengarna. Hade utan tvekan köpt en idag också. Tror att man idag även får dropperpost inkluderat om man köper en Sentier VR.

Nu har jag inget annat att jämföra mot men Sentier VR tror jag är lite tyngre och robustare än en Rapide. Jagar du inte tider så känns det rent spontant att Vitusen är ett bättre val. Funkar både på stigar och grusvägar, lite slöare än Rapide men mycket bättre på stig.

risv

Medlem
Köpråd mtb
Så kul att se vilket engagemang det finns i forumet och stort tack för era svar! Förstår skillnaden mellan cyklarna bättre och det har verkligen hjälp.

Instämmer i att jag nog kommer få blodad tand så bestämt mig för en Sentier. Tyvärr finns inte Sentier VR i lager, är det en stor kompromiss att köra snikvarianten utan VR? Kan vänta tills lagersaldot hos leverantörerna finns igen då det är en stund till våren.
Men i och med den kassa vintern kliar det ju lite att köpa hem en direkt :)

Köpråd mtb
Så kul att se vilket engagemang det finns i forumet och stort tack för era svar! Förstår skillnaden mellan cyklarna bättre och det har verkligen hjälp.

Instämmer i att jag nog kommer få blodad tand så bestämt mig för en Sentier. Tyvärr finns inte Sentier VR i lager, är det en stor kompromiss att köra snikvarianten utan VR? Kan vänta tills lagersaldot hos leverantörerna finns igen då det är en stund till våren.
Du kommer inte ifrån att om du egentligen tänkt köpa den dyrare kommer du hela tiden undra hur den skulle varit i jämförelse till den billigare du köpte. Köp den du vill ha, inte den som råkar finnas inne för stunden. Risken är mycket stor att du ångrar dig senare.

Jacke89

Medlem
Köpråd mtb

Personligen har jag en MTB för 5 tusen funkar hur bra som helst 😊 billiga reservdelar och duger för lite skogskörning, Blir man helt frälst är det bara uppgradera sig senare.

risv

Medlem
Köpråd mtb
Det förstår jag att det fungerar också, lite i-lands jag vet :) Jag cyklade på min gubbcykel Crescent från 70-talet utan växlar på skogsstig i helgen som väckte intresset. Min erfarenhet är ändå med prylar att om jag köper det billigaste så kommer jag ändå vilja ersätta det mer något mer kvalitativt senare så det blir både snällare mot miljön och plånboken att köpa kvalitet direkt. Sen är jag för snål för att köpa en cykel för 40-tusen och tror att det är bättre att investera tid på cykeln istället för dyraste materialet för att bli snabbare. Men alla har ju olika förutsättningar och idéer :) Så lite bakgrund till varför jag skrev att jag ville ha en bra men ändå inte onödigt dyr cykel

Jacke89

Medlem
Köpråd mtb
Prisklassen du tittar på är helt rätt, en bra hoj med fina delar så det är bara köpa, vänta dock tills den finns i lager slipper du ångra dig sen 😊

sandos

Medlem
Köpråd mtb
Det förstår jag att det fungerar också, lite i-lands jag vet :) Jag cyklade på min gubbcykel Crescent från 70-talet utan växlar på skogsstig i helgen som väckte intresset. Min erfarenhet är ändå med prylar att om jag köper det billigaste så kommer jag ändå vilja ersätta det mer något mer kvalitativt senare så det blir både snällare mot miljön och plånboken att köpa kvalitet direkt. Sen är jag för snål för att köpa en cykel för 40-tusen och tror att det är bättre att investera tid på cykeln istället för dyraste materialet för att bli snabbare. Men alla har ju olika förutsättningar och idéer :) Så lite bakgrund till varför jag skrev att jag ville ha en bra men ändå inte onödigt dyr cykel
Jag har nog haft lite samma resa som dig, cyklade i skog med en scott hybrid ett tag. Köpte Sentier VR i vintras och kunde nog inte varit mer nöjd. För de stigar som finns häromkring så är cykeln långt ifrån att begränsa mig än i alla fall. Jag skulle verkligen rekommendera en dropper, även om jag ofta kör med den uppe så när man väl använder den inser man hur irriterande det hade varit utan!

risv

Medlem
Köpråd mtb
Någon som vet om gaffel/växlar skiljer sig mycket mellan sentier vr och bara sentier?
Såg att sentier har har dropperpost och det är en detalj jag inte känner att jag behöver.
Så om dämpare/växlar är likvärdiga blir det den billigare.

Fundadores

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Kanske nästan bättre att köpa den billigare. Då får du en Shimano Deore 10 istället för Sram 12 som verkar kass. För de pengarna kan du uppdatera till en bättre gaffel i fram om det skulle behövas i framtiden.

risv

Medlem
Köpråd mtb
Kanske nästan bättre att köpa den billigare. Då får du en Shimano Deore 10 istället för Sram 12 som verkar kass. För de pengarna kan du uppdatera till en bättre gaffel i fram om det skulle behövas i framtiden.
Ingen större skillnad på gafflarna mellan sentier och sentier vr? Du menar om jag vill uppgradera till en helt annan i framtiden? Tack för svar!

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd mtb
Jag gissar att det står skillnad på gafflarna men jag vet inget alls om den billigare.

EDIT, VR har dropper så det är 1000 spänn där.

risv

Medlem
Köpråd mtb
Jag gissar att det står skillnad på gafflarna men jag vet inget alls om den billigare.

EDIT, VR har dropper så det är 1000 spänn där.

Sentier:
X-Fusion RC32 Boost, Slaglängd 130mm, 15X110mm, 51 mm offset avsmalnande
Sentier VR:
Marxocchi Bomber Z2, Slaglängd 130mm, Boost 15x110mm, kabolt axel, 44mm offset, avsmalnande, raildämpare:

Slaglängd verkar vara densamma, i övrigt som okunnig förstår jag inte skillnaderna...

VTS

Ny medlem
Köpråd mtb
Ingen större skillnad på gafflarna mellan sentier och sentier vr? Du menar om jag vill uppgradera till en helt annan i framtiden? Tack för svar!
Det är en 120mm gaffel på Sentier. Sentier VR 27 har 140, om du väljer 29" hjul så är det förmodligen 130mm gaffel. Den skillnaden var det förra året mellan 27.5 vs 29.

Sentier 27 VR - Marzocchi Bomber Z2 140mm Gaffeln kostar 499dollar
Sentier 29 - X-FUSION RC32 Air XC 130mm kostar 299dollar.

Det är väl det som skiljer. + en dropper.
Jag hade nog väntat, men det är lätt att säga :D

risv

Medlem
Köpråd mtb
Det är en 120mm gaffel på Sentier. Sentier VR 27 har 140, om du väljer 29" hjul så är det förmodligen 130mm gaffel. Den skillnaden var det förra året mellan 27.5 vs 29.

Sentier 27 VR - Marzocchi Bomber Z2 140mm Gaffeln kostar 499dollar
Sentier 29 - X-FUSION RC32 Air XC 130mm kostar 299dollar.

Det är väl det som skiljer. + en dropper.
Jag hade nog väntat, men det är lätt att säga :D
Både Sentier 29 och Sentier 29 VR verkar ha 130mm gaffel. Såhär sägger Wiggles hemsida:

Sentier:
X-Fusion RC32 Boost, Slaglängd 130mm, 15X110mm, 51 mm offset avsmalnande
Sentier VR:
Marxocchi Bomber Z2, Slaglängd 130mm, Boost 15x110mm, kabolt axel, 44mm offset, avsmalnande, raildämpare:

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer